Gå til innhold

Luksusfellen, helt utrolig at folk har så dårlig oversikt over økonomien.


Jarmo

Anbefalte innlegg

12 minutes ago, Gouldfan said:

Ja og jeg har samme erfaring fra Elgiganten for 2 filmer, tror ikke det var 3 mnd rentefritt. Men jeg husker ikke helt. Det stod noenting om Mastercard, stod det det hos deg? Bare måtte huke av at jeg aksepterte betalingsvilkår, men slik står det jo alltid.

Det stod sikkert et eller annet med liten skrift nederst på siden, jeg fikk det ikke med meg og ble overasket når kortet kom i posten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Sifo er ett stramt budsjett, absolutt ikke bygget på sløseri. 

Sifo er ikke ett stramt budsjett. Det er referanse på ett helt akseptabelt forbruk som folk flest kan godta, som Sifo selv skriver. Ett stramt budsjett vil være de veiledende satsene på livsopphold. Altså nødvendig forbruk. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-a-22023-statlege-rettleiande-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-for-2023/id2986270/

Endret av Kron
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Med dagens kostnadsnivå skjønner jeg at det er mange som kan slite. Mye handler om vaner som må snues. 

Jobber på en stor arbeidsplass hvor det konsumeres enorme mengder brus, godteri, energidrikker og kjappe mikroretter. 

Det er som regel de som bruker 150 kr dagen på sånne ting som alltid er blakke. 

De er vel bortskjemt med at de har fått det meste servert under oppveksten og har aldri bidratt til matlaging. 

Mange som hadde hatt godt av å drive med mealprep hvor man lager mat for 3-4-5 dager om gangen for da kan man spare fort flere tusen i mnd. Sett av 2 timer på søndag hvor man lager opp mat for flere dager. 

Er det dårlige tider og 40 prosent av lønna går med til nedbetaling av bolig, så må man tilpasse seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Opelduude said:

Jobber på en stor arbeidsplass hvor det konsumeres enorme mengder brus, godteri, energidrikker og kjappe mikroretter. 

Det er som regel de som bruker 150 kr dagen på sånne ting som alltid er blakke. 

 

Den dyreste maten er gjerne også den dårligste og minst næringsrike. Legg også til snus som er svært unødvendig og trolig skadelig for de fleste. Energidrikker som mønster og rad ball er også noe svineri som folk lar seg lure av. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 9.9.2023 den 20.36):

Nærmeste noe økonomi jeg kom i alle år på skolen er matte. 

Men lærte mer matte fra tv-serier, enn jeg lærte på skolen, fordi på skolen er det kun teori.
Fikk aldr vite hva det vi lærte, skulle brukes til. 

Vel, siden det du trenger for å ha kontroll på en hverdagsøkonomi er addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon og brøkregning, så lærte du alt det du trenger i mattetimene gjennom 10 år i grunnskolen.

Jarmo skrev (På 9.9.2023 den 20.05):

Vi har nå sett ca.10 år programmer om folk som ikke har styring over økonomien sin, er det så vanskelig?

Burde ikke vi ha økonomiopplæring i grunnskolen?

Vi HAR økonomiopplæring i grunnskolen - det starter man med allerede på 4.- og 5. trinn i hhv. samfunnsfag og matematikk. Hvorvidt det er tilstrekkelig, kan man jo alltids diskutere.

Så mener jeg jo at det ikke nødvendigvis er opplæringen eller skolen det skorter på, og at man kanskje heller burde hatt opplæring i andre ting. Rent matematisk er personlig økonomi trivielt. Problemet er at ungdom, til dels helt til begynnelsen av 20-årene, har en hjerne som tillegger følelser mer vekt, og det vil gjerne vil si er "rasjonell tankegang" noe mindre vekt. Kombinert med feks impulser fra sosiale medier og "perfekt"-samfunnet ellers, så er det ofte en dårlig kombinasjon når det gjelder å ta gode økonomiske valg. Skolen har selvfølgelig en utfordring når det kommer til å legge til rette for å bevisstgjøre ungdom på dette. Om det i større grad bør skje i grunnskolen, der mange bare såvidt har hatt en sommmerjobb, eller i VGS, er noe man absolutt bør kunne diskutere. Nå når "livsmestring" får en stadig større plass i grunnskolen (på bekostning av det som tidligere kun ble referert til som "allmenndannelse"), så er det absolutt nødvendig å se på hvordan opplæringen i personlig økonomi vinkles.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Raspeball skrev (22 minutter siden):

Vel, siden det du trenger for å ha kontroll på en hverdagsøkonomi er addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon og brøkregning, så lærte du alt det du trenger i mattetimene gjennom 10 år i grunnskolen.

Nei, langt ifra.

Det må læres å sette opp budsjett, og lærere må bli flinkere til å forklare hva vi lærer kan brukes til. 

Jeg lært mer på å se tv-serien "Numb3rs" enn jeg lærte i 10 år på skolen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 minutter siden):

Nei, langt ifra.

Det må læres å sette opp budsjett, og lærere må bli flinkere til å forklare hva vi lærer kan brukes til. 

Jeg lært mer på å se tv-serien "Numb3rs" enn jeg lærte i 10 år på skolen.

Langt i fra? Hva mer trenger du for å ha god oversikt over din private økonomi?

Hva mer er et budsjett over gjennomsnittsnordmannens private økonomi (understreker at jeg nå snakker om privatøkonomi, og ikke statsbudsjettet) enn, i praksis, en tabell der man lager putter beskrivende tekster på tall man skal addere og subtrahere?

"Numb3rs" er en TV-serie jeg liker, men om man skal lære noe av sannsynlighets- og spillteorien, differensiallikningene, grafteorien og fysikken (som eksempler på noen av temaene) som er tema i episodene, så bør man jo mestre det man lærte på grunnskolen ganske greit.

At grunnskolen bør ligge mer praksisnært enn den gjør i dag, er jeg helt enig med deg i. Det er dog en mye større debatt enn kun personlig økonomi i skolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

noen som vet hvor grensen går for hvornår rentesats kan betegnes som ågerrente?

https://no.wikipedia.org/wiki/Åger

https://snl.no/åger

Sitat

I straffelovgivningen har ågerbegrepet fått et mer omfattende innhold, og det var inntil 1. oktober 2015 straffbart etter straffeloven, men ble da opphevet. Åger straffes i dag etter den generelle bestemmelse i pristiltaksloven §§ 2-4 for den som «Tar, krever eller avtaler priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser». Straffen er bøter og/eller fengsel inntil tre år.

mener å huske fra en av Luksusfellen-episodene at noen betalte 30% rente på et kort?

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Deechon said:

Gjengangeren blandt de fleste på Luksusfellen (og andre i lignende situasjon) er mangelen på kunnskap om økonomi.

Jeg skal ikke påstå at Luksusfellen er en serie jeg følger nøye med på, men jeg har sett på noen episoder. Ut fra det jeg har sett er mangelen på kunnskap om økonomi én ting, men jeg er ikke sikker på om det er eneste eller den viktigste forklaringen (de forstår regnskapet når de får det forklart, så forståelsen er jo på sett og vis der.) Jeg tenker at et større problem har å gjøre med manglende selvkontroll og behovsutsettelse. De vet hva de vil ha, og de vil ha det nå. De klarer ikke å vente til de faktisk har råd til det. Derfor satser de på raske og enkle løsninger i håp om at de skal klare å finansiere det. Når det ikke skjer fortrenger de det, og fortsetter på samme kjøret, uten å psykologisk være i stand til å innrømme overfor seg selv at de gjør noe dumt. Ikke før det er for sent, og de innser at de trenger hjelp.

Endret av Arve Synden
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ros59 skrev (14 timer siden):

 er ikke kjent med at rentes rente er noe man egentlig må forholde seg til i noen særlig grad i norsk pengekravsrett, utover kapitalisering av forfalt rente ved mislighold av lån.  Er absolutt nysgjerrig på om det er andre tilfeller. 

Det er ikke bare hva kravet fra den enkelte kreditor kaller beløpene, men hvis du over lang tid beholder et likt beløp på kreditt og forbrukslån, hva er det til slutt du låner til og betaler renter på, det er renter. Å ikke forstå dette, er absolutt en faktor for å havne i luksusfellen. Det blir tilsvarende at "bare" 29% rente i året blir penger over tid hvis du er Bank Norwegian. Virkningen for kundene er lik, bare motsatt.

https://www.lendo.no/boliglan/renters-rente/

https://www.debt.org/advice/compoud-interest-how-it-works/

Lenke til kommentar
Deechon skrev (9 timer siden):

Men samfunnet som helhet har valgt å ikke ha økonomi som fag i skolen. Så da er det ikke så rart at en liten prosentandel går ad undas.

Det går fremover. I den nye fagfornyelsen har regjeringen har fått inn mer undervisning i personlig økonomi i de nye læreplanene, dog ikke som eget fag. Noen kommuner, som f.eks. Oslo har også lagt inn egen økonomiundervisning fra barneskolen av. Ikke egne timer, men workshops hvor det kommer besøk utenfra. Jeg tror personlig økonomi vil få større og større plass i skolen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Snikpellik said:

Det går fremover. I den nye fagfornyelsen har regjeringen har fått inn mer undervisning i personlig økonomi i de nye læreplanene, dog ikke som eget fag. Noen kommuner, som f.eks. Oslo har også lagt inn egen økonomiundervisning fra barneskolen av. Ikke egne timer, men workshops hvor det kommer besøk utenfra. Jeg tror personlig økonomi vil få større og større plass i skolen.

Håper det.

Ville vært mye mere nyttig å lære om enn musikk og diktanalyse... (som kansje heller burde vært valgfag)

Mange timer gikk til å øve på blokkfløyte og jeg har aldri rørt en i voksen alder.. Økonomi derimot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (33 minutter siden):

Håper det.

Ville vært mye mere nyttig å lære om enn musikk og diktanalyse... (som kansje heller burde vært valgfag)

Mange timer gikk til å øve på blokkfløyte og jeg har aldri rørt en i voksen alder.. Økonomi derimot.

Vel, nå viser vel forsking at det er bra hjernetrening å spille instrument. Det er vel faktisk den øvelsen som aktiviserer mest av hjernen. Er det noe gjeldsslavene sikkert hadde hatt godt av var det å trene det som sitter mellom ørene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...