Gå til innhold

Luksusfellen, helt utrolig at folk har så dårlig oversikt over økonomien.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (19 minutter siden):

Svært misvisende overskrift på den artikkelen. 

Det relevante står på linjer inne i artikkelen: 

- Det er en reduksjon på 1 milliard kroner (0,6 prosent) sist måned.
- den rentebærende kredittkortgjelden er uforandret siden forrige måned

Du refererer bare til siste mnd. Artikkelen går over et år som helhet. Men ja, litt klønete fremstilling i artikkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Yakamaru said:

Glad jeg har null gjeld, bil til 80k, 350k på kontoene mine samt 120k i Bitcoin. 

Det er ikke vanskelig å spare men da må man forstå og kontrollere sine egne impulser. Har du ikke kontroll kan ting lett gå til helvete.

Null gjeld? Så nedbetalt boliglån? Ikke vanskelig å spare da med rentene som er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Null gjeld? Så nedbetalt boliglån? Ikke vanskelig å spare da med rentene som er nå.

Stort sett intet problem for folk som har gjeld under 2-3 ganger inntekter uten noen andre større lån. Osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 timer siden):

Du refererer bare til siste mnd. Artikkelen går over et år som helhet. Men ja, litt klønete fremstilling i artikkelen.

Jeg pleier å følge med på Gjeldsregisteret, da ser man hvordan ståa er fra måned til måned.

Skal bli interessant å se hva slags tall man får når all gjeld nordmenn har samles i gjeldsregisteret (som er planen).

https://www.gjeldsregisteret.com/

Endret av Mentos2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (På 9.9.2023 den 7:05 PM):

Burde ikke vi ha økonomiopplæring i grunnskolen?

He he, det er liksom så deilig å se folk som lever på ‘kred’ taper.
De reiser til syden, handler, lever på kredittkort, og det går en stund, men de taper til slutt 😀
Det som er litt synd er at de fortsatt ikke skjønner hvorfor.
Tii slutt tar namsmann penger fra deres konto, de får betalingsanmerkning så de ikke kan opprettet et mobilabonnement en gang . Noen stikker til steder som Gran Canaria, men når de til slutt vender hjem med halen mellom bena tar kreditor deler av trygd/pensjon. Tapere taper, sånn er det bare. 
Alle her inne kjenner en sånn ‘taper’ og ingen tiltak i verden kommer til å få en taper på rett kjøl, de er liksom dømt til å aldri klare seg sjøl 😀

Endret av Medlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (21 minutter siden):

He he, det er liksom så deilig å se folk som lever på ‘kred’ taper.
De reiser til syden, handler, lever på kredittkort, og det går en stund, men de taper til slutt 😀
Det som er litt synd er at de fortsatt ikke skjønner hvorfor.
Tii slutt tar namsmann penger fra deres konto, de får betalingsanmerkning så de ikke kan opprettet et mobilabonnement en gang . Noen stikker til steder som Gran Canaria, men når de til slutt vender hjem med halen mellom bena tar kreditor deler av trygd/pensjon. Tapere taper, sånn er det bare. 
Alle her inne kjenner en sånn ‘taper’ og ingen tiltak i verden kommer til å få en taper på rett kjøl, de er liksom dømt til å aldri klare seg sjøl 😀

Hm... - hvor mange deltakere i luksusfellen har du sett har reist til Syden for å leve på kreditt? Og hvorfor tar du utgangspunkt i at det er folk som mottar trygd / pensjon som gjør dette? De fleste programmer som jeg har fått med meg av luksusfellen så er det folk i jobb / gjerne med høy inntekt som har levd over evne på andre måter enn Sydenreiser. 

Programmet heter da luksusfellen - ikke trygdefellen...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, omtrent i alle episodene har folk reist på turer, handlet, gjort mindre lure ting når de går igjennom regnskapet. 
Jeg skrev at når du får almisser fra staten går kreditorer inn å forsyner seg av disse. 
PS. Hvor mange går det egentlig bra med etterpå. Noen statistikker på dette mon tro?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (2 minutter siden):

Vel, omtrent i alle episodene har folk reist på turer, handlet, gjort mindre lure ting når de går igjennom regnskapet. 
Jeg skrev at når du får almisser fra staten går kreditorer inn å forsyner seg av disse. 
PS. Hvor mange går det egentlig bra med etterpå. Noen statistikker på dette mon tro?

Ikke noe annerledes for de som får vanlig lønn, da får de lønnstrekk. At folk har gjort mindre lure ting er åpenbart, ellers så hadde de ikke hatt behov for å bli med i programmet. Men at dette i hovedsak handler om trygdede / alderspensjonister må du nesten dokumentere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (37 minutter siden):

Men at dette i hovedsak handler om trygdede / alderspensjonister må du nesten dokumentere

Hvor har jeg skrevet dette?
Jeg skrev at når noen stikker av, så kommer de som regel hjem til Norge da de blir sykelige og gamle, og da tar staten sitt 😀

Lenke til kommentar
Medlem skrev (34 minutter siden):

Hvor har jeg skrevet dette?
Jeg skrev at når noen stikker av, så kommer de som regel hjem til Norge da de blir sykelige og gamle, og da tar staten sitt 😀

Beklager, da misforstod jeg deg litt. Jeg forstod deg sånn at disse var trygdede / alderspensjonister før de dro til Syden, altså at dette gjaldt også de som ikke drar til Syden :) Men for de som flytter utenlands for å komme seg unna kreditorer så er det ikke nødvendigvis slik at man må betale når man kommer tilbake til Norge. Kommer også veldig an på hvilket land man velger å flytte til da. 

 

Når du har flyttet til utlandet så gjelder fortsatt de samme foreldelsesfristene hjemme i Norge. Det er imidlertid et tillegg i loven som gir mulighet for at foreldelsesfristen utsettes frem til du kommer tilbake til Norge og at det deretter går ett år før foreldelse nås.

Denne tilleggsfristen kan imidlertid ikke forlenge foreldelsestiden med mer enn 10 år. Dette betyr at dersom du har en ubetalt faktura når du flytter ut av landet så er foreldelsesfristen på denne 3 år. Med tillegg av tilleggsfristen på maksimalt 10 år så vil kravet uansett være endelig foreldet etter totalt 13 år forutsatt at kreditor ikke har igangsatt fristavbrytende tiltak i landet du har bosatt deg i.https://www.hvordan.org/kategorier/9-okonomi/18-hva-skjer-med-gjelden-min-nar-jeg-flytter-til-utlandet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...