Gå til innhold

Luksusfellen, helt utrolig at folk har så dårlig oversikt over økonomien.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, Jarmo said:

Burde ikke vi ha økonomiopplæring i grunnskolen?

Det finnes, men barna forstår ikke konseptet fordi det er fortsatt pappa som betaler. Økonomi blir noe fjernt som de ikke har noe begrep om. Det er nok bedre å legge det inn som obligatorisk voksenopplæring 1-2 år etter at de flytter hjemmefra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (23 minutter siden):

Det finnes, men barna forstår ikke konseptet fordi det er fortsatt pappa som betaler. Økonomi blir noe fjernt som de ikke har noe begrep om. Det er nok bedre å legge det inn som obligatorisk voksenopplæring 1-2 år etter at de flytter hjemmefra.

Såvidt enig, er vel videregående som er mer relevant. Gir til mine barnebarn bare cash og forklarer hvorfor. WYSIWYG (fra engelsk: what you see is what you get.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0945e...a3f

Vi hadde faktisk ett slags opplegg, både når jeg gikk på ungdomsskolen og når jeg gikk på videregående. Men det tullet der gikk vel mest ut på å sette opp ett slags "budsjett" hvis man for eksempel fikk noen kroner i lommepenger fra mamma eller pappa. Eller hadde en liten helgejobb / deltidsjobb, eller noe. Så brukte man kanskje noen kroner her og der på for eksempel en flaske brus (og energidrikker) og kanskje potetgull / smågodt / sjokolade, og så videre. Hvor mye penger satt man i så fall igjen med da, eventuelt dersom noen gikk littegrann med "underskudd" og foreldrene betalte de kronene som manglet.

Men hvor "lærerikt" noe sånn egentlig var kan jo selvfølgelig diskuteres altså...   

Anonymous poster hash: 0945e...a3f

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Jarmo said:

Såvidt enig, er vel videregående som er mer relevant.

Det er opplæring i økonomi på vgs og, men elevene der har fortsatt ikke noe begrep om hva man egentlig snakker om. Det må komme etter at folk har litt erfaring med å betale selv. Og da tenker jeg ikke bare på å kjøpe en brus i lunsjen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man bruker gjerne seg selv som referanse til hva som er normalt og dømmer lett andre etter dette.

Fakta er at folk har vært gjennom mye forskjellig som har formet dem på forskjellige måter, men mye av konseptet i denne serien er jo å vise folk pedagogisk hva de egentlig holder på med økonomisk og hva pengene har gått til, noe som gir en sterk vekker for de fleste og sørger for å få dem motiverte nok til å ta tak i problemene sammen med professjonelle.

Prisen for dette er jo å bli brukt som TV-underholdning, noe disse personene neppe er veldig interessert i.

Greia er jo at seerne lærer prosessen og lettere kan vurdere sine egen sitasjon og økonomi og sånn sett bli inspirert til å gjøre nødvendige tiltak, så konseptet er jo sånn sett bra. Følger jo også at serien er respektfull og behandler folk ordentlig. Føler f.eks at serier som The Biggest Loser er mye mer spekulativ underholdning enn luksusfellen. En har jo også mye konstruert "reality" som er rent søppel. Tror ikke jeg trenger å nevne navn på serier her. Selv de som bruker det som "guilty pleasure" er klart over det.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Først å kvitte seg med alle kredittkortene. Kjøp varene kontant. Da lærer man å spare.

Men leilighet og bil er ikke kontant.

Og DNB og andre aktører markedsfører kredittkortene sine. Flybilletter bør kjøpes på kreditt lærer vi. Klarna er også kjøp først betalt etterpå. Sånn er nettsalget. Man vippser i vei og er et lite klikk unna herlighetene. Fysiske butikker gir lenger betenkningstid.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Først å kvitte seg med alle kredittkortene. Kjøp varene kontant. Da lærer man å spare.

Men leilighet og bil er ikke kontant.

Og DNB og andre aktører markedsfører kredittkortene sine. Flybilletter bør kjøpes på kreditt lærer vi. Klarna er også kjøp først betalt etterpå. Sånn er nettsalget. Man vippser i vei og er et lite klikk unna herlighetene. Fysiske butikker gir lenger betenkningstid.

Kredittkort er bra for de som klarer å beherske seg. Opptjene bonuspoeng på fly eller annet. 

I tillegg kan det svare seg om en blir lurt på en eller annen måte. 

Jeg bruker kredittkort så snart jeg skal ut av landet, til alt. Og det er 90% jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Kredittkort er bra for de som klarer å beherske seg. Opptjene bonuspoeng på fly eller annet. 

I tillegg kan det svare seg om en blir lurt på en eller annen måte. 

Jeg bruker kredittkort så snart jeg skal ut av landet, til alt. Og det er 90% jobb.

Det er et paradoks at disse godene, i alle fall delvis, finansieres av de som ikke klarer å styre seg. Kredittkortene forsøker å være såpass gunstige at folk blir fristet til å betale for mye, og derfor generere inntekter til kredittkortselskapet.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...