Gå til innhold

Luksusfellen, helt utrolig at folk har så dårlig oversikt over økonomien.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Nasjonalisten skrev (1 time siden):

Den andre halvdelen av problemet er materialisme, utålmodighet, og dårlig økonomisk vett, nesten alle på luksusfellen hadde vært nesten eller helt gjeldsfrie(men fattige), om de bare ventet til lønnen kom før de kjøpte akkurat det samme skrotet, forbrukslån og inkassogebyrer er helt absurd dyre, 

Mange tenker nok at situasjonen er midlertidig, så kvifor ikkje bruke kredittkortet og bli med vennane ut på byen, for du får jo lønn veka etter? 

Eg trur det er mange som tenker slik, at planen er å betale tilbake seinare, men så dukker det opp nye freistingar. Det er nok også lett å bli lurt av 3 månadar rentefritt lån, og at rekninga berre kjem ein gong i kvartalet slik at det går lang nok tid til nye forbruk før ein får oversikta over kva den førre morroa faktisk kostar. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (2 timer siden):

De skulle prøvd de siste månedene. For 6 måneder siden kunne jeg få 1,6mill i lån. Nå får jeg ikke engang 900k.

Jeg har nå råd til å sette av 19k i måneden til sparing men tydeligvis ikke nok til å betale 6-7k i måneden i avdrag. Og alt pga. standardbudsjettet bankene må gå ut i fra som tar utgangspunkt i sløsende kakser i Oslo.

Jeg vet ikke hvor du bor og hva du tenkte å låne, men det er ikke rare lånet man får med 6-7k i avdrag. Gjorde et kjapt søk med en lånekalkulator, lån på 2,5 mill og 25 års nedbetaling, etableringsgebyr 1500 kr, termingebyr 50 kr og rentesats på 5,5 prosent. Månedlige terminer ligger da på noe over 15000. Får man lån med rentesats på 5,0 prosent, er noen hundrelapper i måneden å spare.

Jeg mener det lønner seg å eie for de som har muligheten til det, samt et lengre perspektiv på hvor de ønsker å bo. Det er imidlertid mange som leier, som ikke tenker på at det er utgifter med å eie, som man gjerne ikke har som leietaker, i hvert fall ikke direkte, både regelmessige utgifter som forsikring, renovasjon, eiendomsskatt og kommunale avgifter, men også utgifter når taket må byttes eller avløpsrøret kollapser, gjerne da utgifter i hundretusenkronersklassen. I tillegg tar banken risiko ved utlån, også med sikkerhet i boligen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mag ne said:

Når du risikerer å havne i fattigdom på grunn av at du "rullerer" diverse lån og kreditter med høy rente.

Folk tror jo de omtrent "svindler"😉 Bank Norwegian etc når de betaler bare renter og beholder lånet på maks. Luksusfellen er nevnt i trådtittelen, hvis programmet er ukjent for deg så finnes eksempler i fleng der.

Er kjent med programmet, men er ikke kjent med at rentes rente er noe man egentlig må forholde seg til i noen særlig grad i norsk pengekravsrett, utover kapitalisering av forfalt rente ved mislighold av lån.  Er absolutt nysgjerrig på om det er andre tilfeller. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Cascada81 said:

Jeg vet ikke hvor du bor og hva du tenkte å låne, men det er ikke rare lånet man får med 6-7k i avdrag. Gjorde et kjapt søk med en lånekalkulator, lån på 2,5 mill og 25 års nedbetaling, etableringsgebyr 1500 kr, termingebyr 50 kr og rentesats på 5,5 prosent. Månedlige terminer ligger da på noe over 15000. Får man lån med rentesats på 5,0 prosent, er noen hundrelapper i måneden å spare.

Jeg mener det lønner seg å eie for de som har muligheten til det, samt et lengre perspektiv på hvor de ønsker å bo. Det er imidlertid mange som leier, som ikke tenker på at det er utgifter med å eie, som man gjerne ikke har som leietaker, i hvert fall ikke direkte, både regelmessige utgifter som forsikring, renovasjon, eiendomsskatt og kommunale avgifter, men også utgifter når taket må byttes eller avløpsrøret kollapser, gjerne da utgifter i hundretusenkronersklassen. I tillegg tar banken risiko ved utlån, også med sikkerhet i boligen.

Når man er 100% gjeldsfri og allerede har en ganske solid egenkapital så trenger man ikke så stort lån. Men bankene får ikke lov av staten til å gi lån til "fattige" lengre. De (staten) driter i at man har kontroll på økonomi og enkelt kan betjene et lån med f.eks. 6500,- i avdrag.

Jeg er sikker på at de aktivt prøver å presse folk til å leie i boligene den rike eliten har investert i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Yeah right, kilde?

Meg selv?

Samme i Sverige, vi bestilte to filmer eller noe for ca 200sek+ på regning sist på Elgiganten, fikk Mastercard med tror 25000kr kredit i posten.

I Norge fikk jeg kredittkort i posten to ganger et fordi jeg delbetalte en billig laptop på Elkjøp og et fordi jeg gav penger til røde kors, tror jeg betalte 250kr mnd eller noe til barn i Afrika.

Jeg tror de fleste som ikke har Klarna sender deg et kort, av og til faktura, det kommer an på hvilken betalings firma de bruker.

I Norge tror jeg det het Cresco tror de er eid av DnB.

Alle Elbutikker utenom Hifiklubben tror jeg gjør det, samt Møbelbutikker.

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

I Norge fikk jeg kredittkort i posten to ganger et fordi jeg delbetalte en billig laptop på Elkjøp og et fordi jeg gav penger til røde kors, tror jeg betalte 250kr mnd eller noe til barn i Afrika.

Om du inngår avtale om kjøp av produkter på avbetaling, så må du underskrive en kontrakt. Leste du hele kontrakten? Der står det nok nesten garantert at du samtidig med å søke om en avbetalingsordning søker om et kredittkort.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (20 minutter siden):

Om du inngår avtale om kjøp av produkter på avbetaling, så må du underskrive en kontrakt. Leste du hele kontrakten? Der står det nok nesten garantert at du samtidig med å søke om en avbetalingsordning søker om et kredittkort.

Tror ikke det stod noe om kort, det står aldri om Mastercard, men at det som vanlig stod noe om å akseptere betalingsvilkår… Signere med Bank id gjør man jo overalt uansett hva man kjøper…

Jeg er vel ikke den eneste som ikke orker å lese 4 helsider for å kjøpe 2 Blu-ray filmer på faktura?

Det gjør meg ikke noe da, kortet bare ligger i hylla, men for fattige ungdom eller studenter så er det nok fristende å bruke slike Mastercard.

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (24 minutter siden):

Meg selv?

Samme i Sverige, vi bestilte to filmer eller noe for ca 200sek+ på regning sist på Elgiganten, fikk Mastercard med tror 25000kr kredit i posten.

I Norge fikk jeg kredittkort i posten to ganger et fordi jeg delbetalte en billig laptop på Elkjøp og et fordi jeg gav penger til røde kors, tror jeg betalte 250kr mnd eller noe til barn i Afrika.

Jeg tror de fleste som ikke har Klarna sender deg et kort, av og til faktura, det kommer an på hvilken betalings firma de bruker.

I Norge tror jeg det het Cresco tror de er eid av DnB.

Alle Elbutikker utenom Hifiklubben tror jeg gjør det, samt Møbelbutikker.

Avbetaling, ok. Du kjøper jo kreditt.

Men at du fikk via Røde Kors. Den kjøper jeg ikke. Var nok avbetaling det også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Avbetaling, ok. Du kjøper jo kreditt.

Men at du fikk via Røde Kors. Den kjøper jeg ikke. Var nok avbetaling det også

Jeg ble stoppet på en stand i Shoppingcenter i Sarpsborg, tenkte det ikke var noen big deal for meg som hadde jobb å gi litt til røde kors og sultne barn. Etter ca 6mnd ca med faste betalinger til røde kors så fikk jeg et brev der jeg ble gratulert med at jeg hadde fått et røde kors kort litt etter kom kortet i posten. Det lå også bare i hylla, helt til jeg ble syk og begynte på noe fælt som het AAP, da hadde jeg lite penger og jeg brukte av kortet, tror det først var 25000, og senere ble jeg gratulert med at det økte til 50000.

Røde kors Mastercard har sluttet, DnB kjøpte opp dette.

Sikkert noen som har klaget eller noe.

 

Edit dette var ikke avbetaling det var veldedige bidrag fra meg til røde kors som skulle gå til nødhjelp for fattige barn i Afrika osv.

Deretter fikk jeg et gratulasjons brev og siden et Mastercard med røde kors logo.

Dette var før bank id så jeg signerte sikkert det gratulasjons brevet.. og fikk deretter Røde kors Mastercard med røde kors logo.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Kjøpte en joystick på tilbud hos elkjøp og huket av "3 mnd rentefri betalingsutsettelse" fordi jeg ville prioritere å betale noe annet først - uken etter dumpet det ned kredittkort fra santander med 10k i kredittgrense, ringte santander og lurte på hvorfor de sendte meg kredittkort og svaret var joysticken fra elkjøp.

Sikkert mange som faller for fristelsen til å shoppe videre på kortet, jeg betalte hele regningen umiddelbart og fikk han fyren på telefonen til å kanselere kortet.

Det er nok å stri med om en ikke skal ta på seg unødvendig gjeld i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (10 minutter siden):

Kjøpte en joystick på tilbud hos elkjøp og huket av "3 mnd rentefri betalingsutsettelse" fordi jeg ville prioritere å betale noe annet først - uken etter dumpet det ned kredittkort fra santander med 10k i kredittgrense, ringte santander og lurte på hvorfor de sendte meg kredittkort og svaret var joysticken fra elkjøp.

Sikkert mange som faller for fristelsen til å shoppe videre på kortet, jeg betalte hele regningen umiddelbart og fikk han fyren på telefonen til å kanselere kortet.

Det er nok å stri med om en ikke skal ta på seg unødvendig gjeld i tillegg.

Ja og jeg har samme erfaring fra Elgiganten for 2 filmer, tror ikke det var 3 mnd rentefritt. Men jeg husker ikke helt. Det stod noenting om Mastercard, stod det det hos deg? Bare måtte huke av at jeg aksepterte betalingsvilkår, men slik står det jo alltid.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg hadde kredittkort med 10-20k kreditt, og fordi jeg betalte minimumsbeløpet i tide, så fikk jeg høyere kreditt hele tiden.
Jeg endte opp med 75k i gjeld. 

Nå har jeg kontroll på økonomien, og betaler ned kortet før forfall.
Men det vil ta mange år før jeg har fått nok bonus til å dekke rentene fra forrige gang. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...