Gå til innhold

Luksusfellen, helt utrolig at folk har så dårlig oversikt over økonomien.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
26 minutes ago, Salvesen. said:

Kredittkort er bra for de som klarer å beherske seg. Opptjene bonuspoeng på fly eller annet. 

I tillegg kan det svare seg om en blir lurt på en eller annen måte. 

Dette. Samt at man ikke skal undervurdere den pedagogiske nytten i å ha flere kort for å holde oversikt. Personlig har jeg to debetkort tilknyttet hver sin bankkonto (ett for fellesutgifter i familien og ett for mitt eget private forbruk) samt et kredittkort som jeg bruker for diverse abonnementer, lynlading for bil og kjøp av varer på nett. På denne måten får jeg en enkel oversikt over omtrent hvor mye som brukes til hva, og det bidrar til planlegging og budsjettering.

Lenke til kommentar

Har bevisst unngått kredittkort da jeg vet jeg hadde glemt noen regninger og så hadde ballen begynt å rulle.

Tror et av grepene er å lære dagens barn å måtte spare til ting de vil ha. Å ha fag på skolen om økonomi er bra det, men skoleleie unge vil ikke ta det til seg.

Er nesten blitt et samfunnsansvar å lære dagens unge økonomi. Vi har en 20 åring på jobben som gjerne bestiller foodora til middag og betaler på Klarna. Var tilkjent en erstatningssum som ble utbetalt som 18 åring, og når pengene gikk tom var det å fortsette på kreditt. Kanskje øke den alderen til 25? 18 åringer har som oftest ikke godt av å plutselig å få et par hundre tusen

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 time siden):
Sitat

– Helt sykt

Økonomene er også kritiske til at nordmenn bestiller «takeaway»-mat på kreditt.

– Unge mennesker bestiller mye mat – særlig singelhusholdninger, og kanskje par også. De lager så lite mat hjemme, sier Magne Gundersen.

Dette er ganske vanlig blant unge. Sushi går nok unna. Vi hadde færre fristelser da jeg vokste opp. Reklame bare på kino og plakater.

Jeg er alet opp på bla. seikaker og fiskeboller på boks, men i dag er det vel helseskadelig. I hvert fall ikke bra nok mat. Det kjøpes inn en hel krydderplante for å lage middag, mens det finnes tørrkrydre.

Da jeg var ungdom, laget vi takeaway-pizzaen hjemme etter å ha lært å bake den på skolekjøkkenet. Gikk sjelden ut for å spise, og hadde bare to valgmuligheter etter lommeboken: Peppes Pizza eller kinarestaurant. Frossenpizzaen Grandiosa gjorde sitt inntog. Kaffebarer fra 1994. Det var ikke vanlig å gå på bakeri. Man kjøpte en is hvis man ble sulten i byen. Eller en pølse med lompe.

Endret av Subara
Endret fiskekaker til fiskeboller
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (31 minutter siden):

De ressurssterke utnytter de ressurssvake.

det skjedde en byttehandel på et (historisk) tidspunkt, der eliten frivillig ga fra seg makt og ga folk "demokrati" men til gjengjeld oppstod utlån og renter (renter var tidligere synd) og folket ble dermed fortsatt slaver, men i en annen fasong.

Så hører riktignok individuelle feilgrep (slik vi ser i Luksusfellen) noe som kan klandres enkelte og forverret situasjon, men hovedlinjene eller "systemet" bak, tror jeg ble lagt opp slik som beskrevet.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Quote

Det stemmer ikke. Jeg kjenner mange som har kjøpt bolig de siste årene uten å være rike.

De skulle prøvd de siste månedene. For 6 måneder siden kunne jeg få 1,6mill i lån. Nå får jeg ikke engang 900k.

Jeg har nå råd til å sette av 19k i måneden til sparing men tydeligvis ikke nok til å betale 6-7k i måneden i avdrag. Og alt pga. standardbudsjettet bankene må gå ut i fra som tar utgangspunkt i sløsende kakser i Oslo.

Edit: Feil quote.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

De skulle prøvd de siste månedene. For 6 måneder siden kunne jeg få 1,6mill i lån. Nå får jeg ikke engang 900k.

Jeg har nå råd til å sette av 19k i måneden til sparing men tydeligvis ikke nok til å betale 6-7k i måneden i avdrag. Og alt pga. standardbudsjettet bankene må gå ut i fra som tar utgangspunkt i sløsende kakser i Oslo.

Edit: Feil quote.

Sifo er ett stramt budsjett, absolutt ikke bygget på sløseri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Salvesen. said:

Sifo er ett stramt budsjett, absolutt ikke bygget på sløseri. 

Man kan sikkert diskutere hvor meget som skal til før det blir til "sløsing", men det er langt fra noe stramt budget; opplever det som ganske romslig og noe alle lett burde kunne holde seg innenfor hvis de da selv ville.  Ifølge referansebudgettet, skulle jeg forbruke over 15K/måneden.  Jeg bruker ca. 13K men det inkluderer til og med strøm, kommunale avgifter og skatter; poster som ikke er med i referansebudget.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En veldig stor andel av Luksusfellens ofre er dop-missbrukere(tobakk og alkohol er dop) og sukker-avhengige.
Løsningen er selvfølgelig ikke å redusere prisen på disse varene, det resulterer i langt værre helse for langt flere folk.

Som jeg har sagt flere ganger før så lever vi i ett høyteknologisk samfunn med uendelige dopaminfeller, og at vi må styre samfunnet til å ta sunne og økonomiske valg. Jeg vet veldig godt hvor effektiv lave priser er for sunt kosthold, jeg er en del av den demografien selv, Kiwi fortjener enorm respekt for å snakke høyt og aksjonere der politikerne er splitte og late.
Jeg kjøpte 4 store brokkoli denne uken, kun fordi den var på tilbud, den var også på tilbud forrige uke, men da var den tom, dette skjer med ALLE varer som er på tilbud, folk spiser veldig gjerne det som er billig, sunt eller usunt.
Folk slutter også å snuse/røyke/drikke når det blir dyrt.

Den andre halvdelen av problemet er materialisme, utålmodighet, og dårlig økonomisk vett, nesten alle på luksusfellen hadde vært nesten eller helt gjeldsfrie(men fattige), om de bare ventet til lønnen kom før de kjøpte akkurat det samme skrotet, forbrukslån og inkassogebyrer er helt absurd dyre, noen sier de er en nødvendig del av økonomien, men det stiller jeg mine tvil til, å leke med uoppdragne folks følelser virker heller mer skadelig for meg, jeg vil tro denne typen gjeld skaper mye helseproblemer i seg selv, i form av angst og depresjon.
Gjeld sies å styrke økonomien, det er da snakk om statsobligasjoner, boliglån, og investeringslån, ikke forbrukslån, nesten hele forbrukslånet er renter og gebyrer som baller på seg selv, nærmest bare fordi noen er 1 måned fattigere enn sin tålmodighet. Av alle som benytter seg av kredittkort og forbrukslån, er nesten ingen av de folk som trenger det, eller burde ha det.

Løsning?
Noe av beskyttelsen mot dopaminfeller trenger lov-endringer, noe trenger skolering.
Kanskje forby forbrukslån og kredittkort, eller begrense det. Følge Kiwi's eksempel på sunnhet, og lærte folk å kjøpe brukt om de skal prøve noe spontant, og selge ting fremfor å kaste, slik at enda flere kan kjøpe brukt. Mer matlaging, gym, og ernæring i skolen, litt mer fokus på hjemøkonomi og investering.

Endret av Nasjonalisten
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

De som er med i Luksusfellen er akkurat den type menneske reklamer er rettet mot. 

Være seg forbrukslån, den livsstilen etc.  

9/10 har, som Nasjonalisten sier, utfordringer med Pepsi max, sukker,  redbull og snus/røyk. 

 

Problemet er heller at vi har et samfunn som legger opp til rovdrift på "svake" mennesker.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ros59 skrev (9 minutter siden):

I hvilke tilfeller er det viktig å forstå rentes rente? 

Når du risikerer å havne i fattigdom på grunn av at du "rullerer" diverse lån og kreditter med høy rente.

Folk tror jo de omtrent "svindler"😉 Bank Norwegian etc når de betaler bare renter og beholder lånet på maks. Luksusfellen er nevnt i trådtittelen, hvis programmet er ukjent for deg så finnes eksempler i fleng der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...