Gå til innhold

Opelduude

Medlemmer
  • Innlegg

    4 062
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Om Opelduude

  • Bursdag 27. mai 1992

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

17 966 profilvisninger

Opelduude sine prestasjoner

501

Nettsamfunnsomdømme

2

Hjelpsomme svar

  1. Kommer til å bli massedød blant merkeverkstedene innen få år. På min Insignia 2014, så skulle Bertel O Steen ha 24 tusen for to bærearmer i bakstillingen. Det er bare solgt 4-500 stk i Norge med 4x4 så da vet de å ta seg betalt for delene. Med frakt og moms fra USA så kom det på 3500 kr. Med dagens tilgang på deler via flere norske nettsider, så er det ingen grunn til å støtte merkeverkstedet ved mindre det er noe veldig spesifikt som er vanskelig å skaffe ellers. De har gravd sin egen grav ved å skru opp prisene så voldsomt at det skaper avsky. Det er tydeligvis bedre å ikke selge svindyre deler enn å tilby priser som folk flest kan leve med.
  2. https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ Du opplyser potensielle kjøpere at du frasier deg retten til reklamasjonsrett aller først. Så lenge du opplyser om alle feil og mangler i kontrakten, så kommer de ingen vei med reklamasjon. Sørg for at du oppbevarer en sånn kontrakt i lang tid i tilfelle det skulle dukke opp noe.
  3. Disse bilene med denne motoren er notoriske for dyre feil. Vil anbefale deg at du søker opp både bil og motor før du kjøper bil. Ikke lett å si hva den lyden er uten å høre det live. Det at det lukter brent kan komme fra at det er en oljelekkasje for eksempel som lekker i nærheten av eksosanlegget. De mest kjente problemene her er dyser som lekker rundt tetningene sine. Store oppbygginger av karbon aka sotavleiringer i motoren som gjør at oljerør tetter seg og fører til turbohavari. Problemer med egr som igjen fører til problemer med partikkelfilter. Reklamasjon på bruktbil er et eget eventyr i seg selv. Du kan kontakte forhandler og se an hvor velvillige de er. Sannsynligvis kjører du rundt i en tikkende bombe hvor det bare kommer til å balle på seg med feil.
  4. Du trenger ikke ta noen sikringer eller nøye deg uten kupevifte. Du trenger bare å skru av AC-knappen på panelet inni bilen. Da vil ikke kompressoren aktiveres, men du kan bruke varmeapparatet som vanlig.
  5. Hilsen bakgårdsverkstedet. Setter da for svingene ikke på nye klosser når hele bremseflaten på skiva er ødelagt. Skal ikke spares penger på bremser når man kan få så mye billige og bra deler på nett i 2024.
  6. Det sitter en clutch ytterst på reimhjulet på AC-kompressoren. Den kobler ut og inn ettersom det trengs. Sannsynligvis må hele kompressoren byttes i sin helhet. Det kreves også spesialutstyr da anlegget må tømmes for gass før rørene inn på kompressoren kan demonteres. Mange verksteder har stengt nå midt i juli, så det er nok vanskelig å finne noe ledig tid. Det er i så fall en smal sak for en litt bilkyndig en å få løsne litt på reima for å kunne kjenne på om det er selve kompressoren som går tungt rundt eller om det er clutchen ytterst som er problemet.
  7. Kjøper du en bil som er fullspekket med utstyr, 4wd, automat og litt frisk motor så blir det dyrt før eller siden. Hvis du ikke reparerer noe selv, så bør du ha 20-30 tusen i reserve. Har selv måtte koste på min Insignia 2014 4x4 ca 35 tusen de siste 3 årene utenom vanlig service.
  8. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=357232281 Du sier ingenting om pris. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=359290305
  9. Jeg gjør alt selv på bilen min utenom å jobbe på ac-anlegget. Det er for fagfolk med riktig utstyr. Ja, det er dyrt for er det lekkasje på anlegget, så kommer prisen fort opp i 10 tusen for å sette det i stand. Å fylle gass på et anlegg som lekker er bortkasta. Det tar kanskje 20 min med vacuumering av systemet for å finne ut om det lekker eller ikke med ordentlig apparat. For å lette fremtidig feilsøking, så bør det fylles sporstoff på systemet samtidig.
  10. Det er den ja. Samme del har gjerne 3-4 forskjellige navn i bilverden. Står også ventiltype: Magnetventil i beskrivelsen.
  11. Lyden kommer fra den. Magnetventilen som styrer turbotrykket. Vanlig feil på disse bilene når det lekker vann ned i motorrommet, da ruster den ventilen på innsiden og til slutt så ryker den helt.
  12. Det er lurt å kjøpe noe du har råd til. Du må spørre deg selv når du kjøper bil om du har råd til et verkstedbesøk på 20-30-40 tusen i verste fall. Ikke bruk alle pengene på bil, husk at den trenger service og reparasjoner.
  13. Hvis det lekker ut så fort, så burde de fått advarsel om lekkasje på apparatet de bruker. Er bilen 10+ år, så bør det sjekkes for lekkasje uansett før det fylles gass.
  14. Det beste er å holde seg til Thule eller andre kjente merker om du skal kjøre med last på taket.
  15. Det kan være alt fra hull i en intercooler-slange til feil på vacuumventiler eller feil på selve turboen.
×
×
  • Opprett ny...