Gå til innhold

hva synes dere om de nye skrukorkene på melkekartongen?


Mr.M

Anbefalte innlegg

kanskje flere enn meg som har klødd seg i hodet over hvorfor korkene i en tid har vært gjenstridige å få av? Man må bruke ganske mye makt for å få korken helt av, men nå oppdaget jeg nettopp at er visstnok meningen det skal være slikt, pga. av EU-direktiv.

https://packnews.no/melkekartonger-fra-tine-far-fastsittende-skrukorker/

har dette vært dårlig opplyst om?

Har "kjempet hardt" med mange korker, den fliser seg opp/deler seg, man vrir den, småbiter plast kan falle av osv. og så er det liksom meningen den skal henge fast.

skjønner ikke helt miljøaspektet, at dette patentet angivelig gir mindre plastavfall?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (22 minutter siden):

Hehehe, kan skjønne at det var irriterende hvis du først ikke skjønte at det var meningen at den skal henge fast.

 

nei jeg var ikke klar over det.

har hatt ulike teorier, alt fra "må være slitt produksjonsutstyr" til at det muligens var myntet på gamle mennesker som mister/roter bort korken. Miljø-greia falt meg ikke inn.

De justerer visst patentet hele tiden (prøvefase) nå har jeg fått en ekkel "alien type" kork, med to "følehorn" som stikker ut.

btw, noe av min frustrasjon/irritasjon kommer muligens også av at jeg bor i singel-husholdning og er vant med å drikke rett av 1.l melkekartongen. Det er vel kanskje utbredt for alt jeg vet? Dette går jo med kork hengende også, men blir ikke det samme liksom :D

Lenke til kommentar
3 minutes ago, onkel_jon said:

De som hater korkene så kan man vurdere å heller kjøpe økologisk versjonen, de har de gode gamle tutene uten plastikk korker.

Derí ligger kanskje den mest åpenbare løsningen spør du meg, dersom man vil ungå at plasten havner på avveie; gå tilbake til kartong-tuten.
Utover det plager ikke de nye korkene meg nevneverdig, dersom resultatet er mindre korker som forsvinner ut i naturen, så er det vel rettferdiggjort.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Atib Azzad said:

Derí ligger kanskje den mest åpenbare løsningen spør du meg, dersom man vil ungå at plasten havner på avveie; gå tilbake til kartong-tuten.
Utover det plager ikke de nye korkene meg nevneverdig, dersom resultatet er mindre korker som forsvinner ut i naturen, så er det vel rettferdiggjort.

Å gå tilbake til tiden der melken ble sur og måtte kastes etter tre dager i kjøleskap, fordi den ikke var tett? Ja, det er jo supert for miljøet.

Men ja, vi må jo bekjempe det enorme problemet med alle nordmenn som tar av korkene av melken sin, kjører den ut av byen og kaster den i naturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (4 timer siden):

dersom resultatet er mindre korker som forsvinner ut i naturen, så er det vel rettferdiggjort.

har det vært noe utbredt problem egentlig?

for egen del kan jeg ikke huske sist gang jeg heiv en slik kork ute i naturen. På tur tar man ofte med søppel hjem igjen (når det ikke fins avfalldunker) og for å unngå søl i tur/ryggsekk skrur man vel gjerne på korken, selv på tom kartong.

men, kan jo være andre ut-på-tur-scenarier som jeg ikke har oversikt over, så mulig det er veldig grisete der ute. :roll:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Korken kommer fort i veien når jeg skal helle fra kartongen. Det er ikke verre enn å vri litt på festet slik at korken flytter seg, men... en liten ekstra irritasjon i hverdagen. 

Det er likevel ikke så irriterende som de tilsvarende korkene på små brusflasker. Oftest drikker jeg av flaska, og da er korken i veien uansett. Jeg får den på kinnet, på leppa eller et annet sted den er i veien. Jeg river den av. Og setter den selvfølgelig på før jeg panter. 

Det er mye rart vi gjør i miljøets navn. Alle bekker små og alt det der, men dette er virkelig en liten bekk... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 hours ago, likferd said:

Å gå tilbake til tiden der melken ble sur og måtte kastes etter tre dager i kjøleskap, fordi den ikke var tett? Ja, det er jo supert for miljøet.

Men det er vel ikke så veldig reellt? Melken holdt seg vel lenger enn tre dager, selv med denne tut-løsningen?
Jeg mener forsåvidt ikke å fremsnakke den, jeg bare tenker at man allerede hadde en fungerende løsning som ikke krevde noe plast, men om du mener at det går så grovt ut over holdbarheten at den umiddelbart må kastes, så er det vel ingen fullgod løsning.

Quote

Men ja, vi må jo bekjempe det enorme problemet med alle nordmenn som tar av korkene av melken sin, kjører den ut av byen og kaster den i naturen.

Jeg har sett mange av disse korkene ligge rundt, jeg tror ikke det er noe som er gjort veldig bevisst, slik det er med mye forsøpling er det vel bare et slags uhell man ikke registrerte eller gadd å rette opp í.

14 hours ago, Mr.M said:

har det vært noe utbredt problem egentlig?

for egen del kan jeg ikke huske sist gang jeg heiv en slik kork ute i naturen. På tur tar man ofte med søppel hjem igjen (når det ikke fins avfalldunker) og for å unngå søl i tur/ryggsekk skrur man vel gjerne på korken, selv på tom kartong.

Hvis man spør enkeltmennesker er der ingen som forsøpler, likevel er der jo masse søppel rundtom, dersom denne løsningen fører til færre plastkorker på avveie så tenker jeg at det er positivt, selv om det er en liten ting.

Hvis jeg går ned til sjøen nå, er det fremdeles masse skrot som ligger å dupper ved bryggekanten, men mye er nå tre-skrot, fremfor plast-skrot, at is-skjeene som flyter der er av bambus fremfor petrolioums-basert polymer, og det er vel bedre at det er nedbrytbart enn ikke?
Selv om det er små ting, er det vel likevel bra at man finner løsninger som fører til mindre søppel, eller mindre giftig søppel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg river av korken og kaster den i naturen nå når det er tomt. Før lot jeg den bare være på, sånn at pappen holdt seg flat.

Mens vi er inne på ting jeg kaster i naturen.. Plastikk posene har blitt så dyre. Det er fordi prisen skal veie opp for all plasten som havner i naturen. Nå som jeg har betalt for det, så kaster jeg selvfølgelig disse også i naturen. For de som ikke ser at dette er ironi: ...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Selv om det er små ting, er det vel likevel bra at man finner løsninger som fører til mindre søppel, eller mindre giftig søppel.

ikke uenig i det. Selv om det (generelt) sannsynligvis fins et vippepunkt mellom nytte/fordel vs. ulempe vedr. tingen benyttet i hverdagslivet. Når det gjelder plast, se f.eks. det glorete utvalget av badeleker som har tatt av siste årene. En eneste slik fantasi-svane med plass til tre personer utgjør vel 10.000 korker osv.

men, Tine kunne godt informert bedre om ordningen i media(?) jeg har ikke fått med meg i alle fall. Dermed har "gjenstridige korker" nærmest blitt en personlig utfordring/kamp man har gjøvet løs på med mål om å beseire. :grin2:

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Mr.M said:

ikke uenig i det. Selv om det (generelt) sannsynligvis fins et vippepunkt mellom nytte/fordel vs. ulempe vedr. tingen benyttet i hverdagslivet. Når det gjelder plast, se f.eks. det glorete utvalget av badeleker som har tatt av siste årene. En eneste slik fantasi-svane med plass til tre personer utgjør vel 10.000 korker osv.

Ja, det finnes defintivt mer prekære problemer enn småsøppel i form av korker og skje-er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...