Gå til innhold

hva synes dere om de nye skrukorkene på melkekartongen?


Mr.M

Anbefalte innlegg

Jeg driter totalt i disse korkene. Samme med Cola-flaskene. Jeg er verken en forkjemper eller en motstander, fordi selv om det er en god ting i teorien så er det en forsvinnende liten innsats i forhold til hva bedriftene egentlig burde gjøre.

De som faktisk har problemer med å bruke de må jo ha et handicap eller noe. De er jo superenkel å bruke. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nukleosid skrev (14 minutter siden):

Vanligvis holder de en god stund etter uløpsdato. Det er derfor det står "Best før, god etter".

Mange av matvarene ein kjøper held seg lenge etter utløpsdatoen. Ofte held også varer merka med "siste forbruksdag" seg ei god stund etter utløpsdatoen, og eg trur til og med at eg har ete kjøtpålegg utgått for ein månad sidan utan at det var noko å seie på verken lukt, smak eller på magen min i ettertid. Konklusjonen er dermed at ein alltid bør lukte og/eller smake før ein kastar mat. Er ein bevisst på dette kan ein også gjere ein god handel ved å plukke nedsette varer på butikken. Men varer som går ut på dato bør etast innan kort tid, og det er ingen vits i å kjøpe meir enn det ein greier å ete opp. Slik kan ein vere med på å redusere matsvinnet i Norge.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (36 minutter siden):

Mange av matvarene ein kjøper held seg lenge etter utløpsdatoen. Ofte held også varer merka med "siste forbruksdag" seg ei god stund etter utløpsdatoen, og eg trur til og med at eg har ete kjøtpålegg utgått for ein månad sidan utan at det var noko å seie på verken lukt, smak eller på magen min i ettertid. Konklusjonen er dermed at ein alltid bør lukte og/eller smake før ein kastar mat. Er ein bevisst på dette kan ein også gjere ein god handel ved å plukke nedsette varer på butikken. Men varer som går ut på dato bør etast innan kort tid, og det er ingen vits i å kjøpe meir enn det ein greier å ete opp. Slik kan ein vere med på å redusere matsvinnet i Norge.

Når det gjelder kjøttvarer så må du være veldig forsiktig med varer som går over dato. Spesielt kjøttdeig og andre produkt som lages av kjøttfarse (hamburger, servelat, fårepølse/salami). Det er fordi kjøttet i disse produktene har ekstremt mange snitt-/kuttflater, som kan være et yndig hjem for bakterier om produksjonsutstyret eller kjøttet ikke var tilstrekkelig rent under behandling. Ikke alle farlige bakterier har en lukt eller smak. Varmebehandling dreper det meste, men det gjør ikke røyking av kjøtt. Jeg er veldig forsiktig når det gjelder best før datoen på slike produkter, og spesielt om det er merket med siste forbruksdag. Rene kjøttstykker utgjør kngen fare. Der har jeg selv gått 4 måneder over tiden uten problem. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gravitass skrev (10 minutter siden):

Når det gjelder kjøttvarer så må du være veldig forsiktig med varer som går over dato. Spesielt kjøttdeig og andre produkt som lages av kjøttfarse (hamburger, servelat, fårepølse/salami). Det er fordi kjøttet i disse produktene har ekstremt mange snitt-/kuttflater, som kan være et yndig hjem for bakterier om produksjonsutstyret eller kjøttet ikke var tilstrekkelig rent under behandling. Ikke alle farlige bakterier har en lukt eller smak. Varmebehandling dreper det meste, men det gjør ikke røyking av kjøtt. Jeg er veldig forsiktig når det gjelder best før datoen på slike produkter, og spesielt om det er merket med siste forbruksdag. Rene kjøttstykker utgjør kngen fare. Der har jeg selv gått 4 måneder over tiden uten problem. 

Dette har du heilt sikkert rett i. Når det gjeld kjøtdeig o.l. bør den uansett vere godt gjennomsteikt. Rått kjøt skal ein vel uansett vere litt forsiktig med, også når det er heilt ferskt. Det er vel heller ikkje heilt tilfeldig at når det er utbrot av e-koli er det ofte fårepølser o.l. som er syndaren. Kjøtkaker o.l. høyrer ein sjeldan noko om, fordi desse vanlegvis er godt steikte før folk set tennene i dei.

Lenke til kommentar

Hei. Har ikke tenkt over om Melkeboksen har fått nye korker eller ikke. Jeg har H-Melk (selvfølgelig), på Frokostblandingen min, men har ikke tenkt over at den er vanskelig og åpne og når det gjelder at den henger fast, så gjør den ikke det hos meg iallefall. Hører en sånn lyd når jeg skrur av korken første gang (uåpna), men eller, så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 time siden):

Vanligvis holder de en god stund etter uløpsdato. Det er derfor det står "Best før, god etter".

Det et også ein forskjell på kvar ein legg lista. Melk som står i open behaldar kan lettare ta smak/lukt av andre ting i kjøleskapet. Melka er trygg å drikke likevel men er ikkje nødvendigvis like god som fersk og nyopna melk. Og jo tettare behaldaren er etter opning, jo mindre sjangs for at du kan få bakteriar frå lufta i melka som bidrar til at den blir sur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (På 11.9.2023 den 7:39 PM):

Der har du eit godt poeng. Eg pleier å kjøpe små tomatar i plastbeger, og når eg har ete slit eg rett som det er med å finne att det gjennomsiktige plastloket. Kanskje burde alle lok ha vore hengsla fast.

Men dette vesle problemet mitt illustrerer også kor tullete symbolpolitikk er. Det er lite hjelp i plastposeavgifter og hengsla korkar når alt ein kjøper er innpakka i det som ofte er unødvendig mykje plastemballasje. Skal ein få gjort noko med plastforsøpling må ein starte med å finne alternativ til all denne plasten. Tomatane kunne like gjerne ha vore i eit beger av papp.

Ikke helt enig. I et beger med papp kan man ende opp med at folk driver og fingrer og plukker og holder på, slik de gjør med jordbær. Jeg orker ikke kjøpe jordbær fordi jeg vet at folk peller på dem hele tiden og fyller opp kurvene sine ved å plukke rundt. Med mindre det er lokk som hindrer det, samtidig som jeg kan se på kvaliteten på bærene.

Nei, noen ganger er plast rett og slett nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (22 timer siden):

Ikke helt enig. I et beger med papp kan man ende opp med at folk driver og fingrer og plukker og holder på, slik de gjør med jordbær. Jeg orker ikke kjøpe jordbær fordi jeg vet at folk peller på dem hele tiden og fyller opp kurvene sine ved å plukke rundt. Med mindre det er lokk som hindrer det, samtidig som jeg kan se på kvaliteten på bærene.

Nei, noen ganger er plast rett og slett nødvendig.

Du får tommel for den, sjølv om eg ikkje er einig i konklusjonen.

Både loket og sjølve begeret kan vere av papp, evt. med små hol i loket slik at ein kan sjå bæra.

Det er sjølvsagt lettare å bedømme kvaliteten på bæra når det blir brukt gjennomsiktig plast, og produktet ser dessutan meir innbydande ut. Men denne plasten skaper fleire problem enn den løyser.

Kan det evt. finnast alternative måtar å lage gjennomsiktig emballasje som er betre for miljøet?

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (På 15.9.2023 den 10:03 PM):

Alle som røykte FØR kjenner godt til løsningen.. Røykpakkene var omsluttet av et tynt lag med Cellofan!
https://no.wikipedia.org/wiki/Cellofan 

Hvorfor ikke de grønne har funnet fram dette stoffet aner jeg ikke..

Har faktisk sett det bli brukt som "vindu" på flere produkter i år. Blant annet en kilos pappkasse med epler, med cellofan som vindu. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...