Gå til innhold

hva synes dere om de nye skrukorkene på melkekartongen?


Mr.M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (14 timer siden):

har det vært noe utbredt problem egentlig?

Når Coca-Cola starta med slike korker så sa Tomra at dei nesten ikkje fekk inn panta brusflasker utan kork. Så i alle fall her i Norge der vi alt har eit fungerande resirkuleringssysten så er nok behovet svært lite. I land som Frankrike og Spania som ikkje har eit godt pantesystem så havnar sjølvsagt langt fleire korker (og flasker) i restavfallet. 

Eg vil tru at det er omtrent identisk med melkekartongar, dei aller fleste skrur nok korka på og kastar kartongen i pappsorteringa. Og enkelte går nok litt lengre og riv også av korka for å legge den i plastavfallet. 

 

Alt det sagt så er litt av poenget med kravet om at korka skal henge fast at denne harde plasten som korkene består av dukker ekstra ofte opp som mikroplast i mellom anna fisk. Men det er nok ikkje norske plastkorker som står for den mikroplasten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så med andre ord er det nok et irriterende, dyrt og ineffektivt EU vedtak den norske staten har innført fordi de er for feig og konfliktsky til å si "dette er ikke et problem i Norge, fordi vi allerede ligger foran dere på miljøvern, så vi kommer ikke til å innføre dette. Kom tilbake når dere har kildesortering og pant".

Endret av likferd
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (20 timer siden):

I land som Frankrike og Spania som ikkje har eit godt pantesystem så havnar sjølvsagt langt fleire korker (og flasker) i restavfallet. 

Bodde i Frankrike for noen år siden. Der var det slik ag man skulle fjerne korken fra flasken, komprimere den og hive den i en avfallsdunk i nærheten av hjemmet. Korken skulle du ta med til en burikk og legge i en egen dunk for korker. Jeg vet ikke hvorfor de hadde et slikt system. Synes det fungerer bedre med panteordningen i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 9/9/2023 at 12:02 PM, The Avatar said:

Når Coca-Cola starta med slike korker så sa Tomra at dei nesten ikkje fekk inn panta brusflasker utan kork.(...)

Eg vil tru at det er omtrent identisk med melkekartongar, dei aller fleste skrur nok korka på og kastar kartongen i pappsorteringa. Og enkelte går nok litt lengre og riv også av korka for å legge den i plastavfallet.

Tomra har nok rett, siden folk i Norge samler opp flasker og senere panter dem. Akkurat her tror jeg man har et grep som fungerer på et vis i andre land, men er dårligere enn standarden i Norge. Når folk begynner å rive av korken, kommer det til å sprute småbiter, og så stikker folk seg på restene og river dem av også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si flaskene som er nå og som erstattet de gamle og mer solide/stive flaskene før er mye mer irriterende. Plasten er veldig tynn og man må være forsiktig så man ikke klemmer for hardt, og flaskene holder ikke på formen. Ville heller gått tilbake til de gamle solide plastflaskene enn å gå tilbake til gammel type kork.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hr Kotelett skrev (På 9.9.2023 den 12.54):

Ene fordelen er at en alltid vet hvor korken er. Har 2 kids og de har en tendens til å ikke vite hvor korken er etter de har helt melk i grynen eller tatt seg seg et glas brus

Der har du eit godt poeng. Eg pleier å kjøpe små tomatar i plastbeger, og når eg har ete slit eg rett som det er med å finne att det gjennomsiktige plastloket. Kanskje burde alle lok ha vore hengsla fast.

Men dette vesle problemet mitt illustrerer også kor tullete symbolpolitikk er. Det er lite hjelp i plastposeavgifter og hengsla korkar når alt ein kjøper er innpakka i det som ofte er unødvendig mykje plastemballasje. Skal ein få gjort noko med plastforsøpling må ein starte med å finne alternativ til all denne plasten. Tomatane kunne like gjerne ha vore i eit beger av papp.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
likferd skrev (På 8.9.2023 den 19.47):

Å gå tilbake til tiden der melken ble sur og måtte kastes etter tre dager i kjøleskap, fordi den ikke var tett? Ja, det er jo supert for miljøet.

Men ja, vi må jo bekjempe det enorme problemet med alle nordmenn som tar av korkene av melken sin, kjører den ut av byen og kaster den i naturen.

Då må det ha vore noko feil med kjøleskåpet ditt. Eg drakk mykje mjølk i oppveksten, og kan ikkje hugse at dette var eit problem. Mjølka heldt seg ofte lenge etter utløpsdato då som no. Det var også lettare å drikke av kartongane, med plastkork får ein aldri kartongen heilt tom utan å søle. Eg har aldri forstått poenget med desse korkane.

Dersom Tine (eller Q) skal gjere eit berekraftig val er den openberre løysinga å gå tilbake til den gamle løysinga. Når det er sagt riv eg av korkane på brusflaskene av rein trass, og irriterer meg kvar gong over politikarar og andre som finn på slik symbolpolitikk framfor å ta tak i dei verkelege utfordringane som ville monne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
BIlly Bones skrev (På 10.9.2023 den 9.31):

Har egentlig ingenting imot de nye korkene, men trodde det var noe galt med den første jeg åpnet, så den rev jeg av.

"halve Norges befolkning" har antageligvis trodd det samme og fiklet med korkene, informasjonen fra Tine om omleggingen har vært elendig/fraværende.

Lenke til kommentar

Som nevnt så er dette ingen stor sak å venne seg til, og om det kan redusere forsøpling på noen måte er det muligens verdt det. Men det er litt irriterende å måtte følge med på at korken ikke er i veien når man heller, og da kommer tanken om at dette bare er symbolikk og ikke har annen funksjon enn å irritere brukeren utilsiktet. Jeg har kjøpt milkshake der både begeret og lokket var i plast, og da hadde jeg ikke lenger noe godt å si om pappsugerøret, så jeg er brent av ilden. Det hadde ikke overrasket meg om Tine kunne brukt ekspertisen sin på områder som hadde monnet litt mer, men det kan jo hende forbrukeren ikke kommer til å se disse forbedringene, så da er det kanskje ikke så farlig lenger.

torbjornen skrev (1 time siden):

Då må det ha vore noko feil med kjøleskåpet ditt. Eg drakk mykje mjølk i oppveksten, og kan ikkje hugse at dette var eit problem. Mjølka heldt seg ofte lenge etter utløpsdato då som no. Det var også lettare å drikke av kartongane, med plastkork får ein aldri kartongen heilt tom utan å søle. Eg har aldri forstått poenget med desse korkane.

Dersom Tine (eller Q) skal gjere eit berekraftig val er den openberre løysinga å gå tilbake til den gamle løysinga. Når det er sagt riv eg av korkane på brusflaskene av rein trass, og irriterer meg kvar gong over politikarar og andre som finn på slik symbolpolitikk framfor å ta tak i dei verkelege utfordringane som ville monne.

Jeg er enig, jeg vil også ha de gamle tilbake. Men en fordel med korken er at kartongen kan ligge i kjøleskapet etter at den er åpnet, det er praktisk av og til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (På 11.9.2023 den 7:53 PM):

Mjølka heldt seg ofte lenge etter utløpsdato då som no

 

Krøvel Vellevoll skrev (På 11.9.2023 den 9:38 PM):

Det hadde ikke overrasket meg om Tine kunne brukt ekspertisen sin på områder som hadde monnet litt mer, men det kan jo hende forbrukeren ikke kommer til å se disse forbedringene, så da er det kanskje ikke så farlig lenger.

Tine gjør mye for å øke holdbarheten på produktene sine. 

I bærekraftrapporten fra 2022 rapportere de et gjennomsnitt på 15 dagers holdbarhet på drikkemelk: 

https://www.tine.no/om-tine/b%C3%A6rekraft/Tine-baerekraftig-verdiskapning-2022-justert23.pdf

I årsrapporten for 2022 så skriver de: "Gjennom forskning og forbedring i alle ledd klarte vi å øke holdbarheten på melk til hele 22 dager ved meieriet i Sandnessjøen i 2022. Og flere anlegg har fulgt etter i utviklingsarbeidet. Lengre holdbarhet reduserer svinn og er positivt både for kundene våre og for forbrukerne."

https://www.tine.no/om-tine/TINE-aarsrapport-2022.pdf

Det blir gjort utrolig mye i kulissene for å kunne garantere en god dato på produktene. Jeg har til dags dato aldri opplevd dårlig melk før best før datoen. Det kan jo hende at disse nye korkene ikke har så mye å si i Norge, siden vi er så flinke til å kildesortere, men det er fortsatt mye som kan gjøres med produktene. 

Akkurqt nå så drikker jeg Tine Lettmelk Sjokolade UTEN, som gikk ut på dato 24.08.2023 (jeg åpnet den for 2 dager siden). Den smaker like god nå, som når den er helt ny 🙂 Det er altså 21 dager / 3 uker over utløpsdatoen. Må vel kunne si at det er godkjent! Men den er jo ultrapasteurisert, i motsetning til vanlig melk som bare er pasteurisert. Men den holder ofte lenge etter datoen den også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gravitass skrev (1 time siden):

Jeg har til dags dato aldri opplevd dårlig melk før best før datoen.

Vanligvis holder de en god stund etter uløpsdato. Det er derfor det står "Best før, god etter".

Jeg husker når jeg var barn, at man måtte være litt mer forsiktig. Underlig nok, spesielt hvis det hadde vært tordenvær. Da kunne melk fort bli sur og klumpe seg selv før utløpsdato. Erfarte det selv.

Det kan være at tordenvær har samme påvirkning nå, men ettersom melken nå er holdbar en stund etter utløpsdatoen, så vil man kanskje ikke merke at melken blir fortere sur hvis den først blir sur etter utløpsdato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...