Gå til innhold

NRK-partner vurderer boikott av Harry Potter og russere


Anbefalte innlegg

Er det noen som har lest artikkelen i det hele tatt, eller er man bare opptatt av å sable ned alt som kan minne om woke i spillindustrien?!?

Rune Fjeld Olsen sier jo i artikkelen, at spørsmålet rundt transpersoner, for han, er personlig viktig, og at han oppfatter Rowling som problematisk på dette området. Hvis han oppfatter det på den måten så er det vel helt legitimt å ta opp dette?

Så sier han at han fortsatt ikke har landet på noen avgjørelse, men vil diskutere dette med andre rundt seg, noe som også fremstår som en grei løsning, når man har så store kvaler rundt en problemstilling.

Andre argumenter rundt russland, palestina og 2.verdens krig er jo bare tullete whataboutism og hører ikke til denne saken. Hver enkelt får ta inn over seg de problemstillingen man selv anser som viktige, og handle deretter.

Det er null problem å problematisere det aller meste, men vi kan ikke alle ende opp som Jain munker som alltid koster foran seg så de ikke skal tråkke på og drepe selv de minste insektene, da får vi ikke gjort mye...

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjeld JK Rowling så er i alle fall mitt inntrykk at ho klarer å terge på seg kven som helst ved at ho er veldig offentleg med sine meiningar, og at meiningane ho har snur med vinden.
For Harry Potter fansen har det nok vært særleg irriterande når ho i ettertid går ut på Twitter og endrer rammene rundt bøkene sine etterkvart som ho endrar meining eller ønsker å framstå som meir politisk korrekt. For nokre år sidan så var det ein del støy rundt at Hermonie kunne være mørkhuda og aldri var spesifisert som lyshåra, at Humlesnurr var homofil sjølv om dette ikkje var etablert i bøkene, og at Rowling skreiv i novelle om trollmenn hos Navajo indianere, noko som vart kritisert som kulturell appropiering.

Så sjølv om eg er einig i at det er urettferdig ovanfor spelutviklarane som har brukt tid og energi på å utvikle eit spel utan JK Rowling, så har dei litterære verka til JK Rowling blitt risikable investeringsobjekt ettersom JK Rowling tydelegvis kan erte på seg gråstein.
Fyrst vart ho kritisert for å være "woke" med sin støtte til mørkhuda og skeive, no blir ho kritisert for å ikkje være nok "woke" ved at ho har meiningar om kjønn og kjønnsidentitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (2 timer siden):

Bortsett fra at hun eier Harry Potter-navnet og universet og får royalties og dermed tjener penger på spillet.

Jeg kommer forøvrig til å kjøpe det.

Harry Potter navnet er vel heller ikke relevant her, men royalties får hun nok uansett ja. Men det blir ikke veldig langt unna å si at man skal boikotte et selskap fordi Rowling eier aksjer i selskapet og tjener på at selskapet går bra.

Jeg ser ikke at NRK og Level Up har boikottet FIFA spillene, selv om FIFA er mye verre enn Rowling og har tjent penger på fifa spillene i lang tid.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (20 minutter siden):

Er det noen som har lest artikkelen i det hele tatt, eller er man bare opptatt av å sable ned alt som kan minne om woke i spillindustrien?!?

Rune Fjeld Olsen sier jo i artikkelen, at spørsmålet rundt transpersoner, for han, er personlig viktig, og at han oppfatter Rowling som problematisk på dette området. Hvis han oppfatter det på den måten så er det vel helt legitimt å ta opp dette?

Så sier han at han fortsatt ikke har landet på noen avgjørelse, men vil diskutere dette med andre rundt seg, noe som også fremstår som en grei løsning, når man har så store kvaler rundt en problemstilling.

Andre argumenter rundt russland, palestina og 2.verdens krig er jo bare tullete whataboutism og hører ikke til denne saken. Hver enkelt får ta inn over seg de problemstillingen man selv anser som viktige, og handle deretter.

Det er null problem å problematisere det aller meste, men vi kan ikke alle ende opp som Jain munker som alltid koster foran seg så de ikke skal tråkke på og drepe selv de minste insektene, da får vi ikke gjort mye...

1: Hos NRK skriver han at hun driver et ‘transfobisk korstog’. Det er ganske mye drøyere enn å si ‘jeg er uenig/mener det noen sier er problematisk’.

2: Hos NRK skriver han om spill utviklet av russere. Det er dermed ikke ‘whataboutisme’ men diskusjon rundt det han skriver.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Rune Fjeld Olsen forklarer og utdyper grundig hva han mener i en Twitter-tråd. Jeg kopierer inn hele her:

Men jeg synes det er greit å informere om at jeg har blandede følelser for Harry Potter-universet og forfatteren bak. Hensikten er delvis full disclosure, og delvis å anerkjenne de mange som uttalt velger å ikke kjøpe spillet. Jeg ser det som relevant forbruker-informasjon.

Mange ser ut til å mene man ikke skal blande politikk og denne typen følelser med spill. Det er jeg uenig i, spill eksisterer ikke i et vakuum på samme måte som også Hamsun og Frank Miller kan – og i mange tilfeller bør – sees i kontekst av kunstnerens holdninger.

Et godt eksempel på hvorfor dette er nyttig i en større kontekst, er rollefiguren Rorschach i Watchmen. Moore skrev ham som en skurk eller anti-helt – en advarsel om problemene knyttet til superhelters sort-hvite moral. Men han blir hyllet som en ren heltefigur i visse miljøer.

Samtidig mener jeg prinsipielt at kulturkritikk bør skille kunst fra kunstner når man skal vurdere verkets faktiske kvaliteter. Hvis jeg anmelder Hogwarts Legacy, vil terningkast og konklusjon være basert på spillets faktiske innhold satt opp mot andre spill i samme sjanger.

Her vil jeg også legge til at jeg har lest alle Harry Potter-bøkene og sett alle filmene, flere ganger. Jeg har også anmeldt mange Harry Potter-spill i den tiden hvor de kom ut i sammenheng med filmene. Jeg er godt kjent med, og glad i, dette fiktive universet.

Når det gjelder Rowlings transfobi, vet jeg at uansett hva jeg sier om den beskyldningen vil det bli møtt med urokkelig motstand. Jeg kommer ikke til å gå i noen lang dialog og diskusjon om dette, det anser jeg som nytteløst. Men jeg kan utdype.

Rowling har brukt sin betydelige sosiale medier-plattform til å være kritisk til transbevegelsen og trans-aktivister. Kritikken går særlig på likestilling av transkvinner og biologisk fødte kvinner. Hun ser det som feminisme, og forklarer det med feminisme.

Men hun benekter transkvinners behov for identitet og generell aksept i samfunnet. Hun sier det er en politisk eller ideologisk debatt hun deltar i, noe som hopper bukk over transpersoners grunnleggende menneskeverd. Jeg synes dette er en god gjennomgang:

Spoiler

 

Virkelig problematisk – og transfobisk – blir det derimot hvis man ser på hvem hun omgås med. Hvem hun gir likes og retweets til og henger med sosialt. Hun er en frontfigur for opplagt transfobi, en rolle hun ikke på noen som helst måte tar avstand fra.

Tvert imot: hun blokkerer personer som påpeker dette. Denne videoen går direkte på alt dette og er veldig grundig og god:

Spoiler

 

Det er virkelig avslørende for motivasjonen til disse personene at de gladelig omgås med og henter støtte fra grupper som AKTIVT jobber MOT kvinners tilkjempede rettigheter i det moderne samfunnet for å fremme sin egen antitrans-agenda. Dette handler åpenbart ikke om feminisme.

For meg virker det som om en grunnleggende mangel på empati og forståelse for kjønnsopplevelsen til transpersoner gjennomsyrer argumentasjonen til mange antitrans-personer. Det beskrives som en mental lidelse og en trussel, noe som provoserer meg veldig.

Her vil jeg komme med en veldig åpenbar anbefaling om å se dokumentarserien «Født i feil kropp» på TV 2. Jeg husker den som usedvanlig innsiktsfull og lærerik da jeg så den i 2015, og den er minst like relevant i dag:

https://play.tv2.no/programmer/fakta/foedt-i-feil-kropp

Og til slutt: Jeg mener Rowling og alle som skriver debattinnlegg i aviser og medier som løfter transdebatt som en viktig og alvorlig samfunnsdebatt skyter spurv med kanoner.

Min oppfattelse er at transpersoner flest bare vil leve sine liv og bli akseptert som den de er, med de samme grunnleggende menneskrettighetene som alle andre har.

  • Innsiktsfullt 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (29 minutter siden):

Men hun benekter transkvinners behov for identitet og generell aksept i samfunnet.

Det er jo et argument som går igjen. Hvis ikke personer som er født som menn får lov til å f.eks bokse mot kvinner i ringen i konkurranse så har man også angivelig "benektet transkvinnen sitt behov for identitet og generell aksept". 

Men har Rowling noensinne selv uttalt at hun ikke vil at transkvinner skal aksepteres i samfunnet? Eller er det andres konklusjoner et sånt utsagn er basert på?

Og å prestere å dra inn Hamsun i denne anledning.. folket på twitter må virkelig roe ned.. dem tar ting altfor seriøst nå.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 6
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Da jeg en gang i tiden så den første Harry Potter filmen på Kino så følte jeg flere ting. Men at dette en dag skulle være kontroversielt så jeg ikke komme, det må jeg innrømme.

Er Harry Potter kontroversielt for noen? Er det ikke bare hjernen bak som har andre, helt separate, kontroversielle uttalelser eller har jeg gått glipp av noe?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Er Harry Potter kontroversielt for noen? Er det ikke bare hjernen bak som har andre, helt separate, kontroversielle uttalelser eller har jeg gått glipp av noe?

Har du ikke fått med deg at spillet til filmen ikke engang kan anmeldes? Forfatteren, som ikke har noe med spillet å gjøre, har jo påpekt noen biologiske faktum må vite! 😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Det er virkelig avslørende for motivasjonen til disse personene at de gladelig omgås med og henter støtte fra grupper som AKTIVT jobber MOT kvinners tilkjempede rettigheter i det moderne samfunnet for å fremme sin egen antitrans-agenda. Dette handler åpenbart ikke om feminisme.

Litt merkelig at hun har alliert seg såpass med Matt Walsh når hun hevder å kjempe for kvinners rettigheter.

Når dette spillet slippes, blir det meget sannsynlig slagmark nummer en for mannosfæren. Subjekt.no kommer garantert til å pumpe ut artikler om the woke threat i forbindelse med dette spillet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (23 timer siden):

Jeg ser ikke noe gale med at han velger å ikke anmelde spillet. Selvsagt skal han få lov å ha sine meninger og verdier. Jeg synes det er flott at han reflekterer over problematikken. Om han ikke har en anmeldelse så vil det fremdeles være flere hundre andre som vil skrive en. 

Hvis han jobbet i f eks NAV, skulle han fått lov til å ikke måtte hjelpe folk med religioner han ikke liker, eller folk som stemmer på politiske partier han ikke er enig med? Er jo fremdeleles flere hundra andre ansatte der som kan hjelpe vedkommende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Komplett nonsens spør du meg. Vi bør heller ikke boikotte russiske dataspill. Skal vi straffe hele det russiske folket, for avgjørelsene til noen få politiske ledere? Hvis et russisk spillselskap går ut og aktivt støtter Putin og krigen mot Ukraina - da kan jeg bedre forstå en boikott (men er fremdeles uenig pga. ytringsfrihetsprinsippet), men i hvert fall ikke kun fordi at spillselskapet er russisk. Dette er bare mer misforstått og hyklerisk dydssignalisering fra "tolerante" venstreaktivister.

La oss heller ikke glemme våre egne svin på skogen. Ingen er uten skyld. NATO-angrepet på Libya er et godt eksempel på det. Invasjonen var basert på falsk etterretning og løgn, og man bombet det rikeste afrikanske landet mht. BNP per innbygger sønder og sammen, og skapte et totalt kaos uten noen oppfølging i etterkant.

Gadaffi ville innføre en gullbasert valuta som konkurrent til petrodollaren - for handel i MØNA-regionen og mer, noe som ble omtalt og kritisert i wikileaks-epostene til Hillary Clinton. Hvor mye spilte dette inn i avgjørelsen til å ødelegge et helt land, slik at ISIS etterpå kunne valse inn og ta over? I tillegg bidro dette til immgrasjonskrisen i Europa de etterfølgende årene (slik som også USAs destabilisering av Syria). Hvor var "de gode" venstreaktivistene her? Hvor var NRK og co? Neida, Obama og demokratene styrte USA, så da holdt man munnen lukket.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
10 hours ago, Snikpellik said:

 

Grundig og grundig. Han viser bare til et par videoer der folk som er imot Rowling, uten å faktisk undersøke selv hva hun faktisk har skrevet og ikke. Jeg linket til en tråd av en lesbisk skribent som jobbet i 12 uker for å finne noe transfobisk Rowling hadde sagt, men ikke fant noe som helst. Men den har han neppe lest.

Endret av Ratleto
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Denne "bevisvideon" til Rune Fjeld Olsen var virkelig tynne saker. Et av hovedargumentene er altså at Rowling har klikket liker på noen som har klikket liker på suspekte folk. "Guilt by assosiation" fallacy'n altså. 

Tja, hun har skrytt til Matt Walsh (en av de mest kjente transfobene i verden) av filmen hans, som inneholder masse feil.

FlWgBtwXwAIQGQF?format=jpg&name=medium

Dette er en mann som forfølger, sprer løgner og hat mot transpersoner og homofile. Som iblant fører til vold.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Matt_Walsh_(political_commentator)

Jeg synes ikke det er rart folk er negative til henne for dette. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Geir T skrev (6 timer siden):

Vi bør heller ikke boikotte russiske dataspill. Skal vi straffe hele det russiske folket nå, for avgjørelsene til noen få politiske ledere?

Ikke minst straffe oss selv heller. Dessuten, det er ikke bare Russland som har sine svin på skogen så om en skal følge det kriterie er det mange flere spill som kan boikottes, således bør en kunne skille mellom politikere og private selskap.

Ellers er det forsåvidt bra at denne Rune redegjør for sine synspunkter og følelser på en oversiktlig måte, det er jo ikke alle som gidder det akkurat. Likevel bør ikke NRK boikotte dette spillet basert på et slikt ubalansert politisk grunnlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...