Gå til innhold

NRK-partner vurderer boikott av Harry Potter og russere


Anbefalte innlegg

Level Up, som har et samarbeid med NRK om publisering av anmeldelser og annet spillrelatert innhold, vurderer å boikotte anmeldelse av Harry Potter-spill, basert på personlige meninger om kvinner og transpersoner fremmet av J.K. Rowling. (https://www.vg.no/rampelys/spill/i/onkzBB/harry-potter-spill-skaper-debatt-vanskelig) Spillet har en perifer tilknytning til Rowling selv. Redaksjonen vurderer også å droppe anmeldelse av et spill utviklet i Russland.

Det er interessant å merke seg NRKs vedtekter (https://info.nrk.no/vedtekter/?/l3v4rkr9ty8), særlig de vi finner i del 2 og 3, for eksempel "NRK skal ivareta ytringsfrihet og ytringsvilkår for borgerne. NRK skal være redaksjonelt uavhengig og være balansert over tid", og "NRK skal verne om sin integritet og sin troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig overfor personer eller grupper som av politiske, ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innholdet".

På NRKs nettsider skriver Fjeld at "'Hogwarts Legacy' ser bra ut, men jeg gremmes over det transfobiske korstoget J. K. Rowling kjører på Twitter," at "'Atomic Heart' er nydelig, spillbart galskap, men det er utviklet av et russisk studio", og at "hvordan jeg skal forholde meg til dette som anmelder vet jeg ikke ennå, men her blir det diskusjoner på bakrommet". Jeg har vanskelig for å se for meg at Fredrik Solvang ikke vil åpne opp i debatten for temaer han synes er kontroversielt, eller at NRKs sjakk-sending ikke dekker sjakk når russiske spillere er involvert.

Man kan veie NRKs vedtekter opp mot hva Fjeld sa til VG, og gjøre seg opp sin egen mening: "Dette har jeg lyst til å diskutere med andre på NRK, og vi diskuterer det også i Level Up Norge. Der har vi et 'community' som inkluderer flere transpersoner, og hvor vi er opptatt av at alle skal være velkomne."

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Cascada81 skrev (46 minutter siden):

Level Up, som har et samarbeid med NRK om publisering av anmeldelser og annet spillrelatert innhold, vurderer å boikotte anmeldelse av Harry Potter-spill, basert på personlige meninger om kvinner og transpersoner fremmet av J.K. Rowling. (https://www.vg.no/rampelys/spill/i/onkzBB/harry-potter-spill-skaper-debatt-vanskelig) Spillet har en perifer tilknytning til Rowling selv. Redaksjonen vurderer også å droppe anmeldelse av et spill utviklet i Russland.

Det er interessant å merke seg NRKs vedtekter (https://info.nrk.no/vedtekter/?/l3v4rkr9ty8), særlig de vi finner i del 2 og 3, for eksempel "NRK skal ivareta ytringsfrihet og ytringsvilkår for borgerne. NRK skal være redaksjonelt uavhengig og være balansert over tid", og "NRK skal verne om sin integritet og sin troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig overfor personer eller grupper som av politiske, ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innholdet".

På NRKs nettsider skriver Fjeld at "'Hogwarts Legacy' ser bra ut, men jeg gremmes over det transfobiske korstoget J. K. Rowling kjører på Twitter," at "'Atomic Heart' er nydelig, spillbart galskap, men det er utviklet av et russisk studio", og at "hvordan jeg skal forholde meg til dette som anmelder vet jeg ikke ennå, men her blir det diskusjoner på bakrommet". Jeg har vanskelig for å se for meg at Fredrik Solvang ikke vil åpne opp i debatten for temaer han synes er kontroversielt, eller at NRKs sjakk-sending ikke dekker sjakk når russiske spillere er involvert.

Man kan veie NRKs vedtekter opp mot hva Fjeld sa til VG, og gjøre seg opp sin egen mening: "Dette har jeg lyst til å diskutere med andre på NRK, og vi diskuterer det også i Level Up Norge. Der har vi et 'community' som inkluderer flere transpersoner, og hvor vi er opptatt av at alle skal være velkomne."

Jeg ser ikke noe gale med at han velger å ikke anmelde spillet. Selvsagt skal han få lov å ha sine meninger og verdier. Jeg synes det er flott at han reflekterer over problematikken. Om han ikke har en anmeldelse så vil det fremdeles være flere hundre andre som vil skrive en. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (6 minutter siden):

Jeg ser ikke noe gale med at han velger å ikke anmelde spillet. Selvsagt skal han få lov å ha sine meninger og verdier. Jeg synes det er flott at han reflekterer over problematikken. Om han ikke har en anmeldelse så vil det fremdeles være flere hundre andre som vil skrive en. 

Hvilke dårlige verdier er det dette spillet eller utviklerne fremmer da?

Rowling er IKKE involvert i spillet. Det er derimot hundrevis av uskyldige 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (11 minutter siden):

Jeg ser ikke noe gale med at han velger å ikke anmelde spillet. Selvsagt skal han få lov å ha sine meninger og verdier. Jeg synes det er flott at han reflekterer over problematikken. Om han ikke har en anmeldelse så vil det fremdeles være flere hundre andre som vil skrive en. 

På hans egen kanal kan han selvsagt gjøre det, men når det gjelder NRK:

Fra NRK-plakaten:

Sitat

d. NRK skal være redaksjonelt uavhengig. NRK skal verne om sin integritet og troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig i forhold til personer eller grupper som av politiske, ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innholdet.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg leste den samme saken, og stusset mest over at en i en NRK-artikkel uten videre velger å "fastslå" at JKR kjører et "transfobisk korstog". Nå følger ikke jeg det hun skriver, så jeg kan ha gått glipp av dette, men de gangene tematikken har vært oppe har det for meg ikke fremstått helt rimelig å uten videre akseptere hennes motstanderes mest ufine karakteristikker, og i den grad det dreier seg om meningsuenighet virker det uryddig at artikkelen uten utdyping fremlegger disse ensidige karakteristikkene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (6 timer siden):

Jeg klarer ikke å se hva Hogwarts Legacy har med Rowling å gjøre, annet enn indirekte fordi hun skapte Harry Potter-bøkene for lenge siden og siden da har vært urelevant.

Bortsett fra at hun eier Harry Potter-navnet og universet og får royalties og dermed tjener penger på spillet.

Jeg kommer forøvrig til å kjøpe det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg nøyaktig hva hun har skrevet som skal være så fælt, men den ene transpersonen jeg kjenner har ikke boikottet Harry Potter og synes det må være mulig å diskutere kjønnsidentitet uten at man avfeier alt man ikke er enig i som transfobisk. Mye er jo legitime problemstillinger, som hvilken garderobe man skal bruke og urettferdige fordeler i sport. Skal man boikotte alt som har med HP å gjøre kun fordi personen som skapte serien har skrevet noe tull på twitter så vil det ikke bli igjen mye man kan se på. Det er folk i Hollywood som har gjort langt verre ting, så man må blant annet droppe alt folk som Harvey Weinstein har vært involvert i. Jeg gidder heller ikke å boikotte russiske ting, fordi mange russere vil ikke ha noe med krigen å gjøre og de fleste som støtter den har blitt hjernevasket til å tro at den er nødvendig.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...