Gå til innhold

NRK-partner vurderer boikott av Harry Potter og russere


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (46 minutter siden):

Hele grupper skrev jeg. Men av og til også individer.

I det hele tatt langer han ut mot mange, alt fra likekjønnet ekteskap som han mener er «fordervet», til anime som han mener er «satanistisk», han mener lesber ikke bør få være i militæret, han har sammenlignet sykehus som behandler transpersoner med nazistene, kalt transmenn generelt for pedofile og voldtektsmenn, og han sa at Putins invasjon av Ukraina skjedde på grunn av Joe Bidens «wokeness».

Mye å ta av.

For ikke snakke om at et av sykehusene (eller flere?) fikk bombetrusler rettet mot seg som følge av dette. Mye man kan bruke for å debunke at han ikke har rent mel i posen, og at melet kan bidra til å etse bort demokrati.

Men disse faktumene må desverre gjentas, fordi det er en setning som går sånn her; "gjentar man en løgn lenge nok, blir den sann".

Sier man "Matt Walsh har ikke gjort noe gærent, han sier bare fornuftige ting" mange nok ganger, blir den destruktive propagandaen hans underminert. Selv om man på en forumpost legger frem informasjon og kilder til hvordan han bidrar til den antidemokratiske bevegelsen i USA, og som sprer seg rundt i verden, må det gjentas ved en senere anledning. Poster man f.eks denne informasjonen på side 23 i en forumtråd, og en fornekter poster "Matt Walsh sier bare riktige og fornuftige ting" på side 44, 60, 91 og 100 i den samme forumtråden senere, er det lite sannsynlig for at noen gidder å lete seg frem til 23 for å finne den informasjonen som faktisk beviser hvem Matt Walsh egentlig er.

Samme med diskusjoner rundt Trump. Man kan ikke poste kun en gang på side 14 om hvordan Trump har bidratt til å reversere progresjonen og verdensfreden, hvis noen på side 58, 74, 89 og 105 poster en velskrevet og overbevisende post om hvordan "Trump egentlig ikke er så ille, selv om han kunne ha spart seg for å gjøre narr av en utviklingshemmet person på TV", for å si det på en forenklet måte.

De som vil spre og gjenta misinformasjon hviler sjelden, ergo kan de som vil gi fakta på bordet heller ikke det.

Kan likegjerne debunke et argument nå med det samme: "Man kan jo ikke lenger si det finnes kun to kjønn uten å bli kalt for (fyll inn dårlig menneske-anologi her)".

Fakta: Jeg ser sosiale medie-poster under omtrent hver artikkel om transdebatten hvor personer, ofte med fullt navn, skriver "det finnes kun to kjønn". Veldig sjeldent at noen svarer med at de er en eller annen form for "kjip menneske"-anologi, hvertfall i Norge, sikkert annerledes i USA. I Norges tilfelle er det i verste fall noen som kommer med motargumenter, men det er sånn ytringsfrihet funker. Og hvis ordet "transfobisk" blir tatt i bruk, er det som oftest om ordene, ikke personen. Og det er en forskjell.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om vi skal overføre denne "spillet er basert på en verden, skrevet av en forfatter, som har vært på twitter, og diskutert med en luguber type, så spillet i selv er problematisk, fordi det kan oppfattes som å støtte transhat" logikken på andre produkter blir det mye penger å spare. Om større aksept er målet vet jeg ikke om det å oppsøke sårbarhet er den beste veien.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

Så dette transfobiske korstoget består altså av at hun har snakket om kvinnens biologiske egenskaper samt diskutert med en random twitterdude som ingen har hørt om?

...

Nei.

Og det er ingen poeng i å fortelle alt som har skjedd; De som former meningene sine på fakta har allerede hørt fakta, og bestemt seg ut fra dem -- mens de som utvikler meninger basert på misinformasjon har allerede gravd seg ned og lagt steinen på toppen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som med Rune Fjeld Olsens Twitter-tråd, limer jeg inn hele tråden til Erik Fossum her for bedre lesbarhet:

Hogwarts Legacy-situasjonen, å anmelde/spille eller ei, er noe jeg grubler mye på. Men før jeg lander på hva vi skal gjøre, så kan jeg jo snakke litt om transpersoner jeg har møtt i livet mitt. Gjennom jobb og egne/venners venner har jeg fått møte så mange flotte folk.

Det viser seg at transpersoner bare er personer. Skavanker, sjatteringer, historier, drømmer og håp for fremtiden vi mennesker har, viser det seg at ...vi *alle* mennesker har. Rart med det. Men jeg har bitt meg merke i at transpersoner jeg møter nesten alltid har noe mer:

De har et helt vanvittig mot, en selvinnsikt og refleksjon vi andre bare kan drømme om, en styrke og tålmodighet (jeg anser meg selv for å være ganske hardhudet) jeg ikke fatter at noen kan ha. Og en evne til å inkludere og se langt forbi båser og merkelapper.

Disse tingene er dyrt kjøpt. De kommer av år med tvil, år med uvisshet og til slutt år med visshet. Visshet om at store deler av verden kommer til å være fly forbanna på deg over noe du ikke kan noe for. Visshet om at livet ditt kanskje er i fare om du ikke lyver om deg selv.

Jeg skjønner at noen dermed er skeptisk for nye folk i starten. Men jeg har knapt følt meg raskere inkludert selv som når jeg er i trans-inklusive selskaper (selv om jeg sikkert fremstår som en snåling som skal snakke om spill hele tiden), og jeg setter sånn pris på det.

Jeg reflekterer kanskje ikke over det når jeg sitter halvveis ned i en øl og krangler om Skyrim eller fotball med en transperson, men når jeg nå sitter og leser TERF-tweets, kjenner jeg på berikelsen det er å møte personer som ikke er som meg, og hvor lite jeg savner fordommer.

Jeg vil ikke si at jeg hadde fordommer skapt fra et hat til noen, men kanskje fordommer skapt av konstante vridinger, "humor" og stikk fra media og fra andres retorikk. Idiotiske fordommer. Å møte "annerledes" folk gir så MYE, om det så bare er for å innse at folk bare er folk.

Alle CIS-folk er gjennom den samme starten på reisen som transpersoner. Men selv om vi alle har et punkt i livet hvor vi ble sikre på vår egen legning, kropp og kjønn, er det liten forståelse hos mange at andre lander på noe annet enn oss selv. Det er en holdning jeg ikke fatter.

Denne mangelen på empati og forståelse for andre, som våger å ha den kontroversielle fanesaken "jeg vil bare være i fred og ha det fint med meg selv", er ubegripelig og skummel. Jeg har ganske enkelt ikke lyst til å forstå mennesker som synes dette er for mye forlangt.

Det er 2023, og verden har sannelig bestått enda et år der transpersoner eksisterer, uten at spådommer og varsko fra de høylytte ble sanne. Uten at museskrittene som er kommet (kan vi få noen byks snart?) gjorde at samfunnet falt sammen.

2000 personer har for øvrig skiftet juridisk kjønn her i Norge nå, og ...ingenting skjedde. Ingen ble forulempet. Ingen har merket noe. Men 2000 personer har fått en litt finere hverdag.

Sinnet til TERFs avslører ikke bare shitty holdninger, men også shit oppførsel. Hele væremåten til Rowling og co, uavhengig av innholdet, er grotesk. Måten de legger opp til "debatt" på, og det de mener skal "debatteres" (les: skyte ned) er så uærlig at jeg kaster opp i munnen.

Vi har så fortsatt så langt å gå for å sikre transrettigheter og å gi transpersoner freden og roen vi andre tar for gitt. Det er masse ting å gjøre her, men vi kommer jo faen aldri i mål med noe som helst når snøfnuggenes hylekor overdøver alt og stjeler tid.

Jeg heier så jævlig på transpersoner, hver og fuckings én av dere. For meg har dere superkrefter. Hvem andre kan sette seg inn i flere sider av en sak? Hvem kan forstå oss andre bedre? Hvem kan ha perspektivene dere har? Amazing!

TL;DR: Folk er folk. Transrettigheter er menneskerettigheter. TERFs suger. Transpersoner er superhelter?

Korrigering: Transpersoner har faktisk bedre humor. Sorry.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (På 3.1.2023 den 0.47):

"hvordan jeg skal forholde meg til dette som anmelder vet jeg ikke ennå, men her blir det diskusjoner på bakrommet".

Dette er vel nøkkelen i det du la ut. Det er både sunt og nødvendig for en redaksjon å gå grundig til verks når de vurderer de etiske konsekvensene av sine publikasjoner. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (6 timer siden):

Rune Fjeld får gjøre hva han vil.

Men hvis NRK velger å boikotte spill basert på en skaper som har helt legitime ytringer, tenker jeg heller det er statsstøtten som bør boikottes. 

 

Når Fjeld Olsen produserer spillanmeldelser for NRK, vil jeg tro han er underlagt NRK-plakaten. Det er ikke sammenfallende med "får gjøre hva han vil", ut over at det kan bli et spørsmål om han ønsker å produsere for NRK eller ikke. Å droppe omtale av ytringer og kulturelle uttrykk som åpenbart burde være der basert på nær sagt hvilke som helst objektive kriterier, er ikke et nøytralt valg. En cancel-handling i all offentlighet av en person for hennes ytringer har et konkret formål og hensikt, trolig å avskrekke henne og/eller andre med sammenfallende meninger fra å ytre seg. En slik handling går mye lengre enn å ta til motmæle eller å være uenig.

Fjeld Olsen sier, på spørsmål om han vil anmelde Harry Potter-spillet, sier han: "Jeg er usikker. Dette har jeg lyst til å diskutere med andre på NRK, og vi diskuterer det også i Level Up Norge. Der har vi et 'community' som inkluderer flere transpersoner, og hvor vi er opptatt av at alle skal være velkomne. Så vi har noen tøffe og vanskelige vurderinger, men også viktige." Det er åpenbart ut fra kommentaren at han lar communityet i Level Up i beste fall påvirke avgjørelser for hvilke produkter han skal anmelde, basert på særinteresser hos enkeltmedlemmer i communityet. Det er vanskelig å se noe annet enn en eventuell boikott av omtale på grunn av opphavspersons perifere tilknytning til produktet som noe annet enn aktivisme.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (8 timer siden):

Hva er TERF?

Trans Exclusionary Radical Feminist

Kvinnelige feminister som mener at de som er født som menn som har byttet kjønnsuttrykk til kvinnelig, ikke skal inkluderes som «kvinner» av feminismen.

Sitat

Transekskluderende radikalfeminisme har røtter i den separatistiskedelen av radikalfeminismen og særlig lesbisk separatisme og legger til grunn at transkvinner egentlig er menn, og dermed en del av «patriarkatet».[15] TERF-bevegelsen har tatt i bruk begrepet «kvinners kjønnsbaserte rettigheter» (sex-based rights) for å understreke det de mener er en motsetning mellom biologisk og sosialt/juridisk kjønn.[8]

https://no.m.wikipedia.org/wiki/TERF

Litt på spissen: hvis man mener at menn er noe dritt og undertrykkere så er man progressiv og framtidsrettet. Hvis man mener at de som er født som menn og har endret kjønnsidentitet til kvinnelig er samme slag undertrykkere så er man ytre høyre og fobisk og sprer desinfirmasjon.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (4 timer siden):

Visste ikke at norsk spillpresse var ledet an av mannlige godhetsposerende aktivister som bruker hersketeknikker og enveiskjørte betraktninger for å bekjempe kvinners rett til å ha formeninger rundt sitt eget kjønn og tilhørende identitet.

Jo, det var jeg forsåvidt klar over etter å fulgt de på twitter en stund. Jeg har kuttet ut Gamer og Pressfire.

 

Cascada81 skrev (8 timer siden):

Fjeld Olsen sier, på spørsmål om han vil anmelde Harry Potter-spillet, sier han: "Jeg er usikker. Dette har jeg lyst til å diskutere med andre på NRK, og vi diskuterer det også i Level Up Norge. Der har vi et 'community' som inkluderer flere transpersoner, og hvor vi er opptatt av at alle skal være velkomne. Så vi har noen tøffe og vanskelige vurderinger, men også viktige." Det er åpenbart ut fra kommentaren at han lar communityet i Level Up i beste fall påvirke avgjørelser for hvilke produkter han skal anmelde, basert på særinteresser hos enkeltmedlemmer i communityet. Det er vanskelig å se noe annet enn en eventuell boikott av omtale på grunn av opphavspersons perifere tilknytning til produktet som noe annet enn aktivisme.

Og det er det jeg synes er så ekstremt merkelig. Hvorfor skal en utrolig liten andel av befolkningen bestemme så mye? Det finnes sikker flere pårørende etter Utøya en det finnes transpersoner i Norge. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (20 minutter siden):

Jo, det var jeg forsåvidt klar over etter å Hvorfor skal en utrolig liten andel av befolkningen bestemme så mye? Det finnes sikker flere pårørende etter Utøya en det finnes transpersoner i Norge. 

https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/lhbtiq/Hvor_mange/

«Basert på anslagene fra forskjellige studier, vil antallet transpersoner i Norge variere mellom 20 000 og 260 000 mennesker, avhengig av om spørsmålet handler om henholdsvis dysfori eller ambivalens.«

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Massedrapet_på_Utøya

«Antall døde:69»

Selv om vi tar med de som ble skadet og traumatisert og legger til grunn en utvidet familie for hver av dem som «pårørende» så synes din siste setning urimelig.

 

Uansett så er ikke antall så viktig etter min mening. 69 personer døde på Utøya og Norske medier avstod såvidt jeg vet fra å vise bilde og video fra ungdommer som blødde ut på stranda. Fordi dette ville være belastende for de pårørende.

På samme måte så kan man tenke seg at majoriteten må godta å jenke seg med små konsesjoner dersom dette betyr mye for en minoritet. Spørsmålet er hva som er «rimelige offer», og om alle krav er «ektefølt» eller om noen er en slags maktkamp.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (38 minutter siden):

Og det er det jeg synes er så ekstremt merkelig. Hvorfor skal en utrolig liten andel av befolkningen bestemme så mye? Det finnes sikker flere pårørende etter Utøya en det finnes transpersoner i Norge. 

Dette punktet oppsummerer det som mange misforstår. Det handler ikke om at et mindretall skal styre et større tall. Det handler om at vi skal OGSÅ bry oss om det mindretallet. Og det handler om hvem vi ønsker å være. Selv om vi personlig ikke blir påvirket, så handler det om hvilket samfunn vi ønsker å leve i.

Men siden dette tydeligvis er dagen for dumme spørsmål, så må jeg spørre deg: Hvilke negative konsekvenser har det for deg at Rune ikke skriver en anmeldelse? Betyr den SÅ mye for deg? Og forøvrig, hvilke negative konsekvenser har du KONKRET fått av at transpersoner har fått bedre rettigheter? Menneskerettigheter er ikke et nullsumsspill. Det at andre får det bedre betyr ikke at du får det verre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (14 timer siden):

...

Nei.

Og det er ingen poeng i å fortelle alt som har skjedd; De som former meningene sine på fakta har allerede hørt fakta, og bestemt seg ut fra dem -- mens de som utvikler meninger basert på misinformasjon har allerede gravd seg ned og lagt steinen på toppen.

Da er vi igjen inne på denne ‘konspirasjonsteori-diskusjonsformen’, der en nekter å fremlegge beviser fordi de som ikke tror er utilgjengelige uansett. 
 

Jeg tror mange av oss er ganske interessert i å finne ut hva konkret dette ‘transfobiske korstoget’ består i, men til tross for at anklagen er temmelig grov og konkret virker bevisene å være svært vage. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (22 minutter siden):

Hvilke negative konsekvenser har det for deg at Rune ikke skriver en anmeldelse? Betyr den SÅ mye for deg? Og forøvrig, hvilke negative konsekvenser har du KONKRET fått av at transpersoner har fått bedre rettigheter?

Hvis vår (skattepenge-finansierte) kringkaster omtaler kommersielle varer og tjenester basert på anmelderens ideologi heller enn relevans så betyr det vel at vi får (kunnskap om) dårligere produkter (og dermed tar dårligere valg), og at noen potensielt flittige utviklere får mer usikre arbeidsplasser og lavere lønn?

Hva ville du tenke om NRK ikke omtalte varer lagd i muslimske land fordi de mente at islam var noe herk? Ville du KONKRET få noen negative konsekvenser eller er det helt greit?

Sitat

Menneskerettigheter er ikke et nullsumsspill. Det at andre får det bedre betyr ikke at du får det verre.

Menneskerettigheter er ikke ensbetydende med å kansellere personer man er uenige med. Jeg er dypt uenig med dem som mener at jorda er flat, men mine menneskerettigheter tar ikke skade av at de som fronter slike ståsteder fremdeles har en jobb å gå til. Om NRK vil lage et program om flat-earthere så er det helt greit. Jeg håper at de lager et godt innslag og mine menneskerettigheter blir ikke krenket av at flat-earthere får si sin mening.

For meg ser det ut som om noen, kanskje du, knytter sammen menneskerettigheter og meningsdominans på en uheldig måte. Alle skal mene det samme som meg. Ellers så må vi ta dem. Det å være uenig med meg er å hate mennesker.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 timer siden):

Da er vi igjen inne på denne ‘konspirasjonsteori-diskusjonsformen’, der en nekter å fremlegge beviser fordi de som ikke tror er utilgjengelige uansett. 

Jeg tror mange av oss er ganske interessert i å finne ut hva konkret dette ‘transfobiske korstoget’ består i, men til tross for at anklagen er temmelig grov og konkret virker bevisene å være svært vage. 

Hun er en del av TERF-bevegelsen, trans-eksluderende radikale feminister.
Som, på tross av feminist-betegnelsen, er nærmere alternative høyre og en del av det samme konspirasjons og propagandamiljøet enn feminisme.
Det er som om noen liker ideen om kampsport lager sin egne -- og man får No Touch Martial Arts-versjonen av feminisme.
Det strekker seg lengre enn bare uttalelser i offentlige medier på Twitter, men består selvsagt av drypp -- mange trær.

cce.jpg

...det er litt som når du har fulgt med på fotball -- og hører noen bruke uttrykk fra fotball, som ikke finnes i noe miljø utenfor fotballen.
Du vet de snakker om fotball -- på grunn av erfaringene dine med nettopp fotball.

Rowlings uttrykker kjennskap til anti-trans propaganda fra TERF-miljøet, i en så stor grad at de som har kjennskap til det ikke kan la være å erkjenne at hun er en del av miljøet.

https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2020/06/09/what-terf-definition-trans-activists-includes-j-k-rowling/5326071002/

---


Hvor mange rasistiske uttalelser med utspring fra KKK må til for å forstå at noen er rasist som omgås rasister?
Hvor mange talking points fra anti-trans propaganda fra TERF-miljøet må til for å forstå at noen er anti-trans?

Jeg er lite overbevist om at mange lar seg overbevise av beviser, da det har gått sport i å avvise hva som oppfattes som woke.

---

SÅ. Over til det konkrete, 'bevisene'.

Først eksempel, er seriemorderen i boken hennes om massedrapstranvestitten som drepte kvinner og fikk seksuell nytelse av å begå overgrep mot dem mens kledd i kvinneklær -- uten å være trans.
At vedkommende ikke stod bak de konkrete drapene som etterforskes i bøkene; personen hadde drept mange andre, gjør ikke beskrivelsene av denne personen sine seksuelle overgrep noe mindre fobisk.
Selvsagt, man kan ikke dømme en person for å ha skrevet en bok om en psykopatisk pervers mann som later som om han er en kvinne; det kunne vært hvem som helst.
https://edition.cnn.com/2020/09/15/entertainment/jk-rowling-troubled-blood-book-trans-gbr-scli-intl/index.html

Eksempel nummer to er den nye boken hennes handler om en tegneserieforfatter som blir drept, implisert for sine transfobiske og rasistiske uttalelser -- selv om hun sannsynligvis legger et annet motiv til grunn etter å ha lagt ut om problemene med 'forfølgelsen' personen led som følge av sine meninger gjennom hele boken for å skape empati og sympati med TERF-bevegelsen -- som igjen er en forutsigbar strategi for å øke støtte, men som like forutsigbart vil forsøke å skape plausibel benektelse tynt og sterkt som ett lag våt dorull.
https://www.npr.org/2022/08/31/1120299781/jk-rowling-new-book-the-ink-black-heart

Hun deltar i kampen mot transpersoner sine rettigheter -- men inntar offerrollen og skaper fiktive martyrer for kritikken hun møter, som vi kommer tilbake til senere.


---

Ut over litterære verk, så har hun en tendens til å 'like' klassiske terf-tweets, og å støtte mennesker som har begått hatkriminalitet mot transpersoner.

Merk alle lagene av feilrepresentasjon, og implikasjonene:

Rent overfladisk så er det ikke noe galt om du skummer over den og hopper videre til hva neste person på Twitter sier.

Dykk bare ett hakk dypere enn skumlesing.

"Dress yourself however you please"
...igjen, helt overfladisk greit -- men... det er et nivå av respektløshet; implisert og husk at dette er en tekstforfatter, ordvalget er ikke tilfeldig.
Det er nærmere 'You do you, I don't care' enn en støtteerklæring, åpenbart.

"Call yourself whatever you like"... er mer åpenbart respektløst. 'Call yourself whatever'... som om det er en endeløs mengde ting mennesker ønsker å bli tiltalt som... og som om de bare kaller seg dette. Det avfeier den biologiske virkeligheten, at transpersoner ER motsatt kjønnsidentitet.

"Sleep with any consenting adults"...
Trans-miljøet har lenge vært anklaget for grooming, og ikke bare i den forstand at de oppfordrer til mangefold og gjør sin eksistens kjent ovenfor barn, men også anklager om seksuelle overgrep mot barn...
https://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_grooming_conspiracy_theory
...og hun henviser også til voldtekt, som igjen har vært en trend i retorikken til TERF: De er 'redde' for at transpersoner, som de regner som mentalt syke menn, skal begå overgrep mot kvinner om de får rettigheter.
Hun visste godt hva hun gjorde her.

"Live your best life in peace and security" ... jeg tror ikke det noen poeng i å forsøke å analysere setningen.

Og så til slutt, "IStandWithMaya" en britisk person fra TERF-miljøet dømt for hatkriminalitet, hvis uttalelser Rowlings også har feilrepresentert for å feilrepresentere fakta om samfunnet og transpersoner.

En person tar en liten oppsummering av noen Rowlings sine tweets her:

...

Tilbake til Rowlings:



Altså.
Igjen mye å pakke opp.
Først og fremst...
Dette er grunnen til at debatt om biologisk kjønn må holdes i vitenskapsdelen av forumet, mens kjønnsidentitet kan gjøres i politikkdelen av forumet. Blanding forvirrer, selv om det ikke er noen grunn til å tro at hun er forvirret når hun bruker feil betegnelse på kjønnsidentitet.

Rowlings selv sier at hun har lest seg opp på fakta om transpersoner før hun skrev boken om transvestitt-massemorderen.
Hun bruker feil ord med vilje -- og later til å ha lest seg opp på transpersoner på visse alternative miljøer på Reddit, ikke faglitteratur.

Det er ikke biologisk kjønn Rowlings henviser til, hun later til å tro, selv på engelsk hvor skillet er tydeligere, at Gender (kjønnsidentitet) og Sex ((biologisk) kjønn) er samme ting.
Det impliserer igjen ideen som finnes i TERF og radikale høyre at transpersoner er mentalt syke og forvirret om sitt kjønn, og at tilstanden deres ikke er virkelig, men en vrangforestilling.
Det virker umulig at hun ikke skulle ha blitt fortalt, eller lest, på noe tidspunkt, hva en transperson er; en person med kjønnsidentitet, gender, tilsvarende hva som er mest vanlig hos motsatt biologisk kjønn...
 

Spoiler

Og blant dem på trans-advokat siden som argumenterer for at også biologisk kjønn er misforstått når det regnes som binært og rett frem -- så er det ikke aktuelt for politikkdelen av forumet, da faktaene ikke egner seg for offentlig debatt fordi de ikke er godt nok spredt i befolkningen og blir et sidespor.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(19)32764-3/fulltext

https://theconversation.com/men-are-slowly-losing-their-y-chromosome-but-a-new-sex-gene-discovery-in-spiny-rats-brings-hope-for-humanity-195903

...tl;dr:
Selv Rowlings ville regnet noen personer med XY-kromsomer som kvinner, og noen med XX-kromosomer som menn -- men dette er ikke noe poeng i å kommentere, det er bare en påpekning av at begge tolkninger av hennes utsagn er misvisende.

Og blant de mindre seriøse, generelt unge engasjerte, debattantene på pro trans-siden, så vil noen av dem selvsagt feilrepresentere og forenkle disse faktaene på en måte som igjen misbrukes av TERF-siden.

---

Videre, så er ikke tiltrekning fundert på kjønnskromosomer, eller biologisk kjønn, eller engang opplevelsen vår av hva som er motsatt kjønn... selv om det er en ekstremt vanlig misforståelse fundert på at transpersoner generelt blant voksne i dag ikke har gjennomgått pubertetsblokkere og hormonterapi, men har sitt biologiske kjønn sitt post-pubertale utseende -- og at man totalt ignorerer og nekter å forholde seg til tiltrekning mot intersextilstander.


Rowlings likte en anti-trans tweet med et uhell, og begynte å følge Magdalen Berns;

EaK1rdAWkAEoeB2?format=jpg&name=medium

...det kan skje den beste.
Men i stedet for å klargjøre sine standpunkter, så har vi tweetene beskrevet over -- hun tweeter misforståelser fra TERF-miljløet om transkjønn, heller enn å bare forklare at hun er blant de 90%+ av kvinner som ikke har noen problemer med transpersoner og ikke gjenta misforståelse om transpersoner fra TERF-miljøet mens hun gjør det.

Hun inntar offerrollen fordi hun får kritikk for sine handlinger og uttalelser som vitterlig påvirker mennesker sine liv, og bidrar til å misinformere mennesker om transpersoner -- men ignorerer at 25% av transpersoner forsøker å ta sitt eget liv, og at hatet hun deltar i å fremme bokstavelig talt dreper, ulikt transpersoner -- på toppen av at transpersoner utsettes for vold og drepes på en skala som er uhørt sammenlignet med CIS-kvinner...
Transkvinner på denne siden av 2000 er ikke en trussel mot kvinner, utsetter dem ikke for kriminalitet... men Rowlings presenterer stadig det som en trussel, som igjen er et TERF-talking point fundert på misinformasjon spredt i disse miljøene.
Man får ikke ideer som stammer fra et miljø uten å oppsøke disse miljøene eller bli miljøskadet fra noen i dem.

Som brukeren selv påpeker i neste tweet -- Rowlings er en forfatter, og hun må ha fått med seg nyansene rundt transkjønn -- merk at Rowlings skriver 'som en biologisk kvinne', og ikke 'cis-kvinne'...
Som igjen er en repetering av fordommene mot transkvinner...
Og avslutter med kritikk mot en ny "trans aktivisme" -- som egentlig bare er fordommene fra ekkokammer som har blusset opp i radikale høyre sin propaganda på denne siden av 2018;
Ingenting har endret seg i kampen for transpersoner sine rettigheter, bortsett fra at radikale høyre i USA og deler av Europa, med bidrag fra Russland, har sett sitt snitt til å pushe propaganda i hensikt å trenere og reversere transpersoner sin kamp for rettigheter.

EU-parlamentet sin konklusjon om hvorfor anti-trans aktivisme har eskalert den senere tiden:
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2021/653644/EXPO_BRI(2021)653644_EN.pdf

Og det bare fortsetter...

EaLEvmqXkAM5J2L?format=png&name=large

 

Og fortsetter...

EaLHB9zXgAE9dJf?format=png&name=medium

og fortsetter, iblandet litt offerrolle og 'ytringsfrihet', som om myndighetene har tenkt å putte noen i fengsel for sine meninger...
...og skill mellom meninger og hatefulle ytringer her...

EaLHSJsWkAM_z9D?format=png&name=medium

...og fortsetter...
 

...

Legg også merke til at dette er uttalelser på twitter, alene.
Hun gjør regelrett arbeid for å og bedriver lobbyvirksomhet, og bruker egen veldedighet, og skriver bøker, for å bekjempe transrettigheter, som går frem av noen av uttalelsene hennes.

Dette tok to timer, og er fra hva som er lett tilgjengelig fra aviser -- ble tatt opp av dem.
Bilder av trærne i skogen.
Med mer tid så kunne jeg funnet flere trær.

Endret av Red Frostraven
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Trans Exclusionary Radical Feminist

Kvinnelige feminister som mener at de som er født som menn som har byttet kjønnsuttrykk til kvinnelig, ikke skal inkluderes som «kvinner» av feminismen.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/TERF

Litt på spissen: hvis man mener at menn er noe dritt og undertrykkere så er man progressiv og framtidsrettet. Hvis man mener at de som er født som menn og har endret kjønnsidentitet til kvinnelig er samme slag undertrykkere så er man ytre høyre og fobisk og sprer desinfirmasjon.

-k

Å jøye meg, det var jaggu et heftig uttrykk. Takk for oppklaringen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...