Gå til innhold

4 millioner skal deles ut til piggdekk på sykkel


Anbefalte innlegg

Noen flere enn meg som reagerer på dette? Forstår at tanken er god, men eg reagerer kraftig når en leser om matkøer som er blitt dobbelt så lange,og at det spesielt er barnefamilier som har økt i omfang.

Eg mener virkelig at disse 4 millionene kunne vært brukt bedre.

Vil tro en del av syklistene allerede har sykkel til en del tusen, så noen kroner på piggdekk tror eg neppe hadde rutinert de

 

https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/byradet-i-oslo/sykkel/4000-far-piggdekkstotte-ugreit/s/5-95-788118?fbclid=IwAR1GiwrTykCq7OjgVKxn8XAxDFHnDsZtz6n40WvZmbsuxWb9yTI9Plkf7yQ

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skikkelig bra tiltak med halv pris på piggdekk! Trafikksikkerhet er veldig viktig, og her slås flere fluer i en smekk samtidig - både for miljø, klima, folkehelse, økonomi og trafikksikkerhet. Gjøre det billigere for folk å velge å være sunne er en god ting.

Her er en liste med flere gode støtteordninger i Oslo kommune:

https://klimatilskudd.no/

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
Lenke til kommentar
1 hour ago, Villfaren said:

Men de som som sykler har vel som regel råd til dette selv, og de pengene som burde bli hentet andre steder blir ikkje hentet . Så dette er feilbruk mener eg

"De som sykler" dekker vel folk fra alle mulige befolkningsgrupper. Det blir vel støtte til en del som greit kunne kostet dette selv, en del som ikke kommer til å sykle mye uansett og en del som har bruk for både pengene og piggdekk. Behovsprøving kunne jo vært greit men ville vel endt opp med å koste mer enn ordningen i seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syklet til stasjonen (7,5km hver vei) i mange år, med piggdekk. Men så skulle det "satses" på sykling her og de begynte å salte sykkelstiene. Etter to år med enormt mye mekking ga jeg opp syklingen og gikk over til bil. Absolutt alt rustet og korroderte og måtte fikses på i ett sett. Og er det noe jeg hater så er det å mekke sykkel i vinterkulda. (og på sommeren for den saks skyld...). Kilometerkostnaden på syklingen gikk rett til værs og passerte elbil med god margin.

Poenget med saltingen var visstnok å tilrettelegge for vintersykling uten piggdekk :(

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (3 timer siden):

Vil tro en del av syklistene allerede har sykkel til en del tusen, så noen kroner på piggdekk tror eg neppe hadde rutinert de

Vil tro en del av barnefamiliene allerede har barn til en del hundretusen, så noen kroner på mat tror jeg neppe hadde ruinert de.

Ingen barnefamilier som noen gang sykler ? Piggdekk er ikke dumt på snø og is og det er kroner å spare til mat på sykling, sliter med å se problemet.

https://www.evobike.no/sykkelvogn/til-barn/sykkelvogn-sunbee-promenad-plus-m-barnevognsett?att=U3ZhcnQvUsO4ZA==&gclid=CjwKCAiAhKycBhAQEiwAgf19ei2xR1FXB-WW0sXWuQqFWSxE4N1nLf9j_lsKRKk8HcCoul-a3Fk5RRoCgasQAvD_BwE

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er en av dem som sykler mye, men jeg er i tvil om halv pris på piggdekk vil få meg til å sykle mer. Det er mer kulda enn føret som får meg til å avslutte sesongen, der jeg bor blir det ganske så kaldt om vinteren og jeg har faktisk ikke råd til ordentlige vinterklær til syklinga. Har forøvrig god gammel tråsykkel, har ikke råd til elsykkel heller😆

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Villfaren said:

Noen flere enn meg som reagerer på dette? Forstår at tanken er god, men eg reagerer kraftig når en leser om matkøer som er blitt dobbelt så lange,og at det spesielt er barnefamilier som har økt i omfang.

Eg mener virkelig at disse 4 millionene kunne vært brukt bedre.

Vil tro en del av syklistene allerede har sykkel til en del tusen, så noen kroner på piggdekk tror eg neppe hadde rutinert de

 

https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/byradet-i-oslo/sykkel/4000-far-piggdekkstotte-ugreit/s/5-95-788118?fbclid=IwAR1GiwrTykCq7OjgVKxn8XAxDFHnDsZtz6n40WvZmbsuxWb9yTI9Plkf7yQ

Det ligner litt på tiltaket med nærmest skjult støtte til kjøp av elsykkkel for osloborgere. De fleste hadde ikke hørt om det så det endte med at de med "best kontakter" fikk kapret til seg støtten før det ble slutt på det.

Noen av de samme tendensene er å observere rundt HC parkering.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dobbeltabbe said:

Jeg er en av dem som sykler mye, men jeg er i tvil om halv pris på piggdekk vil få meg til å sykle mer. Det er mer kulda enn føret som får meg til å avslutte sesongen, der jeg bor blir det ganske så kaldt om vinteren og jeg har faktisk ikke råd til ordentlige vinterklær til syklinga. Har forøvrig god gammel tråsykkel, har ikke råd til elsykkel heller😆

For meg er ikke utførdringen gode nok piggdekk men at det ikke måkes der man sykler - før de fleste begynner på jobb om morningen. Piggdekk hjelper lite på 30cm slaps eller kram snø. Den andre utfordringen er ofte for dårlige dusjfasiliteter og mulighet til å henge klær og håndklær til tørk.

Som vanlig virker det som man angriper "tilrettelegging" hovedsaklig for de som allerede har alle muligheter. Sørg for at folk har gode steder (Hubs) å sette fra seg sykkelen trygt på, ta seg en ordentlig dusj og henge klær til tørk. Så skal de nok klare å kjøpe piggdekk selv. Og da tenker jeg ikke på steder hvor toppledelsen har sine egne dusjer og låsbare garderobeskap mens de 200 andre deler 1-2 dusjer.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Skal bo ganske nær jobben, og ha behagelige arbeidstider, for å kunne sykle til jobb. Gjerne dusj og garderobe på arbeidsplassen.

Om jobben tar all din tid, du er alltid sliten, kan du ikke kaste bort to timer på sykling hver dag. Familien må ha middag. Du skal være uthvilt til neste dag.

Og hva hvis man kjøper en svær vase på Glasmagasinet? Skal man da sykle den hjem? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...