Gå til innhold

4 millioner skal deles ut til piggdekk på sykkel


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Nei, hvis de var sultne måtte de spise gråstein.

Fint fint.

Jeg delte iallefall hvordan jeg hadde det som fattig og hvordan dette tiltaket hadde hjulpet meg da. Hvis du har lyst til å være småsur og grinete på fattigfolk som sykler så for all del, men jeg synes ikke du er spesiell empatisk person i så fall.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (19 minutter siden):

Tja vet ikke jeg. Jeg pleide å sykle to timer hver dag i 20-30minus på vinteren da jeg jobbet på SFO i mine yngre dager, fordi jeg ikke hadde råd til bil. Hadde satt pris på å ha piggdekk på sykkelen, men det hadde jeg ikke råd til. Dette tiltaket hadde hjulpet meg.

Mangel på dusj og garderobe hindret meg ikke fra å sykle da og jeg tror ikke det hindrer andre fattige å sykle nå.

Jeg reagerer på dette.

Du hadde det vondt, og da tåler alle andre det også, i stedet for å rette denne grove uretten.

Om det i det hele tatt er sant at du hadde det så vondt. Men da burde du vite bedre enn å la andre gå gjennom det.

 

Lenke til kommentar
Just now, Mannen med ljåen said:

Jeg reagerer på dette.

Du hadde det vondt, og da tåler alle andre det også, i stedet for å rette denne grove uretten.

Om det i det hele tatt er sant at du hadde det så vondt. Men da burde du vite bedre enn å la andre gå gjennom det.

 

Jeg tror ikke du helt forstår. Når man ikke har råd til bil, det går ikke buss, og man endelig har fått seg en deltidsjobb så du kan få råd til å betale husleie, så gjør man det eneste man kan gjøre; man sykler. Det at det må være en garderobe, dusj eller kort reisevei er totalt irrelevant  når man er i en sånn situasjon.

Så hele ideen om at dette ikke kommer fattige til gode er helt bak mål. Kanskje det ikke kommer til mye nytte for dem i middelklassen som ikke vil sykle pga mangel på garderobe/dusj eller lang reisevei, men det kommer absolutt til nytte for fattige som ikke har noe annet valg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Du argumenterer for at andre også tåler gulag-forhold siden du var gjennom det. Jeg personlig hadde dødd. Og jeg var den eneste i klassen som syklet til ungdomsskulen i all slags vær fordi jeg ikke hadde råd til buss.

Det er ganske ekstremt langt unna gulag-forhold og ganske åpenbart at du aldri har opplevd hvordan det er å være fattig i Norge og hvilke valg man må ta. Du hadde ikke dødd, du hadde gjort det fordi det er forbanna tungt å grue seg til jul hvert eneste år fordi folk forventer gaver eller å måtte overleve en uke på en femtilapp.

Jeg argumenterer at dette hjelper fattige. For det hadde hjulpet meg da. At dette eventuelt ikke hjelper middelklassen som jeg selv er en del av i dag spesielt mye, driter jeg hundre prosent i.

Quote

Staten burde heller la fattige ha bil hvis de trenger det.

Hvem betaler bensinen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (13 minutter siden):

Staten burde heller la fattige ha bil hvis de trenger det.

Nå gjelder dette Oslo kommune, det er ikke staten. Det er ingen hemmelighet at samfunnet sparer store summer på at folk sykler og tar kollektivtransport fremfor å kjøre bil, spesielt i en by som Oslo hvor det er stor pågang på veinettet. I tillegg er det miljø, klima, trafikksikkerhet og folkehelse-gevinster i det. Så å gi folk halv pris på piggdekk opp til en tusenlapp er penger vel brukt om det får flere til å sykle, og oftere. Vi som kjører bil inne i byen har faktisk absolutt ingenting å klage på.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
54 minutes ago, shockorshot said:

 

Mangel på dusj og garderobe hindret meg ikke fra å sykle da og jeg tror ikke det hindrer andre fattige å sykle nå.

Merkelig for nesten alle jeg snakker med som gjerne skulle syklet oppgir mangel på dusj og garderobe på jobb som fremste årsak. Som nr.2 er dårlig med gsv.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Just now, Theo343 (takk for meg) said:

Nå må du nesten utdype. 

Quote

Mangel på dusj og garderobe hindret meg ikke fra å sykle da og jeg tror ikke det hindrer andre fattige å sykle nå.

 

1 minute ago, Theo343 (takk for meg) said:

Er noen forbannet eller er dette dramatisering?

Kanskje forbannet er feil, men kanskje du kan bytte ut forbannet med kraftige reaksjoner, for det har faktisk blitt uttrykt med ord i denne tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, shockorshot said:

 

Kanskje forbannet er feil, men kanskje du kan bytte ut forbannet med kraftige reaksjoner, for det har faktisk blitt uttrykt med ord i denne tråden.

Jeg vet ikke hvilke sammenhenger du snakker om. Men når man skal sykle til jobben så fungerer det dårlig å være småsvett i åpent kontorlandskap med kollegaene 1 meter unna. 

Jeg var selv nødt til å sykle til jeg var nesten 30 fordi jeg ikke hadde råd til buss/tog eller bil. Med unntak av når jeg fikk busskort.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
2 minutes ago, shockorshot said:

Jeg snakker i sammenheng som fattig.

Se over. Men selv når man er fattig funker det dårlig å sitte svett på jobb. Ja man kan ha jobber som betaler ekstremt lite.

Men det er godt gjort å være bosatt i Norges dyreste by som fattig.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Du argumenterer for at andre klarer det fordi du klarte det.
Det er feil fokus. Du burde jobbe for at ingen skal få oppleve grusomhetene du selv gikk gjennom.

Jeg argumenterer for at dette hjelper fattige. Det å komme seg til jobb er en flott vei ut av fattigdom. Flott for deg at du aldri har opplevd å være fattig, men er litt usikker på om du faktisk forstår hvordan fattigdom er for de involverte og hva som hjelper. Det å kategorisere hva jeg gikk igjennom da jeg måtte sykle til jobb som grusomheter er bare utrolig teit og viser en total mangel på forståelse på hva som faktisk var tungt da man er fattig.

9 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Se over. Men selv når man er fattig funker det dårlig å sitte svett på jobb. Ja man kan ha jobber som betaler ekstremt lite.

Det er aldri gøy å sitte svett på jobb. Mitt eneste poeng er at dette hjelper fattige, som ikke har råd til annen transport, for det hadde hjulpet meg da jeg var fattig.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, shockorshot said:

Flott for deg at du aldri har opplevd å være fattig

Hvordan vet du det? Hva vet du om min bakgrunn?

Forøvrig det å sitte svett og illeluktende er ikke ille for en selv. Men de andre rundt deg. Du virker å være særdeles selvsentrert.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Du beskrev å måtte sykle to timer i minus 30 hver dag. Jeg hadde seriøst ikke overlevd.
Derav min påstand om at du bør ha riktig fokus. Det er statens vanvittige avgifter og bompenger som hindrer folk i å ha bil. Bil burde stå i menneskerettserklæringen.

Ja, jeg kjører nå motorsykkel til jobb for å spare bompenger. Det er iskaldt. Men i stedet for å promotere galskapen som en måte å spare penger som alle kan klare, våger jeg å kritisere rasshølene som gjør det så dyrt å ha bil.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Hvordan vet du det?

Måten han beskrev hva jeg gikk gjennom og i det hele tatt var usikker på om at noen som er fattig ville hele tatt vært villig til å sykle så lenge i minusgrader for å komme seg til jobb. Det var ganske åpenbart at han aldri har vært i en situasjon som fattig med de tunge valgene det krever iblant og hva som faktisk er jævlig som fattig.

Quote

Du beskrev å måtte sykle to timer i minus 30 hver dag. Jeg hadde seriøst ikke overlevd.

Det er jo bare en time sammenhengende. Du må jo komme deg til jobb og fra jobb.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...