Gå til innhold

Svenske tilstander ute av kontroll


Anbefalte innlegg

Windfarmer skrev (5 minutter siden):

Jeg tror vi skal koke dette til noe enkelt og lett forståelig.

Å brenne koranen, bibelen eller det amerikanske flagg er en del av ytringsfriheten...

... Det er samtidig krenkende adferd. Noen vil gå så langt som å mene spottende eller hånende ovenfor en religion.

Vi har religionsfrihet. Vi må akseptere at noen velger å tro på flyvende spaghettimonstre, Jesus-skikkelser eller andre ting. I denne aksepten, så ligger det selvfølgelig at vi ikke kan spotte de ved å brenne deres hellige fundament. 

Så i denne saken kolliderer ytringsfrihet litt med religionsfrihet. Det er lov å yte seg kritisk til en religion (selvfølgelig), men å spotte den på en størst mulig krenkende måte, er tarvelig. Og vi kan stille spørsmålstegn rundt om frihet til å ha sin tro, er godt ivaretatt her. 

 - Finnes det ikke bedre måter å angripe islam på?! Eller er det kanskje ikke selve religionen som er målet her? I stedet for å kritisere en religion, velger man å krenke tilhørerne av religionen. Altså personene. Ikke religionen. Det er ikke greit. Dette er ikke måten å ivareta religionsfrihet på. 

(Psst: jeg er ateist, og tror følgelig ikke på det tøvet som står i Koranen. Men jeg støtter ikke bokbål av den grunn. La troende mennesker få ha sin tro i fred! Slutt og mobb!!)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
54 minutes ago, Avero said:

Tenker at hvis noen brenner manifestet til Breivik så skaper det veldig god stemning for så godt som hele befolkningen og det hadde sikkert varmet ganske godt siden han ikke var særlig kortfattet. Mye av det som Breivik skrev er kopiert fra andre, noe er oppgulp fra ende til annen og det har blitt satt cirka seks forskjellige diagnoser på mannen. Det kan ikke sidestilles helt med religiøse bøker som gjerne fungerer som en del av grunnmuren i tusen år gamle religioner med millioner av følgere.

Så det handler om tid og antall? Breiviks litterære verk er 10 år gammelt og støttes av minst en person. Hvor gammelt må et verk være? Hvor mange må følge det? 100 år? 200 år? 10 følgere? 1000? 1000000? Så det kan være greit å brenne manifestet i dag, men om du venter 100 år og det blir kjempepopulært så er det ikke greit å brenne det?

Det er totalt ulikt hvordan jeg tenker. Det er greit å brenne når som helst, helt uavhengig av alder og følgere.

Endret av Abigor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, qualbeen said:

... Det er samtidig krenkende adferd.

Men din adferd er også krenkende for meg! Hvorfor kan du krenke og ikke andre?

  

9 minutes ago, qualbeen said:

Vi har religionsfrihet. Vi må akseptere at noen velger å tro på flyvende spaghettimonstre, Jesus-skikkelser eller andre ting. I denne aksepten, så ligger det selvfølgelig at vi ikke kan spotte de ved å brenne deres hellige fundament. 

Men mitt hellige fundament er svensk politi og politibiler. Så da er jo jeg blitt krenket.

Andres hellige fundament er å brenne hellige bøker. Du snakker fint om religionsfrihet, men samtidig forbyr du religion som handler om å brenne hellige bøker?!?

Endret av Abigor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 minutt siden):

... Det er samtidig krenkende adferd. Noen vil gå så langt som å mene spottende eller hånende ovenfor en religion.

Vi har religionsfrihet. Vi må akseptere at noen velger å tro på flyvende spaghettimonstre, Jesus-skikkelser eller andre ting. I denne aksepten, så ligger det selvfølgelig at vi ikke kan spotte de ved å brenne deres hellige fundament. 

Så i denne saken kolliderer ytringsfrihet litt med religionsfrihet. Det er lov å yte seg kritisk til en religion (selvfølgelig), men å spotte den på en størst mulig krenkende måte, er tarvelig. Og vi kan stille spørsmålstegn rundt om frihet til å ha sin tro, er godt ivaretatt her. 

 - Finnes det ikke bedre måter å angripe islam på?! Eller er det kanskje ikke selve religionen som er målet her? I stedet for å kritisere en religion, velger man å krenke tilhørerne av religionen. Altså personene. Ikke religionen. Det er ikke greit. Dette er ikke måten å ivareta religionsfrihet på. 

(Psst: jeg er ateist, og tror følgelig ikke på det tøvet som står i Koranen. Men jeg støtter ikke bokbål av den grunn. La troende mennesker få ha sin tro i fred! Slutt og mobb!!)

Det finnes mange måter å angripe islam på. Omtrent like mange måter som å angripe kristendommen på. Sannsynligvis har kristendommen flere historiske forbrytelser å svare for enn Islam.

Men akkurat det driter jeg i, det er min oppriktige oppfatning av innflytelsen fra den arabiske kulturkrets bør møtes med sterk og kontant motstand.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (5 minutter siden):

... Det er samtidig krenkende adferd. Noen vil gå så langt som å mene spottende eller hånende ovenfor en religion.

Noen ville mene at Life of Brian var hånende eller spottende ovenfor en religion. Vi har tatt en kamp med kristendommen. Skapet er satt på plass og alle er inneforstått med at det er lov å gjøre narr av Jesus.

Med islam er det ikke slik. Norske komikere og tegnere sier rett ut at de ikke tør å tulle med islam fordi de har familie. Da har man to valg: gi etter for voldsmennene, eller ta kampen.

Det slående her er at så lenge 1, 2 eller 1000 muslimer føler at de må reagere med vold på latterliggjøring av islam, så må noen latterliggjøre islam. I det øyeblikket ingen gjør det, så opphører grunnen for slike konfrontasjoner.

-k

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, qualbeen said:

Så i denne saken kolliderer ytringsfrihet litt med religionsfrihet. Det er lov å yte seg kritisk til en religion (selvfølgelig), men å spotte den på en størst mulig krenkende måte, er tarvelig. Og vi kan stille spørsmålstegn rundt om frihet til å ha sin tro, er godt ivaretatt her. 

Tarvelig sier du? Du spotter jo med størs mulig krenkende måte det jeg holder hellig, nemlig blasfemi. Sånn sett blir du vel per din egen definisjon også tarvelig? Så kan vi være tarvelige sammen :D

 

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det har gått for langt i Sverige i alt for mange år, det har ikke manglet på advarsler med å ta inn folk fra visse land og områder i verden, men den forstokkede sosialistregjeringen der har stått med hue i bakken som en gjeng strutser med total ignoranse.

Det er nok for sent å reversere.

Å nå ser vi konsekvensene.

Endret av _R2D2_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (56 minutter siden):

... Det er samtidig krenkende adferd. Noen vil gå så langt som å mene spottende eller hånende ovenfor en religion.

 

Jeg kan være enig at handlingen er hånede ovenfor religion. Samtidig er også mot handlingen helt absurd, og hører ikke hjemme noe sted. Opprørerne kunne gjort 1000 bedre ting for å vise avsky mot handlingen enn å angripe politi og sivile personer som ikke har noe med dette å gjøre. Det Pauldan har gjort galt er å provosere med å brenne en bok. Opprørerne alene har skylden i absolutt alt annet galt som har skjedd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Mr.Duklain said:

Det Pauldan har gjort galt er å provosere med å brenne en bok.

Jeg har ikke noe til overs for Paludan som person, men jeg er faktisk glad for at han gjorde dette stuntet for det viser med al tydelighet hvor godt de siste årtiers forsøk på integrasjon av denne befolkningsgruppen har fungert, dvs. det har ikke fungert i det hele tatt. 

Det er som å teste brannalarmen en gang i blant.  Det er noe man bør huske å gjøre så man ikke lever i en falsk trygghet.

Endret av tigerdyr
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Avero skrev (3 timer siden):

Det er flere forhold innen ulike religioner som fortjener kritikk, men jeg syns at bevisst provoserende brenning av koranen er en dårlig måte å fremføre den kritikken, hvis det er poenget til dansken. Det skaper bare splittelse og hat.

Det samme sirkuset går for seg i Norge også, men det har ikke blitt like store opptøyer etterpå. Trolig fordi det er større mengder av unge muslimske menn i Sverige. Men man ser det samme sinnet hos unge muslimske menn her i Norge også, mens de ser på det som Sian steller i stand. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (41 minutter siden):

Jeg kan være enig at handlingen er hånede ovenfor religion. Samtidig er også mot handlingen helt absurd, og hører ikke hjemme noe sted. Opprørerne kunne gjort 1000 bedre ting for å vise avsky mot handlingen enn å angripe politi og sivile personer som ikke har noe med dette å gjøre. Det Pauldan har gjort galt er å provosere med å brenne en bok. Opprørerne alene har skylden i absolutt alt annet galt som har skjedd. 

Selvfølgelig. 

Dersom noen har tolket mine innlegg til forsvar for de som driver opprør, så beklager jeg. Det mener jeg jo ikke!

Opptøyene hører ikke hjemme noe sted. En slik respons er utilgivelig, og virkelig ikke greit. 

Dessverre tror jeg bråker hadde kommet frem på ene eller andre viset -- religion eller ikke.

Dette minner meg litt om hooligans, og de personene som brukte fotball til unnskyldning for å sloss på åpen gate på 90-tallet her hjemme. Ok, direkte sammenlignbart er det kanskje ikke. Men jeg er mistenkesom til hvor sterk i troen disse opprørene egentlig er!? Trengte de bare en felles unnskyldning til å starte opprør? 🤔

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en vanskelig balansegang med ytringsfrihet kontra krenkefrihet

 

Svenskene har endel større problem med integrering.   Muligens pga antallet og muligens pga ghettoer som politiet ikke makter å håndheve loven i.   Integrering av f.eks. Syrere har gått dårlig - fortsatt bare litt over en tredjedel som er selvforsørgende:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxnGQR/syrierna-i-sverige-sa-har-det-gatt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (24 minutter siden):

Selvfølgelig. 

Dersom noen har tolket mine innlegg til forsvar for de som driver opprør, så beklager jeg. Det mener jeg jo ikke!

Opptøyene hører ikke hjemme noe sted. En slik respons er utilgivelig, og virkelig ikke greit. 

Dessverre tror jeg bråker hadde kommet frem på ene eller andre viset -- religion eller ikke.

Dette minner meg litt om hooligans, og de personene som brukte fotball til unnskyldning for å sloss på åpen gate på 90-tallet her hjemme. Ok, direkte sammenlignbart er det kanskje ikke. Men jeg er mistenkesom til hvor sterk i troen disse opprørene egentlig er!? Trengte de bare en felles unnskyldning til å starte opprør? 🤔

Jeg tolket ikke ditt innlegg som støtte til opprør, beklager hvis det virket slik :) Jeg er enig med deg at religion nok mer er en unnskyldning for å lage bråk enn at det er så veldig religiøst egentlig, for noen kan det være det, men for mange er det nok bare en et påskudd for å lage bråk.  Grunnen til at det har blitt som det har blitt er at mange av dem lever utenfor det svenske samfunnet, men man kan jo da spørre seg hvorfor det  primært er muslimer som sliter i Sverige? Noe god forklaring på dette er det nok ikke (er ikke enig med hypotesen Islam=dårlig, som enkelte alt-right kommer med).  

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (4 timer siden):

Det samme sirkuset går for seg i Norge også, men det har ikke blitt like store opptøyer etterpå. Trolig fordi det er større mengder av unge muslimske menn i Sverige. Men man ser det samme sinnet hos unge muslimske menn her i Norge også, mens de ser på det som Sian steller i stand. 

 

Jeg har sett mye verre videoer av angrep på det norske politiet også og av voldelige, blodige angrep på enkeltpersoner på gaten. 

Det er rett og slett farlig også i Norge å bare se på en SIAN-markering med mindre det er klart at man fordømmer den. 

Så om noen skriver at det er stor forskjell på Sverige og Norge så er det ikke sant. Riktignok så de antakelig ikke tent på politibiler, men det mangler ikke så veldig mye.

Det virker for meg som om mange i Norge ikke vet hva som foregår i eget land. Kanskje fordi de blir manipulert av MSM som NRK? 

Her er en kilde: 

Men jeg har sett verre videoer også... 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (4 timer siden):

Jeg tolket ikke ditt innlegg som støtte til opprør, beklager hvis det virket slik :) Jeg er enig med deg at religion nok mer er en unnskyldning for å lage bråk enn at det er så veldig religiøst egentlig, for noen kan det være det, men for mange er det nok bare en et påskudd for å lage bråk.  Grunnen til at det har blitt som det har blitt er at mange av dem lever utenfor det svenske samfunnet, men man kan jo da spørre seg hvorfor det  primært er muslimer som sliter i Sverige? Noe god forklaring på dette er det nok ikke (er ikke enig med hypotesen Islam=dårlig, som enkelte alt-right kommer med).  

God beskrivelse av hvordan naive svenske myndigheter har satt seg selv i en unødvendig sårbar situasjon. Den som vil stikke kjepper i hjulene for Sverige, kan nå lett fyre opp under allerede iboende problemer.

Putin truer med å lage livet surt for Sverige hvis landet melder seg inn i Nato og er troende til å bruke denne typen skitne triks….

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (23 minutter siden):

God beskrivelse av hvordan naive svenske myndigheter har satt seg selv i en unødvendig sårbar situasjon. Den som vil stikke kjepper i hjulene for Sverige, kan nå lett fyre opp under allerede iboende problemer.

Putin truer med å lage livet surt for Sverige hvis landet melder seg inn i Nato og er troende til å bruke denne typen skitne triks….

Kanskje best å gi avkall på den slags "innvandring" da? 

Lenke til kommentar
Avero skrev (10 timer siden):

Godt innlegg. Jeg syns også at historien om Jesus og frelse er irrasjonell, men når du skriver at du ikke respekterer det irrasjonelle, betyr det også at du ikke respekterer andre mennesker sin tro hvis du selv anser den som irrasjonell? Respekterer du ikke religiøse mennesker?

Det er flere forhold innen ulike religioner som fortjener kritikk, men jeg syns at bevisst provoserende brenning av koranen er en dårlig måte å fremføre den kritikken, hvis det er poenget til dansken. Det skaper bare splittelse og hat.

Jeg kan ha respekt for folk generelt uten å ha respekt for akkurat det religiøse aspektet for deres liv. For det er umulig for min del. Religion er for irrasjonelt og stikk i strid med sunn fornuft.

Ja, brenning av koranen skaper mye problemer. Og jeg verken støtter det eller mener det er smart. Men det betyr ikke at jeg mener det bør forbys av den grunn. Jeg ser ikke hvorfor brenning av én eller noen få spesifikke bøker skal forbys fremfor brenning av andre. Omtrent på samme måte hvorfor jeg ikke mener at visse hodeplagg bør behandles annerledes. Jeg ser ikke noe god grunn til at en lærer kan be en elev med en fotballue på hodet om å ta av seg denne, men ikke kan gjøre det samme med en hijab eller kippah.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (13 timer siden):

 Lærere blir angrepet på skoler, hvorav to har blitt drept i år. Dette er ikke vanlig. Det her er et samfunnsproblem.

 

Til info så ble disse lærerne drept av en etnisk svensk gutt. 

 

Hvordan vet man det? Hverken Document eller Resett lagde noe særlig ut av det. 

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er vel enda en episode der denne illustrasjonen kommer til sin rett:

image.png.def68a9e989d092bd05de3cb73be54bd.png

 

I tillegg var det ganske betimelig hvordan man i filmen jeg så i går, "Snabba Cash 2", flere ganger av "de nye landsmennene" ble sagt "dette jævla drittlandet" (Sverige, for de som ikke har sett filmen).

Jeg tror ikke disse protestene har religion som sin første og fremste fanesak. Det er sinne. Som igjen man bare kan spekulere hvor kommer fra. Om det er det svenske samfunnets verdier, levemåter, demokrati, manglende stramme regler som f.eks sharialover som da gir uforutsigbare strukturer og holdninger i form av frihet for nesten alt... det kan være mye, og pøbelen her er sikkert ikke en helt homogen gruppe heller.

Nå lurer jeg mest på hvordan man løser dette. Ser om det går over av seg selv, antar alt er bra igjen og venter på neste bølge. Eller om det kommer konkrete tiltak (men de har vel ingen anelse om hva de skal være).

Og for å gå litt mot bildet over, mange av de som nå driver faenskap er antakelig andre- og tredje generasjon i sverige. De er ikke flyktninger. Likevel holder de hardt på arabisk kultur, religion og forventninger om at de skal kunne lage sitt "new-midtøsten", hvor man kaster stein på det man ikke liker eller er sinna på. Det sier vel litt om integrering... dvs mangel på det.

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...