Gå til innhold

Svenske tilstander ute av kontroll


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Avero said:

Det er flere forhold innen ulike religioner som fortjener kritikk, men jeg syns at bevisst provoserende brenning av koranen er en dårlig måte å fremføre den kritikken, hvis det er poenget til dansken. Det skaper bare splittelse og hat.

Det har du full rett til å mene og si :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Inspector said:

Å brenne koranen eller et flagg er ikke saklig kritikk, det er trakassering.  Paragraf 6 og 13 i tidligere nevnte lov forbyr trakassering, bl.a. på religiøst grunnlag.

Så definisjonen av "saklig kritikk" er definert i paragraf 6 og 13? Det er jo rart, siden koranbrenning ikke er forbudt. Og hvis det du sier er sant så er det ikke lov å brenne noen bøker eller noe som helst, da det vil bli usaklig kritikk? Jeg har brent en del bibler og koraner opp igjennom, synes du jeg skal melde meg til politiet?

Mange muslimer har ikke noe problem med å brenne flagg som kritikk. Du mener dette da skal være forbudt på samme måte?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Abigor skrev (8 minutter siden):

Det har du full rett til å mene og si :)

Tenker du at religiøse ledere forstår og tar til seg eventuell kritikk gjennom provoserende brenning av koranen? Oppnår man noe som helst annet enn dårlig stemning egentlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (1 time siden):

Du kan gjerne gi kilden uoppfordret med en gang når du kommer med kontroversielle påstander. Du sier såpass mye rart at det ikke er snakk om å godta noe bare fordi du sa det.

Her skal du få en kilde til:

https://www.tagesschau.de/multimedia/video/video274518.html

Dette er tyske dagsnytt altså. Fra 2008 riktignok, men det er lite som er forandret i dag....

Erdogan lar seg feire av "sine" tysktyrkere i Tyskland:

Det er 16.000 tyrkere som møter opp og selvsagt holdes hele stevnemøtet utelukkende på tyrkisk.

Erdogan anmoder sine tilhengere om å lære seg tysk, men vektlegger uttrykkelig at det IKKE SKAL SKJE EN ASSIMILERING i og med at denne skal være en forbrytelse mot menneskerettigheter. Tyrkerne skal ikke forsømme sitt eget språk.

Hver gang et tyrkisk fotball-lag vinner en eller annet skit og ingenting i forballverden er det hysteriske bilkonvoier med titusenvis av tyrkere som feirer i gatene. Våre tyske gater. Gjerne også om det skulle være en seier over et tysk fotball-lag.

Skal jeg også måtte finne frem en kilde for denne "påstanden"? *sukk*

her kommer kilden for denne püstanden:

Det er sånn det blir om man tillater alt for mange å ta seg inn i sitt land. Da blir man fremmed i eget land:

 

 

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
1 hour ago, Avero said:

Er det noen som vet formålet med å brenne koranen? Det fremstår ganske poengløst for meg, er det bare for å provosere? Greit nok at det er lovlig, men man kan vel respektere andre sin tro uten å bevisst gå inn for å provosere?

Hvis man brenner bibelen eller hvilken som helst tullebok så ser man bare teit ut. Derimot så er reaksjonen en million ganger verre & da er vel egentlig brenningen helt irrelevant.

Det er jo mindre farlig å brenne Mein Kampf foran en gruppe nynazister enn koranen foran en gjeng muslimer! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Avero said:

Tenker du at religiøse ledere forstår og tar til seg eventuell kritikk gjennom provoserende brenning av koranen? Oppnår man noe som helst annet enn dårlig stemning egentlig?

Ja det gjør man.Andre oppnår masse med det. Du kan ikke redusere hva som oppnås, fordi du ikke oppnår noe med det. Mener du at man ikke oppnår noe med blasfemi?

Om religiøse ledere forstår og tar det sil seg ville vært en forddel. Men man kan brenne koranen vellykket helt uavhengig av hva religiøse ledere forstår eller tar til seg! Religiøse ledere kan være helt irrelevant for formålet.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Avero skrev (35 minutter siden):

Det er flere forhold innen ulike religioner som fortjener kritikk, men jeg syns at bevisst provoserende brenning av koranen er en dårlig måte å fremføre den kritikken, hvis det er poenget til dansken. Det skaper bare splittelse og hat.

Enig i dette. Hva positivt kommer ut av det? Hjelper det noen? Gjør det noe bedre for noen? Det tror jeg ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Enig i dette. Hva positivt kommer ut av det? Hjelper det noen? Gjør det noe bedre for noen? Det tror jeg ikke.

Du kan ikke si at det ikke gjør noe bedre for noen fordi det ikke gjør noe bedre for deg :)

Hva er egentlig poenget med Spice Girls? Gjør de noe bedre for noen? Det tror ikke jeg!

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Hvem snakker om å ikke kunne kritisere islam ? 

Å brenne koranen eller et flagg er ikke saklig kritikk, det er trakassering.  Paragraf 6 og 13 i tidligere nevnte lov forbyr trakassering, bl.a. på religiøst grunnlag.

Trakassering av hvem?
Rettsapparatet, og jeg vil påstå at brorparten av Norges befolkning, ser ikke på bokbrenning, saklig og usaklig kritikk, som trakassering.
Eksempel på trakassering er f.eks å si følgende: "jævla muslimhore, dra tilbake til der du kom fra".

Når det gjelder saklig kritikk, om det kommer i form av humor, tegninger eller litteratur, så er det mange eksempler på at det blir møtt med drapstrusler og noen ganger også attentat.
Dette blir av mange muslimer sett på som blasfemi, som er ulovlig i mange muslimske land, som i verste fall blir straffet med døden.
Hvis du slutter å tro på islam, så risikerer du også død, enten av fremmede eller din egen familie.



Det er klart at dansken, i dette tilfellet, brenner (eller forsøker å brenne) koranen fordi han vet hva reaksjonen vil bli, grov vold.
Hadde det ikke kommet noen reaksjoner så hadde den type handlinger stoppet av seg selv.
Men som tidligere nevnt, problemene i Sverige er mer komplekse enn som så. Denne volden vi ser, om dog noe mer ekstrem enn vanlig, er noe som skjer også når det ikke er snakk om bokbrenning.

Etter min mening så er det et kulturproblem, ytringsfrihet og liberalisme er nesten ikke-eksisterende i landene de kommer fra.
De kommer fra voldelige samfunn, mye korrupsjon og stater som terrorisere sin egne innbyggere. Man skulle tro at de som flykter fra slike tilstander vil sette pris på vesten, men de har ingen erfaring med og forståelse for hva religionsfrihet og andre liberaleverdier er.
Og sånt blir det kræsj av.
Når man legger til fattigdom, utenforforskap, ghettofisering, vold i hjemmet, lite ressurssterke foreldre som kanskje ikke kan lese og skrive, osv. Så kan religion og andre former for identitet bli mer dominerende enn den svenske identiteten som de kanskje ikke vedkjenner seg i det hele tatt.
Ikke rart at Sverige har store sosiale problemer. Og mye av dette er ikke ukjent for oss i Norge heller, men bilbrenning er ikke dagligdags her -enda.

Endret av Uderzo
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Mennesker har menneskerettigheter. Tanker og ideer, som religion, har ikke menneskerettigheter.

Derfor er alle typer kritikk, inkl bok-brenning, en helt kurant måte å vise hva man mener om religioner. Så lenge man selv har betalt for boka, ødelegger man altså sin egen eiendom - noe man står helt fritt til å gjøre.

Mennesker som er religiøse har menneskerettigheter. De har rett til å utøve sin reiligion. Men de religiøse sine rettigheter skal på ingen måte gå utover andre. De har ikke rett til å tvinge andre til noe ift sin religion, og de er overhodet ikke fritatt fra kritikk - på noen som helst ikke-voldelig måte.

Skjønner man ikke sånt som dette, skjønner man heller ikke ytringsfrihet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (13 minutter siden):

Det er jo mindre farlig å brenne Mein Kampf foran en gruppe nynazister enn koranen foran en gjeng muslimer! 

Å brenne Koranen foran en tilfeldig samling normale muslimer, fører ikke til opptøyer. 

Å forhåndsvarsle bok-brenning, som så får ytterliggående og slåsskamp hungrige svensker til å samles, fører ikke overraskende til opptøyer. 

Dette vet dansken som nå reiser rundt svært godt. Og han nyter det. Han elsker å få folk flest til å tro at alle muslimer oppfører seg slik vi nå ser på TV. (Selv om det selvfølgelig ikke er tilfelle.) De muslimer jeg kjenner, ville ikke gjort en flue fortred. Dette er ikke oppførsel som aksepteres av muslimer flest!

Hvorfor politiet gidder å bruke ressurser på å forsvare ham, forstår jeg egentlig ikke. Han kommer jo ikke med noen konkret kritikk. Det eneste han ønsker er å brenne en bok.

For min del må han gjerne brenne så mange bøker han orker. Kan godt ta med noen bibler, ymse landsflagg eller bilder av alle sportsheltene våre - jeg bryr meg ikke. Men å kalle dette for ytringsfrihet? Nja. Ser mer ut som en "krenkre-frihet". I disse lett-krenete tider, hvor vi knapt tåler at noen hikker eller harker i vår retning, så er dette noe jeg faktisk kan forstå at oppleves krenkende. 

Og det er en helt unødvendig handling.

Det er lett å kritisere islam, uten å måtte brenne deres hellige skrifter. Ergo: totalt unødvendig. Så hvorfor? Fordi dansken ikke ønsker å kritisere islam. Han ønsker bare kvalme, opptøyer og bråk. Hvorfor, aner jeg ikke. Men det er helt tydelig at det er eksakt dette han nyter av at skjer. 

Nei, både han - og de tullebukk som møter opp for å bidra i opptøyerne, trenger vi ikke. De bidrar ikke ned noe konstruktivt i vårt samfunn. Lås dem inne og få de vekk. Alle som ønsker å vanære andre, ene og alene kun for nytelsen av å vanære, kunne jeg klart meg fint uten. Slike hatfulle ytringer har ikke noen verdi for samfunnet. Tvert om! De er hundre prosent destruktive. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Valkyria skrev (17 minutter siden):

Hva tenker folk dersom noen brenner manifestet til Breivik, eller "Mein Kampf" på torget? Er dette en hatytring som ikke burde vært lovlig?

Tenker at hvis noen brenner manifestet til Breivik så skaper det veldig god stemning for så godt som hele befolkningen og det hadde sikkert varmet ganske godt siden han ikke var særlig kortfattet. Mye av det som Breivik skrev er kopiert fra andre, noe er oppgulp fra ende til annen og det har blitt satt cirka seks forskjellige diagnoser på mannen. Det kan ikke sidestilles helt med religiøse bøker som gjerne fungerer som en del av grunnmuren i tusen år gamle religioner med millioner av følgere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror vi skal koke dette til noe enkelt og lett forståelig.

Å brenne koranen, bibelen eller det amerikanske flagg er en del av ytringsfriheten.

Og at det er en del av ytringsfriheten har faktisk den kostnaden den del av den svenske befolkning, bl.a. marokkanerne, egypterne og de andre deltagerne av disse paternalistiske dritt samfunnene bare finne seg i. Det kan muligens tirre det hatet de har mot det samfunnet som har mottatt de med svært generøse sosiale ordninger.

Men jeg håper at svenskene nå våkner og tar affære. Til og med det svenske politiet synes hjelpeløse og lar seg piske omkring og lar seg nedverdige med brente biler og tilbaketrekninger.

Jeg har ikke jobbet med dette på mange tiår, men av og til må en være forberedt, og da var en av forberedelsen at Hickory køllene burde legges i vannbad minst tre dager før en mulig utfordring. Problemet med Hickory køller er at de lett knekker når de ikke har vært brukt på en stund og når en har brukt for de, de må legges i vannbad minst to - tre dager før,  derfor dette enkle tipset til dagens ordenspoliti:

Sørg for at Hickorykøllene er smidige og har den riktige slagkraft.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, qualbeen said:

Å brenne Koranen foran en tilfeldig samling normale muslimer, fører ikke til opptøyer. 

Å forhåndsvarsle bok-brenning, som så får ytterliggående og slåsskamp hungrige svensker til å samles, fører ikke overraskende til opptøyer. 

Dette vet dansken som nå reiser rundt svært godt. Og han nyter det. Han elsker å få folk flest til å tro at alle muslimer oppfører seg slik vi nå ser på TV. (Selv om det selvfølgelig ikke er tilfelle.) De muslimer jeg kjenner, ville ikke gjort en flue fortred. Dette er ikke oppførsel som aksepteres av muslimer flest!

Hvorfor politiet gidder å bruke ressurser på å forsvare ham, forstår jeg egentlig ikke. Han kommer jo ikke med noen konkret kritikk. Det eneste han ønsker er å brenne en bok.

For min del må han gjerne brenne så mange bøker han orker. Kan godt ta med noen bibler, ymse landsflagg eller bilder av alle sportsheltene våre - jeg bryr meg ikke. Men å kalle dette for ytringsfrihet? Nja. Ser mer ut som en "krenkre-frihet". I disse lett-krenete tider, hvor vi knapt tåler at noen hikker eller harker i vår retning, så er dette noe jeg faktisk kan forstå at oppleves krenkende. 

Og det er en helt unødvendig handling.

Det er lett å kritisere islam, uten å måtte brenne deres hellige skrifter. Ergo: totalt unødvendig. Så hvorfor? Fordi dansken ikke ønsker å kritisere islam. Han ønsker bare kvalme, opptøyer og bråk. Hvorfor, aner jeg ikke. Men det er helt tydelig at det er eksakt dette han nyter av at skjer. 

Nei, både han - og de tullebukk som møter opp for å bidra i opptøyerne, trenger vi ikke. De bidrar ikke ned noe konstruktivt i vårt samfunn. Lås dem inne og få de vekk. Alle som ønsker å vanære andre, ene og alene kun for nytelsen av å vanære, kunne jeg klart meg fint uten. Slike hatfulle ytringer har ikke noen verdi for samfunnet. Tvert om! De er hundre prosent destruktive. 

Det er flere hundre personer, ikke enkelt individer. De gjør hærverk, brenner biler & angriper politi folk. Det er generelt mye kriminalitet, året rundt. Lærere blir angrepet på skoler, hvorav to har blitt drept i år. Dette er ikke vanlig. Det her er et samfunnsproblem.

Jeg kjenner også muslimer som oppfører seg bra, men det betyr ikke at det er mange andre som gjør det.

Kan du ikke varsle at du skal brenne bibelen & se hva slags reaksjon du får? Folk gidder vel knapt møte opp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...