Gå til innhold

Svenske tilstander ute av kontroll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Og med det mener du at skylden for opptøyene ligger hos…..,?

Ansvaret for vold ligger selvfølgelig hos skadevolder. Men diskrimineringsloven skriver mye om krenkende handlinger og religion: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51.

Noen tolker denne loven slik at koranbrenning (eller flaggbrenning) er legalt. Etter min mening fullstendig idioti og en overlevelse fra tiden hvor Norge hadde en statsreligion med særrettigheter….

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 minutter siden):

Ja, det er legalt, å brenne en bok eller et flagg skader ingen.

Ja, og kristendommen har ikke lenger posisjonen i nasjonen den en gang hadde, fordi folk har kritisert og sagt hva de mener, ikke uten motstand forøvrig. Men det klamme grepet til den norske kirke er svakere i dag fordi folket tok et oppgjør.
At islam skal ha særrettigheter, eksempelvis ved å ikke kunne bli kritisert, sier seg selv at strider mot norske liberale verdier.

Disse voldelige personene som herjer i Sverige om dagen, bryr seg egentlig ikke om koranen, hvis de hadde vært så gudfryktige så hadde de ikke vært gjengmedlemmer og bedrive kriminalitet på daglig basis. De bruker bare dette som en unnskyldning for å lage bråk og angripe politiet som representerer den svenske stat, som de hater.
De brenner biler og kaster stein i all slags situasjoner, noen steder i Sverige så skjer det stadig vekk.

Hvem snakker om å ikke kunne kritisere islam ? 

Å brenne koranen eller et flagg er ikke saklig kritikk, det er trakassering.  Paragraf 6 og 13 i tidligere nevnte lov forbyr trakassering, bl.a. på religiøst grunnlag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Inspector skrev (53 minutter siden):

Ansvaret for vold ligger selvfølgelig hos skadevolder. Men diskrimineringsloven skriver mye om krenkende handlinger og religion: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51.

Noen tolker denne loven slik at koranbrenning (eller flaggbrenning) er legalt. Etter min mening fullstendig idioti og en overlevelse fra tiden hvor Norge hadde en statsreligion med særrettigheter….

Selvfølgelig er koranbrenning lovlig etter denne paragrafen. Det er ikke ulovlig å kritisere en ide eller et konsept som religion faktisk er.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 minutter siden):

Hvor mange ganger må jeg be deg holde deg til trådens tema ?

Jeg gjorde vel det? Du skrev: "Vi får håpe at naiviteten nå er et tilbakelagt kapittel…"

Og jeg svarte: Nei, naiviteten er ikke et tilbakelagt kapitel....

Mere kan man vel ikke holde seg til tråden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er koranbrenning lovlig etter denne paragrafen. Det er ikke ulovlig å kritisere en ide eller et konsept som religion faktisk er.

Hvem har hevdet at saklig kritikk er ulovlig ? Men hadde du akseptert at noen pisset på deg mens du lå på stranda ? Helt ufarlig og uskadelig det også……

Lenke til kommentar
Inspector skrev (Akkurat nå):

Hvem har hevdet at saklig kritikk er ulovlig ? Men hadde du akseptert at noen pisset på deg mens du lå på stranda ? Helt ufarlig og uskadelig det også……

Jeg er et menneske av kjøtt og blod, religion er et abstrakt konsept. To helt forskjellige ting. Dersom man starter og forby ulike former for provokasjon eller former for kritikk av denne typen er man på ville veier. Da ville de psykoreligiøse kreve stadig nye innrømmelser til vi nærmer oss en tilbakevendelse av blasfemiparagrafen igjen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Avero said:

Er det noen som vet formålet med å brenne koranen? Det fremstår ganske poengløst for meg, er det bare for å provosere? Greit nok at det er lovlig, men man kan vel respektere andre sin tro uten å bevisst gå inn for å provosere?

Som jeg sa litt lenger opp så handler det ikke om å provosere, men om å få stoff i media som viser reaksjonen på provokasjonen. Ingen som gidder å bruke tid på å provosere folk som ikke reagerer på ønsket måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Jeg er et menneske av kjøtt og blod, religion er et abstrakt konsept. To helt forskjellige ting. Dersom man starter og forby ulike former for provokasjon eller former for kritikk av denne typen er man på ville veier. Da ville de psykoreligiøse kreve stadig nye innrømmelser til vi nærmer oss en tilbakevendelse av blasfemiparagrafen igjen.

Ett sted må grensen settes. Jeg mener den er satt feil når koran/flaggbrenning defineres som greit. Det er ikke annet enn respektløs trakassering og en aksept for å  mobbe annerledestenkende…..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (Akkurat nå):

Ett sted må grensen settes. Jeg mener den er satt feil når koran/flaggbrenning defineres som greit. Det er ikke annet enn respektløs trakassering og en aksept for å  mobbe annerledestenkende

Religion er per definisjon irrasjonelt og fortjener absolutt ingen respekt. Derfor er det ingenting ulovlig med å brenne en koran, bibel eller tora. Heldigvis er lovgiverne enige og det er ingen tegn på at vi går baklengs inn i fremtiden.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...