Gå til innhold

Svenske tilstander ute av kontroll


Anbefalte innlegg

Uderzo skrev (2 timer siden):

Enkelt for deg å si. Mange mennesker som har kritisert islam, og benyttet seg av ytringsfriheten, som enten er truet til stillhet, drept eller må ha livvakter. En nabo av meg måtte få en ny identitet fordi hun var en offentlig person som kritiserte islam.

Et kjent drap er regissøren Theo van Gogh, som ble knivstikket og skutt til døde i 2004.
Ayaan Hirsi Ali antar jeg fremdeles har livvakter etter hun ble truet på livet.
Arsalan Rezaei, kritiserte islam og prestestyret i Iran, død.
Dette er bare noen eksempler, listen over mennesker som er blitt drept, angrepet og truet er veldig lang.

Hvis du bor i et muslimsk land så lever du ekstra farlig. Bare et rykte om at du har kritisert islam er nok til at du blir drept av en mobb.
Farkhunda Malikzada ble drept av en mobb som lynsjet henne grunnet et rykte om at hun hadde brent koranen, det stemte ikke, hun ble drept da hun forlot et sted hvor hun hadde holdt på med religiøse studier.
Hvis du ikke blir tatt av en mobb så blir du fengslet, og i noen land henrettet, for å kritisere islam.

Når mennesker fra disse landene, som er tilhengere av slike lover og levesett, kommer til liberale vesten, så blir det kræsj.
Jenter som blir drept av sine fedre eller brødre fordi de forelsker seg i en kristen gutt, eller enda verre, en ateist. De velger å isolere seg, de er redd for at barna skal bli "for norske/svenske/osv".
Æreskulturen, og andre dypt konservative og gammeldagse syn, som mange velger å beholde etter de kommer til vesten, er ikke kompatibel med liberale samfunn hvor demokrati, ytringsfrihet og religionsfrihet står veldig høyt. 

Edit: Kan også nevne Samuel Paty, som var en lærer i Paris, som underviste om ytringsfrihet og viste et av Charlie Hebdo sine tegninger. Han ble brutalt drept.
https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Samuel_Paty

Løsningen på dette er at Aftenposten og resten av norsk presse har en Muhamedtegning på førstesiden hver dag, i hvert fall noen måneder til vi blir lei av de.

Deretter at det hver 17. mai burde bli innført et eget ritual i hver bygd i Norge som fikk betegnelsen;

"Brenn den boken du vil, du kan brenne bibelen, koranen eller Henriette Schønbergs Erkens "Stor Kogebok,"

Jeg tok med den siste for at jentene også skulle bli inkludert.  

Å brenne amerikanske flagg eller koranen er en rett som er kodifisert både i Grl. § 100 og i EMK art. 10.

Først grunnloven:

 

§ 100.

Ytringsfrihet bør finne sted.

Ingen kan holdes rettslig ansvarlig for å ha meddelt eller mottatt opplysninger, ideer og budskap med mindre det lar seg forsvare holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelse i sannhetssøken, demokrati og individets frie meningsdannelse. Det rettslige ansvar bør være foreskrevet i lov.

Frimodige ytringer om statsstyret og hvilken som helst annen gjenstand er tillatt for enhver. Det kan bare settes klart definerte grenser for denne rett der særlig tungtveiende hensyn gjør det forsvarlig holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelser.

Forhåndssensur og andre forebyggende forholdsregler kan ikke benyttes med mindre det er nødvendig for å beskytte barn og unge mot skadelig påvirkning fra levende bilder. Brevsensur kan ikke settes i verk utenfor anstalter.

Enhver har rett til innsyn i statens og kommunenes dokumenter og til å følge forhandlingene i rettsmøter og folkevalgte organer. Det kan i lov fastsettes begrensninger i denne rett ut fra hensyn til personvern og av andre tungtveiende grunner.

Det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale.

Dretter:

Art 10.Ytringsfrihet

1. Enhver har rett til ytringsfrihet. Denne rett skal omfatte frihet til å ha meninger og til å motta og meddele opplysninger og ideer uten inngrep av offentlig myndighet og uten hensyn til grenser. Denne artikkel skal ikke hindre stater fra å kreve lisensiering av kringkasting, fjernsyn eller kinoforetak.

2. Fordi utøvelsen av disse friheter medfører plikter og ansvar, kan den bli undergitt slike formregler, vilkår, innskrenkninger eller straffer som er foreskrevet ved lov og som er nødvendige i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, territoriale integritet eller offentlige trygghet, for å forebygge uorden eller kriminalitet, for å beskytte helse eller moral, for å verne andres omdømme eller rettigheter, for å forebygge at fortrolige opplysninger blir røpet, eller for å bevare domstolenes autoritet og upartiskhet.

Dette vrøvlet med at våre nye landsmenn skal kunne forby oss å fremføre våre ytringer er omtrent på samme nivå som at Putin vil bestemme at Ukrainerne skal legge seg under hans terrorregime. Verken mer eller mindre, og det må angripes hardt og nådeløst.

Og jeg vil understreke at jeg setter stor pris på våre nye landsmenn, det vil si ca. 85% av de, de siste 15% er de som knuser speil på politibiler i Norge og setter politibiler i Sverige i brann. 

Det er noe fundamentalt galt med det svenske politiets håndtering av dette, de betrakter det som en slags Alta aksjon der de skal være snille og forståelsesfulle. Helt feil, og denne oppskriften lærte jeg for over 30 år siden av nederlandsk politi:

- ha en uniformert styrke på stedet, disse skal bære klare kjennetegn på at de er politi på både uniformer og biler

- ha en bakstyrke av ikke uniformerte politimenn (ja, stort sett menn) som ser ut som en del av demonstrasjonen, men der disse har god kommunikasjon med hverandre og ikke minst den taktiske ledelsen av denne operasjonen

- denne bakstyrken skal bestå av mer erfarne menn enn de som er uniformert, de skal være mellom 25 og 45 år, ha god fysikk og ikke minst kroppstyngde

- denne bakstyrken skal operere i avdelinger på tre - 3 - mann og skal ut fra intet konsentrere seg om en enkelt person, typisk en som angriper en politibil og knuser speilene på den, de kommer tilsynelatende fra tre forskjellige retninger, den ene tar han i håret, den andre tar han i øret og den tredje griper buksebeltet til denne demonstranten og med sine ca. (95 x 3) kg blir han raskt og effektivt fjernet fra demonstrasjonen, dratt inn i en sidegate og deretter kastet inn i en marje.

- praktisk erfaring viser at en slik tre manns gruppe kan håndtere en person hvert andre minutt, hele poenget er å spre angst og frykt blant demonstrantene, og det tar ikke lang tid før moralen til demonstrantene er knust

- tre avdelinger på til sammen ni mann kan altså plukke ut lederne og inspiratorene til denne demonstrasjonen hvert 40 sekund, og demonstrasjonen vil bare fisle ut 

Detter er ikke særlig vanskelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (13 minutter siden):

Aha. Det kan hende du har misforstått totalt. Du tror brenning av koraner er et forsøk på å løse problemer eller invitere til dialog? Det tror ikke jeg.

Nei, jeg tror ikke brenning av koraner er en oppfordring til dialog. Jeg tror det er en markering av forakt og avsky mot andre mennesker, under påskudd av å være "kritikk". 

Nå var det du som spurte om det finnes mer velegnet kritikk. Det gjør det helt klart. Omtrent hva som helst er mer velegnet enn å brenne koraner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (23 minutter siden):

Nei, jeg tror ikke brenning av koraner er en oppfordring til dialog. Jeg tror det er en markering av forakt og avsky mot andre mennesker, under påskudd av å være "kritikk". 

Nå var det du som spurte om det finnes mer velegnet kritikk. Det gjør det helt klart. Omtrent hva som helst er mer velegnet enn å brenne koraner. 

Men det bør selvsagt være lov å brenne koranen, bibelen eller andre eventyrbøker vi mennesker har funnet på. Ellers får vi et totalitært samfunn jeg ikke vil leve i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Når mor provoserer far så må hun da forstå at han kommer til å slå? Forstår hun ikke at det er hennes mangel på respekt som er grunnen til at volden oppstår? Hvorfor kan hun ikke komme far litt i møte, være litt medgjørlig så han slipper å jule henne opp?

-k

Jeg forsvarer ikke volden, så jeg skjønner ikke hva slags poeng du prøver å score her. Jeg sier enkelt og greit at hvis man faktisk skal kritisere en religion er det å brenne skriften en særs dårlig måte å gjøre det på. 

Men noe annet forutsetter jo at kritikeren er i stand til å formulere noen argumenter, og når jeg ser hvem som driver med koranbrenning her hjemme, så har jeg mine tvil om de er i stand til å formulere noe som helst. 

Endret av :utakt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Jeg sier enkelt og greit at hvis man faktisk skal kritisere en religion er det å brenne skriften en særs dårlig måte å gjøre det på. 

Hva om hensikten ikke er å vise at religionen islam er kritikkverdig, men at noen hundre utøvere av religionen er voldelige bøller?

Hva er da en bedre enn å faktisk la dem vise seg fram selv i all sin nedrighet?

-k

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Snakker vi om Sian og han dansken? De sier mye stygt om andre mennesker ja. Koranbrenning I seg selv gjør ikke det. Det er ren kritikk uten noe som helst påskudd.

Og hvorfor er redigering helt absurd dårlig på mobil?  Er for eksempel klin umulig nå å skrive tekst UNDER sitatet, teksten hopper automatisk opp over den når jeg skriver. Krenkende!

1 hour ago, :utakt said:

Nei, jeg tror ikke brenning av koraner er en oppfordring til dialog. Jeg tror det er en markering av forakt og avsky mot andre mennesker, under påskudd av å være "kritikk". 

Nå var det du som spurte om det finnes mer velegnet kritikk. Det gjør det helt klart. Omtrent hva som helst er mer velegnet enn å brenne koraner. 

 

 

 

 

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Løsningen på dette er at Aftenposten og resten av norsk presse har en Muhamedtegning på førstesiden hver dag, i hvert fall noen måneder til vi blir lei av de.

Deretter at det hver 17. mai burde bli innført et eget ritual i hver bygd i Norge som fikk betegnelsen;

"Brenn den boken du vil, du kan brenne bibelen, koranen eller Henriette Schønbergs Erkens "Stor Kogebok,"

Jeg tok med den siste for at jentene også skulle bli inkludert.  

Å brenne amerikanske flagg eller koranen er en rett som er kodifisert både i Grl. § 100 og i EMK art. 10.

Først grunnloven:

 

§ 100.

Ytringsfrihet bør finne sted.

Ingen kan holdes rettslig ansvarlig for å ha meddelt eller mottatt opplysninger, ideer og budskap med mindre det lar seg forsvare holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelse i sannhetssøken, demokrati og individets frie meningsdannelse. Det rettslige ansvar bør være foreskrevet i lov.

Frimodige ytringer om statsstyret og hvilken som helst annen gjenstand er tillatt for enhver. Det kan bare settes klart definerte grenser for denne rett der særlig tungtveiende hensyn gjør det forsvarlig holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelser.

Forhåndssensur og andre forebyggende forholdsregler kan ikke benyttes med mindre det er nødvendig for å beskytte barn og unge mot skadelig påvirkning fra levende bilder. Brevsensur kan ikke settes i verk utenfor anstalter.

Enhver har rett til innsyn i statens og kommunenes dokumenter og til å følge forhandlingene i rettsmøter og folkevalgte organer. Det kan i lov fastsettes begrensninger i denne rett ut fra hensyn til personvern og av andre tungtveiende grunner.

Det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale.

Dretter:

Art 10.Ytringsfrihet
1. Enhver har rett til ytringsfrihet. Denne rett skal omfatte frihet til å ha meninger og til å motta og meddele opplysninger og ideer uten inngrep av offentlig myndighet og uten hensyn til grenser. Denne artikkel skal ikke hindre stater fra å kreve lisensiering av kringkasting, fjernsyn eller kinoforetak.

 

2. Fordi utøvelsen av disse friheter medfører plikter og ansvar, kan den bli undergitt slike formregler, vilkår, innskrenkninger eller straffer som er foreskrevet ved lov og som er nødvendige i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, territoriale integritet eller offentlige trygghet, for å forebygge uorden eller kriminalitet, for å beskytte helse eller moral, for å verne andres omdømme eller rettigheter, for å forebygge at fortrolige opplysninger blir røpet, eller for å bevare domstolenes autoritet og upartiskhet.

Dette vrøvlet med at våre nye landsmenn skal kunne forby oss å fremføre våre ytringer er omtrent på samme nivå som at Putin vil bestemme at Ukrainerne skal legge seg under hans terrorregime. Verken mer eller mindre, og det må angripes hardt og nådeløst.

Og jeg vil understreke at jeg setter stor pris på våre nye landsmenn, det vil si ca. 85% av de, de siste 15% er de som knuser speil på politibiler i Norge og setter politibiler i Sverige i brann. 

Det er noe fundamentalt galt med det svenske politiets håndtering av dette, de betrakter det som en slags Alta aksjon der de skal være snille og forståelsesfulle. Helt feil, og denne oppskriften lærte jeg for over 30 år siden av nederlandsk politi:

- ha en uniformert styrke på stedet, disse skal bære klare kjennetegn på at de er politi på både uniformer og biler

- ha en bakstyrke av ikke uniformerte politimenn (ja, stort sett menn) som ser ut som en del av demonstrasjonen, men der disse har god kommunikasjon med hverandre og ikke minst den taktiske ledelsen av denne operasjonen

- denne bakstyrken skal bestå av mer erfarne menn enn de som er uniformert, de skal være mellom 25 og 45 år, ha god fysikk og ikke minst kroppstyngde

- denne bakstyrken skal operere i avdelinger på tre - 3 - mann og skal ut fra intet konsentrere seg om en enkelt person, typisk en som angriper en politibil og knuser speilene på den, de kommer tilsynelatende fra tre forskjellige retninger, den ene tar han i håret, den andre tar han i øret og den tredje griper buksebeltet til denne demonstranten og med sine ca. (95 x 3) kg blir han raskt og effektivt fjernet fra demonstrasjonen, dratt inn i en sidegate og deretter kastet inn i en marje.

- praktisk erfaring viser at en slik tre manns gruppe kan håndtere en person hvert andre minutt, hele poenget er å spre angst og frykt blant demonstrantene, og det tar ikke lang tid før moralen til demonstrantene er knust

- tre avdelinger på til sammen ni mann kan altså plukke ut lederne og inspiratorene til denne demonstrasjonen hvert 40 sekund, og demonstrasjonen vil bare fisle ut 

Detter er ikke særlig vanskelig.

I Tyskland står ytringsfriheten også høyt.

Det å brenne et amerikansk flagg eller koranen er likevel forbudt med fengselstraff.

Jeg bare sier det.... (Ikke det at jeg mener det burde være sånn)

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
32 minutes ago, :utakt said:

 Jeg sier enkelt og greit at hvis man faktisk skal kritisere en religion er det å brenne skriften en særs dårlig måte å gjøre det på.

Og jeg sier at det er en fantastisk måte å gjøre det på.

Virker som en del her  liker å innsnevret andres motivasjon og formål på en slik måte at handlingene kan kategoriseres som meningsløse eller dårlige. Det er misforstått og uærlig. Det er mange grunner til å brenne Koranen, ikke bare de få grunnene som enkelte her oppgir og ikke med de få målene noen klarer å forestille seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (Akkurat nå):

Ytringsfriheten står ikke høyt i Tyskland med andre ord.

I hvert fall så høyt at vi i Tyskland - til forskjell fra Norge ikke har sånne rare ensidige "hatprat-lover" - som faktisk er en grov innskrenkelse av nettopp - ytringsfriheten

Lenke til kommentar
Norolf skrev (4 minutter siden):

I Tyskland står ytringsfriheten også høyt.

Det å brenne et amerikansk flagg eller koranen er likevel forbudt med fengselstraff.

Jeg bare sier det.... (Ikke det at jeg mener det burde være sånn)

Gjør den det? Har inntrykk av det motsatte (relativt til eks. Norge eller USA) når jeg tenker på hvordan film og spill har blitt ganske kraftig sensurert for det tyske markedet, forbud mot å benekte Holocaust og nå senest at det angivelig er kommet forbud mot ‘Z’ symbol og ‘hyllest’ av dette i enkelte delstater. Jeg kjenner ikke detaljene eller Tyskland godt nok til å uttale meg bastant, men inntrykket er at Tyskland har et betraktelig mer restriktivt forhold til ytringsfriheten (riktignok med gode grunner). 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (1 minutt siden):

Gjør den det? Har inntrykk av det motsatte (relativt til eks. Norge eller USA) når jeg tenker på hvordan film og spill har blitt ganske kraftig sensurert for det tyske markedet, forbud mot å benekte Holocaust og nå senest at det angivelig er kommet forbud mot ‘Z’ symbol og ‘hyllest’ av dette i enkelte delstater. Jeg kjenner ikke detaljene eller Tyskland godt nok til å uttale meg bastant, men inntrykket er at Tyskland har et betraktelig mer restriktivt forhold til ytringsfriheten (riktignok med gode grunner). 

https://dejure-org.translate.goog/gesetze/StGB/166.html?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=wapp

https://dejure-org.translate.goog/gesetze/StGB/104.html?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=wapp

https://dejure-org.translate.goog/gesetze/StGB/140.html?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=wapp

Tyskland berømmer seg likevel at ytringsfriheten står veldig høyt. Og til forskjell fra dere så har vi ikke sånne ideologiske hatprat-bullshit-lover.

Lenke til kommentar

Åja 😂 Det hjelper mot brann, men det finnes ingen tilsvarende høyteknologisk løsning for at politiet kan unngå at de stjeler bilen. Må lime fast Koranen så ikke tyvene kaster den ut før de brenner bilen i det minste.

Eller hva med denne: Kanskje smøre inn rattet i bacon og mensenblod?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...