Gå til innhold

Svenske tilstander ute av kontroll


Anbefalte innlegg

Elefantmesteren skrev (3 minutter siden):

Som jeg sa litt lenger opp så handler det ikke om å provosere, men om å få stoff i media som viser reaksjonen på provokasjonen. Ingen som gidder å bruke tid på å provosere folk som ikke reagerer på ønsket måte.

Det kan godt være, men de som står bak dette har vel oppgitt et slags formål. Antar at de har fremstilt det penere enn at de bevisst vil provosere frem en reaksjon for at media skal skrive om eventuelle overdrevne reaksjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Religion er per definisjon irrasjonelt og fortjener absolutt ingen respekt. Derfor er det ingenting ulovlig med å brenne en koran, bibel eller tora. Heldigvis er lovgiverne enige og det er ingen tegn på at vi går baklengs inn i fremtiden.

Du tar feil. Allerede noen få naboland lenger borte er nettopp dette straffbart. Tyvärr. I Tyskland nemlig.

https://dejure.org/gesetze/StGB/166.html

På norsk:

https://dejure-org.translate.goog/gesetze/StGB/166.html?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=wapp

Berre vent. Det blir nok straffbart i Norge igjen om ikke så lenge

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (2 minutter siden):

Religion er per definisjon irrasjonelt og fortjener absolutt ingen respekt. Derfor er det ingenting ulovlig med å brenne en koran, bibel eller tora. Heldigvis er lovgiverne enige og det er ingen tegn på at vi går baklengs inn i fremtiden.

Du er ved et kjernepunkt. Religionens rolle i Norge er svært liten sammenlignet med mange andre land. Dette har nordmenn tydeligvis vanskelig for å forstå. Hos de fleste andre land er kultur, tradisjon, religion og identitet vevet sammen til en helhet. Både gjester og vertskap fortjener et minimum av respekt….

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (5 minutter siden):

Religion er per definisjon irrasjonelt og fortjener absolutt ingen respekt. Derfor er det ingenting ulovlig med å brenne en koran, bibel eller tora. Heldigvis er lovgiverne enige og det er ingen tegn på at vi går baklengs inn i fremtiden.

Jeg syns også at religion er irrasjonelt men er uenig i at det ikke fortjener respekt. Du har garantert ikke alle svarene på hvordan hele universet har oppstått?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Inspector said:

Du er ved et kjernepunkt. Religionens rolle i Norge er svært liten sammenlignet med mange andre land. Dette har nordmenn tydeligvis vanskelig for å forstå. Hos de fleste andre land er kultur, tradisjon, religion og identitet vevet sammen til en helhet. Både gjester og vertskap fortjener et minimum av respekt….

Folk som bosetter seg i Norge med en annen bakgrunn blir i liten grad "nordmenn" i sitt liv. De lever det samme livet som de gjorde i hjemlandet og krever både moskeer, bønnerom og fri på ramadan. Dette blir som et samfunn i samfunnet og du kan jo tenke deg hvordan det går i lengden. Det er bare å høre når du er på bussen f.eks, lett å høre opp mot 10 ulike språk. Og de snakker ikke sakte, eller LAVT for den del.......

  • Liker 8
Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

Folk som bosetter seg i Norge med en annen bakgrunn blir i liten grad "nordmenn" i sitt liv. De lever det samme livet som de gjorde i hjemlandet og krever både moskeer, bønnerom og fri på ramadan. Dette blir som et samfunn i samfunnet og du kan jo tenke deg hvordan det går i lengden. Det er bare å høre når du er på bussen f.eks, lett å høre opp mot 10 ulike språk. Og de snakker ikke sakte, eller LAVT for den del.......

I Tyskland snakker ikke tyrkerne i tredje generasjon et skikkelig tysk. Selv om de kan språket generelt sett så hører du på uttalen at de ikke er tyske.

Erdogan var et par ganger i Tyskland. Tusenvis av tysktyrkiske tilhengere  jublet til han da ha sa: "Dere er tyrkere og kommer alltid til å være tyrkere. Om ikke så lenge så kommer dere til å overta dette landet."

Om dere vil det ha det sånn...værsågod

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Norolf said:

I Tyskland snakker ikke tyrkerne i tredje generasjon et skikkelig tysk. Selv om de kan språket generelt sett så hører du på uttalen at de ikke er tyske.

Erdogan var et par ganger i Tyskland. Tusenvis av tysktyrkiske tilhengere  jublet til han da ha sa: "Dere er tyrkere og kommer alltid til å være tyrkere. Om ikke så lenge så kommer dere til å overta dette landet."

Om dere vil det ha det sånn...værsågod

Fint å si tull og tøys uten kilder :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Avero skrev (8 minutter siden):

Jeg syns også at religion er irrasjonelt men er uenig i at det ikke fortjener respekt. Du har garantert ikke alle svarene på hvordan hele universet har oppstått?

Det er ikke akkurat spørsmålet om hvordan universet har oppstått som er hovedessensen i religion. Kristendommen er basert på at en fyr døde på et kors for 2000 år siden og påtok seg syndene for hele menneskeheten for all fremtid slik at vi skal kunne bli frelst. Det er ikke spesielt rasjonelt i mine øyne. 

Jeg respekterer ikke det irrasjonelle og dermed heller ikke noen former for religion, spesielt ikke de semittiske. Dersom de hadde brydd seg kun om universitets tilblivelse, kunne de kanskje vært deister, men da ville det vært vanskelig å bruke troen til å fastsette leveregler og som et middel for å utøve makt over andre.

https://no.wikipedia.org/wiki/Deisme

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (13 minutter siden):

Du er ved et kjernepunkt. Religionens rolle i Norge er svært liten sammenlignet med mange andre land. Dette har nordmenn tydeligvis vanskelig for å forstå. Hos de fleste andre land er kultur, tradisjon, religion og identitet vevet sammen til en helhet. Både gjester og vertskap fortjener et minimum av respekt….

Og hva så? Vi kan hjelpe folk fra andre nasjoner, men jeg ser ingen grunn til at vi skal innskrenke retten til å kritisere religion kun fordi man tar inn en del folk fra mer bakstreverske og religiøse land.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Norolf said:

Du kan gjerne gi kilden uoppfordret med en gang når du kommer med kontroversielle påstander. Du sier såpass mye rart at det ikke er snakk om å godta noe bare fordi du sa det.

Endret av Abigor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Svensker ass, og disse skal liksom med i nato.

Demonstrantene burde få bank herfra til månen, knallhardt. Deretter hver og en tauet inn og illagt skyhøye bøter og inndragelse av førerkort, reduksjon av pengeutbetalinger fra det offentlige. Til sist må hver og en vurderes om tilbakesending er en mulighet, de har jo tydeligvis ikke noe i sverige å gjøre.

Eneste som funker mot disse idiotene, knallhard håndtering, null kompromiss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Hvem snakker om å ikke kunne kritisere islam ? 

Å brenne koranen eller et flagg er ikke saklig kritikk, det er trakassering.  Paragraf 6 og 13 i tidligere nevnte lov forbyr trakassering, bl.a. på religiøst grunnlag.

For mange vil dette være helt saklig kritikk. Mange ser jo på bibelen eller koranen som eventyrbøker og synes innholdet er forkastelig. Da er det et helt legitimt virkemiddel å brenne de.

Otto Jespersen brant deler av en bibel som skulle bli et humorinnslag på TV. 
Det ble en del protester og sinte skriverier, men det var det. 
Klokt nok droppet man å vise akkurat bibelbrenningen på TV, men ingen unnskyldning e.l.

Selv om vi som er kristne kan bli krenket og såret av slikt, ER dette ytringsfrihet, og må aksepteres. 
(OJ ble ifm dette oppfordret til å brenne en koran, men uttrykte noe i retningen at han var for glad i livet til det...)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (11 minutter siden):

Og hva så? Vi kan hjelpe folk fra andre nasjoner, men jeg ser ingen grunn til at vi skal innskrenke retten til å kritisere religion kun fordi man tar inn en del folk fra mer bakstreverske og religiøse land.

Jeg støtter konstruktiv velfortjent kritikk om mangelfull integrering, et foreldet kvinnesyn, manglende respekt for norske lover osv. osv. Jeg aksepterer derimot ikke at naboen kommer på besøk og spytter på familiefotoene.Det tror jeg ikke du gjør heller…..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 minutt siden):

Jeg støtter konstruktiv velfortjent kritikk om mangelfull integrering, et foreldet kvinnesyn, manglende respekt for norske lover osv. osv. Jeg aksepterer derimot ikke at naboen kommer på besøk og spytter på familiefotoene.Det tror jeg ikke du gjør heller…..

Det er fortsatt ikke det samme som å brenne en koran som du selv har kjøpt. Dersom du brenner en annen manns koran, kan du tiltales for hærverk. Men det er ikke ulovlig og bør ikke være ulovlig å gjøre det som de har gjort nå. Da beveger vi oss tilbake i tid og mot tilstander da religionen hadde litt for mye makt og for mye betydning i et samfunn. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Inspector said:

Jeg støtter konstruktiv velfortjent kritikk om mangelfull integrering, et foreldet kvinnesyn, manglende respekt for norske lover osv. osv. Jeg aksepterer derimot ikke at naboen kommer på besøk og spytter på familiefotoene.Det tror jeg ikke du gjør heller…..

Han der dansken har nok kjøpt sin egen koran så du trenger ikke bekymre deg for at han skadet andres eiendom.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (42 minutter siden):

Det er ikke akkurat spørsmålet om hvordan universet har oppstått som er hovedessensen i religion. Kristendommen er basert på at en fyr døde på et kors for 2000 år siden og påtok seg syndene for hele menneskeheten for all fremtid slik at vi skal kunne bli frelst. Det er ikke spesielt rasjonelt i mine øyne. 

Jeg respekterer ikke det irrasjonelle og dermed heller ikke noen former for religion, spesielt ikke de semittiske. Dersom de hadde brydd seg kun om universitets tilblivelse, kunne de kanskje vært deister, men da ville det vært vanskelig å bruke troen til å fastsette leveregler og som et middel for å utøve makt over andre.

https://no.wikipedia.org/wiki/Deisme

Godt innlegg. Jeg syns også at historien om Jesus og frelse er irrasjonell, men når du skriver at du ikke respekterer det irrasjonelle, betyr det også at du ikke respekterer andre mennesker sin tro hvis du selv anser den som irrasjonell? Respekterer du ikke religiøse mennesker?

Det er flere forhold innen ulike religioner som fortjener kritikk, men jeg syns at bevisst provoserende brenning av koranen er en dårlig måte å fremføre den kritikken, hvis det er poenget til dansken. Det skaper bare splittelse og hat.

Endret av Avero
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...