Gå til innhold

Svenske tilstander ute av kontroll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Windoge skrev (1 time siden):

Hvorfor setter ikke Sverige i bruk Forsvaret, når svensk politi åpenbart ikke klarer å håndtere dette?

Det er av prinsipp. Militæret skal ikke brukes mot sivilbefolkningen. Byrådslederen i Oslo, Raymond Johansen ville sende sivilforsvaret på folk i Oslo som brøt korona regler.  Da fikk han passet ganske godt påskrevet av lederen for sivilforsvaret. 

Uansett hvor voldelige og grusomme personer disse opprørere er de også sivile. Politiet trenger ikke å bruke dialog politiet, men heller batong og skjold for å slå ned opprøret, men militæret er for ytre trusler, politiet er for indre trusler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MrL skrev (41 minutter siden):

Hadde det således bare vært gamle tekster på papirer som de fleste ikke praktiserer hadde det nok neppe vært et stort problem, på lik linje med bibelen. Men det som står i boken er verdier som praktiseres i de verste landene i verden - og et levesett muslimene ønsker. 

Hvorfor skal de mest ekstreme ha definisjonsmakten på hva "muslimene ønsker"? Jeg kjenner flere, som absolutt ikke lever sånn. De feirer høytidene og spiser ikke svin, men bortsett fra det er det fint lite religion å spore. Det er mange av disse i Norge, sikkert i Sverige også, hvorfor ikke legge vekt på dem? 

Endret av :utakt
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg trode de fleste muslimske innvandrere flyktet hit for å unngå krig og elendighet der de kom fra. Nå har de vel vist at mange ikke klarer seg uten å lage elendighet selv. Disse som velger å bli med på sånt kan vel bare sendes tilbake til sitt natulige habitat. (Les krig og elendighet)

Hadde vi startet med det, så hadde det kanskje ikke vært like mange som ble med på elendigheten..

Selvfølgelig satt litt på spissen, men hva de har gjort i Sverige er jo langt over streken!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Som sagt, jeg klarer ikke å se at å brenne skrifter er hverken fleip eller kritikk. Og da blir det hele meningsløst. 

Ytringsfriheten gjelder ikke bare for opplyste og trivelige ytringer. Den gjelder også for provoserende og usmakelige ytringer.

Hvis spørsmålet er hvorvidt voldsmenn skal få avgjøre hvilke tema Harald Eia eller Børge Lund skal få lov til å berøre så synes det som en kamp vi bare må ta. Jeg er for feig til å utsette meg og mine for den faren.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Ytringsfriheten gjelder ikke bare for opplyste og trivelige ytringer. Den gjelder også for provoserende og usmakelige ytringer.

Hvis spørsmålet er hvorvidt voldsmenn skal få avgjøre hvilke tema Harald Eia eller Børge Lund skal få lov til å berøre så synes det som en kamp vi bare må ta. Jeg er for feig til å utsette meg og mine for den faren.

-k

Ja, jeg er ikke uenig i at å brenne skrifter skal være lov. Men jeg er uenig i at det er en velegnet måte å komme med "kritikk". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg er ikke uenig i at å brenne skrifter skal være lov. Men jeg er uenig i at det er en velegnet måte å komme med "kritikk". 

Jeg tenker ikke på det som egentlig kritikk heller. Men det er et lovlig grep som synes å ha til hensikt (eller utfall) å vise at motparten ikke har greid eller villet tilpasse seg et liv her.

Man kan gjøre noe slikt for å nøre opp under motsetninger og tvinge fram polarisering. Men man kan også gjøre det for å «røyke ut» det mindretallet som er voldsmenn, og prøve å få dem straffet og luket ut av samfunnet. Å tydeliggjøre for dem som er i «gråsonen» hvilke forutsetninger som gjelder i landet.

En lang rekke historiske figurer har brukt bevisste provokasjoner for å stille motstanderen i et dårlig lys. Gandhi (som er en litt odd person å dra fram i denne sammenhengen) sørget for at Engelske soldater rundjulte seg og sine for dermed å vinne den moralske disputten.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, :utakt said:

Ja, jeg er ikke uenig i at å brenne skrifter skal være lov. Men jeg er uenig i at det er en velegnet måte å komme med "kritikk". 

Finnes det noen mer velegnet "kritikk" som belyser problemet?

Mistenker at koranbrenning er på siden av hva som egentlig er problemet. Integrering, diskriminering, arbeidsledighet ++ Koranen brennes hver dag uten at disse pøblene bryr seg. Kan hende det ikke har så mye med hva som brennes, men av hvem og hvor. En person som snakker stygt om dem (eller som de oppfatter som snakker negativt om dem), og som gjør det i deres hjemby / lokalområder. Misfornøydhet og mistro til politi og kanskje samfunn forøvrig.

Problemet med islamkritikk som Uderzo nevner er høyst reelt, men mistenker at problemet til de fleste som kaster stein på politiet i dette tilfellet er mer komplekst og mer sosialt enn religiøst?

Endret av Abigor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Mr.Duklain said:

Det er av prinsipp. Militæret skal ikke brukes mot sivilbefolkningen. Byrådslederen i Oslo, Raymond Johansen ville sende sivilforsvaret på folk i Oslo som brøt korona regler.  Da fikk han passet ganske godt påskrevet av lederen for sivilforsvaret. 

Uansett hvor voldelige og grusomme personer disse opprørere er de også sivile. Politiet trenger ikke å bruke dialog politiet, men heller batong og skjold for å slå ned opprøret, men militæret er for ytre trusler, politiet er for indre trusler. 

Forsåvidt den samme regjeringen som ville bruke Heimevernet til å hente folk ut fra hyttene sine.

Dumt politireserven ble lagt ned.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Nå er svenske tilstandene helt ute av kontroll:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/ungdomar-stadade-sveaparken-i-orebro-efter-upploppen

Et i utgangspunktet hyggelig innslag (fysj, kan vi ha slikt i en diskusjon), men tragisk at det også blant disse formodentlige fredelige ungdommer også ytres at koranbrenning bør være forbudt!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Abigor skrev (1 time siden):

Nå er svenske tilstandene helt ute av kontroll:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/ungdomar-stadade-sveaparken-i-orebro-efter-upploppen

Et i utgangspunktet hyggelig innslag (fysj, kan vi ha slikt i en diskusjon), men tragisk at det også blant disse formodentlige fredelige ungdommer også ytres at koranbrenning bør være forbudt!

Hadde disse tullingene kommet med en kvast med blomster, og en journalist på slep på min dør etter at bilen og eiendommen min hadde blitt angrepet for å vise hvor "snille" de er, så hadde jeg bedt de pent dra til helvete. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (1 time siden):

Finnes det noen mer velegnet "kritikk" som belyser problemet?

Man kunne jo for eksempel prøvd å møte ledere fra trossamfunn til debatt. Gjort det skriftlig i kronikker. Eller hva som helst annet som innbyr til dialog. Det er sånn vi løser problemer her, vi kommuniserer. 

Abigor skrev (1 time siden):

Mistenker at koranbrenning er på siden av hva som egentlig er problemet. Integrering, diskriminering, arbeidsledighet ++ Koranen brennes hver dag uten at disse pøblene bryr seg. Kan hende det ikke har så mye med hva som brennes, men av hvem og hvor. En person som snakker stygt om dem (eller som de oppfatter som snakker negativt om dem), og som gjør det i deres hjemby / lokalområder. Misfornøydhet og mistro til politi og kanskje samfunn forøvrig.

Problemet med islamkritikk som Uderzo nevner er høyst reelt, men mistenker at problemet til de fleste som kaster stein på politiet i dette tilfellet er mer komplekst og mer sosialt enn religiøst?

Blink. Grupper som "Stram Kurs" og SIAN her hjemme har perfeksjonert kunsten å tydeliggjøre at de mener "dere er mindreverdige drittfolk, vi hater dere, ha dere til helvete vekk", uten å faktisk si det i klartekst. SIAN prøvde seg med å kalle folk "morderzombier og seksualpredatorer" og ble dømt for det, så da trekker man strikken bittelitt tilbake senere så de akkurat er på riktig side av loven.

Det de driver med innbyr ikke akkurat til integrering. Disse gruppene er ikke interessert i å integrere innvandrere. De vil ha dem ut. Realiteten er at det aldri kommer til å skje, og da er det heller ikke noe poeng i å gjøre alt man kan for å skape splid og sinne. 

Men ja, ser at svensk politi er ute og sier opptøyene skyldes kriminelle gjenger. De har mye å ta fatt på hos söta bror. Det er ikke noen quick fix når det har gått så langt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 timer siden):

Enkelt for deg å si. Mange mennesker som har kritisert islam, og benyttet seg av ytringsfriheten, som enten er truet til stillhet, drept eller må ha livvakter. En nabo av meg måtte få en ny identitet fordi hun var en offentlig person som kritiserte islam.

Et kjent drap er regissøren Theo van Gogh, som ble knivstikket og skutt til døde i 2004.
Ayaan Hirsi Ali antar jeg fremdeles har livvakter etter hun ble truet på livet.
Arsalan Rezaei, kritiserte islam og prestestyret i Iran, død.
Dette er bare noen eksempler, listen over mennesker som er blitt drept, angrepet og truet er veldig lang.

Hvis du bor i et muslimsk land så lever du ekstra farlig. Bare et rykte om at du har kritisert islam er nok til at du blir drept av en mobb.
Farkhunda Malikzada ble drept av en mobb som lynsjet henne grunnet et rykte om at hun hadde brent koranen, det stemte ikke, hun ble drept da hun forlot et sted hvor hun hadde holdt på med religiøse studier.
Hvis du ikke blir tatt av en mobb så blir du fengslet, og i noen land henrettet, for å kritisere islam.

Når mennesker fra disse landene, som er tilhengere av slike lover og levesett, kommer til liberale vesten, så blir det kræsj.
Jenter som blir drept av sine fedre eller brødre fordi de forelsker seg i en kristen gutt, eller enda verre, en ateist. De velger å isolere seg, de er redd for at barna skal bli "for norske/svenske/osv".
Æreskulturen, og andre dypt konservative og gammeldagse syn, som mange velger å beholde etter de kommer til vesten, er ikke kompatibel med liberale samfunn hvor demokrati, ytringsfrihet og religionsfrihet står veldig høyt. 

Edit: Kan også nevne Samuel Paty, som var en lærer i Paris, som underviste om ytringsfrihet og viste et av Charlie Hebdo sine tegninger. Han ble brutalt drept.
https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Samuel_Paty

Helt forferdelig. Takk at du oppsummerte.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (23 timer siden):

 Så kan religion og andre former for identitet bli mer dominerende enn den svenske identiteten som de kanskje ikke vedkjenner seg i det hele tatt.

Ikke bare "kanskje".

Her er det en stor misforståelse. Mange naive europeere tror at innvandrerne vil assimilere seg, dvs bli norske eller franske eller tyske - alt ettersom hvor de har slått seg ned.

Men det vil de ikke. De fleste skal tviholde på sin kulturelle og etniske identitet. De skal ha det sånn som de er vant med dette fra der de kommer fra.

Brorparten av alle tyrkere som lever i Tyskland i dag føler seg som tyrkere og ikke som tyskere - trass i at mange av dem lever i tredje generasjon i Tyskland.

Bare les denne studien her:

https://www-focus-de.translate.goog/politik/weitere-meldungen/viele-tuerken-fuehlen-sich-in-deutschland-nicht-wohl-studie_id_1881692.html?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=wapp

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
47 minutes ago, :utakt said:

Man kunne jo for eksempel prøvd å møte ledere fra trossamfunn til debatt. Gjort det skriftlig i kronikker. Eller hva som helst annet som innbyr til dialog. Det er sånn vi løser problemer her, vi kommuniserer. 

Aha. Det kan hende du har misforstått totalt. Du tror brenning av koraner er et forsøk på å løse problemer eller invitere til dialog? Det tror ikke jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Norolf said:

Ikke bare "kanskje".

Her er det en stor misforståelse. Mange naive europeere tror at innvandrerne vil assimilere seg, dvs bli norske eller franske eller tyske - alt ettersom hvor de har slått seg ned.

Men det vil de ikke. De fleste skal tviholde på sin kulturelle og etniske identitet. De skal ha det sånn som de er vant med dette fra der de kommer fra.

Det har jeg førstehåndserfaring med er helt feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...