Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Demonstrasjoner nå i alle de største byene i Russland. De starter forsiktig, men vokser litt etter litt.

Sjelden det blir noe særlig mer ut av dem, siden politiet rykker inn umiddelbart og drar alle som forsøker å starte noe ut av mengden. Tror dessverre bare det er direkte voldelige angrep på politi, politistasjoner, nasjonalgarde osv. som kan gjøre noe reell skade. Ellers er det vanskelig å få folk til å stå opp.

Men slike terrorvelder kan ikke holde evig.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

To nye droner observert i Nordsjøen - var svært nær Heidrun-plattformen
https://www.aftenbladet.no/aenergi/i/4ozb9G/to-nye-droner-observert-i-nordsjoeen-var-svaert-naer-heidrun-plattformen

Kanskje dessverre relevant til denne tråden.

Hva skal jeg si?

Jeg kan forsikre deg om at norsk etterretning og norsk beredskap forstår at den ultimate drømmen til Putin ville være å kvele ca. 35% av Europas tilgang av gass, den som kommer fra norsk sokkel.

Og de som etterlyser norske tiltak for å imøtekomme denne dronetrusselen får ikke lest dette i norske aviser. Tvert i mot håper jeg på en masse innlegg på Diskusjon.no av typen; "hvor blir det av marinen, hvor blir det av flyvåpenet?" 

Jeg vil - i ren norsk interesse - be om en masse slike innlegg på Diskusjon.no. Kanskje FSB leser strengen Russlands invasjon av Ukraina (les første post.)

Jeg har strengt tatt ikke noe faktisk kunnskap å bidra med. Dette utover å formidle at den rene og sunne fornuft ofte vil seire..

NATO er temmelig opptatt av at de norske gassleveransene til Europa ikke skal svekkes. Og i motsetning til Russland har NATO en viss hjernekapasitet.     

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Går relativt hardt for seg i Moskva nå. Ser ut til at antallet demonstranter har vokst til noen tusen. Ganske stort antall i Yekaterinburg også.

Håper dette fortsetter. Kjenner en russer som er ganske fortvilt over å bo i landet, ingenting han vil mer enn å komme seg vekk derifra. Det er synd på de russerne som er helt imot hele krigen og føler seg fastlåst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (18 minutter siden):

Hva skal jeg si?

Jeg kan forsikre deg om at norsk etterretning og norsk beredskap forstår at den ultimate drømmen til Putin ville være å kvele ca. 35% av Europas tilgang av gass, den som kommer fra norsk sokkel.

Og de som etterlyser norske tiltak for å imøtekomme denne dronetrusselen får ikke lest dette i norske aviser. Tvert i mot håper jeg på en masse innlegg på Diskusjon.no av typen; "hvor blir det av marinen, hvor blir det av flyvåpenet?" 

Jeg vil - i ren norsk interesse - be om en masse slike innlegg på Diskusjon.no. Kanskje FSB leser strengen Russlands invasjon av Ukraina (les første post.)

Jeg har strengt tatt ikke noe faktisk kunnskap å bidra med. Dette utover å formidle at den rene og sunne fornuft ofte vil seire..

NATO er temmelig opptatt av at de norske gassleveransene til Europa ikke skal svekkes. Og i motsetning til Russland har NATO en viss hjernekapasitet.     

Som allerede nevnt i en annen tråd; en «ulykke» på nordsjøens bunn uten klar årsak eller gjerningsperson, er neppe nok til å utløse artikkel 5. Det er derimot nok til å lamme Europa for en kortere eller lengre periode, spesielt når gradestokken viser minus 20.

Europas avhengighet av norsk energi, har gjort norske olje, gass og overføringskabler til høyaktuelle terrormål. Nå gjelder det å følge med….

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ifølge bransjenettstedet Airlive har russiske flyselskap nå blitt beordret av myndighetene til ikke å selge billetter til menn mellom 18 og 65 år.

BREAKING Russian airlines ordered to stop selling tickets to Russian men aged 18 to 65
https://www.airlive.net/breaking-russian-airlines-ordered-to-stop-selling-tickets-to-russian-men-aged-18-to-65/

Sitat

Russian airlines have stopped selling tickets to Russian men aged 18 to 65 unless they can provide evidence of approval to travel from the Ministry of Defense.

All flights from Russia to available foreign destinations were sold out Wednesday after President Vladimir Putin declared a “partial” mobilization of the country’s 25 million reservists.

Flights from Moscow to the capitals of Georgia, Turkey and Armenia — which do not require visas for Russians — for Sept. 21 were unavailable within minutes of Putin’s announcement, according to Russia’s top travel planning website aviasales.ru.

By noon Moscow time, direct flights from Moscow to Azerbaijan, Kazakhstan, Uzbekistan and Kyrgyzstan had also stopped showing up on the website.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (23 minutter siden):

Hva skal jeg si?

Jeg kan forsikre deg om at norsk etterretning og norsk beredskap forstår at den ultimate drømmen til Putin ville være å kvele ca. 35% av Europas tilgang av gass, den som kommer fra norsk sokkel.

Og de som etterlyser norske tiltak for å imøtekomme denne dronetrusselen får ikke lest dette i norske aviser. Tvert i mot håper jeg på en masse innlegg på Diskusjon.no av typen; "hvor blir det av marinen, hvor blir det av flyvåpenet?" 

Jeg vil - i ren norsk interesse - be om en masse slike innlegg på Diskusjon.no. Kanskje FSB leser strengen Russlands invasjon av Ukraina (les første post.)

Jeg har strengt tatt ikke noe faktisk kunnskap å bidra med. Dette utover å formidle at den rene og sunne fornuft ofte vil seire..

NATO er temmelig opptatt av at de norske gassleveransene til Europa ikke skal svekkes. Og i motsetning til Russland har NATO en viss hjernekapasitet.     

Det burde innføres flyforbud rundt de norske anleggene. Et russisk sabotasjeforsøk kan utløse en storkrig ettersom NATO vil angripe Russland som respons. Tror amerikanerne er nå satt inn i saken, krigsskip burde komme til Nordsjøen. 

https://twitter.com/KofmanMichael/status/1572573086490464256

Interessant tråd. Hvis formålet er å kjøpe seg tid, er dette dødsdømt. Her i Norge merker gammelfolk at vinteren kommer tidlig, og vi vet fra de siste årene at det kan bli en meget streng vinter av og til. Ukraina kan både vente ut Russland og vinne viktig terreng - de har lidd store tap, men russerne gjør det også, og det virker som at 3rd. armekorpset regelrett gir bort våpen fremfor å slåss, mens disse i Khersonfronten er trukket inn i en selvmorderisk prosess. De hadde prøvd å krysse Inhuletselven til tross for at vannivået var høyere og til tross for ukrainsk artilleri! Russerne sannsynlig kan ha hatt et tap på mellom 150,000 og 200,000 mann, alle mannlige ressurser er oppbrukt i Donbass - det var et par hundretusener - 

I Russland meldes det at reservister anholdes flere steder, og det vil ikke varer lenge før man ser de samme scener som i Donbass, det kan raskt utarte seg til at hvem som helst kan bli bortført i mørke varebiler, fordi deler av maktapparatet er ikke lenge under ansvarlig kontroll, egenrådige og ukontrollerte krefter er i ferd med å overta uten at Putin eller sentralledelsen realisere dette. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 minutt siden):

Protestene er rimelig store i Moskva. Et par tusen. Det er bra. Noen ærlige menn i sodoma tross alt.

https://twitter.com/AlexKokcharov/status/1572622789277896711?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1572622789277896711|twgr^|twcon^s1_c10&ref_url=

Det går mot slaveri og vanære. Om fem år eller mer kommer det russiske folket til å falle ned i støvet eller snøen og ber om tilgivelse fra de høyere makter. Jeg tror ikke det vil bli storkrig, men jeg tror et helt folk vil ha et permanent kain-merke på seg for alltid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...