Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Hvordan skille man på droner som utgjør en trussel og droner som ikke utgjør en trussel? Om man tolererer at det flys droner nært oljeplattformer, så vil man kun se at en drone faktisk utgjorde en trussel etter den har krasjet inn i oljeplattformen og eksplodert.

Jeg tenker man må bare definere en dronefri sone, og så skyte ned alle ukjente droner som flyr innenfor sonen. Det kan være f.eks 1 km, 5 km eller 10 km, slik at man får tatt ut dronene på trygg avstand.

Så klart, ESSM er ganske dyre missiler, og det er dyrt med fregatter på tokt. Man kan vurdere å utstyre folk med jammere og i hvert fall utplassere en slik på hver oljeplattform. Det er et billig tiltak.

I Afrika har de soldater ombord på oljeinstallasjoner for å skyte eventuelle pirater som prøver deg. Kanskje vi må noe tilsvarende for droner. 
Det er også en risiko for helikoptertrafikken hvis det plutselig er uidentifiserte droner som svermer rundt plattformene. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
iblazeqt skrev (26 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/RGy6Ja/atomtrusselen-dette-er-putins-to-valg
 

vil ikke angrep på kraftverk utføre en stor trussel på Russland selv? 

hvis du tenker på radioaktivt nedfall så er det jo det.

kommer an på hvilken retning vind blåser i tiden etterpå. men "før eller siden" er det jo "østavind" så da får de kjenne det sjøl.

Og kan jo brenne/være røyk i lang tid fra atomanlegget.

Men, er vel gærne nok til å gjøre det allikevel :roll:

Lenke til kommentar

Lurer på om NATO har lagt konkrete planer på hvordan de svarer hvis Putin bruker a-våpen mot Nato-land?

Eneste responsen på det er vel umiddelbar gjengjeldelse? Trenger ikke "utslette landet" vil jeg tro, men bare bombe lederskap og installasjoner, så folket blir fritt, og da kan krigen være over?

Jeg tror/håper at de allierte med sin teknologi og slagkraft faktisk vil vinne den kampen.

Scenario to, Putin bruker taktiske a-våpen i Ukraina, -det er jeg mer usikker på hvordan Nato vil svare på? :hmm:

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (7 minutter siden):

Lurer på om NATO har lagt konkrete planer på hvordan de svarer hvis Putin bruker a-våpen mot Nato-land?

Eneste responsen på det er vel umiddelbar gjengjeldelse? Trenger ikke "utslette landet" vil jeg tro, men bare bombe lederskap og installasjoner, så folket blir fritt, og da kan krigen være over?

Jeg tror/håper at de allierte med sin teknologi og slagkraft faktisk vil vinne den kampen.

Scenario to, Putin bruker taktiske a-våpen i Ukraina, -det er jeg mer usikker på hvordan Nato vil svare på? :hmm:

Det beste NATO kan gjøre, er å garantere Russlands umiddelbare utslettelse hvis de i det hele tatt bruker atomvåpen. Det bør holde russerne unna knappen.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 time siden):

Håper grensene stenges. Majoriteten støttet/støtter vel krigen, så lenge det ikke går utover dem selv. 

Det er vi nødt til. Det er vanlig kutyme i europeisk historie å ikke motta flyktninger fra fiendeland om disse ikke er fiendelandets fiender fra før, under prinsippet om "en fiendes fiende er min venn", så russiske flyktninger som vil ut, må vises tilbake om de ikke tilhører utsatte minoritetsfolk, ikke er politiske dissidenter og ikke vil bryte med den russiske statens legitimitet. De må rett og slett være anti-putin for å få slippe gjennom. De må bevise det. Det er meget gode grunner for dette; femtekolonnistfrykt, spionasje og underminering. Og noen ganger for å beskytte dem mot terror lansert av frustrerte krefter, det er ikke uvanlig i Europas historie at uskyldige massakreres bare fordi de var fra fiendeland, eller ble satt i interneringsleirer som sett i Danmark i 1945 da mange barn og kvinner dør i fangeleirer. 

Det er mangel på tyngre våpen og utstyr for å utkjempe en moderne krig i det tjueførste århundret, og frafallet av mobiliseringsapparatet i 1997 betyr i realiteten at enorme våpenlagre og depotområder var forlatt i forfallende tilstand for mer enn ett tiår. Det er ikke sikkert om alt dette kan settes i operativ tilstand, og i Donbass hadde det vist seg at det var seriøse grenser på det som kunne hentes i utdankede mobiliseringslagre. Mye av utstyret som fremdeles finnes, var sist laget i 1970-tallet, i visse tilfeller helt tilbake til begynnelsen på 1960-tallet. 

Det er dessuten ikke vanlig for et angripende land med et motvillig samfunn å mobilisere.

I året 1914 var det en folkelig aksept fordi det var en sterk pliktfølelse og en "ung" nasjonalbevissthet, i en tid da imperiale mentalitet tillatt en aggressivitet mot "alien peoples", i 1939 var flesteparten av det tyske folket aktuelt mot Hitlers krig, de støttet erobringen av Danzig, men ikke invasjonen av Polen og da Storbritannia og Frankrike erklærte krig, var de blitt maktløst. Krigserklæringene den gang skapt et inntrykk av aggressivitet. Tysklands unnskyldning i 1914 var ideen om at mobilisering betyr krig, i 1939 var ideen at andres krigserklæringer mot dem var uttrykk for aggressivitet. Da Frankrike mobilisert i 1793, var det som et defensivt ledd til tross for at nasjonalforsamlingen erklært krig mot de andre, da man hadde lenge fryktet et fiendtlig angrep. Napoleon aktuelt mobiliserte få ganger i hans tid som keiser, da Waterloo-slaget hendt var det uten nasjonal mobilisering. Dette og mye annet gjort det klart at mobilisering er utelukkende ansett som et defensivt tiltak fremfor som et aggressiv tiltak. 

Putin prøver seg på dette, men alle kunne se at dette er vanviddske løgn, man mobilisere ikke for å holde på erobrede territorier som i strid med all atferdsreglement i tidenes løp blir erklært som russisk land, under en pågående krig som på toppen er ikke populært for en befolkning som i begynnelsen ignorere dette i et ønske om at det skulle gå bort. 

Ukraina må få støtte. Alt og enhver skal gis til Ukraina.

Iran må straffes. De iranske selvmordsdroneflyene er blitt et så alvorlig problem at det må få konsekvenser. Det er ekstraordinært uvanlig at et land skulle selge/gi bort sitt beste våpensystem til et annet land, og jeg tror sivilmyndighetene i Teheran som selger ammunisjon til Ukraina, var tatt på senga av hva revolusjonsgarden hadde gjort; da man trodde ordinære våpensystemer selges til Russland. Det er opptøyer i Iran hvor det er voldsomme misnøye, og mye tyder på at mektige politiske krefter har snart fått nok. 

Krigen i Ukraina internasjonaliseres.

Og Kina har tabbet seg ut, nok en gang ga de tvetydelige tegn og kom med vagheter i møte med en uberegnelig mann som i Nord-Koreakrisen i 2010; det var bare sekunder mellom dem og storkrig da nordkoreanerne bombardert en sørkoreansk øy. Xi har for andre gang opplevd at en direktesamtale munnet ut i eskaleringer som ikke er i Kinas interesser. Det er nå global resesjon, deres økonomi hadde tatt sterk skade av Xis politikk og så snart Vesten vendt dem ryggen samtidig som Biden gjort det klart at Taiwan er under USAs beskyttelse, vil de få store problemer. Mange i Beijing ser nå at Xi har begått for mange tabber. 

På slagmarken er det klart at ukrainerne nå har store problemer; de sliter sterkt på Khersonfronten hvor tapene nå er blitt for høy - og det har kommet ut at amerikanerne - muligens på grunn av gjøken Sullivan som burde skamslås med hestepisk - hadde holdt tilbake Switch Blade 600 selvmordsdroner!!! Det betyr da at alt om SB 600 i Ukraina var løgn, og Frankrike kan ha gått på limpinnen! Ukrainerne er holdt tilbake i Lyman-området, det virker som at all fremgang kan ha blitt stoppet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Med andre ord det er hovedsakelig vind fra vest mot øst. 

det fins vel meteorologisk data på det, og f.eks hvordan det artet seg når Tsjernobyl eksploderte i 1986

"The wind directions at Chernobyl during days 1 and 2 after the disaster were to the north and north-west and then to the east and south-east from day 4 onwards."

Men det er ikke noe jeg har fordypet meg i å "studere" så hvordan det artet seg etter uker, aner jeg ikke.

Uansett tror jeg det vil være hasardiøst av Putin å satse på vær-gudene, hvis han sysler med tanker om å bombe kjernekraftverk.

Lenke til kommentar

Det er veldig tøft for ukrainske militære for tiden, de har nå mistet hundrevis av kjøretøyer i Khersonfronten hvor det ser ut at de har tapt terreng, det russiske forsvaret i Lyman-området er umulig å bryte ned pga. fanatisme - og russerne seriøst prøver å bryte seg gjennom på Popasnafronten mot Bakhmut.

Men på den andre siden begynner stridighetene i Kupyansk og nord for Lyman å bli latterlig. Gang på gang fant ukrainske soldater forlatte kjøretøyer - og de er i ferd med å miste tellingen over intakte panserkjøretøyer av alle typer, gang på gang fant de ut at russerne gjøre halt altfor nær frontlinjene uten vakthold. Russerne angriper gang på gang, men selv om ukrainerne ikke lenge kunne avansere, fordi det russiske trykket er sterk, er mengden av intakte krigsbytte som flyttes ut, snart verdt hele verdien av offensiven...! 

Apropos det, skal ikke noe minne russisk politi om at de risikere å bli sendt til Ukraina? Putin trenger ikke bare soldater, han trenger også sikringsstyrker i garanterte partisanland - og da er politistyrkene det første stedet hvor Putin vil lete etter sikringspersonell. Så de burde heller slutte med å følge ordre og tenke. Alle er i faresonen. For ved en mobilisering vil politimenn være spesielt utsatt.

300,000 reservister skal sendes til Ukraina angivelig med de 2,000 til 2,500 gjenværende stridsvognene. Som erstatningspersonell, hvilken betyr at de russiske tapene må være enormt, sannsynlig 150,000 døde, skadede og savnede - og at like stor tap er ansett som et estimat på forventet tap... 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar

Nå får vi ser hva det russiske folket vil velge. Slaveri og vanære eller frihet og tilgivelse. Jeg tror de vil velge det første, fordi det er for lett å flykte. Da må alle grenser til EU/EØS stenges med øyeblikkelig virkning. Taliban vant i Afghanistan fordi folket fant det lettere å flykte fremfor å slåss, selv om flesteparten angret på dette i dag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
JK22 skrev (2 minutter siden):

Da må alle grenser til EU/EØS stenges med øyeblikkelig virkning.

de russerne som dro til Finland i februar, når Putin startet invasjonen av Ukraina, hadde alle et slags visum fra før, som tillot de å dra dit.

Hvordan det er nå, er vel ikke opplyst ennå. Enten er det samme type reisende som sist, eller så er det russere uten visum. Da er det kanskje ingen automatikk at de slipper inn? Får se utover kvelden på nyheter

(tror faktisk jeg har finske YLE i kanalpakken på tv, i så fall første gangen jeg skal se den kanalen :p

Lenke til kommentar

Jeg fulgte talen til President Biden som han nylig holdt i FN's hovedforsamling, den ble avsluttet for ca. 12 minutter siden (så tok jeg en pause) og fant litt av den:

‘We Pledge to Defend’: President Biden Condemns Russia and More at U.N. General Assembly | WSJ - YouTube

Som nevnt, jeg hele talen fra begynnelse til slutt. 

Jeg har et par år vært bekymret for at Biden er for gammel og for senil. Jeg så ikke tegn til det i dag.

Tvert i mot følte jeg et viss historisk signifikans over denne talen.

Men hva vet jeg? 

Jeg har en mor som var strekt preget av 2. verdenskrig, jeg har en sønn som var født rundt 1990 og som enda nekter å tro at det var en offentlig og privat plikt å bygge tilfluktsrom i Norge. Han trodde at rommet som ungdomsklubben i XXdalen benyttet, der de holdt rave party og tombola var bygget for rave party og tombola. Men det var altså et nedlagt tilfluktsrom.

Historien utspiller seg mens vi alle er her. Noen er "heldige" og får oppleve flere paradigmeskifter i historien. 1945 var åpenbart en slik dato, 1961 var for meg et slik oppvekning, jeg var tre år og så min mors bekymrede ansikt mens hun lytte til radio hele tiden, der jeg spurte: "Mamma, blir det krig i morgen?" Noe hun selvsagt avviste på en svært lite overbevisende måte. 

Vi hadde 1989 og nå har vi fått 2022.

Og for å oppsummere; Biden holdt omtrent den samme talen som Harry Truman ville ha holdt hvis han skulle tale i 2022, og han holdt omtrent den samme talen som JFK ville ha holdt i 2022. Altså den samme talen Joe Biden holdt i dag. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...