Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Køen mot den finske grensa skal nå være tre mil lang.

 

har det vært noe (bekreftet) oppdatering rundt dette? ikke vært noe i nyhetssendingene såvidt jeg har fått med meg.

muligens litt overdrevent eller "vanlige" grenseturister i kø over for å handle?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 minutter siden):

ja jeg ser det, men jeg må liksom gni meg i øynene for det betyr jo i realiteten at USA utfordrer Russland til full krig.

Dersom Russland velger å bruke atomvåpen er det de som utfordrer hele verden til full krig. Da Russland stoppes, man vil ikke lengre ha et reelt valg.

Mr.M skrev (18 minutter siden):

har det vært noe (bekreftet) oppdatering rundt dette? ikke vært noe i nyhetssendingene såvidt jeg har fått med meg.

muligens litt overdrevent eller "vanlige" grenseturister i kø over for å handle?

Det har vært massevis av videoer av bilkøene her i denne tråden. Noen av dem er tatt ut av kontekst. Finske medier meldte tidligere i dag at køene var på 35 kilometer. Den finske grensevakta sier nå at trafikken er "normal".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen av oss som har en krystallkule, men om vi skal gjette litt - hvordan tror dere dette ender?

Jeg tror ikke det kommer til åpen krig mellom NATO og Russland. Putin fortsetter å true med atomvåpen, men bruker dem ikke. NATO fortsetter å bidra med våpen og etterretning, men går ikke inn med styrker.

Jeg sitter med følelsen av at det til slutt vil bli inngått en avtale der Russland beholder de østlige regionene og Krim. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

Det har vært massevis av videoer av bilkøene her i denne tråden. Noen av dem er tatt ut av kontekst. Finske medier meldte tidligere i dag at køene var på 35 kilometer. Den finske grensevakta sier nå at trafikken er "normal".

jeg oversatte nyhetsoppslaget fra yle.fi med google translate, og grensemyndigheten sier at grensetrafikken har vært normal i hele dag, og ikke noe utenom det vanlige. Dermed kan vi konkludere anta at Twitter meldingene var noe overdrevet.

okHNvDb.png

 

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Husker dere denne mannen?

FdNFysmXEAEzcgG?format=png&name=small

Bildet er tatt i Azovstal-stålverket i Mariupol, der de ukrainske styrkene som heltemodig forsvarte byen oppholdt seg i undergrunnen. De kjempet og holdt ut i ukevis, helt til de til slutt måtte kapitulere og bli krigsfanger. Lite er hørt fra disse siden, og flere av dem ble drept da russerne bombet et fengsel hvor krigsfangene satt inne.

Nå har flere av heltene fra Azovstal blitt frigjort i en fangeutveksling, inkludert mannen på bildet over, skriver Ukrainska Pravda.

De legger ut et bilde av ham, med teksten "he is back and alive":

  Skjul innhold

FdNFzrwXwAA7wrc?format=png&name=small

Flere bilder av frigjorte Azovstal-helter er lagt ut:

  Vis skjult innhold

FdNCk3mX0AUdRUG?format=png&name=900x900

FdNEIL9X0AMTfyJ?format=jpg&name=medium

 

https://www.pravda.com.ua/news/2022/09/21/7368533/

De ser ut til å ha hatt det godt som krigsfange, ser bedre ut enn da de holdt seg i undergrunnen. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Jeg sitter med følelsen av at det til slutt vil bli inngått en avtale der Russland beholder Donetsk, Luhansk og Krim. 

Det tror jeg ikke. Ukraina og verdenssamfunnet vil aldri godta sånne brudd på folkeretten, og vil absolutt ikke inngå en sånn avtale som uansett ikke er verdt papiret den er skrevet på med Russland som part. Man kan ikke begynne å akseptere annektering. Russland har heller ikke kontroll på hele Donetsk eller Luhansk, og det er mye mer sannsynlig at de blir presset mer tilbake enn at de skal ta større deler.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, :utakt said:

Det er ingen av oss som har en krystallkule, men om vi skal gjette litt - hvordan tror dere dette ender?

Jeg tror ikke det kommer til åpen krig mellom NATO og Russland. Putin fortsetter å true med atomvåpen, men bruker dem ikke. NATO fortsetter å bidra med våpen og etterretning, men går ikke inn med styrker.

Jeg sitter med følelsen av at det til slutt vil bli inngått en avtale der Russland beholder de østlige regionene og Krim. 

Jeg tenker i samme baner. Men jeg tror det er relativt god sannsynlighet Ukraina klarer å frigjøre hele Ukraina, untatt Krim.

Denne mobiliseringen vipper det nok litt mer i retningen at Russland klarer å holde på øst-Ukraina. Om de klarer få 400-500.000 soldater til å beskytte øst-Ukraina, så ville Ukraina egentlig trenge rundt 1,5 millioner soldater for å gå effektivt på offensiven, og det har de ikke.

Kherson tror jeg Ukraina klarer frigjøre, nesten uansett hva Russland gjør.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (9 timer siden):

Det er bemerkelsesverdig hvor mange som baserer sin kunnskap på den filmen. Tror nok situasjonen er en litt annen idag, til tross for matrielle problemer. Russland har null problemer med å gi 300 000 soldater våpen og utstyr, men det spørs om vilja er der. Eller om de gjør som i Ukraina, bruker utrente, grisebillige soldater som kan avses - og gir de billig dritutstyr.

Er det mangel på utstyr eller mangel på menneskeverd? Tydeligvis mange her inne som har god kjennskap til Russiske våpenlager.

Edit: Russland hadde et overskudd på 2 millioner AK-74 i 2019. De har fortsatt haugevis av AK-47.

Ja, det er sant, den har nok av rifler. Men der stopper det. Nå har dem gått tom for sin sterkeste delen nemlig artilleri. Dem produserer ikke lenger stammer for de. De må byttes ut hver 5000-e skudd eller noe sånt. Dem har ikke engang nok mat til sine soldater. Og nå som vinteren nærmer seg, tviler jeg på at de har ordentlig med klær, soveposer, telt etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Fnugle skrev (9 minutter siden):

De ser ut til å ha hatt det godt som krigsfange, ser bedre ut enn da de holdt seg i undergrunnen. 

Tja. Uenig. Han ser langt tynnere og magrere ut på siste bilde.

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Det tror jeg ikke. Ukraina og verdenssamfunnet vil aldri godta sånne brudd på folkeretten, og vil absolutt ikke inngå en sånn avtale som uansett ikke er verdt papiret den er skrevet på med Russland som part. Man kan ikke begynne å akseptere annektering. Russland har heller ikke kontroll på hele Donetsk eller Luhansk, og det er mye mer sannsynlig at de blir presset mer tilbake enn at de skal ta større deler.

Hvordan freden sikres er et annet spørsmål. Slik jeg ser det er det egentlig to holdbare alternativer. Enten blir ukraina med i en forsvarsallianse som NATO, eller så får de atomvåpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...