Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Regenburg skrev (26 minutter siden):

Hodgins er vel pensjonert.

Han snakker vel som kommentator. Ikke offentlig talsmann.

sant nok, og blir muligens mer frittalende som pensjonister.

men når du tidligere har vært øverstkommanderende for Natostyrkene, så prater du ikke tøv om slikt. Dvs. liksom finner på helt urealistiske utfall? (av hvordan USA ville svart på bruk av taktiske a-våpen)

men, "vi får vente og se"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Ja, de får nok ikke mye mat. Denne videoen er relevant, med en anne returnert gruppe:

 

Heldig de som klarte å unngå kjøttkværna. Er vel ikke lenge til de blir sendt tilbake.

Edit: Trodde det var russiske soldater.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mr.M said:

sant nok, og blir muligens mer frittalende som pensjonister.

men når du tidligere har vært øverstkommanderende for Natostyrkene, så prater du ikke tøv om slikt. Dvs. liksom finner på helt urealistiske utfall? (av hvordan USA ville svart på bruk av taktiske a-våpen)

men, "vi får vente og se"

Han vet nok ikke akkurat hva USA ville gjøre, men det er nok noenlunde hva man kan forvente fra USA - en svært sterk respons med konvensjonelle styrker. Det kan heller ikke utelukkes at USA ville respondere med atomvåpen, men det sitter så klart langt inne.

Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (8 timer siden):

Jeg tror det er lett å si. Det begynner å komme bilder i fra folkeansamlinger, og de som åpenlyst protesterer blir hanket inn.

Når konsekvensen av å holde en plakat kanskje er at man blir sendt i kjøttkverna er det lett å identifisere seg med den som later som ingenting - står å filmer osv..

 

Jeg mener det var mulig å gjøre noe fra dag 1 og her er min liste:

- knuse TVen til bestemora og foreldrene. 

Den lista var kort, men den er effektiv og har ingen konsekvenser for sabotøren.

Men når jeg kontaktet russere jeg kjenner alt de svarer var at det er ikke lov å demonstrere, så de vil ikke risikere fengsel og der i det daglige liver merker dem ikke at det skjer noe krig så dem bare fortsetter å leve som ingenting har skjedd. Og nå ser jeg dem poster bilder på facebook fra Tyrkia. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mr.M skrev (3 minutter siden):

eller badekar.. :ninja:

De faller ned trappe i første etasje og faller ut igjennom vinduet fra 8 etasje og ned i en båt hvor de sklir over bord og drukner.

Og blir funnet død i ørkenen

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
:utakt skrev (22 minutter siden):

Det er ingen av oss som har en krystallkule, men om vi skal gjette litt - hvordan tror dere dette ender?

Jeg tror ikke det kommer til åpen krig mellom NATO og Russland. Putin fortsetter å true med atomvåpen, men bruker dem ikke. NATO fortsetter å bidra med våpen og etterretning, men går ikke inn med styrker.

Jeg sitter med følelsen av at det til slutt vil bli inngått en avtale der Russland beholder de østlige regionene og Krim. 

Det var også lenge min spådom, men hatet og og ambisjonene på begge sider er nå så høye at enhver innrømmelse blir å regne som tap. Det kan gå flere år før partene vil inngå kompromisser. Krim-konflikten var i ferd med å bli glemt og Russland kunne blitt stående der med noe mer smartness og diplomati.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

Hvordan freden sikres er et annet spørsmål. Slik jeg ser det er det egentlig to holdbare alternativer. Enten blir ukraina med i en forsvarsallianse som NATO, eller så får de atomvåpen.

Jeg tror vel at Ukraina allerede er i gang med å utvikle atomvåpen. Dette er selvfølgelig ikke noe som snakkes høyt om. De har hatt atomvåpen tidligere og har mest sannsynlig mye av det som trengs for å lykkes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alex_Tc skrev (9 minutter siden):

Men når jeg kontaktet russere jeg kjenner alt de svarer var at det er ikke lov å demonstrere, så de vil ikke risikere fengsel og der i det daglige liver merker dem ikke at det skjer noe krig så dem bare fortsetter å leve som ingenting har skjedd. Og nå ser jeg dem poster bilder på facebook fra Tyrkia. 

I den tidlige fasen av invasjonen hadde jeg et håp om et stort opprør i Russland med massive protester mot krigen, samtidig som jeg hadde forståelse for at mange var overeksponerte av propagandaen og at myndighetene gjorde det svært krevende å protestere. Men det er jammen på høy tid at den allmenne russiske befolkningen tar et større ansvar for landets handlinger og gjør aktiv motstand mot Putin. Man kan mene mye om russere, men de fremstår ikke som pinglete og bør kunne stelle i stand noen solide demonstrasjoner om de ønsker. Nå virker det ikke som folkemord av nabofolket og fordømmelse fra store deler av verden har frembringet sinne nok, men denne mobiliseringen av menn som ikke vil krige virker å fyre opp litt. Et skikkelig sinne kommer kanskje ikke før en større økonomisk kollaps eller utelukkelse fra Tyrkia også uten noen gode feriemuligheter, sånt som den vanlige russer vil kjenne godt på selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kilik skrev (24 minutter siden):

Tenker det mest sannsynlig ender med at Russland beholder Krim, men må gi opp Donbas. 

Rimelig vanskelig å forklare for Putin - kommer ut av krigen med mindre enn de hadde da de startet (de hadde allerede god kontroll over Donbas). Er redd Donbas er et minimum for Putin, selv det bør ikke være nok til å forsvare for de tapene Russland har hatt, selv når det blir latterlig nedjustert. Jeg klarer bare å se én fornuftig løsning som er at Putin blir fjernet og Russland trekker seg ut, best case at Krim også blir returnert til Ukraina. Men er redd det er fult mulig at Putin blir værende og da finnes det vel ikke noen annen løsning enn at Russland etterhvert snur det og tar full kontroll over minimum Donbas gjennom ytterligere mobilisering. Og om det ikke skulle fungere klarer jeg ikke å se noen annen utvei enn at Putin blir så desperat at han steller i stand noe som vil gjøre det umulig for Nato å forbli passive, og vi til slutt vil si takk og farvel - eller det hele blir avblåst av en modig russer som gir Putin et nakkeskudd og får avblåst atomrkigen. At Putin på et tidspunkt skal trekke styrkene ut uten at de har tatt mer land virker helt utenkelig. Den muligheten forsvant vel definitivt i dag da han valgte å annonsere ytterligere opptrapping med noen desperate trusler om atomkrig mot Vesten. Han nekter å innse at Russland har feilet totalt og at beste beslutning er å trekke seg ut, som har vært beste alternativ hvert minutt fra minuttet invasjonen startet. Enorme protester mot krigen i hele Russland og et attentat mot Putin er det vi virkelig trenger. 

Endret av knipsolini
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Opsat500 said:

Jeg tror vel at Ukraina allerede er i gang med å utvikle atomvåpen. Dette er selvfølgelig ikke noe som snakkes høyt om. De har hatt atomvåpen tidligere og har mest sannsynlig mye av det som trengs for å lykkes. 

Som jeg nevnte tidligere: Et mulige scenario er at Ukraina blir en lokal supermakt/stormakt  som har visse likheter med Israel.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Regenburg said:

Flyangrep vil jeg tro da.

Merk at Ben ikke er offisiell talsmann.

 

Og krysserraketter. Ben Hodges er pensjonert, men han har en viss innsikt i hva som kan skje, og han har nok klarert sine utsagn med forsvaret også. Det er nyttig for USA å la en person som Hodges fungerer som proxy og fortelle folk rett ut hva som potensielt kan skje så man slipper å gjette noe særlig.

 

8 hours ago, Mr.M said:

ja jeg ser det, men jeg må liksom gni meg i øynene for det betyr jo i realiteten at USA utfordrer Russland til full krig.

 

Full krig ville det ikke vært, men en ekstremt kraftig konvensjonell reaksjon. Den ville også være begrenset i størrelse, men helt klart ta USA ned til kanskje DEFCON 2 og man sender bombefly på vingene og begynner å jakte på - uten å engasjere - russiske fly og ubåter og flåter rundt i hele verden - for å forberede forsvar i tilfelle Russland svarer med fler atomvåpen.
 

7 hours ago, :utakt said:

Det er ingen av oss som har en krystallkule, men om vi skal gjette litt - hvordan tror dere dette ender?

Jeg tror ikke det kommer til åpen krig mellom NATO og Russland. Putin fortsetter å true med atomvåpen, men bruker dem ikke. NATO fortsetter å bidra med våpen og etterretning, men går ikke inn med styrker.

Jeg sitter med følelsen av at det til slutt vil bli inngått en avtale der Russland beholder de østlige regionene og Krim. 



Jeg sier personlig ingen måte Russland kan vinne frem på. Så det eneste spørsmålet er egentlig hvor mye land Russland klarer å holde og hvorvidt de klarer å skade Ukraina så hardt at de må forhandle frem en avtale.


 

7 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Hvordan freden sikres er et annet spørsmål. Slik jeg ser det er det egentlig to holdbare alternativer. Enten blir ukraina med i en forsvarsallianse som NATO, eller så får de atomvåpen.


Jepp. Jeg har sagt dette lenge. Enten blir Ukraina med i EU/NATO eller så må de bygge nye atomvåpen.

Dette er også en farlig lekse for resten av verden, og spesielt land som Iran. Dersom Iran skaffer seg atomvåpen må Saudi-Arabia gjøre det også. Sør-Korea, Japan osv. går under atomparaplyen til USA. NATO og/eller EU må gjøre det samme for Ukraina.

Lenke til kommentar

Dette er Natan Khazin. En av grunnleggerne av Azov-bataljonen.

Ikke bare er Khazin jødisk, men han er også dobbelt statsborger i Ukraina og Israel og rabbiner (altså jødisk prest).

Khazin vervet seg til tjeneste i Ukraina etter 2014 og har bakgrunn fra IDF, det israelske forsvaret.

Mange jøder fra Russland flyktet til Ukraina under pogromene på det tidlige 1900-tallet. Russland har alltid vært anti-semittisk. Ikke Ukraina. Russland har en voldsom tendens til å projisere og deflektere, ved å beskylde andre for å gjøre nøyaktig det de selv gjør.

https://en.wikipedia.org/wiki/Azov_Regiment#Background_and_founding,_February–April_2014

"Some Ukrainian Jewish people support and serve in the Azov Regiment. A 2018 BBC report gave the example of one of its most prominent members, co-founder Nathan Khazin, a leader of the "Jewish hundreds" during the 2013 Euromaidan protests in Kyiv. Khazin and his supporters in the regiment often display the flag of the Ukrainian Insurgent Army with a Star of David added onto it.[29] Jewish-Ukrainian billionaire Ihor Kolomoyskyi was the main source of Azov's funding before it was incorporated into the National Guard."

"In 2022, in a commentary published by the Center of Civil Liberties, antisemitism researcher Vyacheslav Likhachev said that despite Mariupol's fairly large Jewish community, there had not been any incidents between members of the Azov Regiment and the Jewish community since 2014.[162] Colborne's June interview with Haaretz included mention that the Azov Battalion and the entire Azov movement are almost completely untainted by antisemitism. He said that not only for Azov, but for all the far-right movements in Ukraine, especially since 2014, antisemitism has lost its importance."

FNefZi1XIAQ5Hhc.jpg

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

 Det kan heller ikke utelukkes at USA ville respondere med atomvåpen, men det sitter så klart langt inne.

Om man tar som utgangspunkt at en respons skal være av samme grad, har egentlig USA noe særlig med taktiske atomvåpen som kunne gjengjeldt russisk bruk av taktiske våpen? I hovedsak dreier vel det amerikanske arsenalet seg om avskrekking blant det kjernefysiske, altså strategiske atomvåpen. Og det finnes ingen grunnlag utenom den andre sidens strategiske bruk av slike våpen som kan forsvare bruk av f.eks Trident II raketter (1 Trident II har ca samme sprengkraft som alle ww1 og ww2 bomber til sammen).

Lenke til kommentar
3 minutes ago, lada1 said:

Er det riktig? Trodde det var delvis motsatt.

Leste en rapport for ikke så lenge siden. Der fremgikk det at hovedtyngden lå på det strategiske.

Om jeg ikke var helt i tåka da, noe en ikke skal se bort ifra siden slike ting blir lest etter unger er i seng og det for lengst er blitt mørkt. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...