Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm
aomt skrev (På 26.2.2022 den 16.06):

Reservister er "vanlige folk" - som har tjenestegjort/menn i alder 18-60 som kan bli innkalt til å krige. Ein bekjent av meg (i Ukraina) er 25 år nå. Har har ikkje tjenestegjort (medisinske årsaker), men han står i fare å få våpen i hendene, 2 dagers trening og bli sendt til å slåss. 

Eg syns fint lite om det og korleis Ukraina håndterer krigen generelt sett. Det eg er mest opptatt av, at færrest mulig skal dø. Det er det eg bryr meg om. Om det er pro-russiske, eller pro-eu oligarker som sitter ved makta i Ukraina er same shit for min sin del. 

Slik eg ser det, maktene i Ukraina gjør alt de kan, inkludert ofre egne borgere, for å holde på makta. Og det er til å spy av. For å forstå bedre kva eg mener, la oss få litt fakta på bordet:

1. Russland har gått til krig i Ukraina. Hovedmålet til Putin er å skifte regjeringen til pro-russisk.
2. Russland er overlegen. Ukraina kan/gir god motstand, men det er ikkje spørsmålet om Russland tar Kiev, men når det skjer. 
3. NATO har flere ganger sagt veldig tydelig, de kommer ikkje til å krige for Ukraina, Ukraina må greie seg selv. 
4. Sjansen at Putin snur om og trekker sine styrker ut er tilnærme null.

Så med de 4 påstander/fakta ovenfor, må vi analysere og tenkje kva er det beste veien videre?
Uansett kor mye Zelenskij eller folk på insta/twitter sier "vi skal slåss sammen og kjem til å vinne" - det skjer ikkje. Ønskjetenking er fin den, men realiteten at Russland er overlegen. 
At Zelenskij/Ukr. forsvarsminister/o.s.v. oppfordrer folk til å lage molotov og angripe tanks, kan føre til at Russiske styrker kommer til å skyte også mot sivile. Det er vel nokså logisk, da russiske soldater er lite gira på å brenne ihjel. 

Så med bakgrunn i alt det, det beste alternativet er om Zelenskij hadde gått av. Å gi fra seg makta, når du vet du kommer til å tape uansett er ikkje feigt. Det ville spart 50.000? 500.000 menneskjeliv? Som eg starten posten, det eg bryr meg mest om er menneskjeliv. 

Det andre alternativet er vel å fortsette å kjempe. Kalle inn alle reservister, også de som har aldri holdt noe våpen i hånda for å slåss mot trente soldater (med bedre utstyr). Kaste sivile under tanks. Kanskje 30-50 sivile dør, for å ta ut ein tank? Million døde (på begge sider), som uansett ender opp med regjeringsskifte i Ukraina.

 

Det Russland/Putin gjør er uakseptabelt. Ingenting kan rettferdigjøre det. Det å "kjempe for landet sitt" er viktig. Men om noe, så bør det være frivillig. De som ønskjer å slåss for pro-eu regjering/Zelenskij - må selvfølgelig gjøre det. Er det noen fra Noreg som ønskjer å reise til Ukraina og ofre livet sitt må de også få gjøre det. Men folk skal ikkje tvinges til det!
Ukraina har stengt grensene sine for alle menn 18-60. Ingen får reise ut. Og i verste fall MÅ krige, selv om noen av de ønskjer ikkje det eller til og med ønskjer pro-ru regjering. Eg mener folk skal ikkje tvinges til å krige/dø for ei regjering.

Har du samme mening nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Brother Ursus said:

Jeg tenker Russland har angrepet denne dammen, i stedet for å bruke atomvåpen. Det er en mer konvensjonell, men sterkt ødeleggende handling som viser overfor Vesten hva de er villige til å gjøre og hvor langt de er villige til å gå.

Men hvorfor russerne tror dette vil få oss til å gjøre noe annet enn å støtte Ukraina enda mer og gjøre ukrainerne enda sintere... forstår jeg imidlertid ikke.

Vi kan anta at det er for å få flere resultater for offiserene sine, fra putler sin side. Det å gå scorched earth (i alle fall en mildere grad så langt) er nok en av de få kortene han har for å få ukrainas mot-offensiv til å reduseres kraftig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Quakecry said:

Hva skal det forhandles om egentlig? Dette vil ikke blidgjøre befolkninga i Kherson på noen måte.


Jeg er helt enig. Det handler utelukkende om russisk desperasjon. Putin har nok måttet finne et kompromiss som i det minste vil blidgjøre den ytre høyresiden i Russland - uten faktisk bruk av atomvåpen slik de ville.

Men dette vil bare forarge verden, Vesten og Ukraina ytterligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Bugle said:

Enig.

Men et slikt mål håper jeg Ukraina har tatt høyde for?



Jeg vet ikke. Militært har de nok det, og sivilt har de nok beredskapsplaner for hver dam sånn i tilfelle. Og de har luftforsvar. Men ikke i nærheten av nok til å stanse dette. Håper det er ukrainsk sivilforsvar som overreagerer og at det ikke stemmer at de forsøker å ødelegge masse dammer.

Denne formen for total krig kan kreve ytterligere innsats fra NATO. Eventuelt må ukrainske F-16 deployeres mye tidligere enn forventet.



 

 

Endret av Brother Ursus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Fra db.no "- Begge sider understreket behovet for å prioritere å dekke behovet for dem som trenger mat i Afrika, Midtøsten og Latin-Amerika, sier det russiske presidentkontoret i en uttalelse."

Ene siden er Russland. Som om "putin den svake" bryr seg om fattige land. Han kunne solgt ungene sine til hungersnød og overgrep for å oppnå sine vrangforestillinger.

Lenke til kommentar

Russisk, kinesisk og iransk propaganda har jobbet masse overtid det siste året med å forsøke å få folk i fattige deler av verden og særlig BRICS til å legge skyld på Vesten for konflikten, og i stor grad har det dessverre lyktes.

Blant annet i Sentral-Afrika har Russland forsøkt å underminere Frankrike og fremstille dem som kolonister og terrorister, til tross for at det er russerne som har støttet terroristene - og det funker. Deutsche Welle på YouTube har rapportert en del om det.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bilen til Ukrainas president Volodymyr Zelenskyjs var involvert i en trafikkulykke i Kyiv onsdag, skriver talsmann Serhij Nykyforov i en Facebook-post, ifølge Reuters.

 

Det opplyses at Zelenskyj ble undersøkt av lege på stedet, men at han ikke skal være alvorlig skadd.

 

Ytterligere detaljer om ulykka er foreløpig ukjent, men saken vil bli etterforsket, opplyser Nykyforov.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=106465

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Russlands krigsforbrytelser vil bli avdekket gradvis nå, grusomme detaljer avsløres om helt vanlige styrker som voldtar nærmest som en militær enhet. Manglende empati for andre mennesker er et Russisk folketrekk.

Det er veldig viktig å huske dette når vi skal høre om hvor uheldige Russerne var med lederen sin - men personlig håper jeg de får brenne alle mann. 
 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/onpJ0V/skrekkhistorier-fra-frigjorte-landsbyer

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (På 11.9.2022 den 9.00):

Nei alle russere er ikke voldtektsmenn.

Det er avdekket tortur av sivile i alle okkuperte byer. Antallet drepte og voldtatte sivile er voksende og alarmerende og FN og andre hjelpeorganisasjoner prøver nå å avdekke hva som har skjedd.

Det vanligste er å fjerne flest mulig menn (alle me tatovering dør), deretter voldta kvinnene og barna over tid. Jeg håper du lærer av dette Windfarmer. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/onpJ0V/skrekkhistorier-fra-frigjorte-landsbyer

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke helt med meg dette i går, men Kiselyvka (nær Kherson) skal være frigjort. Nå er Ukraina omkring 23 km unna Antonovskiy broen, og ca 17 km unna Kherson sentrum. Det betyr at man kan forvente at artilleriet kan begynne å få en betydelig bedre effekt vest for Inhulets elven.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...