Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://mobile.twitter.com/maryilyushina/status/1570103416935923714

Altså, historiene og hendelsene som kommer til å komme ut av denne krigen når røyken har lagt seg skikkelig vil være helt hinsides moderne samfunn verdig. Det er mye som er av kaliberet det værste WW2 hadde å by på når det gjelder kamper og okkupasjon.

Tweeten over må ikke nødvendigvis være sann, men sånn generelt sett er det mye barbariske tilfeller overalt.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, SkyMarshall Arts said:

https://mobile.twitter.com/maryilyushina/status/1570103416935923714

Altså, historiene og hendelsene som kommer til å komme ut av denne krigen når røyken har lagt seg skikkelig vil være helt hinsides moderne samfunn verdig. Det er mye som er av kaliberet det værste WW2 hadde å by på når det gjelder kamper og okkupasjon.

Tweeten over må ikke nødvendigvis være sann, men sånn generelt sett er det mye barbariske tilfeller overalt.

Videoen til oversettelsen:

Jeg hadde ikke sett oversettelsen før nå så takk for den.

Dette er faen meg drøyt!

Edit:

Oversettelse:

1.thumb.jpg.cc5b2994c94903130a76600f5cbfbd46.jpg

2.thumb.png.6175c80bd31a8fbf7865ff62fba64a63.png

3.png.55ea25889f6b9c7f7890ec2088d5320b.png

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

https://www.france24.com/en/live-news/20220913-help-us-last-few-residents-hold-on-in-donbas-ghost-town

Sitat

"The Russians came, they killed my brother and my sister-in-law," says 58-year-old Mykola. 

Russian soldiers wanted to use his brother's home as a base, but after he refused, they gunned the house down, killing the couple at the same time. 

Mykola says he wrapped the bodies in blankets and buried them himself.

He and his frail 92-year-old mother "barely survived" the occupation thanks to food jars, a few poultry and some vegetables in the garden.

"How can I describe it with words? It was difficult, I was afraid," Mykola says. 

Sitat

His mother, traumatised by the fighting, still goes back into hiding in the shelter her son dug in their garden, even though the area is back in the hands of Ukraine again.

"I cry every day. They killed my son," Nina says, wiping tears from her eyes with a veil.

As she speaks, artillery fire resonates in the background.

But it is one of the only sounds in the empty village.

"They took all my geese and even the bed linen from my mother," Mykola says. 

"There were many goats in the village... they ate all of them too."

 

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke engang hva jeg skal si til utsagn som dette nedenfor. Her sitter det altså folk og argumenterer for å terrorisere sivilbefolkningen. 

Jeg mister litt troa på menneskeheten når jeg leser sånt. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JQJWWX/kritikken-mot-putin-spriker-flere-ber-om-hardere-angrep

Sitat

Flere av de fremste Putin-propagandistene diskuterte på den viktige TV-kanalen Rossija-1 hvordan de kan ramme Ukraina hardere. For eksempel hindre at folk flest får strøm og vann. Altså ødelegge sivil infrastruktur.

– Det kunne bli gjort lett og raskt. Så folk spør meg hvorfor vi ikke gjør det, sier den mektige medietoppen Margarita Simonjan i programmet, som gikk på den russiske hovedkanalen, her i et utdrag publisert av Russian Media Monitor:

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, :utakt said:

Jeg vet ikke engang hva jeg skal si til utsagn som dette nedenfor. Her sitter det altså folk og argumenterer for å terrorisere sivilbefolkningen. 

Jeg mister litt troa på menneskeheten når jeg leser sånt. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JQJWWX/kritikken-mot-putin-spriker-flere-ber-om-hardere-angrep

Slike degenererte rasshøl vil kun lære av en ting: Å bli plassert midt i aktive kamphandlinger, så de kan oppleve krigens ekstreme brutalitet og helvete. Men så lenge de kan stå trygt i et tv-studio langt fra krigen kan de slenge psykopatiske og menneskefiendtlige utsagn i søkk og kav, og anta at folk foran tv-skjermen er enige. Dessverre er vel selvransakelse det siste slike vil oppleve.

Endret av Pop
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Terrorbombing mot sivile mål har Russland gjort hele krigen.

Så har vi sett flere hendelser hvor målet er store ødeleggelser av sivil infrastruktur i det siste. Mørkleggingen av Kharkiv og nå denne demningen.

Å legitimere dette forsøker de å gjøre ved å tegne ukrainere som undermennesker, og en av de fremste propagandistene her er Russia Today og redaktør Simonyan som nevnt over.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her bør verdenssamfunnet trappe opp støtten til Ukraina med mottiltak mot russlands terror av sivile!

Denne terroren bør få konsekvenser for russland. Vi må tydeligere vise at dette aksepterer vi ikke. Nå er slik terror ikke noe nytt fra russland selv om metodene endres nå med å kutte strøm og å sprenge demninger. Når russland endrer sin terror taktikker så må også vi i vesten svare med flere sanksjoner, mottiltak for å kontre terroren og mer våpenstøtte til Ukraina slik at vi fortere kan få avslutte denne krigen. Ukraina har nå vist at hvis vi leverer våpen og trening så kan de drive ut russerne slik vi bla så i de to nylige offensivene.

I det aller minste så burde Ukraina få på plass flere bakke til luft systemer som kan kontre terrorraketter. Og dette har vel også blitt lovet for lenge siden av vestlige land, så hvor blir det av disse systemene som er lovet?

Det er nå opp til oss her i vesten å levere! Ukraina har levert!

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kilik skrev (3 minutter siden):

2080f664-d5d7-4885-9a6d-ab6e4c2974e3?fit=crop&format=auto&h=579&w=949&s=3f90b6fa3e8b78be4d9e021f45d92926a9bf4984

Virker som vi er mer opptatt av en fotballspiller som skal spille for en russisk klubb enn å faktisk stoppe forsyningen av ressurser til Putin...

 

Norge er ikke med lem av EU, men forholder seg til de samme sanksjonene som andre land. Men handler mye med andre varer enn resten av Europa, varer som ikke er sanksjonerte.

Okke som, det er klart at dette ikke er en graf vi akkurat bør være stolte av. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, bojangles said:

Er vesten tomme for sanksjoner mot Putin og russerne? Etter at dammen brast skulle vi sett en opptrapping av sanksjoner fra alle land so ikke er pro russiske. Skruen må strammes. 

Det er ikke så mye mer sanksjoner som gir mening, man har allerede innført det meste.

Men det er fint mulig å trappe opp den militære hjelpen. Det er litt utfordrende at mye av missilene avfyres fra langt unna og er ikke enkle å skyte ned.

NASAMS er nok noe som kan hjelpe en del. F.eks kunne Norge donere noe av sitt utstyr og kjøpe nytt. Jeg har skjønt det slik at det som skal til Ukraina skal nyproduseres. Da tar det tid.

Men NASAMS er heller ikke en fullgod løsning, ettersom rekkevidden er ikke enorm. Det er mer hjelp til å dekke spesielt viktige punkter, som f.eks Kyiv og Kharkiv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere russiske kilder melder om en opphoping av Ukrainske styrker i byen Vuhlehirsk hvis jeg fikk oversettelsen riktig, mellom Donetsk og Luhansk. Dette er kilder som tidligere advarte om tilsvarende tendenser før den nylige ukrainske offensiven, og det er frykt for en 3. offensiv på russisk side.

Endret av Serpentbane
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, JK22 said:

Russerne har satt i gang en oversvømmelseskatastrofe. De sprengt dammen i Kryvyj Pir med minst åtte kryssermissiler i et overraskelsesangrep og nå strømmer mye vann nedover Inhulets fra demningsinnsjøen som er overfylt. Mange tettsteder kommer til å bli rammet, og stedet hvor brohodet ligger i sentrale Khersonfronten, ligger så lav at vannet kunne stige med 5 til 10 meter. Det vil også rammer russerne fordi hele den nordre fronten kan settes under vann fra Arkhanhelske som holdes av russerne, og de har flere viktige posisjoner i nedre del av elven, i byen Shihurivka kan dette forårsake store jordras.

Kan det være planen? Gi etter for ukrainerne helt fram til Chkalove for å lokke så mange som mulig på østbredden og så ødelegge overgangene for å fange dem? Flere hundre ukrainske soldater med dusinvis av kjøretøyer vil da settes i stor fare. Men dette er også et akt av desperasjon, for erosjonsskader kan gjøre store deler av Khersonområdet ufarbart for militære operasjoner - de setter sine styrker også i risiko, hva om ukrainerne skulle gå all-out? 

Dessuten løser det ikke problemet; den strategiske nøkkelen for å ta Kherson er på vestbredden av Inhulets. Det er mulig at offensiven i Kherson vil bli stanset i slutten som et resultat. 

Det ser ut at ukrainerne har tapt i sør. Russerne kan ha vunnet for nå i Kherson. 

Ser at mange mener sterkt om dette men husk at dette trolig har et militært formål. På samme måte slapp Ukraina vann utover kharkiv område i februar for å bedre sitt egent forsvar.

Dammer har alltid vært utsatt i kriger tidligere og ser ikke så stor forskjell nå og når det har en direkte strategisk betydning så er det absolutt brutalt  men også  innenfor.  De gangene USA og allierte har gått til krig de siste 20 årene har alltid USA gått etter landenes infrastruktur som broer, strøm etc. Om jeg ikke husker feil tok de også ut en dam i Irak-krigen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...