Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bugle skrev (2 timer siden):

Kommer dette tydelig frem, både i Norsk og Europeisk befolkning?

Om ikke til Europeisk befolkning, vil Norge bli sittende igjen som svarteper, som i at vi er grådige.

Ellers er jeg helt enig. Dette er Tyskernes feil.

Svaret er enkelt, vi skal opptre som businessmen, eller om du vil; som forretningsmenn.

Og det siste vi skal, er dårlig samvittighet for er at vi har en del gass og olje som tyskerne gjerne vil kjøpe  billig. 

Jeg tror at dette fra norsk side er en slags payback time. Ursula von der Leyen og den tyske industri hadde et tilbud om rimelig priset, og stabile gassleveranser fra Norge.

De avslo dette forslaget og ville heller handle på "spot," også benevnt "Putin pris."

Det er ikke nordmenns oppgave å ha dårlig samvittighet for at Ursula von der Leien og Olaf Scholz har dritt seg ut. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 timer siden):

Jeg hadde litt av den samme debatten med Simms for noen dager siden. Simms trodde at det å etablere en gassledning mellom to land var avhengig av private investorer. 

Den som har sett Dagsrevyen på NRK i kveld, vil forstå at norsk gasseksport besluttes av en uhellig kombinasjon av Den Norske Stat og en rekke ulike aksjeselskaper, og i den forbindelse blir jeg minnet om Otto von Bismarcks bevingede ord:

Den som vet hvordan lover og pølser blir laget, får aldri mer en rolig natts søvn.

Mer Bismarck:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

En russisk rørledning til Kina vil ifølge Russland erstatte rørledningen Nord Stream 2, som skulle frakte gass til Europa, men som har blitt skrotet på grunn av Ukraina-krigen.

Det sa Russlands energiminister Aleksandr Novak i et intervju med den russiske TV-kanalen Rossija-1 torsdag.

Tidligere på dagen, på sidelinjen av møtet mellom de russiske og kinesiske presidentene i Usbekistan, sa han at Russland og Kina snart vil undertegne en avtale om leveranse av 50 milliarder kubikkmeter gass i året via en framtidig rørledning i Sibir. (NTB)

Sitat

USA sender en pakke verdt 600 millioner dollar med militær bistand til Ukraina. Det tilsvarer drøyt 6,1 milliarder kroner.

I den siste hjelpepakken fra USA er det utstyr og tjenester, samt opptrening, heter det i en uttalelse fra Det hvite hus torsdag. Flere detaljer, for eksempel om hva slags våpen som blir sendt, er ikke i uttalelsen.

Siden Russland invaderte nabolandet i slutten av februar, har USA sendt mer enn 15 milliarder dollar i militær bistand til Ukraina. Den siste kunngjøringen om bistand kommer to uker etter at ukrainerne innledet den store motoffensiven. (NTB)

https://www.nrk.no/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (15 timer siden):

Herregud. 

Russerne har mistet forstanden totalt.

Det er monthy python møter spillefilmen Caligula.

 

Nå er vel ikke dette så utenkelig, med tanke på hvordan en rekke amerikanere har beriket seg nokså grovt i de landene de har erobret før, Kosovo og Syria er er et gode eksempler.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

EU-president Ursula von der Leyen markerer seg igjen som en mye sterkere tysk støttespiller til Ukraina enn Scholz.

Jeg har hørt folk si Ukraina ikke trenger tanks, men det kan jeg ikke si meg enig i, når både ukrainske og russiske tank crews hopper ut av tanksene sine og forlater dem så fort de får et skudd over baugen fordi tanksene er dødsfeller. Alle land som har russiske tanks vil sansyneligvis forsøke å kvitte seg med dem.

 

 

 

 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Brother Ursus said:

Invasjonen av Irak 2003+ må vel være et bedre eksempel på amerikanske rikfolk som ytterligere beriker seg for skattebetaleres regning?

Rikfolk er i en posisjon der de kan berike seg på mangt og mye. Noen av dem beriket seg på pandemien og nå beriker noen seg på høye strømpriser og klima-krisa.  Blir det flere kriger, så vil helt sikkert noen rikfolk tjene på det.  Blir det mye regn så vil noen rikfolk tjene på å selge/produsere paraplyer - men det er ikke en selvfølgelig teori at rikfolk står bak regnet 🙂

Endret av lada1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, lada1 said:

Rikfolk er i en posisjon der de kan berike seg på mangt og mye. Noen av dem beriket seg på pandemien og nå beriker noen seg på høye strømpriser og klima-krisa.  Blir det flere kriger, så vil helt sikkert noen rikfolk tjene på det.  Blir det mye regn så vil noen rikfolk tjene på å selge/produsere paraplyer - men det er ikke en selvfølgelig teori at rikfolk står bak regnet 🙂


Det er helt sant. Jeg mente egentlig bare at om han ville gjøre det argumentet, så måtte spesielt Irak være et bedre eksempel i min oppfatning, da de mistankene og anklagene faktisk var utstrakt. Hva som skal ha skjedd i Kosovo og Syria aner jeg ikke, var derfor jeg spurte.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Brother Ursus said:


Det er helt sant. Jeg mente egentlig bare at om han ville gjøre det argumentet, så måtte spesielt Irak være et bedre eksempel i min oppfatning, da de mistankene og anklagene faktisk var utstrakt. Hva som skal ha skjedd i Kosovo og Syria aner jeg ikke, var derfor jeg spurte.

Leter en godt nok så finner en helt sikkert noen rike som har tjent på engasjement i Kosovo og Syria også. Rikfolk er "overalt" for å tjene penger 🙂

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (9 timer siden):

Det foregår nå en ytterst interessant diskusjon mellom EU og Norge.

På 80, 90 og 2000 tallet ble det bygget en rekke gassledninger fra norsk sokkel inn mot EU og GB. Norge bygget ikke disse ledningene - som koster en haug med penger - uten å ha sikret seg langsiktige avtaler som sørget for at disse investeringene ble honorert.

I 2019 fikk vi et paradigmeskifte, da var mange av kontraktene gått ut, og gassavtalene skulle reforhandles. EU valgte da å fortsette med spottpris, dette i stedet for langsiktige avtaler der spotprisen bare var ett av mange element som skulle regulere prisen.

Og hovedårsaken til at EU (i praksis Tyskland) ville ha spotpris i stedet for langsiktighet, var at NS 1 allerede var bygget, og snart ville NS 2 stå ferdig. Da forestilte bl.a. Tyskland seg at norsk gass skulle spille reserverollen i EU's energitilførsel.

Og den norske gassen ville bli langt mindre verdt.

Så fikk vi Ukraina og alt det der, og EU vet at der på norsk sokkel er massevis av gass, men de ville ikke betale for den, den var langt billigere fra Putin.

Så dukker Ursula van der Leyen opp og vil ha gassrabatt fra Norge, hun snakker endog om et pristak. Og det Norge svarer er noe i retning av: 

"Hvis du tror at Norge skal være en slags reserveleverandør av gass til Europa, der Europa skal diktere prisen mens den er høy, mens dere ikke er villige til å betale for langsiktighet og stabilitet, så har du møtt feil folk."

Finn frem popcornet, der er masse gass igjen på norsk sokkel, og tyskerne skal faen meg betale for den.    

Selvsagt trenger vi å eksportere så mye gass som mulig, men det er åpenbart at det ikke kunne skje på et uansvarlig grunnlag. Har lest meg litt opp på sakene omkring den ukontrollerte kraftbørsen og det begynner å bli klart at den ikke bare er utenfor enhver kontroll, det er simpelt ikke lenge menneskelig mulig å drive børs med kraft som stadig endre på seg fra minutt til minutt. Mange kraftselskaper tapte penger tross rekordproduksjon fordi de drive med imaginære salg og bytte, og mange tjent veldig mye på bare tilfeldigheter og tankeløs reguleringsfrihet. 

Dette startet i 2019. Det var da spotprismarked på større skala startet for alvor på initiativ av EU (Tyskland). Siden den gang har kraftmarkedet blitt ustabilt for hver år som gikk, inntil de katastrofale tilstandene i dag. Nå er det åpenbart for alle at spotpris, imaginær prissetting og AI-kontrollert justeringsmekanismer er det som driver opp prisene fremfor bare energimangel, slik at spekulanter mer eller mindre fikk frie hender - og milliarder av euro forsvant sporløst. Selv i Norge er det oppdaget at altfor mye penger var kommet på avveien. I mellomtiden var kraftbørsen blitt en Frankstein som ingen kunne forutsi mer.

Så der Leyen må innse at det som er sagt; medfører riktighet. Langsiktighet og stabilitet må garanteres med ikke-fornybare kraft som gass, og fornybare kraft må eventuelt separeres fra kraftmarkedet. Det er ubegripelig å drive børs på ukontrollerte elementer som klima - sollys, nedbør og vindkraft skjer 100 % utenfor menneskelig kontroll. Intet menneske kunne lenge følge med og justere, langt mindre i et helt kontinent. 

Forresten må det sies at russerne hadde protestert veldig voldsomt mot EUs ønsker om spotpris - og det samme sies om gulfaraberne likedan. Slik som det er, må kraftbørsen stenges om kraftprisene fortsetter med å forbli høy. Og i Norge hadde Solberg sagt at man burde ødelegge norsk natur for mer vindkraft. Mitt svar er nei; vind er for upålitelig. Havvind - og gjenreisning av regulering av magasinvann - er nøkkelen; ideen med magasinvann er å ha nok strøm året rundt. Ikke for halsløs eksport, da vil det bli for lite under enhver omstendighet. 

Og dette har vist seg å være Putins meste effektive våpenet mot EU, seg om han kom med åpenbare løgn da han skulle forsvare hans overtredelsene som gjør russisk gass og olje uønsket, har han et poeng; den europeiske kraftsituasjonen skyldes feilslåtte politikk og strukturelle endringer fremmet av EU. Putin hadde kunne ta fordel av dette fordi den tyske kraftpolitikken hadde kollapset, og fordi de fikk for seg at det er billigere å ha kraft på spotpris ved å ha russisk gass, NS 1 var en suksess - og NS 2 skulle åpnes - og de brydd seg ikke om russernes protester under ideen om at de er avhengige av EUs energikjøp. 

Feilen var at de ikke lyttet på østeuropeernes advarslene, ignorerte sine etterretningsrapporter om Putin og ikke realisere at Putins voksende avsindighet var i ferd med å bli ukontrollert. Allerede i sommeren 2021 kom de første faresignalene, men dette var ikke tatt på alvor helt fram til sanksjonene var reist og da man startet arbeidet på utfasing i sensommeren 2022.

Det var ikke Putins feil at EU/EØS kveles med absurde kraftpris. Kraftmarkedet er for ustabilt og ukontrollert. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
42 minutes ago, JK22 said:

Selvsagt trenger vi å eksportere så mye gass som mulig, men det er åpenbart at det ikke kunne skje på et uansvarlig grunnlag. Har lest meg litt opp på sakene omkring den ukontrollerte kraftbørsen og det begynner å bli klart at den ikke bare er utenfor enhver kontroll, det er simpelt ikke lenge menneskelig mulig å drive børs med kraft som stadig endre på seg fra minutt til minutt. Mange kraftselskaper tapte penger tross rekordproduksjon fordi de drive med imaginære salg og bytte, og mange tjent veldig mye på bare tilfeldigheter og tankeløs reguleringsfrihet. 

Dette startet i 2019. Det var da spotprismarked på større skala startet for alvor på initiativ av EU (Tyskland). Siden den gang har kraftmarkedet blitt ustabilt for hver år som gikk, inntil de katastrofale tilstandene i dag. Nå er det åpenbart for alle at spotpris, imaginær prissetting og AI-kontrollert justeringsmekanismer er det som driver opp prisene fremfor bare energimangel, slik at spekulanter mer eller mindre fikk frie hender - og milliarder av euro forsvant sporløst. Selv i Norge er det oppdaget at altfor mye penger var kommet på avveien. I mellomtiden var kraftbørsen blitt en Frankstein som ingen kunne forutsi mer.

Så der Leyen må innse at det som er sagt; medfører riktighet. Langsiktighet og stabilitet må garanteres med ikke-fornybare kraft som gass, og fornybare kraft må eventuelt separeres fra kraftmarkedet. Det er ubegripelig å drive børs på ukontrollerte elementer som klima - sollys, nedbør og vindkraft skjer 100 % utenfor menneskelig kontroll. Intet menneske kunne lenge følge med og justere, langt mindre i et helt kontinent. 

Forresten må det sies at russerne hadde protestert veldig voldsomt mot EUs ønsker om spotpris - og det samme sies om gulfaraberne likedan. Slik som det er, må kraftbørsen stenges om kraftprisene fortsetter med å forbli høy. Og i Norge hadde Solberg sagt at man burde ødelegge norsk natur for mer vindkraft. Mitt svar er nei; vind er for upålitelig. Havvind - og gjenreisning av regulering av magasinvann - er nøkkelen; ideen med magasinvann er å ha nok strøm året rundt. Ikke for halsløs eksport, da vil det bli for lite under enhver omstendighet. 

Og dette har vist seg å være Putins meste effektive våpenet mot EU, seg om han kom med åpenbare løgn da han skulle forsvare hans overtredelsene som gjør russisk gass og olje uønsket, har han et poeng; den europeiske kraftsituasjonen skyldes feilslåtte politikk og strukturelle endringer fremmet av EU. Putin hadde kunne ta fordel av dette fordi den tyske kraftpolitikken hadde kollapset, og fordi de fikk for seg at det er billigere å ha kraft på spotpris ved å ha russisk gass, NS 1 var en suksess - og NS 2 skulle åpnes - og de brydd seg ikke om russernes protester under ideen om at de er avhengige av EUs energikjøp. 

Feilen var at de ikke lyttet på østeuropeernes advarslene, ignorerte sine etterretningsrapporter om Putin og ikke realisere at Putins voksende avsindighet var i ferd med å bli ukontrollert. Allerede i sommeren 2021 kom de første faresignalene, men dette var ikke tatt på alvor helt fram til sanksjonene var reist og da man startet arbeidet på utfasing i sensommeren 2022.

Det var ikke Putins feil at EU/EØS kveles med absurde kraftpris. Kraftmarkedet er for ustabilt og ukontrollert. 

Flere hadde vel enkel "supertro" på "markedet og demokrati" ? 

Dagens erfaringer har kanskje ført til at en må tenke seg om også angående sosial sikkerhet for den enkelte og politisk stabilitet:

https://nordrenett.no/tysklands-arbeidsledige-skal-fa-meir-pengar-og-mindre-press/Type/NTB/19.1.115313

Det er ikke "bare-bare" å forsøke å piske de fattige inn i markeds-økonomien - og så krysse fingrene for at det skal funke.

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Aiven said:

Nå er vel ikke dette så utenkelig, med tanke på hvordan en rekke amerikanere har beriket seg nokså grovt i de landene de har erobret før, Kosovo og Syria er er et gode eksempler.

Den der er litt for enkel. Kyniske og skruppelløse opportunister og profitører finner du overalt, i alle land, alle samfunnslag og alle bransjer, ikke bare i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (7 timer siden):

Nei, de tallene inkludere humanitær hjelp som utgjør brorparten.  Vi var blant de siste som begyndte å levere våpen. 

Nei, det var Norge neppe. Jeg husker det omtrent som det var i går.

Krigen var et faktum torsdag 24. februar, om morgenen. Fredag gikk bl.a. Støre ut og uttalte at "norsk våpeneksportpolitikk ligger fast." 

Det betydde i praksis at regelverket fra 1961 - der Norge ikke skal sende våpen til konfliktområder - skulle videreføres. Deretter kom helgen 25. - 27. februar der regjeringen og de ulike politiske partier ble neddynget av e-poster og telefoner fra rasende nordmenn der begreper som "feighet" og "prinsippløshet" florerte. Jeg ytte mitt lille bidrag.

Deretter ble en viss aktivitet på Stortinget der det tidlig ble klart at Norge skulle yte humanitær bistand og muligens noen hjelmer og skuddsikre vester. Tirsdag 1. mars - fem dager etter at krigen begynte - lå ikke norsk våpeneksportpolitikk fast lenger, vi skulle sende 2000 M72, og resten er historie.

I dette bildet er der forhistorie. Under Vinterkrigen skulle også Norge opptre nøytralt, Norge fryktet Stalins reaksjoner om det ble sendt våpenhjelp fra Norge til Finland. Men i motsetning til Sverige - svenskene sviktet finnene totalt - sendte Norge noe artilleri og annet militært utstyr, men da ble det sendt i all hemmelighet.

I 2022 skjer det heldigvis i all offentlighet. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...