Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Regenburg skrev (På 9.9.2022 den 20.36):

Armenia er vel strengt tatt avhengig av russisk støtte og en slags vassalstatus for å overleve uansett, da den er en av disse kristne småstatene som er beleiret av islamske nabostater.

Godt mulig. Poenget mitt var bare at når Putin sender Patrick Lancaster som jobber for Zvezda TV (Russisk militærpropaganda) for å dekke eksplosjoner og etterfølgende demonstrasjoner til fordel for statsministerbytte, så tolker jeg det som at han ønsker en enda mer Russiskvennlig marionett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Gibblay said:

Hva er det å bekrefte? Flyet traff som bildene viser bakken hardt.

Men hvor og når og hvem sitt fly? Kan tenkes at det er et gammelt opptak.

Vanskelig å bekrefte når det ikke er annet enn et hvilket som helst slettelandskap uten tydelige markører som vises på bildet.

Edit:

De siste 7 dagene har det uansett gått med 7 fly ifølge her: https://datastudio.google.com/reporting/dfbcec47-7b01-400e-ab21-de8eb98c8f3a/page/p_wdrgjv1iyc?s=v8QFGVfBDr4

Det går unna. Hvor mange militære fly i brukbar stand har de igjen nå?

Endret av Enceladus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Enceladus said:

Men hvor og når og hvem sitt fly? Kan tenkes at det er et gammelt opptak.

Vanskelig å bekrefte når det ikke er annet enn et hvilket som helst slettelandskap uten tydelige markører som vises på bildet.

Edit:

De siste 7 dagene har det uansett gått med 7 fly ifølge her: https://datastudio.google.com/reporting/dfbcec47-7b01-400e-ab21-de8eb98c8f3a/page/p_wdrgjv1iyc?s=v8QFGVfBDr4

Det går unna. Hvor mange militære fly i brukbar stand har de igjen nå?

Tror Rassland begynner å gå tom for piloter. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, DrAlban3000 said:

Ikke jeg heller, og jeg har lest det samme som deg- og at dette var en takeoff fra en flystripe som Ukraina har laget og at flyet faktisk var Ukrainsk.

Det er russisk. Ser igjennom flere brukere nå og fargene matcher perfekt med de russiske. Flyplassen skal være på krim. Se gjennom tråden her.

https://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1569302325533020160

Lenke til kommentar
2 minutes ago, SkyMarshall Arts said:

Det er problemet med Twitter. Alle ser en post, antar det er noe, og jubler over død og fordervelse en god halvtime. Også viser det seg at det var Ukrainsk. Det skjer støtt. Og er trist.

Det ser ut som et russisk fly. Uansett, det er tragisk med tap av menneskeliv. Uansett hvem som fløy, så var det der temmelig idiotisk flyving.

Lenke til kommentar
Quote

Krigen i Ukraina

- Krigen har snudd

- Det er som David har slått Goliat, sier militærekspert Tom Røseth.

og

Quote

- Det at Ukraina klarer å ha denne motoffensiven, i denne fasen, tyder på at Ukraina kan ta russerne ytterligere i øst. Samtidig blir det spennende å se hva som skjer i Kherson framover, sier Røseth.

https://www.dagbladet.no/nyheter/krigen-har-snudd/77146086

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (5 minutter siden):

Det ser ut som et russisk fly. Uansett, det er tragisk med tap av menneskeliv. Uansett hvem som fløy, så var det der temmelig idiotisk flyving.

Du er en jagerflypilot med omfattende SU-25 kjennskap, heftig å ta den vurderingen utifra et klipp på 20 sek. Og jeg er mektig imponert av at du klarte å skille en teknisk svikt fra mennesklig på den avstanden i den farten. 10/10!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, DrAlban3000 said:

Du er en jagerflypilot med omfattende SU-25 kjennskap, heftig å ta den vurderingen utifra et klipp på 20 sek. Og jeg er mektig imponert av at du klarte å skille en teknisk svikt fra mennesklig på den avstanden i den farten. 10/10!

Kompis av deg som fløy? Det å helle til venstre og nedover så kort tid etter take-off er ikke en spesielt god ide. Noe du ser resultatet av i videoen. Wake-turbulens fra andre flyet kan nok være en faktor, men dette ser ut som menneskelig svikt. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Regenburg said:

Ville normalt ikke brydd meg med å poste. Men så veldig mye (skjønt ikke alt) ubekreftet har gått i oppfyllelse siste 3 dagene. Kan bli en interessant uke.



Ukraina og vestlig etterretning har vært smarte i denne krigen ved rett og slett å si sannheten så ofte som mulig, uten å gi bort for mye informasjon om seg selv. Dermed styrer man narrativet. Og man avkler Russland som lystløgner.

 

7 hours ago, Windfarmer said:

Der er ikke noe innhold i linken din (i hvert fall får jeg det ikke opp.)


Ah, det skulle være en mp4 video. Linken funker her hvert fall. Kanskje en browser eller plugin greie? I følge den russiske rapporten var nesten alle forsvarssystemene og radarene på Moskva ute av drift. Jeg trodde Moskva var sjøsatt på 2000-tallet. Takk for oppklaringen.
 

6 hours ago, Mannen med ljåen said:

Russland sliter trolig med å få forsyninger over elven Dnipro og fram til frontlinjen i området rundt Kherson, skriver det britiske forsvarsdepartementet i en oppdatering mandag morgen.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/britisk-etterretning-russland-sliter-med-forsyningslinjene-i-soer.cqZLUWqy2?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=df-86-w4546dc9

 

Jeg forstår ikke at russerne ikke allerede har trukket seg tilbake fra vestsiden av Dnipro. Men det er vel fordi de ikke klarer å få materiellet sitt over elven.

 

6 hours ago, Pop said:

Og da er det bare å tenke seg hvordan moralpåvirkningen fra de flyktende og sønderskutte avdelingene er på de nye ferske gutta hentet fra russiske gater som skal frem til fronten... antakelig er ikke "oppløftende" et helt treffende ordvalg.

Synet av andre soldater fra egen hær med shellshock, skuddskader, frykt i blikket, tomme blikk... det gir en håpløs start på de som nærmer seg fronten. Ballen ruller.


Jeg tror det er én av mange grunner til at ukrainerne lar dem flykte. I det hele tatt ganske storsinnet av dem. Hadde jeg vært ukrainer og sett alle disse krigsforbrytelsene russerne har begått så hadde jeg kanskje vært fristet til å drepe hver eneste russiske soldat jeg kom over. Ukrainerne er smarte, og klare på at de forholder seg til Geneve-konvensjonen. Dermed får de total moralsk overlegenhet selv i et objektivt narrativ, og i historiebøkene.

 

5 hours ago, Pop said:

Det er lett panikkstemning på russisk statlig hjernevaskings-tv til og med. Når den inntørka gjengen der ser nervøse ut er det noe stort og uvant på gang. Han ene i Rauls innlegg lenger oppe her (twitterpost fra Julia Davis) er antakelig altfor ærlig til og med, og kommer nok til å oppdage hvor glatt vinduskarmer blir i september. 

Dette er en "operasjon" som går alt annet enn etter planen og de innser det. De innser også at det ikke er noe de kan gjøre for å stoppe katastrofen og at det gjelder å redde skinnet før befolkningen går berserk.

 

Jeg har ofte undret meg over hvorfor Mikhail Khodarenok er på disse programmene og får lov til å si det han ønsker å si. Han er senior militæranalytiker og han har hele tiden vært omtrent den eneste som er i nærheten av å befinne seg på planeten jorden.

 

5 hours ago, aklla said:

De kommer aldri til å innrømme ett nederlag nei, uavhengig av utfall.
Så det er vel sansynlig at de kommer til å si at deres operasjon er utført etter planen og at de nå i planlagt panikk trekker seg ut under hardt angrep og lar utstyret stå igjen, som var planen siden de startet invasjonen.

 

Jeg tror de kan være i ferd med å innrømme nederlag. Hvert fall alle andre enn Kreml. Men i det russiske folk, russiske militæret, og selv russisk TV, er man i ferd med å innse at krigen kan være tapt. Det som gjenstår er å finne noen å skylde på.

 

4 hours ago, Pop said:

De snakker om flere nye divisjoner på vei, men jeg er usikker på hvor disse skal tas fra og hvilken trening de har før de når fronten. Mer kanonføde høres ut som en "god gammel" strategi hvor man sørger for at motstanderen går tom for kuler...

Kjøttkverna går nok for full maskin.

 

Russerne forberedte en ny arme, tredje arme, men denne ser ut til å ha blitt knust allerede i Kharkiv Oblast, og kan i min oppfatning være én av grunnene til at fronten kollapset. Ukraina har sikret seg masse nytt utstyr, antagelig takket være dem.

 

3 hours ago, Mannen med ljåen said:

Hva er Ukrainas policy på krigsfanger?

https://www.minusrus.com/en

Jeg vet de aldri har bedt om russisk invasjon, og kanskje ikke har nok fengsler til alle russerne. Men antallet har vært stabilt på 1000 i flere uker, mens antall døde og sårede øker. Utveksler de fanger fortløpende med Russland?

 

De har tatt mange krigsfanger de siste dagene ja, men de utveksles relativt fortløpende i de fleste tilfeller. Unntaket er krigsforbrytere på russisk side og Azovstal-fangene på ukrainsk f.eks som de ikke ønsker å overlevere.

 

1 hour ago, Regenburg said:

Jeg eier en norsk utgave av 'Goebbels dagbok 1944-1945'. 

Han kommer med lignende utfall og fantasier. Men det er merkbart at han egentlig vet at løpet er kjørt. Jo eldre jeg blir jo mer tydelig blir det for meg at tyskerne ikke hadde noe å forhandle for og med etter at Roosevelt på egenhånd kjørte på med krav om denne betingelsesløse kapitulasjonen i en tale. Håper russland får muligheten til å kaste kortene sine.

 

Det er sprøtt på hvor mange måter, både retorisk og strategisk, Putin har etterapet nazistene. Problemet for Putin er at vi lever i 2022 med total informasjonsovervåkning samt at Russlands militære ikke var noe Nazi Tyskland anno 1939, altså overlegent.

 

1 hour ago, Albania said:

Måtte denne terroriststaten og sympatisørene deres brenne i all evighet.

 


Krigsforbrytelsene til russerne er altså, atter en gang, systematiske og snarere regelen enn unntaket :( Det er noe ufattelig galt med russerne. Og det tror jeg det russiske folk også vil finne ut av i kommende måneder og år. Jeg tror befolkningen kan bli svært opprørt når den finner ut av hva russiske soldater har gjort.
 

1 hour ago, Enceladus said:

Men hvor og når og hvem sitt fly? Kan tenkes at det er et gammelt opptak.

Vanskelig å bekrefte når det ikke er annet enn et hvilket som helst slettelandskap uten tydelige markører som vises på bildet.

Edit:

De siste 7 dagene har det uansett gått med 7 fly ifølge her: https://datastudio.google.com/reporting/dfbcec47-7b01-400e-ab21-de8eb98c8f3a/page/p_wdrgjv1iyc?s=v8QFGVfBDr4

Det går unna. Hvor mange militære fly i brukbar stand har de igjen nå?


Russland mister vel i snitt minst 1 fly og 1 helikopter om dagen. Så jeg tror Ukrainas tall på fly og helikoptre faktisk stemmer svært godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Umulig å si hva som skjedde med flyet, men ett eller annet var det ved 11 sek streken. Tror ikke det var relatert til turbulens eller eksos fra det andre flyet. Deretter velter flyet bare over på siden. 

På ca 20 sek skjer flere ting, for det første virker det som flyet, som nå har veltet over til å fly mer opp ned enn rett vei, begynner å skyve negative G. Rett etter er det et blink i fronten på flyet. Dette kan være piloten som skyter seg ut, eller det kan være at det treffer en høyspentkabel eller noe slik. 

Om det er piloten som skyter seg ut er kombinasjonen vinkel og høyde ikke fordelaktig for hans overlevelse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...