Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ikke veldig høy presisjon på det treffet der. ikke point blank på togsettet, men snarere litt nedenfor kanten som tok av mye for eksplosjonen. skinner og annet virker relativt intakt. 

ei heller er ammunisjon truffet så det er ingen kollaterale skader eller sympatiske eksplosjoner. elendig håndtverk i beste russerstil.

Lenke til kommentar
Ski Fot skrev (1 time siden):

Tidligere norsk forsvarsattache i Kiev har følgende analyse nå:

The NATO countries are not providing Ukraine with the tools it needs to defeat and evict the Russian forces, even though Euro-Atlantic security and stability are at stake. NATO has decided to limit its engagement to the political sphere, providing Ukraine with nonlethal support only.

I have long argued (lastly, 2 days ago) that Western humanitarian intervention in Ukraine is inevitable. It is bound to happen despite the US and NATO’s continued declarations that they will not deploy military forces to help defend Ukraine.

The West is running out of weapons it can supply Ukraine which it can use with no or limited training. 
The options left for us are either to see Ukraine fail or to provide it with both the weapons and the personnel needed to operate them efficiently. The former is, fortunately, no option.

mm.. det er nok ikke riktig dette, men han har rett i synes dette.

ukraina har fått og får mer og fler systemer for etterretning (sigint) og kontravåpen, disse er meget avanserte og når de opperere disse så kan de opperere alt annet med opplæring. det er vel bare fly som snart gjenstår og det kommer sikkert før året er omme. det blir en fest å se A10 rydde opp i frontlinjene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (4 minutter siden):

Tiden for intervensjon har kommet for lengst. På tide å stoppe folkemordet i Ukraina.

Ro deg ned. 

Det er en langt større maktdemonstrasjon mot Russland at Ukraina ordner dette selv, og det med begrenset vestlig hjelp.

Vi begynte forsiktig i mars med M72, vi har gitt litt mer og mer. Og det fine med denne krigen er at Putinregimet for hver dag som går, utfører handlinger som er så groteske at F- 16 og andre relativt primitive våpen snart flyr over den ukrainske himmelen.

Jeg tror at denne krigen vil koke ned til temaet:

Hva i helvete er det Putin vil oppnå som vil forbedre verden?

Og på det feltet har vi holdt på i seks måneder, og alt vi har sett er mer og mer menneskeforakt og et regime som er klar til å bringe verden til en nær undergang - og det utelukkende for at en jævlig hestkuk ved navn Vladimir Putin ikke skal miste ansikt.

Det spørs hvor lenge kineserne, inderne og resten av de som var avholdende i FN vil sitte å se på dette. Og jeg vet med sikkerhet at både indiske, kinesiske og andre lands diplomater daglig blir servert dette rett i trynet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (3 minutter siden):

"Ifølge CNN er Filatiev den første russiske soldaten som har kritisert invasjonen av Ukraina."

Dette kan vel ikke stemme, har lest om mange russiske soldater som har kritisert invasjonen. 

Noe redusert gjengivelse fra Dagbladets side. CNN skriver:

Sitat

He is the first serving member of the Russian military to publicly criticize the invasion of Ukraine and leave the country.

Så, kanskje den første som både er aktivt tjenestegjørende (til han rømte landet), og har stått frem i media med kritikken, og rømt landet.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (13 minutter siden):

Er det vanskeligere å treffe et tog med soldater enn et tog med kvinner og barn? 🤔

Ja. Siden de fleste krigshandlinger forsøker å være effektive så er det langt vanskeligere å treffe et tog med soldater, enn ett tog med kvinner og barn. Dette blir ren statistikk. Ukraina er et utbygget jernbaneland, og jeg tipper at det går minst ni tog med kvinner og barn i forhold til ett tog med krigsmateriell og soldater. 

Spørsmålet ditt ber egentlig om svar på minst to spørsmål:

1) Vet russerne hva de ulike tog i Ukraina frakter

2) Er russerne i stand til å treffe et tog - og det uansett hva det inneholder

Og svaret mitt på begge spørsmål er nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Ja. Siden de fleste krigshandlinger forsøker å være effektive så er det langt vanskeligere å treffe et tog med soldater, enn ett tog med kvinner og barn. Dette blir ren statistikk. Ukraina er et utbygget jernbaneland, og jeg tipper at det går minst ni tog med kvinner og barn i forhold til ett tog med krigsmateriell og soldater. 

Spørsmålet ditt ber egentlig om svar på minst to spørsmål:

1) Vet russerne hva de ulike tog i Ukraina frakter

2) Er russerne i stand til å treffe et tog - og det uansett hva det inneholder

Og svaret mitt på begge spørsmål er nei.

Er russerne i stand til å treffe et tog, som de akkurat blåste til himmels? Og svaret ditt er nei? Hæ?

Lenke til kommentar
Thor. skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner litt på et snev av positivitet rundt denne krigen nå. Er det flere som er blitt forsiktig optimistisk for tiden fremover? Er det urimelig å tenke slik nå?

Personlig tror jeg at jeg ganske få dager inn i krigen begynte å føle på optimisme, men jeg trodde aldri det ville bli plankekjøring for Russland. Ukraina hadde på mange måter gjennomført flere store viktige militære reformer, produserte en god del utstyr selv, fra moderniserte T-64 vogner til AP våpen, og de hadde mottatt en del viktig utstyr fra vesten samtidig som de innførte trening basert på vestlige doktriner med støtte fra vestlige instruktører. 

Om jeg går tilbake i denne tråden så tror jeg at jeg grovt sett har spådd utviklingen ganske riktig etter den første uken eller så. Selv om jeg var optimistisk etter Russlands feilede blitzkrieg, så skrev jeg også at dette fort ville endre seg om Russland omgrupperte med fokus øst i landet. Så jeg vil si det har vært snakk om en forsiktig optimisme, vell vitende om at det ville bli en svært høy pris. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (25 minutter siden):

Er russerne i stand til å treffe et tog, som de akkurat blåste til himmels? Og svaret ditt er nei? Hæ?

Jeg tror at du forstår hva jeg mener.

At russerne treffer et tog med disse Kalibir missilene sine har en mulighet på langt mindre enn en til tre:

Russian weapons are old and ineffective, new report from Ukraine’s Ministry of Defence says | Sky News Australia

Skal en treffe noe så lite som en jernbanevogn nytter det ikke når "presisjon" er pluss/minus 100 meter, og det er stort sett russisk høypresisjon.

Russisk artilleri er omtrent på samme nivået, de skyter på noen kilometers avstand og treffer stort sett leiligheter, skoler og sykehus. Og nå var jeg generøs, for like ofte treffer de helt tilfeldig på jorder, parker og andre områder uten militær verdi. 

At de i tillegg har truffet et tog med soldater, i stedet for et tog med kvinner og barn, minsker muligheten ytterligere.

Tillegg: Jeg benekter selvsagt ikke at dette toget er truffet, men at dette treffet var et tilsiktet treff fra russerne anser jeg som usannsynlig.

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (9 minutter siden):

Jeg tror at du forstår hva jeg mener.

At russerne treffer et tog med disse Kalibir missilene sine har en mulighet på langt mindre enn til tre:

Russian weapons are old and ineffective, new report from Ukraine’s Ministry of Defence says | Sky News Australia

Skal en treffe noe så lite som en jernbanevogn nytter det ikke når "presisjon" er pluss/minus 100 meter, og det er stort sett russisk høypresisjon.

Russisk artilleri er omtrent på samme nivået, de skyter på noen kilometers avstand og treffer stort sett leiligheter, skoler og sykehus. Og nå var jeg generøs, for lik ofte treffer de helt tilfeldig på jorder, parker og andre områder uten militær verdi. 

At de i tillegg har truffet et tog med soldater, i stedet for et tog med kvinner og barn, minsker muligheten ytterligere.

Er dette noe å diskutere da. Vi vet da vel ikke hvor gode russerne er til å skyte med Kalibr vi.
Virker da som de treffer det de sikter på når de har et mål så langt i krigen iallefall.
Og skal man ha korrekte ekspertuttalser, så er vel ikke forsvarsdepartementet i Ukraina kilden jeg ville valgt akkurat nå.

Det sagt, så forventet jeg mer tullball idag. Men ser jo ut som det i stor grad ut som den spådommen uteble.

Endret av SkyMarshall Arts
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

? Kapitalisme er et fritt marked og liten stat. Russland er fullstendig styrt av en utrolig mektig sentralisert stat. Det finnes ingenting som minner om fritt marked i Russland hvor alt fra offentlig tjenestemenn til dommere kan kjøpes og bestikkes. Dette er så historieløst som det får blitt.

Det er ingenting som minner om høyre politikk eller kapitalisme i dagens Russland. Nærmeste vi kanskje kommer er italiensk fascisme på 1920-30 tallet. 

Du leser åpenbart ikke hva som skrives,  og kapitalisme fører ikke til fravær av korrupsjon. Verdens mest kapitalistiske land er vel ikke bare det landet i verden med mest lobbyvirksomhet, men har også en korrupsjonsgrad som ligger langt over andre sammenlignbare vestlige land. 

Russland er helt klart bygget på en variant av kapitalisme. Staten, og da Putin, har naturligvis enorm makt, og staten eller kretsen i Kreml eier de store viktige selskapene og mye annet, men økonomien er likevel i stor grad kapitalistisk i sin natur. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (9 minutter siden):

Er dette noe å diskutere da. Vi vet da vel ikke hvor gode russerne er til å skyte med Kalibr vi.
Virker da som de treffer det de sikter på når de har et mål så langt i krigen iallefall.
Og skal man ha korrekte ekspertuttalser, så er vel ikke forsvarsdepartementet i Ukraina kilden jeg ville valgt akkurat nå.

Det sagt, så forventet jeg mer tullball idag. Men ser jo ut som det i stor grad ut som den spådommen uteble.

Så vi vet ikke hvor gode russerne er til å skyte med presisjon generelt, og med Kalibr spesielt?

Jeg har tydeligvis misforstått noe. 

Og jeg som trodde at hele verden, inkludert stammehøvdingen i landsbyen Katmueani i Øvre Volta, nettopp har avbestilt den siste leveransen av Kalibr fordi han hadde fulgt med på nyhetene det siste halve året.

Lenke til kommentar
1 minute ago, SkyMarshall Arts said:

Dette er ståa idag:

 

Prøve er desverre ikke godt nok, skjønt, alternativet er verre. 

Det nærmer seg våt mark og frost sesong, vinduet lukkes sakte men sikkert. Vinter vil nok være i disfavør for begge partene, men våpenstøtte og tid for levering vil ta enda lengre tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Serpentbane said:

Du leser åpenbart ikke hva som skrives,  og kapitalisme fører ikke til fravær av korrupsjon. Verdens mest kapitalistiske land er vel ikke bare det landet i verden med mest lobbyvirksomhet, men har også en korrupsjonsgrad som ligger langt over andre sammenlignbare vestlige land. 

Russland er helt klart bygget på en variant av kapitalisme. Staten, og da Putin, har naturligvis enorm makt, og staten eller kretsen i Kreml eier de store viktige selskapene og mye annet, men økonomien er likevel i stor grad kapitalistisk i sin natur. 

Akkurat som Russland tilsynelatende har demokrati ved at de holder valg, så har de tilsynelatende kapitalisme siden det fins private firma, banker og børs. Men de mangler en vesentlig ting og det er et fungerende rettsvesen. Rettsvesenet er politisk styrt og man er prisgitt myndighetene om man vil gjøre business. Ingenting fungerer uten korrupsjon, og om man blir tiltalt eller ikke kommer an på hvor lydig man er til regimet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...