Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Outlier616 skrev (4 timer siden):

 


USA, baltikum, Polen, Norden med fler har presset EU til å være med på sanksjoner. Det var ikke noe de var forferdelig glade for. Og det kommer vi nok til å se til vinteren, med strømrasjonering, og mulighet for at regjeringer kastes.

Militært har heller ikke EU holdt det de har lovet. Alt tar fremdeles uendelig lang tid. Det virker som om de håper krigen skal være over uten at de må involvere seg nevneverdig.

Hadde Norge vært avhengig av et EU-forsvar og Russland hadde invandert er jeg redd vi hadde endt opp som i TV-serien "Okkupert".

Tyskland er det av de gamle store EU-landene som har gitt mest, og de har bare gitt 1/5 av det Norge har gitt. Litt av en stormakt 😐

Jeg foreslår at du slutter å finne på ting. EU består som kjent av 27 nasjoner med til dels ulike interesser og ikke minst ulike erindringer og erfaringer om Russland. Og jeg vet ikke hva EU har lovet militært, da EU så langt jeg kan erindre ikke har noe militære.

Når det gjelder EU's respons til Ukraina krigen tar jeg det som gitt at der var ulike oppfatninger i disse 27 nasjoner. Men en sak er brennsikker, i forhold til det tempo EU vanligvis benytter på å treffe avgjørelser, responderte de lynraskt i denne situasjonen, noe som overrasket store deler av verden og ikke minst Putin. Ikke ta det fra meg, jeg kan jo lime inn noen tilfeldig utvalgte kilder:

Europe awakens to superpower potential after Ukraine invasion | Deccan Herald

Russian Invasion of Ukraine Awakens Europe - The New York Times (nytimes.com)

How The War In Ukraine Could Turn The European Union Into A World Superpower - YouTube

Putin is turning the EU into a foreign policy superpower (axios.com)

Ukraine Crisis Kicks Off New Superpower Struggle Among U.S., Russia and China (turan.az)

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JK22 skrev (11 minutter siden):

Fra Russland er det flere og flere tegn på at et skrekkvelde har blitt innført av Putin som har åpnet opp maktens korridorer for høyreekstremister og tilregnelige voldsfolk som tar fordel av det russiske folkets nihilistiske tendensene for å knuse all motstand og tilrettelegge en ekstremistisk utvikling av samfunnet. De vestligutdannede økonomene som holder i livet Putins regime burde skamme seg.

Putins galskap bare fortsetter og fortsetter, sist i FNs sikkerhetsrådet var det sett at Zelenskyjs tale var forsøkt stoppet som hvis han ikke var et anerkjent statsoverhode, og Macron skal ha blitt helt fra seg av raseri etter en lang telefonsamtale med Putin som motvillig gikk med på å gi IAEA frimarsj til ZNPP atomkraftverket. Han oppførte seg som hvis Ukraina ikke eksisterer, og arbeider hardt med å tvinge dette på det russiske folket. I USA begynner Pentagon å knurre da de innså at russerne vil ikke følge bestemmelsene i New START-avtalen om atomnedrustning.

Fra USA er det kommet fram at Biden omsider har åpnet våpendepotene, 245,000 155mm granater og 65,000 120mm mortergranater skal leveres sammen med noe som er enda mer viktigere; assistanseutstyr! Artilleriradar, dronesamband, samband, støttevåpen og 6 ekstra NASAMS batterier. USA sender nå ut reservemateriell i de aktive styrkene til Ukraina og tilrettelegge nyproduksjon og mekanismer for en langvarig forsyningsstøtte for det ukrainske militæret. Dette tyder på at USA har gitt opp og lagt opp for å støtte Ukraina for mange måneder fram til våren.

Så langt bare HIMARS-angrepene, disse på broene begynner å bli kostbart, på ammunisjonsdepoter og droneflyene som ertet det russiske luftvernsforsvaret i Krim-halvøya.

JK22; det er ett spørsmål jeg har stillet meg nå snart seks måneder. I begynnelsen hadde alle - med unntak av Ukrainere, gitt opp og det hele skulle være over i løpet av et par dager.

Etter hvert som den lange kolonnen nord for Kyiv ble latterligere og latterligere for hver dag som gikk, begynte våpenleveransene og et gryende håp om at i hvert fall deler av Ukraina kunne reddes. Det begynte med M72, hjelmer, førstehjelpskitt og skuddsikre vester. Nå leveres avansert rakettartilleri og andre saker og ting som var utenkelig for bare noen måneder siden, og om ikke lenge tipper jeg vi ser de første vestlige kampfly og andre godsaker over Ukraina, fløyet av ukrainske piloter som allerede har vært i trening i sannsynligvis flere måneder.

Men så tilbake til spørsmålet; har ikke vesten og dens våpenindustri forberedt seg på at dette vil ta tid, og at en har startet våpensmiene for lenge siden. Eller driver vesten fortsatt å tærer på gammelt mer eller mindre utrangert utstyr.

Hvor blir det av tyskerne når vi trenger de?

Lenke til kommentar

I følge en rapport fra Yale School of Management er Russlands økonomi virkelig på veg rett i dass. De gjør sitt beste for å skjule dette ved å tilbakeholde data, men alt tyder på at forsøket på å erstatte tapte inntekter fra Europa med Asia ikke går glatt 

Disclaimer: har ikke lest rapporten selv, kun sett denne oppsummeringen

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Windfarmer said:

Den som vil forstå Russland bør sette av litt tid til dette foredraget;

(80) U.S–Russia Relations, with Stephen Kotkin - YouTube

Det han sier kan kort og noe unyansert oppsummeres slik:

- Russland kan som kultur ikke endres ved et blunk, de har en historie og en mentalitet der de i mange hundre år har ansatt vesten som en fiende og der det meste er bygget rundt at staten skal være sterk, og der enkeltindividet er underordnet. Aleksander Dunkin var en eksponent for dette synspunktet, Putin likeså, så sterk at de i begge i fullt alvor mener at det ukrainske folks mening er verdiløs, disse må bøye seg for staten Russlands interesser

- Hver gang de forsøker seg på en tilnærming til vesten, er det ikke fordi de vil bli vestlige, men fordi de er så svake at de ikke har noe valg, sist skjedde det rundt 1990 og noen år fremover, uten bistand fra vesten hadde Stalin aldri greidd å bygge opp den industrielle kapasiteten som gjorde at de kunne utfordre Tyskland

- Russland vil altså i overskuelig fremtid være fiendtlig innstilt, men går de på trynet igjen, kan det tenkes at de forsøker seg med en ny tilnærming mot vesten, men også den blir midlertidig til de har bygget opp nok styrke til å begynne å kødde igjen

I hvert fall tyskerne burde nå ha lært ett og annet.

 

Det var vel egentlig akkurat som min spådom ja. Bare hør på meg så slipper du kaste bort tid på haugevis med foredrag. ;)

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (22 minutter siden):

I følge en rapport fra Yale School of Management er Russlands økonomi virkelig på veg rett i dass. De gjør sitt beste for å skjule dette ved å tilbakeholde data, men alt tyder på at forsøket på å erstatte tapte inntekter fra Europa med Asia ikke går glatt 

Disclaimer: har ikke lest rapporten selv, kun sett denne oppsummeringen

 

Ikke for å bitche, men denne studien ble presentert på forumet for ca. tre uker siden. Linken til artikkelen ble lagt inn og av den linken fant jeg en pdf med masse lett forståelige figurer og kurver, du vil finne det her:

Chief Executive Leadership Institute Research Insights: “Business Retreats and Sanctions Are Crippling the Russian Economy” | Yale School of Management

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Windfarmer said:

Ikke for å bitche, men denne studien ble presentert på forumet for ca. tre uker siden. Linken til artikkelen ble lagt inn og av den linken fant jeg en pdf med masse lett forståelige figurer og kurver, du vil finne det her:

Chief Executive Leadership Institute Research Insights: “Business Retreats and Sanctions Are Crippling the Russian Economy” | Yale School of Management

Tydeligvis gått meg hus forbi. Men nå har nå alle som foretrekker å få informasjon som lettfordøyelige videoer et alternativ også 

Lenke til kommentar

I går startet den ukrainske ligaen igjen, og i dag var det kamp mellom Rukh Lviv og Metalist Kharkiv. 

Det tok fire og en halv time å fullføre kampen. Den måtte avbrytes tre ganger, da flyalarmen gikk og spillerne måtte løpe ned til bomberommene flere ganger.

Metalist vant til slutt 1-2.

Fa62qULX0AAwTPk?format=jpg&name=large
Kilde

Likevel fantastisk at de er i gang med fotballkamper igjen. Litt mer glede i hverdagen for folk. Kampene spilles uten publikum, men sendes på tv.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pop skrev (36 minutter siden):

Det var vel egentlig akkurat som min spådom ja. Bare hør på meg så slipper du kaste bort tid på haugevis med foredrag. ;)

Vel, Stephen Kotkin gir ingen spådommer, han leser og snakker russisk og en del andre språk, og går rett på kildene slik historikere skal gjøre. Han har skrevet to bøker om Stalin - foreløpig på 2000 sider - og holder nå på med den tredje.

Stalin, Vol. I - Stephen Kotkin - pocketbok(9780141027944) | Adlibris Bokhandel

Stalin, Vol. II | Stephen Kotkin | ARK Bokhandel

Han har tilbragte mange år i russiske arkiver i de tider der dette ble tillatt, nå er disse arkiver stort sett lukket etter at Putin oppdaget hvor mye gørr som lå i disse.

En tilsvarende kanon har vi i Antony Beevor;

Stalingrad (lydbok CD) | Antony Beevor | ARK Bokhandel 

Han er en tidligere britisk offiser som i tillegg er historiker. Etter Sovjetunionens fall åpnet Jeltsin russiske arkiver og slapp til vestlige historikere, dette ble det absolutt slutt på allerede før Putin kom til makten. Da hadde de nok styrke til å avslutte denne vestlige tilnærmingen. De fortsatte riktignok en periode å slippe inn vestlige historikere, men disse historikerne mistet interessen når de oppdaget at FSB allerede hadde trålet arkivene og fjernet det meste av interesse.

Antony Beevor tør ikke lenger å reise til Moskva, det er allerede uttalt fra russisk side at han gjennom sine bokutgivelser har forbrutt seg mot loven om å fornærme den Røde Arme, og at fem års fengsel venter.

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vært optimist siden begynnelsen. Det har blitt mye verre enn jeg trodde, jeg var ikke den eneste som håpet at Putin skulle gi opp da den opprinnelige invasjonen ikke fanget Zelensky på dag 3.

Jeg forstår at dette gikk til helvete. Liv er gått tapt, bygninger er pulverisert.

Men jeg er fortsatt sikker på ukrainsk seier til slutt. Altså et selvstendig Ukraina som velger å se vestover, og er mer forent en noen gang tidligere.

Og jeg tror ikke Putin kan fortsette i sin stilling etter å ha tapt spesialoperasjonen.

Spørsmålet er om Putin "begår heltedøden" som sitt forbilde Hitler, med cyanid og kule gjennom hue', eller ender opp avbildet i underbuksa som Hussein, hengt i en lyktestolpe som Mussolini, eller sodomert med bajonett som Gadaffi.

Jeg håper helst han dør en langsom, patetisk død av alderdom i ukrainsk fengsel, så ingen ser noe romantisk og heltemodig i det.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, AtterEnBruker said:

… dagens Russland er et de facto diktatur bygget på en variant av kapitalisme, noe som passer beskrivelsen på det ytterste av høyrepolitikk.

? Kapitalisme er et fritt marked og liten stat. Russland er fullstendig styrt av en utrolig mektig sentralisert stat. Det finnes ingenting som minner om fritt marked i Russland hvor alt fra offentlig tjenestemenn til dommere kan kjøpes og bestikkes. Dette er så historieløst som det får blitt.

Det er ingenting som minner om høyre politikk eller kapitalisme i dagens Russland. Nærmeste vi kanskje kommer er italiensk fascisme på 1920-30 tallet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://euromaidanpress.com/2022/08/23/the-west-is-running-out-of-weapons-it-can-supply-ukraine-nato-or-a-coalition-of-the-willing-needs-to-intervene/

Tidligere norsk forsvarsattache i Kiev har følgende analyse nå:

The NATO countries are not providing Ukraine with the tools it needs to defeat and evict the Russian forces, even though Euro-Atlantic security and stability are at stake. NATO has decided to limit its engagement to the political sphere, providing Ukraine with nonlethal support only.

I have long argued (lastly, 2 days ago) that Western humanitarian intervention in Ukraine is inevitable. It is bound to happen despite the US and NATO’s continued declarations that they will not deploy military forces to help defend Ukraine.

The West is running out of weapons it can supply Ukraine which it can use with no or limited training. 
The options left for us are either to see Ukraine fail or to provide it with both the weapons and the personnel needed to operate them efficiently. The former is, fortunately, no option.

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (42 minutter siden):

Dette er ikke mer enn et tilfeldig treff fra den russiske overkommandoen. Det kunne like gjerne ha truffet et tomt utedass som en jernbanestasjon full av uskyldige kvinner og barn.

Betegnelsen på denne type virksomhet er: Russisk Krigføring. 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (7 minutter siden):

Dette er ikke mer enn et tilfeldig treff fra den russiske overkommandoen. Det kunne like gjerne ha truffet et tomt utedass som en jernbanestasjon full av uskyldige kvinner og barn.

Betegnelsen på denne type virksomhet er: Russisk Krigføring. 

Ser ikke mye bra ut. Ikke stor sjanse for å gå fra det der i live.
Chaplyne er rimelig nære fronten da, så fullt mulig det var troppeforflytninger, og ikke kvinner og barn. Who knows.

61694943-11142779-image-m-81_1661366365221.jpg

61694941-11142779-image-a-77_1661366343335.jpg

Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (1 minutt siden):

Ser ikke mye bra ut. Ikke stor sjanse for å gå fra det der i live.
Chaplyne er rimelig nære fronten da, så fullt mulig det var troppeforflytninger, og ikke kvinner og barn. Who knows.

61694943-11142779-image-m-81_1661366365221.jpg

61694941-11142779-image-a-77_1661366343335.jpg

Dette vet verken du eller jeg så mye om - faktisk ingenting. Men jeg har en viss skepsis mot at russerne er i stand til å treffe en tog i bevegelse full av ukrainske soldater. Men for all del, jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...