Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

0laf skrev (22 minutter siden):


Nå har også Støre og Barth Eide vedtatt å sende 100 millioner kroner til Fatah, en annen terrororganisasjon, som har innrømmet å ha deltatt i 7. oktober, så jeg ville ikke akkurat tatt Støre og Barth Eide på ordet, når det kommer til støtte av terrorister.

Jeg er kraftig imot å sende noe som helst penger til Fatah. Norske midler bør kun gå til nødhjelp, palestinske selvstyremyndigheter viser igjen og igjen at de misbruker midler de får. Så jeg kan ikke fatte hvorfor vi sender penger dit.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Jeg er kraftig imot å sende noe som helst penger til Fatah. Norske midler bør kun gå til nødhjelp, palestinske selvstyremyndigheter viser igjen og igjen at de misbruker midler de får. Så jeg kan ikke fatte hvorfor vi sender penger dit.

Nå brenner Norge penger overalt..det er jo det vi kan her i landet:

https://www.nettavisen.no/okonomi/forenklingsgeneralen-hans-jorgen-blomseth-jeg-kan-kutte-300-milliarder-pa-statsbudsjettet/v/5-95-1830559

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Jeg er kraftig imot å sende noe som helst penger til Fatah. Norske midler bør kun gå til nødhjelp, palestinske selvstyremyndigheter viser igjen og igjen at de misbruker midler de får. Så jeg kan ikke fatte hvorfor vi sender penger dit.

Jeg tenker enhver inyernqsjo al pengestøtte bør baseres på å avslutte terrprmænna, og hvis de nekter der, gjøre det 100% klart at nye terrorister ikke vil få noe. Kan de ikke det bør lederne velge mellom terrporlønn med kollaps av økonomien, eller støtte

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Rhabagatz said:

Helt enig, det er ren retorikk.

En riktigere tolkning er derimot at man straffer Israel. Jeg synes også det er en naturlig reaksjon på at Israel offisielt gikk bort fra tostatløsningen.

Det er bare barnslig. Man annarkjenner ikke en stat for å straffe en annen stat.

Det stemmer heller ikke med hva Norge har uttalt. 

"På dette møtet presenterte de arabiske landene for første gang hovedtrekkene i sin fredsvisjon, hvor vestlig anerkjennelse var en brikke i en større sammenheng. Det var interessant, tenkte vi, forteller utenriksministeren til VG."(Kilde)

Det var derfor noe Norge hadde planlagt å gjøre uansett hva Israel gjorde.

Endret av Camlon
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
FriskLuft skrev (1 time siden):

Det er helt åpenbart at Norge ikke støtter Hamas ved å anerkjenne Palestina. Å tenke i de baner virker helt fjernt.

Enig, men å legge skylda på vesten for å støtte terror i stedet for de som faktisk utfører og støtter terroren er dessverre gjort til alle tider, og ligger latent hos mange. Spesielt etter Irak-krigen.

Det er også en viktig del av både russisk, iransk og israelsk propaganda, og typiske ytre venstre og ytre høyre-talepunkter.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Synes ikke regjeringen mister troverdighet av å gjennomføre et politisk vedtak som har et bredt stortingsflertall bak seg. 

En mister iallefall muligheten for å påvirke Israel. Etter min mening burde en anerkjennelse kommet etter palestinerne har overholdt en våpenhvile over tid, og levert tilbake alle gislene 

Endret av Tussi
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jødene benyttet selv terror i utstrakt skala forut for 1947 for å oppnå sin egen stat.

Man kan jo basert på det si at terror lønner seg.

Ikke kom å si at det heller ikke var terror fordi Israel visstnok aldri bedriver terror, bare legitim slakt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 timer siden):

B) Å oppleve en langsom og pinefull død der du samtidig ser at familie og venner gradvis bukker under som følge av terrorbombing, matmangel, mangel på medisinsk behandling og livsviktige medisiner.

Hvilken terrorbombing snakker du om? Israel har hovedsakelig angrepet oppskytnings ramper, våpenlagre og andre militære mål. Hvis jeg husker rett, så tror jeg 10% eller mer av rakettene sendt av Hamas og andre terrororganisasjoner har landet i Gaza på tur mot Israel, men det er vel ikke disse du siktet til?

Matmangelen var ikke forårsaket av Israel. Gaza har fått mer enn nok mat i løpet av krigen, men det hjelper ikke når Hamas ikke gjør maten tilgjengelig til befolkningen.

Mangel på medisinsk behandling kan nok skyldes at sykehusene ble brukt til krig og terror. Israel har også gitt palestinerne medisinsk behandling og livsviktige medisiner.

Alle disse faktorene hadde vært bedre om Hamas ønsket fred og 7. oktober aldri hadde skjedd 🕊️

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://amp.theguardian.com/books/article/2024/may/20/salman-rushdie-says-a-palestinian-state-formed-today-would-be-taliban-like

«Commenting on the US campus protesters calling for a free Palestine, the author said that while he has “argued for a Palestinian state for most of my life – since the 1980s, probably – right now, if there was a Palestinian state, it would be run by Hamas, and that would make it a Taliban-like state, and it would be a client state of Iran”.»

Kloke ord fra Salman Rushdie. Og etter nær erfaring med islamister vet han hva han prater om. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (1 time siden):

Jødene benyttet selv terror i utstrakt skala forut for 1947 for å oppnå sin egen stat.

Man kan jo basert på det si at terror lønner seg.

Ikke kom å si at det heller ikke var terror fordi Israel visstnok aldri bedriver terror, bare legitim slakt.

Det var mange som gjorde mye stygt på 40-tallet. Jeg dømmer ikke Tyskland i dag for hva som skjedde på 1940-tallet.

Kan man ikke gå videre fra det som skjedde den gang så er dette ihvertfall håpløst.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 timer siden):

Jeg tenker enhver inyernqsjo al pengestøtte bør baseres på å avslutte terrprmænna, og hvis de nekter der, gjøre det 100% klart at nye terrorister ikke vil få noe. Kan de ikke det bør lederne velge mellom terrporlønn med kollaps av økonomien, eller støtte

Ja, eller at man helt enkelt kun gir penger til humanitære organisasjoner osv. De palestinske myndighetene har gang på gang misbrukt bistand. Så da forventer jeg egentlig at man setter foten ned til slutt, mange europeiske land har allerede gjort det.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
no u skrev (56 minutter siden):

Hvilken terrorbombing snakker du om? Israel har hovedsakelig angrepet oppskytnings ramper, våpenlagre og andre militære mål. Hvis jeg husker rett, så tror jeg 10% eller mer av rakettene sendt av Hamas og andre terrororganisasjoner har landet i Gaza på tur mot Israel, men det er vel ikke disse du siktet til?

Matmangelen var ikke forårsaket av Israel. Gaza har fått mer enn nok mat i løpet av krigen, men det hjelper ikke når Hamas ikke gjør maten tilgjengelig til befolkningen.

Mangel på medisinsk behandling kan nok skyldes at sykehusene ble brukt til krig og terror. Israel har også gitt palestinerne medisinsk behandling og livsviktige medisiner.

Alle disse faktorene hadde vært bedre om Hamas ønsket fred og 7. oktober aldri hadde skjedd 🕊️

Hva slags fantasier er dette?

Først om terrorbombing:

Amerikanerne var ifølge AP-kilden mest bekymret for hvordan bombene ville bli brukt i tett befolkede byområder som Rafah, der mer enn 1 million sivile palestinere har søkt tilflukt etter å ha flyktet fra andre deler av Gazastripen.

 

Israel er nå tilsynelatende i ferd med å starte en invasjon av Rafah, tross amerikansk motstand mot dette. Samtidig har Israels regjering avvist et våpenhvileforslag som Hamas har gått med på.

AP skriver at USA en sjelden gang tok i bruk bomben på 900 kilo i den langvarige krigen mot den ytterliggående jihadistgruppa IS, mens Israel har brukt den jevnlig i de sju månedene med angrep mot Gazastripen.

Nyhetsbyråer: USA holdt igjen bombeleveranse til Israel (nettavisen.no)

Israel bruker KI til bombing av Gaza: – Etisk svært problematisk (forskning.no)

Israels bombing av Gaza: Dette er ødeleggelsene

New York Times: Israel bruker kraftige bomber mot tett befolkede områder – Dagsavisen

Nye analyser av Gaza-angrep: - Ikke sett siden Vietnam (dagbladet.no)

Så var det matmangelen og den humanitære krisen:

Situasjonen på Gaza fører til en lidelse vi ikke har sett før - Røde Kors (rodekors.no)

Lange køer på Gaza-grensa og en katastrofal humanitær situasjon på innsiden: – Har aldri opplevd et slikt byråkrati, sier Redd barnas utenlandssjef om import-restriksjoner på nødhjelp. (panoramanyheter.no)

Kamala Harris er dypt bekymret for den humanitære situasjonen i Gaza – Siste nytt – NRK

Kamala Harris er dypt bekymret for den humanitære situasjonen i Gaza – Siste nytt – NRK

Gaza-krisen: Sikkerhetsrådet ber om akutte, utvidede humanitære pauser (fn.no)

Humanitær katastrofe og politisering av nødhjelp – hvorfor får vi ikke gjort mer på Gaza? – Peace Research Institute Oslo (PRIO)

Så du vet altså bedre enn Norsk Folkehjelp, den amerikanske visepresidenten, Røde Kors, Redd Barna, Leger Uten Grenser, FN og omtrent samtlige nyhetsorganisasjoner i verden.

Du må være litt av kar.

Og de som har gitt thumps up til denne hemningsløse propagandaen, burde bli med den israelske ambassadøren på flyet i morgen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (17 minutter siden):

Samtidig har Israels regjering avvist et våpenhvileforslag som Hamas har gått med på.

Akkurat denne er så ufattelig misvisende. Hamas takket nei til en våpenhvileavtale som ble internasjonalt forhandlet frem. Så i ettertid av det så lanserte de sitt eget forslag med krav som var umulige å gå med på og som Israel har all min støtte til å takke nei til. De takket ja til eget forslag!

La oss ta Ukraina/Russland som eksempel. La oss si det etter forhandlinger ligger et forslag til våpenhvile. Krim forblir russisk inntil videre de neste 10 årene, Ukraina blir ikke med i NATO de neste 25 årene. Dette takker Russland nei til. Så kommer med Putin med et eget forslag, Russland skal ha 50%+ av Ukraina inkludert Kyiv som buffersone mot NATO. Er det da riktig å presentere det som "Ukraina har avvist fred på bakgrunn av en avtale Russland har takket ja til?" Selvsagt ikke, dette er kun for å lage et falskt narrativ om at Israel er aggresoren!

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


Så ser man nå at all skrikingen og klagingen ikke var berettiget, IDF har evakuert 1 millioner mennesker fra Rafah i løpet av et par uker, noe flere hjelpeorganisasjoner hevdet var umulig.

Hva er berettiget? At befolkningen på Gaza blir fordrevet fra sted til sted i syv måneder, der de mangler mat, sykehus, tak over hodet - kort sagt det meste.

Three-quarters of Gaza marked as IDF evacuation zones, BBC finds

Et lite utsnitt oversatt gjennom Google Translate:

"FN har stilt spørsmål ved ideen om å lede sivile til al-Mawasi.
"Spesielt Al-Mawasi er et område som er mye sand og ørken," sa Louise Wateridge, kommunikasjonsoffiser i Unrwa til BBC Arabic. IDFs utpekte humanitære områder hadde begrenset infrastruktur og forsyninger, la hun til.
Fidaa Alaraj, en koordinator for veldedighetsorganisasjonen Oxfam i Gaza, sier den humanitære situasjonen blir verre i al-Mawasi.

"Det er veldig overfylt... Telt er overalt og er nå rett ved stranden," forklarte hun.

"Det er heller ikke nok mat, vann og drivstoff til å gå rundt," la hun til.

Alaraj, en palestiner fra Nord-Gaza, sa at hun selv hadde blitt fordrevet flere ganger siden krigen startet.
BBC Arabic snakket med andre palestinere som allerede hadde blitt tvunget til å flytte flere ganger.
En fordrevet kvinne fra Rafah sa at det verken var vann eller strøm da hun ankom al-Mawasi.
Hamdan fortalte BBC Arabic at han hadde blitt fordrevet fire ganger siden konflikten startet.
"Vi kom til al-Mawasi og kunne ikke finne telt. Og de som var tilgjengelige var veldig dyre. Det er ingen toaletter, og vi måtte begrave tønner under jorden for å bruke dem som toaletter."
«Dette er dyrt, og livet er veldig vanskelig. Det er ingen hygiene i det hele tatt," la han til."

Jeg lurer på hva verdenssamfunnet hadde reagert om det var den israelske sivilbefolkningen som ble utsatt for slik behandling?

Hva med?

"Dette er inhumant uten sidestykke i nyere historie, de er jo tross alt ikke terrorister?"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (7 minutter siden):

Hva er berettiget? At befolkningen på Gaza blir fordrevet fra sted til sted i syv måneder...


Du må gjerne være enig med FN og Oxfam i at det er bedre at sivilbefolkningen blir i Rafah, som er det siste stedet hvor Hamas har kontroll, og som er en aktiv krigssone, hvor IDF opererer nå, men personlig tror jeg det er bedre at de flyttes et annet sted.

Alle palestinere er flyktninger og fordrevet, så hvorfor er det så viktig at de er i Rafah, i forhold til andre steder, hvor de er tryggere?

Nå har FN i flere måneder hevdet at det er umulig å flytte så mange mennesker, men det gikk helt fint, nesten en million mennesker har selv forflyttet seg ut av Rafah, uten særlig dramatikk.

Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 hours ago, Camlon said:

Helt enig, det er ren retorikk.

En riktigere tolkning er derimot at man straffer Israel. Jeg synes også det er en naturlig reaksjon på at Israel offisielt gikk bort fra tostatløsningen.

 

2 hours ago, Camlon said:

Det er bare barnslig. Man annarkjenner ikke en stat for å straffe en annen stat.

Nå brukte jeg ordet straff som en motsats til belønning, som jo var temaet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...