Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Svein M skrev (6 timer siden):

Det kan være russiske opprørere også det som vil kvitte seg med folk som Darja Dugina og Aleksandr Dugin. Alle som er sentrale i å støtte opp om den politikken til Putin med angrip på andre land vil være mulige mål. Denne ideologien som disse står for og styresmakene i Russland kjører Russland i grøften og koster tusenvis av menneskeliv så det er ikke rart noen vil kjempe mot dette.

En talsmann for den ukrainske presidenten har uttalt at Ukraina ikke har noen med dette drapet å gjøre. Og som han sier, Ukraina er i motsetning til Russland ikke en terrorstat.

Ukraina er ikke involvert i å sprenge maskinen til den russiske propagandisten Dugin - Podolyak (interfax.com.ua)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Putin drømmer fortsatt om den sovjetiske storhetstiden. En «storhetstid» som kulminerte med Tsjernobyl, Kursk og sovjets fall, nettopp pga de minst bærekraftige av alle tradisjoner;  løgn, fornektelser og narrativer.

En severdig dokumentar på NRK: https://tv.nrk.no/serie/tsjernobyl-nye-avsloeringar forteller om et inkompetent og reaksjonært sovjet-system som var dømt til undergang allerede flere år før selve hendelsen. Et system hvor tekniske mangler og inkompetanse ikke hadde noen incentiver til forbedringer og utvikling og hvor en liten gjeng gamle menn levde i sin egen boble.

Og dette selv-ødeleggende systemet vil altså Putin tilbake til……

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (På 19.8.2022 den 18.43):

Vesten har i det store og hele håndtert krigen i Ukraina riktig, etter min mening, -samlet fordømt Russland, innført sanksjoner, støttet Ukraina med våpen og penger etc. Og Ukraina har prestert bra og kjempet modig. 

Å sende vestlige soldater inn i krigen er alt for risikabelt. Selv om mange på denne tråden ikke ønsker å høre det, så er sannheten den at Russland er den største militærmakten i verden etter USA, fullt kapable til å sende atomvåpen mot Europas hovedstader på ethvert tidspunkt. Derfor skal man ikke la følelser og flokkmentalitet ta overhånd, men heller tenke logisk og rasjonelt. 

Vesten bør fortsette i samme spor. Holde sammen, opprettholde sanksjonene mot Russland, og støtte Ukraina med våpen og penger. 

Det er enkelt å nulle ut atmvåpentrusselen fra Russland. Garanter at Russland blir utslettet med en gang de bruker atomvåpen. Det tenker jeg holder russerne unna enhver bruk av atomvåpen, siden det vil være selvmord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Casey skrev (10 minutter siden):

Det er enkelt å nulle ut atmvåpentrusselen fra Russland. Garanter at Russland blir utslettet med en gang de bruker atomvåpen. Det tenker jeg holder russerne unna enhver bruk av atomvåpen, siden det vil være selvmord.

Den regelen gjelder i praksis allerede.

Når han rasler med atomvåpen, er det for å skremme den sivile delen av vesten til handlingslammelse og splittelse.

Hvis atomarsenalet hans er like dårlig vedlikeholdt og oppdatert som resten av skraphaugen, er det dessuten trolig at våpnene ikke virker eller detonerer før avlevering. Å skyte seg selv i foten, er han blitt ganske god til de siste månedene…….

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har lenge argumentert for at sjansen for atomkrig som følge av å aktivt støtte Ukraina er liten. 

Men, å tro at Russland ikke evner å utkjempe en atomkrig, det blir feil. 

Selv om Russland opplever at 50% av "første respons" arsenalet feiler, så er ildkraften i det som gjenstår langt over det vi ville ønske å oppleve. 

Vi skal heller ikke undervurdere det konvensjonelle "forsvaret" helt heller. Til tross for sine feil i Ukraina og svakheter i hæren, så er store deler av eksempelvis marinen veldig slagkraftig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 8/20/2022 at 3:52 PM, Thor. said:

Jeg er til en viss grad enig. Men når russland ikke følger spillereglene (voldtar, bomber sivile mål, stjeler, krigsforbrytelser++) så må Ukraina få strekke seg litt utenfor de samme grensene som russland bryter.. Det må naturligvis ikke gå ut over sivile på samme måten.

Jeg er helt enig. Dersom det leder inn i geriljakriging og du selv ikke har særlig håp om å overleve. Og du heller ikke kan behandles humanitært ved å vifte med hvite flagg. Alt i mellom er vanskelig å uttale seg om. Men jeg er grunnleggende enig litt i øye-for-øye i spesielle situasjoner. Men samtidig får man også forsøke å oppfordre til at spilleregler følges. Og lovene som har til hensikt å bremse barbari bør oppfordres til å følges i det lengste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ondskapen florerer her inne ser jeg...tenk å GLEDE seg over drapet på en ung vakker kvinne og ønsker henne "brinne i helvete"! - Kanskje skal man ikke forundre seg så mye når man ser "nikket" til personen(e) som tillates øse ut sitt hat på et åpent forum. 

Vi får vel tidsnok se konsekvensene dette får....dessverre. 

 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Ruger said:

Ondskapen florerer her inne ser jeg...tenk å GLEDE seg over drapet på en ung vakker kvinne og ønsker henne "brinne i helvete"! - Kanskje skal man ikke forundre seg så mye når man ser "nikket" til personen(e) som tillates øse ut sitt hat på et åpent forum. 

Vi får vel tidsnok se konsekvensene dette får....dessverre.

Slik jeg har skjønt det var hun en sivil person, så det skal ikke skje at hun dør, ideelt sett. Men nå har det dødd noen titusen sivile i Ukraina, så i det store bildet spiller det null rolle at hun døde. Det er bare ytterligere en sivil person som dør i denne brutale krigen.

Når det er sagt, noen dødsfall er tristere enn andre, og dette dødsfallet var ikke spesielt trist. Ekstremt usympatisk dame.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Man bør være forsiktig med å godte seg offentlig over andres dødsfall. Den mest siviliserte måten, antar jeg, er vel å poengtere at det er en positiv ting at å være en del av et såpass mektig undertrykkelsesapparat som det Putin-regimet er, ikke gjør deg usårbar eller uangripelig.

Tipper Putin-regimet kommer til å melke dette for alt det er verdt for å mobilisere nasjonalismen og imperialismen ytterligere.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ruger skrev (24 minutter siden):

Ondskapen florerer her inne ser jeg...tenk å GLEDE seg over drapet på en ung vakker kvinne og ønsker henne "brinne i helvete"! - Kanskje skal man ikke forundre seg så mye når man ser "nikket" til personen(e) som tillates øse ut sitt hat på et åpent forum. 

For en ond person jeg er som gleder meg over at joseph goebbels fikk sin velfortjente død.

jeg tror det er du som er ond. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Før hennes død var X personer drept av krigen tussland er ansvarlig for, etter er det X+1.

X er noen hundre tusen..

Hun er også ett menneske slik som alle andre er, krigen russland startet har bare krevet enda ett russisk offer. Like trist som 50år gamle Vlad blir skutt i en skyttergrav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (31 minutter siden):

Jeg er forresten interessert, hvorfor skal det at det var en "vakker" kvinne øke min empati?

Kanskje av samme grunn som russisk propaganda gjør et poeng av at russiske soldater blir skutt av en kvinnelig snikskytter. De danner et slags narrativ om at ukrainere er onde og den ondskapen får dem inn med morsmelka - derfor: Ukrainske kvinner er snikskyttere.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (19 minutter siden):

Ukrainske kvinner er snikskyttere.

...ingen egne erfaringer av de, men de - Ukrainas kvinner-er kjent for sin skjønnhet, kanskje tom de vakreste i Europa...men det har jo egentlig lite med dette å gjøre.

Jeg synes drap på mennesker er ingenting å være glad eller gledes over...være seg de er russiske eller ukrainske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ruger skrev (1 time siden):

Ondskapen florerer her inne ser jeg...tenk å GLEDE seg over drapet på en ung vakker kvinne og ønsker henne "brinne i helvete"! - Kanskje skal man ikke forundre seg så mye når man ser "nikket" til personen(e) som tillates øse ut sitt hat på et åpent forum. 

Vi får vel tidsnok se konsekvensene dette får....dessverre. 

 

Ingen glede fra min side, men et viktig symbol. Husk at motstandsbevegelsen i Norge utførte mange drap og senere ble kanonisert som helter.
Et viktig poeng er hvem som startet det militære  «ballet» og det er uten tvil Putin. Deretter må vesten spille kortene smart slik at «tsaren» går i sin egen felle med enorme kostnader, strategisk, økonomisk, politisk og militært som resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Ruger skrev (1 time siden):

Nei,..i disse "pride-tider" forstår jeg forsåvidt din mangel på empati. 

Ser ikke helt hvilken relevans pride har med mangel på empati å gjøre, ei heller med denne tråden.

Forresten, du kan bare kom ut av skapet, det er ingen skam i å være homofil 😊

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...