Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Regenburg skrev (4 minutter siden):

Som Werner von Braun var hun en av lederne og pådriverne for russiske forbrytelser.

Her er hun på video mens hun hyller Putins erklæring om å utrydde kakkerlakkene i femtekolonnen som er mot krigen. Hun kaller vestens demokratier rasistiske og totalitære.

 

Herlige tv bilder for hennes mange ofre å se henne selv ligge sprengt på gaten ved siden av luksusbilen hennes hatefulle retorikk har skaffet henne.

Det var hennes far som sto bak hennes død siden han hadde lært henne hvordan å hate og forakte andre, og må ta ansvaret for at et slikt attentat kunne skje. Spesielt ettersom han selv skulle ta den minerte bilen som datteren helt tilfeldig kom til først.

Den som lever med hat, vil merke konsekvenser. Det kan ha gått opp for Dugin som var fortvilt og helt ut av seg på TV-bildene.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JK22 skrev (Akkurat nå):

Det var hennes far som sto bak hennes død siden han hadde lært henne hvordan å hate og forakte andre, og må ta ansvaret for at et slikt attentat kunne skje. Spesielt ettersom han selv skulle ta den minerte bilen som datteren helt tilfeldig kom til først.

Den som lever med hat, vil merke konsekvenser. Det kan ha gått opp for Dugin som var fortvilt og helt ut av seg på TV-bildene.  

Ok. Vi har forskjellige syn på ansvarlighet. Det lever jeg fint med. Jeg ser ikke på onde mennesker som ansvarsløse for sine handlinger. Hun valgte å profitere på noe ondt og vondt. Hun visste dette fordi hun aldri ville ønsket samme skjebne på seg selv. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dugin er på sykehus. Han var altså i samme kolonne, som JK22 sier. Jeg lurte på hvordan han nådde seg så raskt til åstedet at bilen enda stod i brann og mannskapene stod og plukket opp småbitene av den onde datteren hans. Håper han dør av stressindusert slag.

Herlig. Dagen blir bare bedre og bedre. Har ikke hatt så koselig morgenkaffe siden Moskwa ble senket og de naglet flyplassen på Krim.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det kan være russiske opprørere også det som vil kvitte seg med folk som Darja Dugina og Aleksandr Dugin. Alle som er sentrale i å støtte opp om den politikken til Putin med angrip på andre land vil være mulige mål. Denne ideologien som disse står for og styresmakene i Russland kjører Russland i grøften og koster tusenvis av menneskeliv så det er ikke rart noen vil kjempe mot dette.

Endret av Svein M
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (8 minutter siden):

Jeg vet hva du mener. Jeg tenker i retning målrettede missilangrep og lignende som kreml eller Putin rettferdiggjør med at hun ble drept.

Skjønte jo det.

Er et åpent spørsmål hvorvidt Russland har evnen til å gjennomføre meningsfylte angrep på den måten lenger ? Kanskje om de begynner risikere luftvåpenet i stor grad? 

Føler de har brent kruttet allerede.

Lenke til kommentar

HIMARS "at the work", selv på kamuflerte ammunisjonsdepoter. Spyeye selvmordsdroner fortsetter sin frekkhet over Krim-halvøya. Mye vestlig ammunisjon leveres til Ukraina.

Et nytt opptak av en stridsvogn tyder veldig sterkt på at ukrainerne har fått nytt ammunisjon som kan sette fyr på dem, en T-72 uten sterke synlige skader var satt i veldig kraftig brann som gravd seg inn til ammunisjonen. I denne uken har det vært mange opptak av brennende militærkjøretøyer med etterfølgende eksplosjoner, ofte var det ganske kraftig brann. Dette ser ut til å være mer dødeligere enn ATGM som Javelin, ettersom det tok mye kortere tid (det er ofte fra siden et treff kan fører til øyeblikkelig eksplosjon) for ammunisjonen å eksplodere. Med et klart unntak var treffene på disse kjøretøyene ikke vist av ukrainerne.

https://twitter.com/ConflictsW/status/1560312866670002176

Det var mye snakk om "militærøvelse" hvor militære fra andre land som India og Kina deltar, men denne er IKKE en øvelse; det er i virkeligheten de militæres svar mot de olympiske lekene der stridsvognbesetninger, artilleribesetninger og andre konkurrerte med hverandre som skal bevist hvem som er best innenfor teknikk og kompetanse. Det... gikk ikke alltid bra, komiske episoder skjer hver eneste gang, kineserne tapte ansiktet for et par år siden da stridsvognhjulene falt av og trille bort fra deres nyeste stridsvogn, og da Sudan og Zimbabwe prøvd seg i dette året, var de helt håpløst. Enda verre med Sør-Ossetia med en stridsvogn hvis tårn ikke kunne benyttes.

Dette kalles "tank biathlon", og vestlige militære holdt seg unna fordi man følt det er en hyllest av militarisering - og en fornærmelse av disses profesjonalitet, da man ment dette er bare ment for å demonstrere for potensielle kjøpere. Nå sitter de og ler hver gang dette vises fram på russisk TV.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (1 time siden):

Veldig tragisk at en vakker og ung kvinne forgiftes av hatideologi formidlet av hennes far og hans kumpaner.

Det er jeg enig i på generelt grunnlag. Men jeg ser ikke noen prinsipiell forskjell på henne og disse mennenes sønner, for ikke å snakke om dem selv når de først er blitt formet. Hennes far ble også på ett eller annet tidspunkt "fordervet"... 

Faktisk, det faktum at hun er en ung vakker sterk kvinne kan i gitte tilfeller gi henne større skadepotensiale enn en mann i samme posisjon. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Regenburg said:

3 mulige russiske agenter er knepet inne på et militæranlegg. De har såret 2 vakter. Man kan anta lignende grupper står bak eksplosjonene i ammolagrene i Bulgaria og Tsjekkia.

 

Det gikk bra med de albanske soldatene. Russer rottene skal råtne hele livet på et albansk fengsel.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Altså når agressor fører nær total krig i seks måneder, og har brukt ulovlige våpen i angrep direkte mot sivilbefolkning i alle seks måneder, så har Ukraina i min oppfatning etisk og moralsk lov til å gjøre omtrent hva de vil mot russiske soldater i felten, så lenge de ikke torturerer og dreper folk som allerede er tatt til fange. Ukraina har oppført seg langt bedre mot russiske soldater, enn russiske soldater har oppført seg mot ukrainske sivile.

Pedoputin? Tja. Det er vel ganske vanlig for politikere å kysse barn osv. for kameraene. Jeg tror det samme er tilfelle med Biden, som oppfører seg langt mer creepy, men jeg tror ikke noen av dem er pedoer. Putin liker mye yngre kvinner, typ 30 år gamle. Og hvem gjør ikke det? Han har nok mange feilinger, inkludert å være en grusom og groteskt krigsforbryter, men tror ikke dette er én av dem.

Når det gjelder Dugins datter håper jeg hun brenner i helvete - spørsmålet er hvilken hevn Russland egentlig kan ta når de allerede har vært så jævlige og brukt så mye av sine terrorvåpen.

Russiske spioner som angriper Albania, et NATO land, er potensielt artikkel 5. Får tro russerne også er klar over det. Når man bruker folk som dette så har man en viss "plausible deniability", men det er tross alt tre russiske borgere, og har de tjenestegjort, eller finner man noen som helst forbindelse til det russiske militæret eller FSB, så er det EKSTREMT alvorlig og en krigshandling.

Endret av Outlier616
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Outlier616 said:

Altså når agressor fører nær total krig i seks måneder, og har brukt ulovlige våpen i angrep direkte mot sivilbefolkning i alle seks måneder, så har Ukraina i min oppfatning etisk og moralsk lov til å gjøre omtrent hva de vil mot russiske soldater i felten, så lenge de ikke torturerer og dreper folk som allerede er tatt til fange. Ukraina har oppført seg langt bedre mot russiske soldater, enn russiske soldater har oppført seg mot ukrainske sivile.

Pedoputin? Tja. Det er vel ganske vanlig for politikere å kysse barn osv. for kameraene. Jeg tror det samme er tilfelle med Biden, som oppfører seg langt mer creepy, men jeg tror ikke noen av dem er pedoer. Putin liker mye yngre kvinner, typ 30 år gamle. Og hvem gjør ikke det? Han har nok mange feilinger, inkludert å være en grusom og groteskt krigsforbryter, men tror ikke dette er én av dem.

Når det gjelder Dugins datter håper jeg hun brenner i helvete - spørsmålet er også hvilken hevn kan egentlig Russland ta.

Russiske spioner som angriper Albania, et NATO land, er potensielt artikkel 5. Får tro russerne også er klar over det. Når man bruker folk som dette så har man en viss "plausible deniability", men det er tross alt tre russiske borgere, og har de tjenestegjort, eller finner man noen som helst forbindelse til det russiske militæret eller FSB, så er det EKSTREMT alvorlig og en krigshandling.

Det var vel antatte russere som angrep en fasilitet eller hva det nå var? Men slik spionasje og angrep har vel vært ganske vanlig i en lang stund. Er særdeles usannsynlig det vil være i nærheten av artikkel 5. Blir ikke vedtatt uten videre. 

Lenke til kommentar

To russere og en ukrainsk statsborger - sansyneligvis fra LPR, DPR eller Krim eller en overløper av et annet slag. Antagelig rekruttert fra krigen fordi de ikke har beviselige bånd til f.eks FSB.

Vesten gjør også slike ting, men midt oppe i en krig hvor man skulle tro Russland ville være forsiktige med å provosere NATO så er det galskap å være så lite varsom selv om man bruker "paralyseringsspray" som da antagelig er én eller form for anestetisk kjemikalie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (9 minutter siden):




Bilbomben var antagelig ment for Alexander Dugin, men han endret mening om hvor han skulle og hvordan i siste liten. Synd han ikke ble drept. Han er Putins filosofiske og ideologiske arkitekt og i essens en slags nynazist.

Kanskje greit at han kan sitte å kjenne litt på følelsen han har nå først... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 time siden):

Det var vel antatte russere som angrep en fasilitet eller hva det nå var? Men slik spionasje og angrep har vel vært ganske vanlig i en lang stund. Er særdeles usannsynlig det vil være i nærheten av artikkel 5. Blir ikke vedtatt uten videre. 

Spionasje er en ting. Angrep på soldater eller infrastruktur noe helt annet. Særlig med krigen som bakteppe. 

Det sagt, det virker ikke som intensjonen var et angrep i dette tilfellet. Det ble sprayet med en "nerve agent", så da vil naturligvis typen nervegift og skadepotensiale ha betydning for videre reaksjoner.

Det skal ikke så mye til før artikkel 5 kan brukes. Selv om det skjer så betyr ikke dette full krig med Russland. Det betyr at en hendelse anses som et væpnet angrep, og stort eller lite, alle NATO-land vil anse det som et angrep på seg selv, og NATO-styrkene vil kunne respondere på en måte ansett som passende for den aktuelle hendelsen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 timer siden):

Kom på turistvisum. Høres veldig ut som en grunn til å avslutte ordningen med turistvisum for russere.

Tja, en av dem var jo ukrainsk statsborger. Så det hindrer jo ikke sabotører med ukrainsk pass fra å ta seg inn her og der. 

Albania har vel blitt et ganske trendy reisemål de siste årene. Veldig billig sprit for turistene på drikketur, vakker kyst, eksotisk for backpackere og ekstremt mye interessant historie. Både eldre historie og mer moderne historie fra den kalde krigen. Tror dog relativt få kommer fra Donbass for øyeblikket. 

Inneholdt dette ammunisjonslageret våpen som skulle til Ukraina?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...