Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Regenburg skrev (1 time siden):

Kazakstan er tydeligvis neste land i Putins Stufenplan. Uhyggelig å se språk som 'kunstig stat' kastet rundt. Det er pokker meg som 1938 om igjen.

 

Jeg las en interessant artikkel om Kazakstan og de andre statene i dette området. Dette er ikke russere, språket tilhører den tyrkiske språkgruppe og de har langt mer til felles med Tyrkia. De vil heller samarbeide med Kina og Vesten, enn med Russland. Hva russerne etter hvert lirer av deg på TV blir mer og mer tomme ord, vi kan jo bare høre hva sjefen selv har uttalt i dag.

https://www.aljazeera.com/news/2022/8/15/moscow-ready-to-cooperate-with-allies-on-advanced-weapons-putin

Det er militær messe i Russland i dag, og Putin kan fortelle verden at; russiske våpen er årevis i utvikling foran alternativene.

Leser ikke Putin strengen Russlands invasjon av Ukraina på Diskusjon.no?

 

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mandag kveld skriver AP at det ukrainsk kornskipet «Razoni» har forsvunnet fra radaren. 1. august ble skipet det første som forlot den ukrainske havnebyen Odesa.

Nyhetsbyrået siterer den ukrainske ambassaden i Beirut, som sier det ikke finnes informasjon om skipets nåværende posisjon.

– Vi har også informasjon om at lasten har blitt videresolgt flere ganger, lyder en uttalelse fra ambassaden.

Kornskipet ble sist registrert utenfor Kypros for tre dager siden.

Skipet var i utgangspunktet på vei til Libanon, men kjøperen i landet endte opp med å avvise kornet fordi det ble levert senere enn avtalt.

I henhold til den nylig fremforhandlede avtalen mellom Russland og Ukraina, ble skipet først inspisert i Tyrkia.

Ifølge AP er det ikke klart hvorvidt skipets posisjon er skrudd av fordi det kan være på vei til Syria. 

Landet er en av Russlands nærmeste allierte, og har tidligere blitt anklaget av Ukraina for å importere stjålet ukrainsk korn.

Nyhetsbyrået har ikke lyktes i å få en kommentar fra syriske havnemyndigheter.

Lenke til kommentar

Gammel poll, men... 

https://www.forbes.com/sites/alisondurkee/2022/03/08/more-support-military-intervention-in-ukraine-than-oppose-it-poll-says---but-financial-aid-still-preferable/

Så, jeg skjønner ikke helt hvorfor politikerene er så redde. De fleste støtter et evt. valg om å krysse den røde linjen og gå inn aktivt i Ukraina på ett eller annet vis. 

Igjen, så lenge man holder seg til Ukraina, og våpensystemer som skyter inn i Ukraina, så er ikke Russland under en eksistensiell trussel. 

Skulle likt å sett en nyere undersøkelse. Skal søke litt mer. Men, jeg mener vesten bør gå ut og høyt og tydelig, så alle får det med seg, gi beskjed om at vi om X dager vil gå inn i Ukraina om Russland ikke trekker seg ut. Vestlige styrker vil utelukkende operere i Ukraina så lenge det ikke er aktive trusler fra russisk territorie. 

Alle angrep på Europeiske styrker utenfor Europa vil anses som et angrep på Europa, med dertil egnet respons. 

Jeg tror vi er der i verden at vi ikke kan avstå å bruke makt. Jeg tror ingen land vil gå til krig mot Vesten for å aktivt støtte Ukraina. Jeg tror ingen land vil gå inn i Ukraina for å støtte Russland. Jeg tror ikke det bli bli en verdenskrig. Jeg tror ingen land vil støtte et evt. kjernefysisk angrep fra Russland. Bortsett fra NK. 

Så kan man diskutere om man skal inkludere Krim, om det er enda en rød linje. Men, Ukraina får naturligvis selv lov til å gjenerobre Krim hvis de ønsker det i såfall. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Regenburg skrev (6 minutter siden):

Prigozhin trolig ikke drept. Men gode sjanser for at de fikk ha på adjuntantene hans.

 

 

Skjønte ikke den. Rådgiverne hans?

Lenke til kommentar

Krigen fetisjeres og fortolkes via kunst på nye måter. Har aldri sendt søknad til kulturrådet, så vet ikke hva mer jeg kan si.

 

Disse telefonsamtalene burde klippes til et ekte tv show alla paradise hotell. De overgår all fantasi i sin sosialrealisme. En soldat ringer hjem til kjæresten men hun har begynt å knulle kompisen hans. En annen blir fortalt av bestemoren at det ikke er sant at han har sprengt en barnehave og at han bør skamme seg over å trives så godt i fangenskap hos ukrainerne. Jeg er målløs.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Regenburg said:

Kazakstan er tydeligvis neste land i Putins Stufenplan. Uhyggelig å se språk som 'kunstig stat' kastet rundt. Det er pokker meg som 1938 om igjen.

 

 

 

 

Kazakhstan selv har heldigvis våknet opp for trusselen. Allerede tidlig i krigen når det viste seg at russiske våpen og militære var mindre effektive enn fryktet begynte de å distansere seg fra russerne. De fordømte vel tom. invasjonen? Etter hvert forbød de også Z symbolet. Og nå har landet innført straff for alle som melder seg frivillig til tjeneste for russerne ;)

De tidligere sovjetrepublikkene har mistet all respekt for Russland. Russerne klarer selv å eradikere siste rest av "den russiske verdenen".

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er til vanlig ytringsfrihetsekstremist, og når pensjonerte damer straffes for å bruke ord de vokste opp med på Facebook og som var mer eller mindre helt innafor for 10 år siden, samtidig som politikere ustraffet støtter folkemord og drap på sivile, så blir jeg enda mer sikker på at straffelovens §185 om hatefulle ytringer er en vag og tullete lov som selv politiadvokaten ikke vet hvordan de skal tyde eller bruke.

Endret av Outlier616
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan da se ut som om Ukraina fortsetter å forsøke å kutte av russisk logistikk til Kherson Oblast og denne jernbanelinjen også. Soldatene som er på vestsiden av Dnipro-elven av Kherson Oblast er allerede mer eller mindre avskåret. Russland blir nødt til å frakte supplies med båt over Azovhavet mellom Krim og Russland. Men også havnene i Berdyansk og Mariupol har kommet under partisanangrep ;)

Sansyneligvis venter ukrainerne, smarte som de er, også med å angripe Kerch-broa til så mange sivile som mulig flykter Krim slik at de slipper å handskes med dem eller deportere dem senere.

EDIT: Blir noe slikt.

Untitled.jpg

Endret av Outlier616
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette blir jævlig spennende om en måned eller tre dersom ukrainerne klarer å avskjære Melitopol også.

Da er det lov å drømme om at noe slikt som dette kan skje, i større eller mindre grad.

Svartehavet er livsblodet til Ukraina. Det er uendelig mye viktigere enn Donbas.

Untitled.jpg

Endret av Outlier616
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en idiot. Snart dukker han sikkert opp på Steigan og Wolfgang Wee-podkasten, hvis han ikke har vært der allerede.

Det er bra Rødt har tatt fullstendig avstand fra meningene hans for snart halvannet år siden, og alltid vært mot Russlands annektering av Krim. Weber har på sin side kritisert Rødt for at de fordømmer Russland og invasjonen.

Er egentlig rart sånne folk som Weber på død og liv skal være medlem av partier de er fundamentalt uenige med. Bra de kastet ham ut. Ser at han i en av Youtube-videoene sine kaller Rødt for "fascister". Hahaha.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...