Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

"Alle" vet Biden hadde sverget på tro og ære at han ikke skal levere ATACMS til Ukraina, og fram til det siste var det antatt at disse våpnene som rammet mål så langt vekk kunne være ukrainskbygde Hrim-2/Sapsan basert på Tochka-U, eller at det var snakk om selvmordsdronefly, eller om sabotører. Men; hva om Biden bevisst utelatt at USA ikke skal gir ATACMS til Ukraina, og holder muligheten for at andre land kan gjøre det, åpent? For det har kommet ut at Romania og Polen hadde bestilt et uspesifisert antall ATACMS for HIMARS-kjøretøyene i 2019, og sluttleveransen av disse var i juni 2022.

Tilfeldig?

Om det var polske eller rumenske ATACMS, er ikke mulig å vite. Men nybygde ATACMS er av type M57 (TACMS 2000) med rekkevidde på omtrent 300 km som kan ha samme stridshode som Harpoon sjømålsmissilet. Ettersom Romania har fått 54 ATACMS, kan det mene at Polen kan ha like mange ATACMS. Så minst et dusin eller to kan avdeles i hemmelighet om amerikanerne "erstatte" disse uten at noen kan oppdage dette.

Ved å måle opp avstandene i Google begynner jeg å tenke på hvorfor russerne har så mye artilleri i Enerhodar-området med ZNPP atomkraftverket, om ukrainerne skaffe seg ATACMS kan de ikke angripe Kertsjbroen fra annet enn kun et enslig sted; byen Nikopol med omkringliggende land på den andre siden av Dnepr. Presist 280-290 km. Maks. rekkevidde for ATACMS er på 310 km.

Endret av JK22
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragavon skrev (29 minutter siden):

 

Det russiske militæret kjenner ingen annen taktikk/fremgangsmåte.

Vi har alle de siste fem månedene sett utallige rapporter om hvordan russiske soldater blir behandlet av sine egne. Eksempelvis et innlegg fra i dag der en soldat hadde utgitt en bok som beskrev den totale menneskeforakt Putin regimet utviste for egne soldater der de ikke en gang hadde soveposer, mat eller medisinsk bistand, og dette til tross for at de ble sendt ut i krig.

Jeg begynner etter hvert å tvile på om jeg selv er utsatt for, og har latt meg overbevise av, propaganda? 

Når jeg gang på gang leser at russiske tjenestegjørende og kontraktssoldater blir behandlet som hunder. Nei, langt verre enn hunder. Er det en del av et større komplott der Vesten skal lures til å undervurdere Russland, og når Russland endelig har vunnet, så vil det komme frem at de både hadde soveposer, gode medisinske behandlingstilbud og kunne velge mellom McDonalds, KFC og Burger King både til frokost, middag og kvelds? 

Men foreløpig er jeg skeptisk, jeg tror de blir behandlet som hunder og verre en det, og folk som blir behandlet som hunder og verre enn det, har en tendens til å behandle de mennesker de har makt over eller okkuperer, enda mer nedverdigende og brutalt.

Og jeg tør påstå at dette ikke er tilfeldig, det er en integrert del av den sovjetrussiske doktrinen for hvordan å føre en okkupasjonskrig. 

Lenke til kommentar

Angrepet på flybasen i Hvardiis'ke var visstnok en liten drone, men det er i følge russisk media...  alt fra den kanten kan jo ikke stoles på. Jeg skulle likt å se faktisk dokumentasjon på angrepet. Om det er en liten drone så er det nok ikke omfattende skader dessverre. At vi ikke har sett noe mer om angrepet til nå tyder også på at det ikke har vært veldig dramatisk.

Quote

Russian media have suggested that drones are more likely to have been used in Crimea than missiles. The Kommersant website reported that a Russia military airbase also came under attack further south in Crimea on Tuesday, at Hvardiiske near Simferopol, possibly from a small drone.

https://www.bbc.com/news/world-europe-62560041

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (5 timer siden):

Hans eget parti er fascister nå? Haha. Nå fikk jeg meg en god latter.

Partiet Rødt har klare fascistoide trekk. Ikke nødvendigvis Bjørnar Moxnes, han er intelligent nok til å forstå at en ikke kan stille til valg i Norge uten i det minste å late som en er tilhenger av det liberale demokrati, som bl.a. erkjenner seg til prinsippet om ytringsfriheten og noen andre grunnleggende menneskerettigheter som de tror de forstår.

Men kommer Partiet Rødt stor over 25% så er helvetet løst. I dag er de tilsynelatende liberale og for lave strømpriser, billige boliger og alt et der. Men kjernen i denne organisasjonen er en over 50 år gammel historie preget av ensretting, meningsterror og forakt for enkeltindividets egenverdi. 

Hvorfor skal dette partiet være en fortsettelse av SUF(ml,) senere AKP (ml) og det samtidig som de ikke kvitter seg med denne historien. Hvorfor må Bjørnar Moxnes dyrke denne drittradisjonen uten å ta et oppgjør med den?

Bjørnar Moxnes forsøkte å smøre leppestift på grisen ved å forsøke å fjerne "kommunisme" fra partiprogrammet, han lykkes ikke. Bjørnar Moxnes parti, det heter Partiet Rødt, var det eneste partiet i Stortinget som stemte nei til at Finland og Sverige skulle få bli NATO medlemmer:

Stortinget sa i dag ja til Sverige og Finland inn i Nato, men Rødt stemte mot: – Dypt usolidarisk, sier Jonas Gahr Støre. (aftenposten.no)   

Partiet Rødt ville altså ikke la svenskene og finnene få lov til å bestemme dette selv, Partiet Rødt mener seg i bedre posisjon til å bestemme dette på vegne av svenskene og finnene? Eller er dette drittpartiet en gjeng femtekolonister som vi bare lar herje på uten at de møtes med harde og brutale argumenter. Partiet Rødt har hatt det alt for enkelt. Og det er ikke tilfeldig at Steigan og en rekke andre AKP'ere - mange av de fortsatt medlem i Partiet Rødt - har forsøkt seg på å "nyansere" Russlands invasjon i Ukraina. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Rødt er ett livsfarlig parti, måtte de aldri få noen reell makt i dette landet. Bare se på hvordan de vil forandre små til store bedrifter og deres ledelse. Eller hvordan de vil forvalte oljefondet. Bare populistisk vrøvl fra ende til annen av Moxnes gjør at de har velgere.

Nato+Sverige/finland kommer på toppen av alt annet skummelt Rødt står for.

Endret av .berZerk
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Wagner på sosiale media har ikke vært aktiv på noen dager.

 

Russere på Krimøya får kjenne litt på det Ukraina har kjent på en stund der de står i kø for å komme seg bort fra halvøya med kollektivt:
https://old.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/wpwhdn/after_todays_explosions_in_the_temporarily/

===========================

Det kan se ut som russere har mistet litt interessen for krigen. Noe som er dårlig nytt for Putler (Google translate):
https://www-dialog-ua.translate.goog/blogs/256999_1660293497?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp

Interest in war with Ukraine plummeted in Russia - bad news for Putin In the Russian Federation, fewer people are interested in the so-called "special operation" in Ukraine, the military psychosis is subsiding.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

For en idiot. Snart dukker han sikkert opp på Steigan og Wolfgang Wee-podkasten, hvis han ikke har vært der allerede.

Det er bra Rødt har tatt fullstendig avstand fra meningene hans for snart halvannet år siden, og alltid vært mot Russlands annektering av Krim. Weber har på sin side kritisert Rødt for at de fordømmer Russland og invasjonen.

Er egentlig rart sånne folk som Weber på død og liv skal være medlem av partier de er fundamentalt uenige med. Bra de kastet ham ut. Ser at han i en av Youtube-videoene sine kaller Rødt for "fascister". Hahaha.

https://e24.no/naeringsliv/i/Wj9q8j/vil-ha-oljefondet-ut-av-gigantbanker-med-russiske-aksjeposter

"Vil ha Oljefondet ut av gigantbanker med russiske aksjeposter

Ukraina anklager en rekke storbanker for å bidra til krigsforbrytelser. Samtidig er Oljefondet inne i disse bankene med over 70 milliarder kroner."

De har tydeligvis ikke samme holdninger som han nei.

Lenke til kommentar
SVD skrev (15 minutter siden):

https://e24.no/naeringsliv/i/Wj9q8j/vil-ha-oljefondet-ut-av-gigantbanker-med-russiske-aksjeposter

"Vil ha Oljefondet ut av gigantbanker med russiske aksjeposter

Ukraina anklager en rekke storbanker for å bidra til krigsforbrytelser. Samtidig er Oljefondet inne i disse bankene med over 70 milliarder kroner."

De har tydeligvis ikke samme holdninger som han nei.

Dette ser jeg på som ren opportunisme. Det som kjennetegner Rødt og Fremskrittspartiet er en hemningsløs tilpasningsdyktighet. Der de begge spiller på at det norske folk er dumme og har en historisk horisont på et par år. Og det under en forståelse at de ikke kommer til makt, og derfor slipper å stå til ansvar. 

Smak på dette:

LO hardt ut mot Listhaug: – Frp visste at strømprisene ville øke | FriFagbevegelse

Utenlandskablene ble bygget mens FrP hadde fire statsråder på rad i Olje og Energidepartementet. Det avtalemessige grunnlaget for Utenlandskablene ble vedtatt med Ola Borthen Moe som Statsråd i Olje og Energidepartementet. 

Og de to partiene som hyler mest om utenlandskablene er de to partier som først vedtok de, og senere bygget de.

Jeg sier som Elvis: "Kiss me twice." 

 

PS; Unnskyld, vi er vel langt utenfor temaet "Russlands Invasjon av Ukraina."

Endret av Windfarmer
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 8/15/2022 at 5:29 PM, JK22 said:

Ja, men den russiske økonomien kollapser ikke som forventet. Saken med visumsnekt har avslørt at sanksjoner virker ikke mot et så striks sosialøkonomisk hierarkisystem som et imperium fra middelalderen hvor hele landet kan råtne opp uten å få noe effekt så lenge eliten forbli urørt i "normale omstendigheter". Det russiske folket må angripes, disse må straffes mer direkte enn tidlig. Bare da kan man få russerne til å komme seg ut av sitt skall.

I Ukraina er det nå klart at ukrainerne kan ikke starte større offensiver, selv mot Kherson, og har dessuten mistet deler av en taktisk viktig by, Soledar, i Donbass - det har blitt mer og mer klart at ukrainerne trenger mer tid enn trodde, de har blitt for stygt desimert i slaget om tvillingbyene og sliter med å holde stand mot den voldsomme russiske aggresjonen. Det er klart at NATO har innsett dette, det er hvorfor et stort treningsprogram har startet for å trene så mange ukrainske soldater som mulig. Og dessuten opplevd både NATO og ukrainerne at vedlikehold av vestlige våpen er svært krevende, samtidig som det kom materiell som var dårlig egnet som MRAP-kjøretøyer.  All håp om større vinninger forsvinner, og det er så sterk nød i okkuperte Ukraina, at om vinteren kommer, vil det ramme sivilbefolkningen veldig sterk.

Effekten av HIMARS har minsket, russerne bare ført inn enda mer ammunisjon og valgt å satse på sine mennene fremfor på artilleri som får mindre effekt. De har returnert til "syriataktikkene" fra mai-juni med stor vekt på stridsvogner og panserkjøretøyer sammen med konsentrerte angrep av feltavdelinger. Det er mye mindre artilleri enn før, men styrkeforholdet har ikke blitt endret, ettersom begge parter har gravd seg ned slik at det blir mye langsommere enn før. Den sjokkerende atferden av russiske soldater, selv oldinger og dårlige trente sivilister, hvor de oppførte seg som ISIS-terrorister har bremset ned alle ukrainske angrepene fordi i verste fall måtte man ha hele 5 mot 1 og det var simpelt ikke mulig å få dem til å gi seg. I Groznyj var det mange episoder på dette i 1994-96, i en episode satt en pelotong isolert i mange dager uten rasjoner og drikke, de retirert ikke, de overga seg ikke, i slutten måtte tsjetsjenerne brenner dem ut og drepe alle. Det var dette offiserene oppdaget i våren, og deretter tok fordel av dette i møte med ukrainske angrep.

Det er bare en eneste ting som gjenstår hvis krigen mot Putin skal vinnes, som Egeland ment er svært viktig for Vesten i hans artikkel i det siste; de russiske soldatenes moral må knekkes. Dette kan ikke gjøres med mer dødeligere ildkraft, dette kan ikke gjøres ved å sulte dem ut, dette kan ikke gjøres ved å angripe dem med full kraft. Karolinerne i 1700-1709 visst hva som måtte til når de sloss mot russerne, prøysserne oppdaget dette under Sjuårskrigen, franskmennene lært dette flere ganger i 1798-1812, og sist britene under Krimkrigen, deretter tyskerne under to verdenskriger - ingen nåde. Ukrainerne har hittil under krigen ikke påførte russerne smertelige og demonstrative nederlag hvor man kan sette de andre i terror, og så lenge dette utebli kan ikke krigen vinnes. Russerne må settes i terror for å bryte dem ut av den nihilistiske tilstanden.

Dessverre så lenge krigen forbli "humant", vil den bli langvarig. Den russiske okkupasjonen har blitt verdenshistoriens verste siden 1945 med tanke på alt som har kommet derfra, og alt tyder på at Putin i hans galskap vil stjele til seg alt, inkludert ZNPP-atomkraftverket som G7 og deretter 42 land har forlangt må returneres til Ukraina.  

Støre i det minst har begynte å reagere; han ment nå at kraftsituasjonen er blitt for uholdbart slik at enhver land må deretter ordne egne kraftsituasjon om en fortsettelse av energisamarbeidet skal bli mulig, og dette er dessverre de rette toner som de færreste ønsker å høre, men må lytte på. Høsten nærmere seg. Norge må ha nok vann for vinteren i lik stor grad som EU må ha nok gass.

Russerne har atomvåpen. Dei kan terrorisere Ukraina med desse om Ukraina går inn for terror mot Russland.

Og om Ukraina ikkje har tapt er dei bankerott. Dei har fått utsatt betaling av utenlansgjeld og renter, men dei nærmar seg det punktet dei aldri kan betale tilbake.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (23 minutter siden):

Den politiske diskusjonen om å trekke oljefondet ut av Russland husker jeg for flere måneder siden. En kom frem til at å selge med gigantisk tap nå, vil berike oligarkene som kjøper aksjene noe helt vanvittig når verdien går opp igjen.

Så langt jeg husker hadde Pensjonsfondet - Utland - også kjent som Oljefondet et sted mellom 20 og 40 milliarder å tape ved å trekke seg ut av Russland, noe de også gjorde.

Og det kan høres ut som et stort tap. Men ett av styrkene ved Oljefondet er at de kan ta et tap på 20 - 40 milliarder og la dette bli fremstilt som en liten sten i skoen. Noe det faktisk også er. Og det bidrar til å skremme livskiten ut av Putin.

Lenke til kommentar

Når man tenker på Rødt og Russland osv. så kommer tankene tilbake til dette med den politiske hesteskomodellen igjen.

Traumet til russerne i andre verdenskrig var altså ikke nazismen i seg selv, men det faktum at nazistene ikke så på russerne som likeverdige, men mindreverdige, at slaviske og selv det russiske folk var å anse som "undermennesker". Russerne ser seg selv som et etnisk herrefolk, og ville dele Europa mellom seg og de andre imperiene (Storbritannia, Frankrike og Tyskland).

Kommunismen og Nazismen var altså bare eksistensielle fiender fordi de i stor grad konkurrerte om de samme velgerne - arbeiderklassen - både i Tyskland og i Russland så vel som andre steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (5 minutter siden):

Russerne har atomvåpen. Dei kan terrorisere Ukraina med desse om Ukraina går inn for terror mot Russland.

Og om Ukraina ikkje har tapt er dei bankerott. Dei har fått utsatt betaling av utenlansgjeld og renter, men dei nærmar seg det punktet dei aldri kan betale tilbake.

Uenig. Hvis Russland benytter atomvåpen i Ukraina konflikten bryter de en barriere. Der er en slags forståelse blant atommaktene at det ikke skal benyttes atomvåpen i utrengsmål. Det er derfor atommaktene nå forsøker å hindre bl.a. Iran å bli en atomvåpenmakt. Hva blir den neste? Sudan?

Hvis Putin må benytte atomvåpen for å få kontroll over et par fylker i Ukraina så har han samtidig meldt seg ut av klubben.

Det vil ta Taiwan ca. seks måneder å utvikle atomvåpen som kan treffe Peking med en nøyaktighet på pluss/minus 20 meter. De har allerede en atomvåpenindustri, de har raketteknologien - kort sagt alt de trenger.

Spør kineserne om det er OK at russerne benytter atomvåpen i Ukraina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 timer siden):

 Så vidt jeg husker hadde vi i Norge noen rakettutskytningsvogner som var satt på lager fordi de rakettene vi hadde kjøpt inn ble forbudt i en eller annen konvensjon der Norge var med på å innføre et forbud mot å benytte disse rakettene, det hadde noe med klasevåpen å gjøre, men rakettene og vognene befinner seg fortsatt på norsk jord. Jeg håper inderlig at dette utstyret blir overført østover.

 

De vognene er M270 MLRS. Norge har sendt noen eller alle til Ukraina via England. Hva som skjedde med ammunisjonen vet jeg ikke, men utfra det jeg har forstått så var en av grunnene til at Norge satte disse vognene på lager at vi kun hadde klaseammunisjon. Regner nesten med at man ikke får noe fornuftig svar om man spør. Men helt ærlig håper jeg dem sendte den til Ukraina, slik at (det russiske) jævelskapet kan fordrives med jævelskap.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (3 minutter siden):

De vognene er M270 MLRS. Norge har sendt noen eller alle til Ukraina via England. Hva som skjedde med ammunisjonen vet jeg ikke, men utfra det jeg har forstått så var en av grunnene til at Norge satte disse vognene på lager at vi kun hadde klaseammunisjon. Regner nesten med at man ikke får noe fornuftig svar om man spør. Men helt ærlig håper jeg dem sendte den til Ukraina, slik at (det russiske) jævelskapet kan fordrives med jævelskap.

Eksisterende klaseammunisjon kan ombygges i dag. Amerikanerne er i full gang med å ta bort klasestridshodene på eldre ammunisjon for M270 og HIMARS, og sette inn ordinære stridshoder med GPS. Suksessen i Ukraina gjør det åpenbart at klasevåpen ikke er fremtiden for langtrekkende artilleri, da dette var originalt ment for storskala krigføring med store og tettpakkede militære formasjoner som en stridsvognhær. Ukrainerne og russerne har klaseammunisjon, men de så at det har minimal effekt fordi så store formasjoner finnes ikke på feltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (8 minutter siden):

De vognene er M270 MLRS. Norge har sendt noen eller alle til Ukraina via England. Hva som skjedde med ammunisjonen vet jeg ikke, men utfra det jeg har forstått så var en av grunnene til at Norge satte disse vognene på lager at vi kun hadde klaseammunisjon. Regner nesten med at man ikke får noe fornuftig svar om man spør. Men helt ærlig håper jeg dem sendte den til Ukraina, slik at (det russiske) jævelskapet kan fordrives med jævelskap.

Enig, det beste svaret ville være noen i retning av at: 

"vi ikke omtaler spørsmål av denne karakter. Uansett hva vi opplyser blir dette forvridd til det ugjenkjennelige av russisk propaganda."

Hvor det har blitt av de, kan FSB/KGB benytte 1000 timer på ikke å finne ut av.

Lenke til kommentar
JK22 skrev (2 timer siden):

"Alle" vet Biden hadde sverget på tro og ære at han ikke skal levere ATACMS til Ukraina, og fram til det siste var det antatt at disse våpnene som rammet mål så langt vekk kunne være ukrainskbygde Hrim-2/Sapsan basert på Tochka-U, eller at det var snakk om selvmordsdronefly, eller om sabotører. Men; hva om Biden bevisst utelatt at USA ikke skal gir ATACMS til Ukraina, og holder muligheten for at andre land kan gjøre det, åpent? For det har kommet ut at Romania og Polen hadde bestilt et uspesifisert antall ATACMS for HIMARS-kjøretøyene i 2019, og sluttleveransen av disse var i juni 2022.

Tilfeldig?

Om det var polske eller rumenske ATACMS, er ikke mulig å vite. Men nybygde ATACMS er av type M57 (TACMS 2000) med rekkevidde på omtrent 300 km som kan ha samme stridshode som Harpoon sjømålsmissilet. Ettersom Romania har fått 54 ATACMS, kan det mene at Polen kan ha like mange ATACMS. Så minst et dusin eller to kan avdeles i hemmelighet om amerikanerne "erstatte" disse uten at noen kan oppdage dette.

Ved å måle opp avstandene i Google begynner jeg å tenke på hvorfor russerne har så mye artilleri i Enerhodar-området med ZNPP atomkraftverket, om ukrainerne skaffe seg ATACMS kan de ikke angripe Kertsjbroen fra annet enn kun et enslig sted; byen Nikopol med omkringliggende land på den andre siden av Dnepr. Presist 280-290 km. Maks. rekkevidde for ATACMS er på 310 km.

Det kan være noe i dette, risikoen for å flytte vognene inn i dette området blir dermed en ganske stor risiko, og å beskyte russerne i dette området er også en stor risiko. 

Nå kan de naturligvis også bruke områdene øst for Zaporisjzja, men her mister man beskyttelsen fra elven. 

Spørsmålet blir hvor god etteretning Russland har. Selv om det ser smått ut på kartet, så er det fremdeles veldig store områder å lete etter et par "lastebiler". 

Neste spørsmål blir naturligvis hvor effektiv Russerne er på å svare. Rekker Ukrainerne å rigge opp, skyte, rigge ned og fordufte? For her er de innenfor rekkevidde av flere Russiske våpen. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (3 minutter siden):

Det kan være noe i dette, risikoen for å flytte vognene inn i dette området blir dermed en ganske stor risiko, og å beskyte russerne i dette området er også en stor risiko. 

Nå kan de naturligvis også bruke områdene øst for Zaporisjzja, men her mister man beskyttelsen fra elven. 

Spørsmålet blir hvor god etteretning Russland har. Selv om det ser smått ut på kartet, så er det fremdeles veldig store områder å lete etter et par "lastebiler". 

Neste spørsmål blir naturligvis hvor effektiv Russerne er på å svare. Rekker Ukrainerne å rigge opp, skyte, rigge ned og fordufte? For her er de innenfor rekkevidde av flere Russiske våpen. 

Det kan være presist hvorfor så mye artilleri var konsentrert i en militær bakevje som Enerhodar-området som lett kunne ha blitt omgått om ukrainerne brøt gjennom til Melitopol, og hvorfor de nektet å evakuere ZNPP, men de burde aldri ha prøvd å legge Nikopol i ruiner ettersom det ikke bare framprovoserte ukrainsk ild, men også åpner for feiltreff som kan ramme et atomkraftverk.

Lenke til kommentar

 

 

"Ingen tvil" om at atomvåpen for å forsvare Krimhalvøya er en mulighet for Kremlin, i følge tidligere britisk general Tim Cross.

Jeg vet nå ikke det. Putin vet at det er et stort skritt og jeg tror han vil tape ytterligere ansikt om han gjør noe så sykt. Jeg synes også Cross i likhet med mange i Vesten fortsetter å være for negativ om Ukrainas sjanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...