Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

15 hours ago, Dragavon said:

russiske spesialstyrker skal ha prøvd å finne og ødelegge HIMARS i Ukriana og fått pryl.

https://www.express.co.uk/news/world/1652351/putin-news-russia-spetsnaz-forces-himars-gepards-ukraine-war-latest

 

HIMARS er beskyttet av ukrainske spesialstyrker, og de utsetter ikke HIMARS for unødvendig risiko, så russiske spesialstyrker skal være bra desperate for å forsøke å infiltrere ukrainske linjer for SÅ å komme seg gjennom de ukrainske beskyttelsesstyrkene.

 

10 hours ago, Regenburg said:

Jeg også.

Men åtte år i fredstid med lave budsjetter var nok til at US army var nesten hjelpeløse i Koreakrigens første år. Man skjønner jo at 1992-2010 kan ha gjort den russiske armeen helt ugjenkjennelig.

For å holde hæren lavt i hierarki og unngå en trussel mot regimet har sikkerhetsapparatet rundt Putin fjernet kompetente generaler og gjort slike ting som å tyne militærbaser via mafiaen. 

Trolig vet Putin at Nato og Kina aldri vil gå til mellomstatlig krig mot et atombevæpnet Russland. Og han har innbilt seg at han bare trenger spseialstyrker til slikt som å drepe terrorister i Dagestan og støtte regimet i Hviterussland og Kazakstan. 

 

Putin vet jævlig godt at NATO aldri var noen trussel mot Russland, men utelukkende dreide seg om å beskytte Europa fra Sovjet og russiske atomvåpen. Det er også derfor han fyrer av alt han har av raketter mot Ukraina, inkludert splitter nye Zirkon og andre hypersoniske raketter som var ment å tippe balansen mot amerikanske rakettforsvarssystemer. Så det viser bare atter engang at Kremlin aldri har ansett NATO som en MILITÆR trussel som sådann, fordi de vet vi ikke har selvmordstanker. Men jeg tror Putin ser på Vesten og Ukraina som en eksistensiell trussel for den russiske imperialismen. Og det har han faen meg rett i 😄 Ironisk nok fremskynder han selv det russiske imperiets endelige kollaps.

 

6 hours ago, Regenburg said:

Russisk soldat: - Ingen ville krige

Den russiske, tidligere soldaten Pavel Filatiev (33) ble sendt til frontlinja da krigen brøt ut, uten at han visste hvorfor. Nå har han skrevet ei bok om det han beskriver som en grusom krig.

33-åringen tilbrakte to måneder ved fronten, før han resignerte av helseårsaker. Pavel Filatev var fallskjermjeger i det russiske militæret, og visste ikke hva han hadde i vente da han ble sendt til Ukraina.

I boka «Zov» forteller han om sine opplevelser fra krigens to første måneder.

- Vi hadde ingen rett til å gå til angrep på et annet land, særlig ikke de vi sto nærmest. Da alt dette startet, kjente jeg få som trodde på nazist-påstandene, eller i det hele tatt ville krige mot Ukraina. Vi følte ikke hat, og vi så ikke på Ukraina som fiender, skriver han i boka.

- Skuffet over Putin

Filatev hevder at de fleste soldatene er skuffet over det som skjer i Ukraina. Soldatene er skuffet over myndighetene og ledelsen, med Putin og hans politikk, og med forsvarsministeren som ikke tjenestegjør selv, ifølge den tidligere soldaten.

- Vi har alle blitt gisler, og jeg tror vi ble revet med. Vi startet en fryktelig krig. En krig hvor byer blir ødelagt og som fører til at barn, kvinner og eldre dør.

Den russisk-engelske, uavhengige avisa Meduza har gjengitt deler av boka.

 

Alle var brukt, og det var ingen størrelser. Jeg nektet å ta imot en brukt uniform som ikke passet, og etter å ha kranglet med ledelsen kjøpte jeg heller en selv.

Han hevder også at de ikke fikk utdelt varme klær til øvelser i kulda, noe som skal ha ført til at rundt 30 tjenestemenn måtte behandles på sykehus.

Ødelagt våpen

I midten av februar var han på en øvelse på den okkuperte Krim-halvøya. Da alle ble sendt til en ny øvelse, også de syke, skjønte han at noe var i emning.

- De neste dagene var vi på skytebanen, hvor jeg fikk utdelt en maskinpistol. Reima var ødelagt og våpenet rustet. Den første natta med skuddutveksling kilte det seg, skriver han.

20. februar hevder han at alle fikk ordre om å pakke og dra til det som ble omtalt som en pålagt marsj til ukjent destinasjon.

På det tidspunktet var alle utslitt. Noen hadde bodd på øvelsesfeltet i nesten en måned uten forutsetninger for å gjøre det, nervene gikk i spinn og stemningen ble mer alvorlig og uforståelig.

 

23. februar skal troppssjefen ha kommet og fortalt at alle ville gå opp i lønn fra 24. februar.

- Da skjønte vi at noe seriøst kom til å skje.

- Forsto ikke hva som skjedde

Så brøt krigen ut.

- Jeg våknet klokka to om natta, baki en bil. Vi var en kolonne et sted i ødemarka. Jeg klarte ikke å forstå hva som skjedde. Skyter vi mot framrykkende ukrainere? Eller kanskje Nato? Eller angriper vi? Hvem er beskytningen rettet mot?, skriver han.

 

Etter hvert kjørte kolonnen videre, og ifølge Filatev kjørte de mot lyden av artilleri og beskytninger. Hvor de var på vei, eller hvorfor, visste han fremdeles ikke.

- Men det var tydelig at en krig hadde begynt. Seinere fant jeg ut at vi hadde fått ordre om å dra mot Kherson. Det ble også klart at vi hadde gått til angrep på Ukraina. Vi hadde allerede døde og skadde soldater. Ledelsen hadde ingen kommunikasjon. De forsto heller ikke hva som skjedde.

33-åringen beskriver en gjeng med soldater med utdaterte kunnskaper, og uten godt utstyr.

 

- Ingen hadde soveposer, og frosten nådde beinmargen. Vi trengte ikke en fiende, ledelsen hadde satt oss i så dårlige forhold uansett. Hjemløse har bedre liv enn det vi hadde der.

Straffeforfulgt

I midten av april hadde Filatev fått skader på øynene som følge av artilleribeskytning. Etter fem dager med betennelse ble han evakuert.

- Helsepersonellet som sendte meg ut ba meg om å si fra til den medisinske avdelingen om at de manglet nåler og smertestillende.

På brakka med andre sårede, som var skrevet ut fra sykehuset, var det ifølge 33-åringen flere hundre andre sårede soldater.

Én stammet bare, jeg så to personer med hukommelsestap, og mange mennesker drakk bort alle pengene de hadde tjent, beskriver han.

Filatev måtte selv sørge for å få behandling, og måtte betale for denne selv. Han skriver at han i to måneder forsøkte å få det dekket av det russiske militæret, uten å lykkes.

- Jeg bestemte meg for å forlate hæren av helsemessige årsaker. Ledelsen sa at det ville være tjenesteunndragelse, og sendte dokumenter til påtalemyndigheten for å innlede en straffesak. Det er sånn de gjør for å tvinge soldater tilbake.



De russiske paratroppene som ble sendt til Kyiv var Russlands beste avdelinger. Og de var profesjonelle. Og i begynnelsen hadde de ikke noe hat mot ukrainerne overhodet omtrent. De oppførte seg svært sivilisert. Det kan man også se på videoer der de overhodet ikke skyter på sivile, men bare ber dem om å evakuere områdene og ta dekning. Det var ikke før de regulære styrkene, hordene fra det østlige Russland, forsøkte å innta Kyiv på bakken at krigsforbrytelser begynte å bli rapportert i stor skala på nordfronten nord for Kyiv, Bucha-massakren osv.

 

4 hours ago, Raul07 said:

Det er nå en viss underholdning disse showene, kan ikke fatte hvem som tror på dette tullet. Føler de konstant bytter forklaring på hva som skjer for å se folks reaksjon. 

 

 



Typisk projisering. Dette er tanker russerne selv har - altså at de er et imperie som har blitt sabotert og holdt unna sine rettmessige krav på verden.

Det ligner også på tyske tanker etter første verdenskrig og Versaille. Og det ligner på tanker mange folkeslag rundt om i hele verden har gjort seg, hver gang de har lidd et nederlag. Det er alltid "noen" som har skylden, og det er aldri dem selv.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Outlier616 skrev (1 time siden):

Prigozhin har ansvar for og styrer blant annet Wagner-gruppen, så det er ikke en umulighet.

Fælt å si det, men jeg krysser fingrene for at han er død. Det er sjeldent at de som fortjener å dø i krig, faktisk dør.

Det beste er om han fikk begge armer og bein sprengt av, må ha utlagt tarm, og fibrannsår over hele kroppen som må smøres og bandadjeres hver dag resten av hans liv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Hehe, og Putin sender "frierbrev" om samarbeid med Nord-Korea og reagerer på at Latvia og USA kaller Russland for et terrorregime..



Ja, det er latterlig og gjennomsiktig projisering. Russland har en ekstrem tendens, akkurat slik Sovjet hadde, til å anklage fienden for å gjøre det de selv gjør, selv om det ikke er sant. Det er en slags variant av Whataboutism, som Sovjet også "oppfant" eller hvert fall normaliserte. Poenget virker ikke å være å overbevise egne folk om at de har rett, men å så akkurat nok tvil til å gjøre folk kyniske nok til å tro at det er det fiendene deres også driver med.

Lenke til kommentar




Jake Broe, som var missiloperatør og atomvåpenoperatør i USAs luftforsvar, har en ganske overbevisende video om hvorfor han tror angrepet på Krim kan dreie seg om ATACMS. Både USA og Ukraina benekter dette, og de har så vidt vi vet vært ganske ærlige (i hvert fall når det lønner seg). Det er da også selvfølgelig mulig at det kan være et hjemmesnekret ukrainsk missil som ligner. Eller at de tom. har fått hjelp av amerikanerne til å snekre sammen missilene for å gi USA "plausible deniability". Uansett dreier det seg ganske åpenbart om én eller annen form for rakett-basert klasebombevåpen.

Endret av Outlier616
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (25 minutter siden):

Jake Broe, som var missiloperatør og atomvåpenoperatør i USAs luftforsvar, har en ganske overbevisende video om hvorfor han tror angrepet på Krim kan dreie seg om ATACMS. Både USA og Ukraina benekter dette, og de har så vidt vi vet vært ganske ærlige (i hvert fall når det lønner seg). Det er da også selvfølgelig mulig at det kan være et hjemmesnekret ukrainsk missil som ligner. Eller at de tom. har fått hjelp av amerikanerne til å snekre sammen missilene for å gi USA "plausible deniability". Uansett dreier det seg ganske åpenbart om én eller annen form for rakett-basert klasebombevåpen.

Men, det KAN jo også være at denne personen er engasjert av USA for å skulle spre troverdig informasjon som bidrar til å grumse til farvannet ytterligere. Kan det ikke?
Ikke dermed sagt at han farer med tull og tøys, og heller ikke at du @Outlier616 er ukritisk til de kildene du refererer til; det er viktig å være særdeles skeptisk til alt som formidles av informasjon fra de direkte eller indirekte involverte parter.
Og når det er sagt; så mye løgn og fanteri som har kommet fra Russland i denne krigen er det ikke helt uforståelig om f.eks. USA skulle finne på å gi Ukraina våpen som ATACMS uten å ville vedkjenne seg det med en gang. Det er jo denne typen av våpen som vil kunne gi Ukraina en større mulighet til å kunne slå ut uforberedte russiske posisjoner lengre bak fronten enn opprinnelig antatt.
Det vil ha både en taktisk effekt gjennom at man ytterligere stresser den menneskelige og materielle ressurssituasjonen for russerne samt at det gir en psykologisk effekt ved å gi flere av de russiske angriperne en følelse av utrygghet også langt unna fronten.

Lenke til kommentar

Som han sier så er det fullt mulig at USA kanskje ønsker at Russland skal anklage dem for å ha gitt Ukraina ATACMS før de vedgår seg det, slik som skjedde med bla. AGM-88 og flere andre ting som dukket opp i Ukraina. Dersom russerne anklager USA og de har rett så bekrefter amerikanerne det og viser dermed styrke, eller så avfeier de det, og russerne fremstår som tullinger - uansett er det da Ukraina og USA som styrer narrativet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Russia’s Ministry of Foreign Affairs now says the TV pundit’s claims about 100,000 North Korean soldiers are false, which should hardly come as a surprise.

But North Korea could very well send a handful of personnel to gain valuable combat experience and stick it to the U.S. imperialist

...

And while North Korea might send construction workers to the Russia-backed Donbas republics, Pyongyang has stipulated that it will only do so once it has lifted its border restrictions.

 

https://www.nknews.org/2022/08/100000-north-korean-soldiers-wont-fight-in-ukraine-but-a-few-dozen-might/

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Putin: VI ER KLARE TIL Å BEVÆPNE VÅRE ALLIERTE

Russlands president Vladimir Putin sa mandag at Moskva setter pris på sine bånd til land i Latin-Amerika, Asia og Afrika, og at Moskva er klar til å tilby moderne våpen til sine allierte. Det melder Reuters.

- Vi er klare til å tilby våre allierte de mest moderne typer våpen, fra mindre våpen til armerte kjøretøy, og artilleri til luftforsvar og ubemannede luftfartøy, sa Putin under åpningsseremonien til et militærforum i nærheten av Moskva, ifølge nyhetsbyrået.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=102992

Stakkars de "allierte" som Russland har. De hadde sikkert ikke lyst til å bli outet på denne måten. Det blir som når man dilter etter Kjell-Johnny for å flire av han, og han plutselig roper til Biffen og Knokken at han og "gjengen hans" skal komme å banke dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...