Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (2 timer siden):

For en idiot. Snart dukker han sikkert opp på Steigan og Wolfgang Wee-podkasten, hvis han ikke har vært der allerede.

Det er bra Rødt har tatt fullstendig avstand fra meningene hans for snart halvannet år siden, og alltid vært mot Russlands annektering av Krim. Weber har på sin side kritisert Rødt for at de fordømmer Russland og invasjonen.

Er egentlig rart sånne folk som Weber på død og liv skal være medlem av partier de er fundamentalt uenige med. Bra de kastet ham ut. Ser at han i en av Youtube-videoene sine kaller Rødt for "fascister". Hahaha.

Hans eget parti er fascister nå? Haha. Nå fikk jeg meg en god latter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Dagens angrep på militærbasen på Krim ser absolutt enormt ut. Her er det mye ammunisjon som har gått med!

200 kilometer fra fronten.

 




Jeg ville vært jævlig skeptisk til å stå sånn i åpen mark og se på alle de rundene, skuddene og rakettene som "koker av" og flyr veggimellom, holy shit 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt utrolig at slike fyrverkeri kommer nå på nærmest daglig basis. Samtidig driver russiske hus og bygninger av strategisk og taktisk art fortsatt og selvantenner rett som det er... om ikke daglig, så ukentlig. Mye spennende info som ikke kommer frem i lyset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser det spekuleres på om det også kunne ha vært selve jernbanestasjonen
45.589687, 34.565742
Image

Det har vært lagret mye utstyr der tidligere, og tog skal ha blitt forhindret av ødelagte broer, og utstyr kan ha blitt losset av der. Det er også geolokalisert skader på togskinnene rett nord for stasjonen. Men dette er rene spekulasjoner. Bildet er ca 1mnd gammelt vist nok.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enda en flyplass på Krim angrepet?

https://mobile.twitter.com/christogrozev/status/1559483340268371970

Har vi noe video av dette? Kan ha røket en del fly der. Dette er vel et annet angrep i så fall enn det heftige fyrverkeriet vi så tidligere i dag?

Edit:

Bilder av flyplassen fra google maps. Gamle bilder regner jeg med. Men det lover jo godt :) Ser frem til satelitt bilder hvis rapportene om angrep stemmer.

FaRzKkLXkAI89dm(1).jpg.1af7830ae28baef147fa52feaf9c5f80.jpg

 

FaR2dDzWQAAYOyy.thumb.png.9bdd8920bbe56ae85e5feb5fcaf63e1c.png

 

Edit 2:

Der fant jeg jaggu en god stripe til med fly på samme flyplassen. Noen som kan si hvilke typer fly dette er? Edit 3: De lange er Su-24 og de mindre er Su-25 tror jeg.

Simferopol3.thumb.jpg.af7f28ec301d086a82e0ee15a5ecffc7.jpg

Simferopol4.jpg.51dd30626b06f56276a41a3d99cca274.jpg

https://www.google.com/maps/place/Simferopol/@45.1209334,33.984189,2671m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x40eadddedf991cc5:0x9c29422fbc780b40!8m2!3d44.952117!4d34.102417

Endret av Enceladus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Albania skrev (8 timer siden):

Muligens nytt angrep på Krim

 

 

Det betyr i så fall at dette er den andre sabotasjeaksjonen mot russiske våpenlager i dag. Og det langt inn på Krim, jeg leste allerede i dag tidlig ca. 06.30 om det første, og det kom fra russiske media som kunne opplyse at 2000 sivile hadde blitt evakuert fra området rundt våpenlageret. Og det siste ser minst like livlig ut:

(20) English Luhansk på Twitter: "#Dzhankoy district, occupied Crimea: fires and detonations https://t.co/nCMsuhHnvu" / Twitter

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (19 timer siden):

Så da er det ikke noe som rent juridisk og moralsk som hindrer oss å bruke den type våpen hvis fienden først har brukt dem mot oss, det er jo interessant. 

Men likevel så tror jeg det vil sitte langt inne for vesten i å svare med samme mynt. Opinionen mot den slags uhyrlige våpen er for sterk vil jeg tro, særlig med våpen som har fått mye oppmerksomhet og har et dårlig omdømme fra før; slik som f.eks napalm og klasevåpen.

Om dette var en verdenskrig og vi var direkte involverte i en eksistensiell krig ville saken stilt seg annerledes, da gjør vi det vi må for å overleve. Men enn så lenge NATO ikke er angrepet eller om Russland skulle ty til atomvåpen så tviler jeg sterkt på at vi tillater bruk, i hvert fall oss her i de mer demokratisk og siviliserte landene. Land i gråsonen av demokratiet som Tyrkia, Israel og USA kan lettere legitimere bruk og få støtte til det i egen befolkning.

Ukrainerne er allerede i en eksistensiell krig, og det begynner å haste for å gjenerobre den okkuperte Ukraina som risikere massedød og befolkningstømming i den kommende vinteren om internasjonal nødhjelp og ukrainske assistanse ikke kom dit. Det er bare få tusener som står i veien, så man ikke vil trenge å drepe så mange, men sjokkvirkningen dette kan produsere kan bli verdifullt for å få de russiske styrkene til å gi etter. Om det kom til en norsk-russisk krig, må nordmennene slåss som de gamle vikinger for å stoppe og slå tilbake nihilistiske soldater som ikke bryr seg om egne liv, menneskeverd eller moralske sedvaner, for å sjokkere dem ut av disses mentale likegyldighet. Man må tvinge fram instinktene i de russiske soldatene.

Amerikanske militære har ikke betenkninger i det, ettersom de er troende til å gjøre alt for å unngå stor tap i egne styrker, selv hente fram napalm B-varianten kjent fra Vietnam, blant annet for klasebomber som var utviklet for B-52 bombefly i 1970-årene. Den gang skulle B-52D brenne alt levende i flere kilometer omkrets med klasebomber i hundretall som så utløses for å antenne napalm, og var ment for å stoppe nordkoreanske storoffensiver den gang. Disse våpnene ble aldri tatt i bruk og destruert. Men dette eksemplet vist at USA kan ha spesielt opprørende moralødeleggende våpen om de skulle ønske det.

I slutten må mange millioner liv reddes om man er nødt til å bruke inhumane våpen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.express.co.uk/news/world/1655782/ukraine-live-vladimir-putin-russia-donbas-zelensky-HIMARS-latest-updates

Angivelig skal den russiske TV propagandisten og SoMe influenceren, 25 år gamle Zemfira Suleymanova, ha blitt drept av en landmine i Donbas.

"She was killed yesterday by a landmine during a journalistic outing. She was a volunteer and a journalist. She sustained injuries incompatible with life during the trip," Aksel said."

Skader som er inkompatible med å leve høres ut som den mest "matter of fact" militære forklaringen på traumatisk død jeg noen gang har hørt.

Endret av Outlier616
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hørt den setningen en del ganger før i medisinsk sammenheng. Tror det er en spesifikk ting de sier om visse skader:

Sitat
  • Injuries not compatible with life. These include but are not necessarily limited to decapitation, catastrophic brain trauma, incineration, severing of the body, or injuries that do not permit effective administration of CPR. If a patient has sustained such injuries, it should be intuitively obvious that the patient is non-viable.

Med andre ord, om det bare er søppel igjen av kroppen din får du det stempelet.
Kan godt tenke meg anti-tank mine under en sivil bil gir det resultatet.

Endret av SkyMarshall Arts
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (3 timer siden):

Ser det spekuleres på om det også kunne ha vært selve jernbanestasjonen
45.589687, 34.565742
Image

Det har vært lagret mye utstyr der tidligere, og tog skal ha blitt forhindret av ødelagte broer, og utstyr kan ha blitt losset av der. Det er også geolokalisert skader på togskinnene rett nord for stasjonen. Men dette er rene spekulasjoner. Bildet er ca 1mnd gammelt vist nok.

Dette er hensatte feltutstyr som hadde blitt returnert til Krim-halvøya, egentlig ikke overraskende ettersom jernbanestasjonsområdet ligger som siste stopp fra Kertsjbroen til det ukrainske jernbanenettverket, og var tradisjonelt et skifteområde for tog i Krim-halvøya med lette tilgjengelige lagerplass. Det var ikke mulig å ha et stort depotområde nærmere selve Ukraina fordi byen Dzhankoi er for tett bebygd og terrenget mot Chronhar-overgangen for åpent og dårlig egnet. Dessuten hadde ammunisjonsdepoter eksplodert i Chonhar-området ikke så lenge siden. Dette i praktisk er siste stopp for den russiske logistikktjenesten før entring av den okkuperte Ukraina. Mye ammunisjon, mange MRLS kjøretøyer og mye annet inkludert brensel der.

Uvisst hva utløst dette, russerne hevdet dette skyldes sabotasje. Andre hendelser annetsteds kan tyder på at det er noe i dette, selv om det lot til å være mulig at det var droneoperatører - akkurat som da et oljeraffineri i Saudi-Arabia var angrepet av iranske droner som var styrt inn av folk på innsiden. Det var et par mystiske droneangrep "ut av det blått" i selve Russland som aldri var sporet ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (7 minutter siden):

Ukrainerne er allerede i en eksistensiell krig, og det begynner å haste for å gjenerobre den okkuperte Ukraina som risikere massedød og befolkningstømming i den kommende vinteren om internasjonal nødhjelp og ukrainske assistanse ikke kom dit. Det er bare få tusener som står i veien, så man ikke vil trenge å drepe så mange, men sjokkvirkningen dette kan produsere kan bli verdifullt for å få de russiske styrkene til å gi etter. Om det kom til en norsk-russisk krig, må nordmennene slåss som de gamle vikinger for å stoppe og slå tilbake nihilistiske soldater som ikke bryr seg om egne liv, menneskeverd eller moralske sedvaner, for å sjokkere dem ut av disses mentale likegyldighet. Man må tvinge fram instinktene i de russiske soldatene.

Amerikanske militære har ikke betenkninger i det, ettersom de er troende til å gjøre alt for å unngå stor tap i egne styrker, selv hente fram napalm B-varianten kjent fra Vietnam, blant annet for klasebomber som var utviklet for B-52 bombefly i 1970-årene. Den gang skulle B-52D brenne alt levende i flere kilometer omkrets med klasebomber i hundretall som så utløses for å antenne napalm, og var ment for å stoppe nordkoreanske storoffensiver den gang. Disse våpnene ble aldri tatt i bruk og destruert. Men dette eksemplet vist at USA kan ha spesielt opprørende moralødeleggende våpen om de skulle ønske det.

I slutten må mange millioner liv reddes om man er nødt til å bruke inhumane våpen.

Problemstillingen som JK22 tar opp er høyst interessant og relevant. Det er ikke særlig overbevisende å hevde at Vietnamkrigen var en eksistensiell krig for USA. Den var muligens "eksistensiell" for det amerikanske selvbildet og president Nixon som iverksatte ren terrorbombing i Dresden stil, en krig USA uansett tapte. De eneste Vietnamkrigen var eksistensiell for, var de ca. 50.000 amerikanske unggutter og de millioner av vietnamesiske offer for denne krigen, dette i tillegg til det vietnamesiske folk.

USA kom seg på bena etter noen få år, og toppet det hele med Irak I i 1991, der æren og selvbildet langt på vei ble gjenopprettet. 

Ukrainakrigen er heller ikke "eksistensiell" for Russland. Om de til og med taper Krim har Russland mer enn nok landområder og naturressurser til å å greie seg, og de har fortsatt full tilgang til Svartehavet. Og verken Ukraina eller NATO vil fortsette øst/nordøst fra Donbass for å erobre Moskva, hvem i helvete vil ha Moskva? 

Men for Ukraina er denne krigen absolutt eksistensiell, de vet hva Putin vil, men det viktigste i denne kampen er at polakkene, balterne og til og med finnene og svenske, oppfatter denne krigen som eksistensiell, riktignok i et lengre tidsperspektiv, men de har sett faenskapet og har en reell og begrunnet frykt for at de kan ble neste offer.

Så tilbake til temaet; er napalm, klasebomber og hemningsløs voldsutøvelse noe å sette seg ned og vurdere for eller mot, hvis en opplever en eksistensiell krig? 

Neppe. Så vidt jeg husker hadde vi i Norge noen rakettutskytningsvogner som var satt på lager fordi de rakettene vi hadde kjøpt inn ble forbudt i en eller annen konvensjon der Norge var med på å innføre et forbud mot å benytte disse rakettene, det hadde noe med klasevåpen å gjøre, men rakettene og vognene befinner seg fortsatt på norsk jord. Jeg håper inderlig at dette utstyret blir overført østover.

 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (10 minutter siden):

Neppe. Så vidt jeg husker hadde vi i Norge noen rakettutskytningsvogner som var satt på lager fordi de rakettene vi hadde kjøpt inn ble forbudt i en eller annen konvensjon der Norge var med på å innføre et forbud mot å benytte disse rakettene, det hadde noe med klasevåpen å gjøre, men rakettene og vognene befinner seg fortsatt på norsk jord. Jeg håper inderlig at dette utstyret blir overført østover.

GB har oppgraderte MLRS vogner i bruk i hæren i dag. Vi har sendt ihvertfall 3 vogner til GB, de skal oppgradere de og bruke de sjølv, så har GB sendt sine vogner til Ukraina. Så inndirekte så har Ukraina fått slike vogner fra Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...