Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Outlier616 skrev (1 minutt siden):

 

 

"Ingen tvil" om at atomvåpen for å forsvare Krimhalvøya er en mulighet for Kremlin, i følge tidligere britisk general Tim Cross.

Jeg vet nå ikke det. Putin vet at det er et stort skritt og jeg tror han vil tape ytterligere ansikt om han gjør noe så sykt. Jeg synes også Cross i likhet med mange i Vesten fortsetter å være for negativ om Ukrainas sjanser.

Han har i hvert fall pene mansjettknapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

38 000 biler skal ha forlatt Krim i går, mandag.

Utrolige tall om de stemmer. Det må svirre rykter om at Ukrainerne er på vei. Russerne har levd med sensur i 100 år, men jungeltelegrafen er desto sterkere. De to eksplosjonene på flybasen kan ikke være nok alene til å utløse denne panikken.

 

 

Endret av Regenburg
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mange russere på Krim har litt panikk nå fra alt jeg har lest og sett. Køen står fremdeles over Kerch. Det er ikke et sted jeg hadde ønsket å befinne meg nå. Men jeg velger å tro at ukrainerne er smarte nok til å la broen stå til de russerne som vil og kan har kommet seg bort, så slipper man å handskes med dem på et senere tidspunkt dersom det å ta tilbake Krim blir aktuelt.

Sitter også og leser i den første tråden om Ukraina i dagene før og rett etter krigen begynte, og må si det er både interessant og lærerikt og en god påminnelse. Mange hadde mye innsiktsfullt og mye som ble sagt var nærmest i ettertid å anse som profetisk. Mange tok også feil om en del ting - naturlig nok. Mange trodde Kyiv ville falle raskt f.eks og at regjeringen ville flykte, men i stor grad var "the writing on the wall" allerede. Russland skulle invandere, og det ble raskt klart at noe var veldig, veldig galt med det russiske militæres innsats.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg fulgt med på noe særlig den siste uken bortsett fra å lese her inne, men er det noe bevis for at Ukraina har noe offensiv på gang? Sånn bortsett fra diverse potensielle aksjoner på flybaser og ammunisjonslagere? Russerne driver jo med aktive offensive operasjoner på absolutt alle fronter om dagen. Om det ikke skjer noe ufattelig snart så vil det bli kaldt og vanskelig ettervært.

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (32 minutter siden):

38 000 biler skal ha forlatt Krim i går, mandag.

Utrolige tall om de stemmer. Det må svirre rykter om at Ukrainerne er på vei. Russerne har levd med sensur i 100 år, men jungeltelegrafen er desto sterkere. De to eksplosjonene på flybasen kan ikke være nok alene til å utløse denne panikken.

 

 

Apropos flyplassen; Hvardiiske-området er underlagt streng sensur, men ifølge russiske medier var det registrert svartrøyk i slik mengder at man reagert på det, og lyd av gjentatte smell. Her må det huskes at parkerte fly brenner, ikke eksplodere - og ettersom det er en førsteprioritetsbase i kontrast til Saki som var en beredskapsbase, dvs. de enorme ammunisjonsmengdene i det frie, ment det at lite ammunisjon og brensel vil være i nærheten av flyene.

Det rapporteres om "små droner", betyr det disse DJI droner fra feltet benyttet av ukrainske militære med små sprenglegemer som småkalibrede mortergranater? Disse er veldig lett å smugle inn, spesielt fra Russland midt i turistsesongen. Det finnes til og med lette tilgjengelige sivildroner på Krim-halvøya som er lett å få tak på!

Det er nå mange meldinger om sabotasjeaksjoner i både okkuperte Ukraina og Russland. Noen er i gjæret.

Ukrainerne har så langt holdt seg sterkt defensivt i mange dager, og skal blant annet ha tapte terreng på kun to fronter; Donbassfronten mot Bakhmut og Donetskfronten til sør for storbyen. Litt for defensivt.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, SkyMarshall Arts said:

Nå har ikke jeg fulgt med på noe særlig den siste uken bortsett fra å lese her inne, men er det noe bevis for at Ukraina har noe offensiv på gang? Sånn bortsett fra diverse potensielle aksjoner på flybaser og ammunisjonslagere? Russerne driver jo med aktive offensive operasjoner på absolutt alle fronter om dagen. Om det ikke skjer noe ufattelig snart så vil det bli kaldt og vanskelig ettervært.


Noen påstår det kan være offensiv på gang, men så vidt jeg vet og kan se driver ukrainerne fortsatt og plukker fra hverandre linjene og forsyningene til russerne i sør.

Samtlige russiske offensiver har vel også stanset opp pga. mangel på mannskap?

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (2 minutter siden):


Noen påstår det kan være offensiv på gang, men så vidt jeg vet og kan se driver ukrainerne fortsatt og plukker fra hverandre linjene og forsyningene til russerne i sør.

Samtlige russiske offensiver har vel også stanset opp pga. mangel på mannskap?

Death by a thousand cuts, virker det som Ukraina driver med egentlig. Kan jo hende det er en effektiv tilnærming.

Nei jeg vet ikke hva ståa er for russerne. Leser bare at de dytter på i samtlige fronter.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/08/16/7363550/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at de stadig forsøker, men det virker også som om de stadig stopper opp pga. manglende styrker, og angrepene deres blir stadig svakere og varer i kortere tid. Det samme gjelder tildels ukrainerne. Det er liksom ikke noe giv i noen retning. Men jeg mistenker det er delvis fordi ukrainerne ikke er villige til å ofre menn og materiell - ennå. De vil nok svekke russerne så mye som mulig. Og det tror jeg de gjør lurt i. Vinteren blir vanskelig for begge sider, men tross alt vanskeligst for Russland. Mens Ukraina kanskje tom. vil kunne manøvrere på hard jord og med lokale forsyninger og hjelp.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, SkyMarshall Arts said:

Nå har ikke jeg fulgt med på noe særlig den siste uken bortsett fra å lese her inne, men er det noe bevis for at Ukraina har noe offensiv på gang? Sånn bortsett fra diverse potensielle aksjoner på flybaser og ammunisjonslagere? Russerne driver jo med aktive offensive operasjoner på absolutt alle fronter om dagen. Om det ikke skjer noe ufattelig snart så vil det bli kaldt og vanskelig ettervært.

Det kan være dei er meir offansive miltært. I kva grad er usikkert. Det har vært lite om russiske angrep på mål i Ukraina, men frå UNHR oppdateringa så ser det ikkje ut til at angrepa har minska mykje,

Ukraine: civilian casualty update 15 August 2022 | OHCHR

114 døde sivile, 106 av dei i regjeringskontrollerte områder. Litt lågare tal enn månadane før, men Ukraina har oppfordra til evakuering av sivile nær fronten og om sivile har evakuert så kan det være grunnen.

Ellers er Ukraina nær konkurs og berre direkte overføringar og utsett betaling av renter og avdrag på lån stoppar dei frå konkurs.

Ukraine's creditors agree 2-year freeze on $20 billion overseas debt | Reuters

Det ser også ut som det går hardt ut over infrastruktur i Ukraina:

• Ukraine infrastructure damage 2022 | Statista

Dette kan gjere det vanskelegare for Ukraina å kome på offansiven militært. Og det kan bli kaldt for sivile slik ordføraren i Kiev advarer om.

Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (1 minutt siden):

Ja man får nesten håpe denne krigen får en eller annen konklusjon innen vinteren. Ellers tror jeg det blir tragedie.
Men sånn som det ser ut for meg, så er piffen litt ute og varslet offensiv uteble. Vanskelig å si hva som skjer.

Krigen var en tragedie fra den dagen Russland angrep Ukraina. Rart at du ikke har forstått det enda....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (36 minutter siden):

Ja man får nesten håpe denne krigen får en eller annen konklusjon innen vinteren. Ellers tror jeg det blir tragedie.
Men sånn som det ser ut for meg, så er piffen litt ute og varslet offensiv uteble. Vanskelig å si hva som skjer.

En britisk tabloid sier russiske tjenestemenn har sendt følere ut til vesten om å få ukraina til forhandlingsbordet.

Jeg har lite tro på det. For det første forsi en tabloid har saken. For det andre fordi forhandlinger ER forsøkt i mars. Russerne drev bare gjøn. 

Til sist fordi Putin ikke er interessert i fred. Russland lider for lite. Han blåser i om noen tusen soldater dør. Selv en halv million døde soldater er ingenting mot å annektere hele Ukraina. Et kortvarig offer for en evig gevinst i hans hode.

Ikke før russerne er helt på bakbeina og kastet ut av Krim vil han forhandle.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (10 minutter siden):

En britisk tabloid sier russiske tjenestemenn har sendt følere ut til vesten om å få ukraina til forhandlingsbordet.

Jeg har lite tro på det. For det første forsi en tabloid har saken. For det andre fordi forhandlinger ER forsøkt i mars. Russerne drev bare gjøn. 

Til sist fordi Putin ikke er interessert i fred. Russland lider for lite. Han blåser i om noen tusen soldater dør. Selv en halv million døde soldater er ingenting mot å annektere hele Ukraina. Et kortvarig offer for en evig gevinst i hans hode.

Ikke før russerne er helt på bakbeina og kastet ut av Krim vil han forhandle.

Det hadde jo vært å håpe at de pratet sammen snart. Men har heller ingen tro på det.

Ukraina gikk ut med dette i forrige uke da, hva enn det betyr: 

Sitat

It is vital to end the active phase of the war before the onset of winter, since the risks of Russian attacks on Ukraine's thermal power infrastructure remain, said head of the President’s Office of Ukraine Andriy Yermak.

"Of course, such risks [missile attacks on thermal power facilities] persist throughout the war. The Russian army continues to attack our infrastructure facilities. This is one of their goals, they don't even hide it. Accordingly, this is one of the reasons why we want to take maximum measures to end the active part of the war before the end of autumn," Yermak said in an exclusive interview with Interfax-Ukraine.

Men relativt vanskelig å avslutte aktiv fase av krigen om Russland fortsetter å gnage på. Kan ikke akkurat se at de får til å gjøre Russland ute av stand til å drive offensiv krigføring før vintern kommer. Men det er jo mulig det er det vi ser forsøk på nå, og ta ut logistikk og kapabiliteter i luften.

Endret av SkyMarshall Arts
Lenke til kommentar

Køer ved jernbanen for å rømme Krim. Skulle likt å vist hvor mange som er turister og hvor mange som er nybyggere.

 

Det arrangeres protester (med betalte demonstranter) utenfor den amerikanske og britiske ambassaden i Russland. De protesterer mot ukrainak nazisme. Russerne protesterer altså mot sin egen krig utenfor den amerikanske ambassaden.

 

Finland skal redusere mengden turistvisum med 90% ift Russland. Denne ene tingen som rammer velstanden og livene til velstående russere har mobilisert flere følelser fra dem enn krigen selv. Typisk for et folk hvis oppførsel i sum er i kategori avskum. Dog med hederlige og modige unntak som demonstrantene i februar og mars som ble banket av putins djevelske politi og kastet i fengsel.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Regenburg said:

En britisk tabloid sier russiske tjenestemenn har sendt følere ut til vesten om å få ukraina til forhandlingsbordet.

Jeg har lite tro på det. For det første forsi en tabloid har saken. For det andre fordi forhandlinger ER forsøkt i mars. Russerne drev bare gjøn. 

Til sist fordi Putin ikke er interessert i fred. Russland lider for lite. Han blåser i om noen tusen soldater dør. Selv en halv million døde soldater er ingenting mot å annektere hele Ukraina. Et kortvarig offer for en evig gevinst i hans hode.

Ikke før russerne er helt på bakbeina og kastet ut av Krim vil han forhandle.

Eller argumentasjonen kan snuast. Ukraina er ikkje øydelagt nok enno til at dei er interessert i å få stoppa krigen sjølv om dei då må gje opp Krim og andre areal.

Om det no blir stillingskrig med fronten der den er så blir det kanskje ein forhandla fredsavtale etter nokre år.

Endret av Samms
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (1 time siden):

Nå har ikke jeg fulgt med på noe særlig den siste uken bortsett fra å lese her inne, men er det noe bevis for at Ukraina har noe offensiv på gang? Sånn bortsett fra diverse potensielle aksjoner på flybaser og ammunisjonslagere? Russerne driver jo med aktive offensive operasjoner på absolutt alle fronter om dagen. Om det ikke skjer noe ufattelig snart så vil det bli kaldt og vanskelig ettervært.

Nå prøver jeg etter beste evne å være nøytral.

Jeg er alt annet enn "nøytral" i kampen mellom Russland og Ukraina. Der er jeg ukrainer.

Men litt av hemmeligheten er å forstå at dette er en krig. Det er ingen "spesiell militær operasjon."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (2 minutter siden):

Eller argumentasjonen kan snuast. Ukraina er ikkje øydelagt nok enno til at dei er interessert i å få stoppa krigen sjølv om dei då må gje opp Krim og andre areal.

Russlands fascistregime vet at de holder tigeren etter halen. Så snart Ukraina får et år på seg i fred blir de i praksis og ganske kort tid etter formelt natomedlemmer og Eu medlemmer. De vil da bli rikere enn russerne og beskyttes av amerikanske sikkerhetsgarantier. Putin vil da for evig ha tapt imperiedrømmen sin. Så hva skal han finne på nå da.

Kanskje invadere Kazakstan. Kremlin har sagt at de har det på plakateb. Det er dette han burde ha gjort først. Ukraina ville aldri fått eu og natomedlemskap uten denne krigenm og kazakstan ville FN mumlet sanksjoner om og ikke noe mer.

Et Russland forent med Hviterussland og Kazakstan og kanskje flere stanland i sentralasia kunne kanskje døyvet den verste hungeren etter imperie for satanen i Moskwa?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...