Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Diggerman skrev (57 minutter siden):

Mulig du har rett, men det jeg ser nå strider mot alt jeg har lært om krigføring etter et liv i uniform. Det du beskriver er en av et utall mulige hypoteser. Hadde vært interessant å skjønne hvorfor du landet på akkurat denne?

Oi, det er et veldig vanskelig spørsmål å svare på, for det er ganske omfattende. Men jeg må presisere, som jeg skrev, det er ikke sikkert jeg har rett, for det er veldig lite sikker informasjon. Jeg vil også påpeke at vurderingen gjelder for angrepet mot Kiev og tildels Kharkov basert på viktighet og distanser. Men tilsvarende kan også gjelde for andre steder i landet. Og, jeg skriver litt overfladisk for å holde det kort. 

Når jeg skrev første gangen var det antakelser basert på egen trening, krigshistorikk og litteratur, satellittbilder av utstyr, samt hva Putin har sagt og hva jeg ut fra dette antok ville være hans umiddelbare målsetting, da også sett opp mot Russlands tidligere operasjoner samt hvilke våpensystemer de har erfaring med fra disse, opp mot hva Ukraina hadde fått, osv.

Det jeg har skrevet etterpå har vært en blanding av av disse forventningene og hva skal vi si, etterpåklokskap. Med det mener jeg at jeg har prøvd å følge med på informasjonen som har kommet fra landet, sett på hvilke kjøretøy som er avbildet, hvilke skader de evt har, hvor i landet de tilsynelatende er, antall osv. Og gjennom dette prøvd å se om mine antakelser har stemt sånn nogen lunde. 

Men, så kan det også være at jeg tolker det jeg ser som bekreftelser på hva jeg trodde ville skje, uten at det nødvendigvis er helt sånn. Og jeg kan vel legge til at jeg skrev dette når invasjonen startet og jeg så at invasjonstyrker nord for Kiev rørte på seg, før dette var jeg overbevist om at Russland ikke ville starte en fullskala krig. 

Når jeg skrev første gangen var tanken min at Putin ikke ønsket å knuse Ukraina og ta landet, han ville styrte et regime og frigi, til og med vinne folket. En form for naivitet mtp. hva som ventet dem. 

Da måtte regjeringen styres og erstattes så fort som mulig. Jeg tror Putin så for seg at regjeringen ville rømme til et av nabolandene, og senke moralen, slik at den ble lett å erstatte. Og for å være ærlig, det trodde jeg også de ville gjøre. 

Russland ville altså gjøre seg ferdige kjapt, innta Kiev og andre strategiske byer, etablere ny regjering, og så få landet til å falle derfra etter kort tid. Jeg så for meg en spydspissoperasjon, og jeg så for meg at denne ville bestå av pansrede kjøretøyer som presset hardt for å innta byen samt å bistå med å befeste noen av målene de luftbårne styrkene skulle ta. Dette gikk ikke spesielt bra for Russerne, spesieltvtakkettv-0*

Det var også flere ting jeg tok feil på. Jeg ville ikke trodd regjeringen ville bli værende i Kiev, men det vi ser er nye og gamle presidenter, ordførere og alskens frontfigurer som er i gatene med sitt folk. Dette gir naturligvis en ekstra moralboost. 

Videre trodde jeg Russland langt raskere ville oppnå luftherredømme. Det er ikke før nå i dag at de begynner å få et skikkelig overtak der, etter å ha sendt inn et større antall nye fly. Men til tross for dette, Ukrainske piloter er fremdeles i luften. 

Russland har S400 systemer som dekker så og si hele Ukraina. Dette skulle være selveste F-35 dødaren, men, til tross for dette har ikke bare Ukrainske fly fått operere over Kiev, men også droner har fått fly rekativt fritt. 

Jeg vet ikke om jeg svarte på det du lurte på? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

..

Hvorfor har kolonnen fått lov til å fortsette å bevege seg mot Kyiv?

– Det ser ut som de har fått frem støtte som f.eks. luftvern eller hadde det vært galskap å stå oppmarsjert sånn, sier oberstløytnant Geir Hågen Karlsen til NRK.

Hva vil skje videre nå?

– Det er to alternativer rundt Kyiv nå. Det ene er at russerne først omringer byen og så kan de være at de gir Ukrainerne et ultimatum om å overgi seg. Eventuelt så kan de gå mer direkte innover mot sentrum,

– Uansett så blir det bykamper som blir langvarig og blodig. Det blir store ødeleggelser og grusomt store sivile lidelser for nå begynner folk etter hvert å gå tom for mat, bensin, strømmen går, vannet går, sykehusene går tomme for medisiner så dette kan bli svært vanskelig. Det er ikke mulig å se noen politisk løsning på kort sikt, sier Karlsen.

..

https://www.nrk.no/urix/_-ser-ut-som-russerne-har-problemer-med-kampmoralen-1.15874965

Lenke til kommentar
OddZen skrev (22 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hva jeg skal syntes om det at det ikke virker som om Ukrainia ikke har prøvd å få folk til å flykte fra de store byene, særlig Kyiv før Russland prøver å ta byen. 

Det er så enkelt som at ein ikkje kan forsvare ein folketom by. Å evakuere/flykte er det samme som å overgi byen. Så sjølv om det hadde spart menneskeliv om Ukrainia hadde overgitt seg heilt og holdent utan kamp så er ikkje det eit realistisk alternativ. 

Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

– Det er to alternativer rundt Kyiv nå. Det ene er at russerne først omringer byen og så kan de være at de gir Ukrainerne et ultimatum om å overgi seg. Eventuelt så kan de gå mer direkte innover mot sentrum

Det tredje alternativ er god gamaldags beleiring der ein omringer byen og stopper forsyningsleveransane slik at innbyggerane enten må overgi seg eller svelte. Dette tar tid men vil spare russerane for å enten å måtte inn i kostbare gatekamper eller bombe byen med den politiske kostnaden det medfører. 

Spørsmålet er om russerane vil få til å stoppe alle forsyningane, og om russerane har tid til å vente. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 minutter siden):

Det er så enkelt som at ein ikkje kan forsvare ein folketom by. Å evakuere/flykte er det samme som å overgi byen. Så sjølv om det hadde spart menneskeliv om Ukrainia hadde overgitt seg heilt og holdent utan kamp så er ikkje det eit realistisk alternativ. 

Den er jo ikke folketom hvis soldater er der, eventuelt la regjeringen være igjen med soldatene. Kyiv er et mål av mange grunner, men neppe pga. sivilbefolkningen, som jeg her mener man burde fått ut. 

Ser masse bilder og filmer av barn, flere tusen barn i undergrunnen og i bomberom. Jeg ville aldri tatt den sjansen. Hvis noen kom for å ta huset mitt, ville jeg fått barna i sikkerhet før jeg eventuelt ville forsvart det. 

Lenke til kommentar

Biden speech preview: 'Putin’s war was premeditated and unprovoked.'
The White House has released some key lines from Joe Biden’s State of the Union address tonight, including the warning that dictators should “pay a price for their aggression” and the assertion that “American diplomacy matters.”

You can follow more developments on the American political response to Ukraine on our US politics liveblog, which will have full coverage of tonight’s speech.

From Biden’s planned remarks:

Throughout our history we’ve learned this lesson – when dictators do not pay a price for their aggression, they cause more chaos. They keep moving. And, the costs and threats to America and the world keep rising.

That’s why the NATO Alliance was created to secure peace and stability in Europe after World War 2. The United States is a member along with 29 other nations. It matters. American diplomacy matters

Putin’s war was premeditated and unprovoked. He rejected efforts at diplomacy. He thought the West and NATO wouldn’t respond. And, he thought he could divide us here at home. Putin was wrong. We were ready.

https://www.theguardian.com/world/live/2022/mar/01/ukraine-russia-latest-news-live-updates-war-vladimir-putin-kyiv-kharkiv-russian-invasion-update?filterKeyEvents=false

Hvilke NATO-greier er det Biden prater om? Disse flyene på vingene i utkanten av Europa? Var ikke tonen at NATO ikke skulle engasjere seg, eller har jeg misforstått noe nå?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zjytomyr-attack__01mar2022.thumb.jpg.cf9f605496c6edfb33198e98d4b012b3.jpg


I går kl. 23:52 To personer drept av luftangrep i Zjytomyr To personer skal ha mistet livet og tre er såret etter et russisk luftangrep over byen Zjytomyr, melder ukrainske myndigheter på Twitter. Ti bolighus skal ha blitt truffet, og flere av bygningen skal være i brann. Det skal også ha rammet vinduer i et sykehus i nærheten, skriver det ukrainske nyhetsbyrået Ukrinform på Twitter. Det fryktes at personer ikke har kommet seg ut av husene som ble truffet.

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927

Lenke til kommentar

00:04 SVs Landsstyre går imot å sende våpen til Ukraina I kveld har SVs Landsstyre behandlet spørsmålet om å sende 2000 panservernraketter av typen M72 til Ukraina.
Landsstyret har vedtatt å gå imot å sende norske våpen til Ukraina, med 21 mot 18 stemmer.

– I spørsmålet om å donere våpen til Ukraina har SV vurdert viktige argumenter både for og mot, og et flertall i landsstyret har nå landet på å si nei til å sende våpen. SV har forståelse for regjeringens beslutning om å donere 2000 panservernraketter, men mener det likevel er viktige motargumenter. Det handler blant annet om kontroll med hva våpnene brukes til og hva slags følger dette vedtaket vil få for framtidig norsk våpeneksport, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Det ble også fattet vedtak om at SV støtter regjeringens beslutning om å donere militært beskyttelsesutstyr til Ukraina, og fordømmer den russiske invasjonen av Ukraina på det sterkeste.

– Hvert land må velge sin rolle i solidaritetsarbeidet med Ukraina. Norge kan først og fremst gjøre en forskjell gjennom humanitær hjelp, beskyttelse av flyktninger og sterke økonomiske sanksjoner mot de russiske oligarkene, sier Lysbakken.

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927

SV har 13 seter på Stortingets 169 seter (7,69 %)

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Biden speech preview: 'Putin’s war was premeditated and unprovoked.'
The White House has released some key lines from Joe Biden’s State of the Union address tonight, including the warning that dictators should “pay a price for their aggression” and the assertion that “American diplomacy matters.”

You can follow more developments on the American political response to Ukraine on our US politics liveblog, which will have full coverage of tonight’s speech.

From Biden’s planned remarks:

Throughout our history we’ve learned this lesson – when dictators do not pay a price for their aggression, they cause more chaos. They keep moving. And, the costs and threats to America and the world keep rising.

That’s why the NATO Alliance was created to secure peace and stability in Europe after World War 2. The United States is a member along with 29 other nations. It matters. American diplomacy matters

Putin’s war was premeditated and unprovoked. He rejected efforts at diplomacy. He thought the West and NATO wouldn’t respond. And, he thought he could divide us here at home. Putin was wrong. We were ready.

https://www.theguardian.com/world/live/2022/mar/01/ukraine-russia-latest-news-live-updates-war-vladimir-putin-kyiv-kharkiv-russian-invasion-update?filterKeyEvents=false

Hvilke NATO-greier er det Biden prater om? Disse flyene på vingene i utkanten av Europa? Var ikke tonen at NATO ikke skulle engasjere seg, eller har jeg misforstått noe nå?

Han refererer vel til at Putin trodde/håpet alle nato-land skulle lukke øynene helt, og bare la han styre på, men er vel nato-land (stort sett) som har initiert og vært pådriver for ulike større tiltak (sankajoner, donasjoner, fordømmelser, etterretning etc). 

Endret av iblazeqt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ti bolighus og et sykehus/fødeklinikk er truffet av et russisk luftangrep i Zhytomyr, melder det ukrainske nyhetsbyrået Ukrinform. Noen lokale kilder skriver at det var et Iskander-missil. Det er bekreftet at to personer er drept og tre er skadd, men det befinner seg trolig flere i ruinene. 

Det er en ukrainsk militærbase rundt 600-700 meter unna der eksplosjonene ser ut til å ha rammet.

Spoiler

364696625_Skjermbilde2022-03-02kl_01_48_14.thumb.png.beca3e9109e2494e76379ee641c480ec.png

50.27946308004276, 28.608904992157488

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
2 hours ago, Serpentbane said:

Oi, det er et veldig vanskelig spørsmål å svare på, for det er ganske omfattende. Men jeg må presisere, som jeg skrev, det er ikke sikkert jeg har rett, for det er veldig lite sikker informasjon. Jeg vil også påpeke at vurderingen gjelder for angrepet mot Kiev og tildels Kharkov basert på viktighet og distanser. Men tilsvarende kan også gjelde for andre steder i landet. Og, jeg skriver litt overfladisk for å holde det kort. 

Når jeg skrev første gangen var det antakelser basert på egen trening, krigshistorikk og litteratur, satellittbilder av utstyr, samt hva Putin har sagt og hva jeg ut fra dette antok ville være hans umiddelbare målsetting, da også sett opp mot Russlands tidligere operasjoner samt hvilke våpensystemer de har erfaring med fra disse, opp mot hva Ukraina hadde fått, osv.

Det jeg har skrevet etterpå har vært en blanding av av disse forventningene og hva skal vi si, etterpåklokskap. Med det mener jeg at jeg har prøvd å følge med på informasjonen som har kommet fra landet, sett på hvilke kjøretøy som er avbildet, hvilke skader de evt har, hvor i landet de tilsynelatende er, antall osv. Og gjennom dette prøvd å se om mine antakelser har stemt sånn nogen lunde. 

Men, så kan det også være at jeg tolker det jeg ser som bekreftelser på hva jeg trodde ville skje, uten at det nødvendigvis er helt sånn. Og jeg kan vel legge til at jeg skrev dette når invasjonen startet og jeg så at invasjonstyrker nord for Kiev rørte på seg, før dette var jeg overbevist om at Russland ikke ville starte en fullskala krig. 

Når jeg skrev første gangen var tanken min at Putin ikke ønsket å knuse Ukraina og ta landet, han ville styrte et regime og frigi, til og med vinne folket. En form for naivitet mtp. hva som ventet dem. 

Da måtte regjeringen styres og erstattes så fort som mulig. Jeg tror Putin så for seg at regjeringen ville rømme til et av nabolandene, og senke moralen, slik at den ble lett å erstatte. Og for å være ærlig, det trodde jeg også de ville gjøre. 

Russland ville altså gjøre seg ferdige kjapt, innta Kiev og andre strategiske byer, etablere ny regjering, og så få landet til å falle derfra etter kort tid. Jeg så for meg en spydspissoperasjon, og jeg så for meg at denne ville bestå av pansrede kjøretøyer som presset hardt for å innta byen samt å bistå med å befeste noen av målene de luftbårne styrkene skulle ta. Dette gikk ikke spesielt bra for Russerne, spesieltvtakkettv-0*

Det var også flere ting jeg tok feil på. Jeg ville ikke trodd regjeringen ville bli værende i Kiev, men det vi ser er nye og gamle presidenter, ordførere og alskens frontfigurer som er i gatene med sitt folk. Dette gir naturligvis en ekstra moralboost. 

Videre trodde jeg Russland langt raskere ville oppnå luftherredømme. Det er ikke før nå i dag at de begynner å få et skikkelig overtak der, etter å ha sendt inn et større antall nye fly. Men til tross for dette, Ukrainske piloter er fremdeles i luften. 

Russland har S400 systemer som dekker så og si hele Ukraina. Dette skulle være selveste F-35 dødaren, men, til tross for dette har ikke bare Ukrainske fly fått operere over Kiev, men også droner har fått fly rekativt fritt. 

Jeg vet ikke om jeg svarte på det du lurte på? 

Russerne friga nettopp en artikkel som sa at Ukraina igjen var forent med Russland, så målet kan ha vært i den retningen du peker på.  Hvordan det skulle skje er derimot uklart for meg. Strategi er å gjøre de riktige tingene og taktikk er å gjøre tingene riktig. Jeg er mer på linje med Oberstløytnant Karlsen (https://www.nrk.no/urix/_-ser-ut-som-russerne-har-problemer-med-kampmoralen-1.15874965 ). Målene er uklare, strategien er uklar og taktikken er på grensen til uforståelig (mine ord). Å flytte tropper frem på en 7km lang linje er idioti nesten uansett hvor mye kontroll man har. Det virker som om de har fått strekk i forsyniningslinjene og så kompenserer de med noe som minner om en panikkhandling. Jeg ser forresten at Hans Petter Midttun har lagt ut en sitrep på FB om hva som foregår i Ukraina (antagelig basert på egne kontakter). For meg lukter det planløst kaos på russisk side. Men, har de nok soldater så vil de klare seg en stund.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

State of the Union med Biden i kveld, kl. 3.

US President Joe Biden is due to give his first primetime State of the Union speech to Congress on Tuesday night.

According to excerpts of his speech, just released by the White House, Biden will use the opportunity to condemn Vladimir Putin's decision to invade Russia's southern neighbour.

"Throughout our history we’ve learned this lesson - when dictators do not pay a price for their aggression, they cause more chaos," he will say.

"They keep moving. And, the costs and threats to America and the world keep rising."

He will go on to praise the Nato military alliance, saying it "was created to secure peace and stability in Europe after World War Two".

"Putin’s war was premeditated and unprovoked," he will tell US lawmakers and high-ranking guests.

"He rejected efforts at diplomacy. He thought the West and Nato wouldn’t respond. And he thought he could divide us here at home.

"Putin was wrong. We were ready."

Fra BBC.

Lenke til kommentar
Øystein skrev (7 minutter siden):

State of the Union med Biden i kveld, kl. 3.

US President Joe Biden is due to give his first primetime State of the Union speech to Congress on Tuesday night.

According to excerpts of his speech, just released by the White House, Biden will use the opportunity to condemn Vladimir Putin's decision to invade Russia's southern neighbour.

"Throughout our history we’ve learned this lesson - when dictators do not pay a price for their aggression, they cause more chaos," he will say.

"They keep moving. And, the costs and threats to America and the world keep rising."

He will go on to praise the Nato military alliance, saying it "was created to secure peace and stability in Europe after World War Two".

"Putin’s war was premeditated and unprovoked," he will tell US lawmakers and high-ranking guests.

"He rejected efforts at diplomacy. He thought the West and Nato wouldn’t respond. And he thought he could divide us here at home.

"Putin was wrong. We were ready."

Fra BBC.

And I'm ready. 

The big task for Biden  will be to explain where Ukraine is and why the United States should care.

95% of Republican voters and 92% of Democratic voters would think that Ukraine is just a new country someone has invented in Africa or in the Middle East that some evil person has tricked us into invading where lots of American boys are going to return home in body bags.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

Det tredje alternativ er god gamaldags beleiring der ein omringer byen og stopper forsyningsleveransane slik at innbyggerane enten må overgi seg eller svelte. Dette tar tid men vil spare russerane for å enten å måtte inn i kostbare gatekamper eller bombe byen med den politiske kostnaden det medfører. 

Spørsmålet er om russerane vil få til å stoppe alle forsyningane, og om russerane har tid til å vente. 

Jeg tviler sterkt på at Putin vil forsøke samme taktikk som Hitler gjorde seg nytte av i Leningrad, i dag St. Petersburg:

"Operasjonen var en av de største enkeltstående krigsforbrytelsene begått av den tyske hæren under krigen. Om lag 1,1 millioner sivile sultet i hjel eller mistet på andre måter livet som følge av beleiringen, og hungersnød - til og med kannibalisme - herjet byen i 872 beryktede dager." (fra Wikipedia Beleiringen av Leningrad – Wikipedia)

Vladimir Putin er fra St. Petersburg. Så vidt jeg husker er Vladimir Putin enebarn, men det er ikke helt presist, han hadde hatt en bror, hvis broren ikke var en av de ca. 1,1 million som døde under beleiringen av Leningrad.

Det jeg finner aldeles oppsiktsvekkende er at vi forumdeltagere i det hele vurderer slike alternativer, men det er ikke uten grunn. 

Jeg vil ikke utelukke at Vladimir Putin har vært inne på tanken om en "Leningrad light" i Kyiv for å få viljen sin.

Deretter blir det et globalt skrik med med Jan Egeland i spissen som ber verdenssamfunnet "om å ta ansvar," og der Vladimir Putin tillater nødkonvoier med mat og medisiner inn til Kyiv. 

Og Vladimir Putin blir hyllet som en stor humanist som hindret massedød i Kyiv.

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...