Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Øystein skrev (2 timer siden):

State of the Union med Biden i kveld, kl. 3.

US President Joe Biden is due to give his first primetime State of the Union speech to Congress on Tuesday night.

According to excerpts of his speech, just released by the White House, Biden will use the opportunity to condemn Vladimir Putin's decision to invade Russia's southern neighbour.

"Throughout our history we’ve learned this lesson - when dictators do not pay a price for their aggression, they cause more chaos," he will say.

"They keep moving. And, the costs and threats to America and the world keep rising."

He will go on to praise the Nato military alliance, saying it "was created to secure peace and stability in Europe after World War Two".

"Putin’s war was premeditated and unprovoked," he will tell US lawmakers and high-ranking guests.

"He rejected efforts at diplomacy. He thought the West and Nato wouldn’t respond. And he thought he could divide us here at home.

"Putin was wrong. We were ready."

Fra BBC.

Hei, klokken er nå 05.09 norsk tid og State of the Union var ferdig for ca. en time siden. Men som den forsiktige og pliktoppfyllende mann jeg er, har jeg ventet en time, bl.a. for å se på CNN, før jeg rapporterer. 

Talen var jævlig bra med en masse stående ovasjoner, der var heller ikke noe som helst som kan underbygge hypotesen om at Joe Biden er senil. Han hadde sine "gaffes," men de har Joe Biden hatt siden han var 12 år.

Og det viktigste; et stort flertall av de tilstedeværende fra begge kammer hadde en eller annen Ukrainia markering, de fleste med et blått og gult flagg festet enten på brystet eller et annet sted.

Hvor får en kjøpt slike symboler? Eller må jeg lage mitt eget? 

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Diggerman said:

Det virker som om de har fått strekk i forsyniningslinjene og så kompenserer de med noe som minner om en panikkhandling. Jeg ser forresten at Hans Petter Midttun har lagt ut en sitrep på FB om hva som foregår i Ukraina (antagelig basert på egne kontakter). For meg lukter det planløst kaos på russisk side. Men, har de nok soldater så vil de klare seg en stund.

I gamle dager baserte hærene seg ofte på å finne (rane) forsyninger underveis. Har det ikke vært eksempler på at russiske soldater har tatt for seg i butikker i Ukraina? Observasjoner av slike handlinger har jo etterrettningsmessig interesse.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (56 minutter siden):

I gamle dager baserte hærene seg ofte på å finne (rane) forsyninger underveis. Har det ikke vært eksempler på at russiske soldater har tatt for seg i butikker i Ukraina? Observasjoner av slike handlinger har jo etterrettningsmessig interesse.

Det har vært eksempler på at de har prøvd å kjøpe mat etc av lokalbefolkningen.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (27 minutter siden):

Er vel litt av det samme som jeg har skrevet. Men, jeg synes artikkelen kanskje undervurderer Ukrainas stridsvogner. Den nevner T-72, som sikkert også mange forbinder med Russlands beste MBT, men det er langt fra tilfellet. T-72 er en billigvogn designet for masseproduksjon i tilfelle krig og behov, men som nettopp pga pris ble produsert som en standardvogn like vel. 

T-64 er på mange måter en bedre vogn, og T-80 er basert på på denne. Ukraina hadde fra før mange T-64bv, og en av fabrikkene som produserer disse ligger i Ukraina.

Så har også T-64 blitt modernisert, gjennom T-64BV 2017, T-64BM Bulat og flere små og store oppgraderinger, og 2019 BM fikk mye ny teknologi. 

I tillegg har Ukraina også en del andre, som T-72.

Altså møter russerne på mange måter ukrainske vogner som er likestilte eller bedre enn sine egne stridsvigner. Spesielt siden mange russere kommer med T-72.

Men det er klart, Russland har antallet på sin side til tross for at fabrikken i Ukraina har jobbet på spreng. 

Like viktig i kampen mot Russiske tanks, kanskje mer gitt antallet man har, og mobiliteten man kan ha med Russiske fly og helikopter i lufta, er lette og likevel ødeleggende systemer som Javelin. 

Mobiliteten og evnen til å holde seg skjult, slå til med veldig høy og presis ildkraft med høy frekvens fra lang avstand, for så å trekke seg tilbake vil kunne påføre russiske pansrede betydelig mer skade enn Ukrainske tanks vil kunne gjøre. 

Og, disse våpnene vil være ekstremt demoraliserende, fordi det smeller uten forvarsel, og det er lite de kan gjøre for å kjempe tilbake. 

M-72 som Norge sender er mye godt ubrukelig mot stridsvogner, i det minste sammenlignet med Javelin. Men vil kunne være svært ødeleggende for lettere kjøretøyer, spesielt når man går inn i byområder der soldater kan holde seg skjult i bygninger og således komme nært. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Quote

Ukraina sier de får mer våpen

Det ukrainske forsvarsdepartementet melder onsdag morgen at de får levert flere tyrkiskproduserte droner. Det skriver Reuters.

De tyrkiske dronene har vært et av Ukrainas mest effektive våpen så langt under krigen.

Ukraina sier også at de snart får levert flere panservernmissiler av typen Javelin og Stinger luftvernmissiler.

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927#1.15875482.1.15875482

https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-receive-more-missiles-turkish-drones-minister-says-2022-03-02/

Særlig gledelig med flere tyrkiske droner!!

Endret av Enceladus
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja russerne sier de har full kontroll i Kherson, spørs jo hvor lenge dette kommer til å vare. Russisk kolonne med 800 kjøretøy har blitt uskadeliggjort i dag av ukrainske styrker ved byen Bashtanka. 

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3417480-enemy-column-destroyed-in-mykolaiv-region-consisted-of-800-vehicles.html

 

https://dumskaya.net/news/na-nikolaevskom-napravlenii-unichtozheno-bolee-8-160571/

sier lykke til til de russiske soldatene for å i det heletatt klare å holde en ukrainsk by:

 

 

Endret av Danda
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

 

Bloomberg News skriver blant annet at det store oljetradinghuset Trafigura forsøkte å selge en last med russisk olje (urals oil) til en rabatt på 18,60 dollar fatet fra referansepriser (fysisk brentolje) for levering nordvest i Europa.

Til tross for den kraftige rabatten, var det ingen som ville kjøpe oljen.

 

 

Lenke til kommentar

Pressekonferanse for barn om krigen i Ukraina
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/info_pk_barn/id2902503/

Sitat

Utanriksminister Anniken Huitfeldt, forsvarsminister Odd Roger Enoksen og kunnskapsminister Tonje Brenna svarar på spørsmål frå barn om krigen i Ukraina.

Situasjonen i Ukraina utviklar seg raskt og månge barn er uroa for kva krigen betyr for oss i Noreg. Utanriksministeren, forsvarsministeren og kunnskapsministeren inviterer difor til pressekonferanse for barn.

Sendinga vert laga i samarbeid med NRK Super. Andre barnemedia er også invitert. Pressekonferansen er ikkje open for journalistar i vaksen-media, men dei er velkomne til å vere til stades.

Stad: Foajeen i Glacisgata 1
Tid: Torsdag 3. mars kl. 11.30-12.10

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Russisk smøretrailer utsatt for hærverk – rystet over «trusselstorm»

Sitat

Russiske utøvere har mottatt voldsomme trusler på bakgrunn av krigen i Ukraina. Alexander Stöckl kaller situasjonen for «forferdelig».

Sitat

Jeg hørte fra han at det har kommet masse trusler mot russiske utøvere. Mennesker som ønsker å drive med idretten sin, som kanskje ikke er av samme formening som regjeringen deres, har blitt dratt inn. Det syntes jeg er helt forferdelig, sier hopptreneren til NRK.

 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 minutt siden):

Dette håper jeg inderlig ikke eskalerer - dette er bare idiotisk og provoserende. 

Eg synest også at de russiske utøverene ikkje skal behandles slik, men de bør uansett skjønne at no er de ikkje velkommen noen steder og reise heim til sine egne og holde seg der.

Lenke til kommentar

Fra NRK:

"

EU-kommisjonen foreslår midlertidig oppholdstillatelse for ukrainere

PUBLISERT KLOKKEN09:41 IUKRAINA

EU-kommisjonen foreslår å gi midlertidig beskyttelse til folk som flykter fra krigen i Ukraina. Forslaget innebærer gi å flyktningene oppholdstillatelse, arbeidstillatelse og tilgang til sosiale velferdstjenester.

Målet med forslaget er å håndtere masseankomstene fra Ukraina, og å gi samme grad av beskyttelse i alle EUs medlemsland, skriver Reuters.

Forslaget skal drøftes av EUs innenriksministre onsdag.

"

Flyselskapet Wizz Air vil tilby hundre tusen gratis billetter til ukrainske flyktninger.

Gratisbillettene kan brukes på kortdistanseflygninger, opplyser selskapet, ifølge BBC. Flyktninger kan fly gratis på avganger fra Polen, Slovakia, Ungarn og Romania i løpet av mars"

 

Vi gir permanent oppholdstillatelse etter 5 år, kommer til å komme tusenvis på tusenvis av nye pensjonister hit.
 
Good bye siste rest av velferdsstaten Norge.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (14 minutter siden):

Dette håper jeg inderlig ikke eskalerer - dette er bare idiotisk og provoserende. 

Helt innafor å male ukrainske flagg på smøretrailern til Russland, så lenge idrett er politisk i Russland. Trusler mot utøverne er derimot helt meningsløst. De har ikke noe med krigen å gjøre.

Endret av Nedward
  • Liker 6
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (5 minutter siden):

Fra NRK:

"

 

EU-kommisjonen foreslår midlertidig oppholdstillatelse for ukrainere

PUBLISERT KLOKKEN09:41 IUKRAINA

EU-kommisjonen foreslår å gi midlertidig beskyttelse til folk som flykter fra krigen i Ukraina. Forslaget innebærer gi å flyktningene oppholdstillatelse, arbeidstillatelse og tilgang til sosiale velferdstjenester.

Målet med forslaget er å håndtere masseankomstene fra Ukraina, og å gi samme grad av beskyttelse i alle EUs medlemsland, skriver Reuters.

Forslaget skal drøftes av EUs innenriksministre onsdag.

"

Flyselskapet Wizz Air vil tilby hundre tusen gratis billetter til ukrainske flyktninger.

Gratisbillettene kan brukes på kortdistanseflygninger, opplyser selskapet, ifølge BBC. Flyktninger kan fly gratis på avganger fra Polen, Slovakia, Ungarn og Romania i løpet av mars"

 

Vi gir permanent oppholdstillatelse etter 5 år, kommer til å komme tusenvis på tusenvis av nye pensjonister hit.
 
Good bye siste rest av velferdsstaten Norge.

Stakkars deg, du må ha det fælt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

(Video i spoiler) Ordføreren i Konotop, en by med 84.000 innbyggere nordøst i Ukraina forteller lokalbefolkningen at han har fått et ultimatum av russerne. Enten overgir de byen, ellers vil russerne fullstendig ødelegge den med artilleri.

Oversatt fra brukere på Twitter:

Sitat

– Vi fikk en betingelse, vi overgir byen ellers vil den bli ødelagt av artilleri! Jeg sier "la oss kjempe!" hvem andre er for?
- Absolutt! Vi skal kjempe!
– Jeg er for det. Men vi må ta avgjørelsen sammen, for angrepet vil være på hele byen. Artilleriet er rettet mot oss allerede.
- La oss sloss!

Spoiler

Dersom russerne har kommet med et slikt ultimatum mot befolkningen, er det en klar krigsforbrytelse.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...