Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, knutinh said:

The weapon can be fired from inside buildings as long as the structure is at least 12 by 15 feet in size (~50 cubic meters in volume) and has sufficient ventilation.[10][11] The Department of the Army previously rated the weapon as safe to fire from enclosure, but this rating was removed in 2010 after the introduction of the safer AT4 CS.[12]However, some modern variants of the LAW are specifically designed with fire-from-enclosure (FFE) capability.[13]

https://en.wikipedia.org/wiki/M72_LAW#Variants_2

Ja, som jeg sa, man trenger en vurdering av hvor man skyter fra. Og nå er det vel knapt hele rom igjen i bygninger i byene som ligger an til bykrig.

Det egentlige poenget som forsvant litt, er at dette er ganske potente våpen. Inne i en by ruller man ikke så ofte inn de store stridsvognene, men bruker mye pansrede personellkjøretøy. Og m72 mot disse er ... svært ødeleggende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Russerne nærmer seg nå Enerhodar. Denne byen ligger på sørsiden av Dnipro-elva, nord for Krim og har over 50.000 innbyggere. Byen huser Europas største atomkraftverk, Zaporožska. Kraftverket er også blant de ti største i verden, og produserer strøm til mer enn en femtedel av Ukraina.

Russerne hevdet tidligere i invasjonen at de hadde tatt dette anlegget, men dette stemmer åpenbart ikke og er tilbakevist av byens ordfører m.flere.

Kart:

Spoiler

504348771_Skjermbilde2022-03-02kl_11_23_48.thumb.png.7c74ed318d01ba4118e10b9c3148b53f.png

1687749664_Skjermbilde2022-03-02kl_11_32_38.thumb.png.16b1c57b3f5b181bdc923be7381ceb86.png


Det går kun én stor vei inn til byen, og denne har en lang, snorrett strekke på ca. fem kilometer. Videoer som deles av ukrainere på sosiale medier viser at de lokale innbyggerne bygger forsvarsstillinger på denne hovedveien inn:

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Russerne nærmer seg nå Enerhodar. Denne byen ligger på sørsiden av Dnipro-elva, nord for Krim og har over 50.000 innbyggere. Byen huser Europas største atomkraftverk, Zaporožska. Kraftverket er også blant de ti største i verden, og produserer strøm til mer enn en femtedel av Ukraina.

Russerne hevdet tidligere i invasjonen at de hadde tatt dette anlegget, men dette stemmer åpenbart ikke og er tilbakevist av byens ordfører m.flere.

Kart:

  Vis skjult innhold

504348771_Skjermbilde2022-03-02kl_11_23_48.thumb.png.7c74ed318d01ba4118e10b9c3148b53f.png

1687749664_Skjermbilde2022-03-02kl_11_32_38.thumb.png.16b1c57b3f5b181bdc923be7381ceb86.png


Det går kun én stor vei inn til byen, og denne har en lang, snorrett strekke på ca. fem kilometer. Videoer som deles av ukrainere på sosiale medier viser at de lokale innbyggerne bygger forsvarsstillinger på denne hovedveien inn:

  Vis skjult innhold

 

 

Godt jeg har jodix'n klar

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Mistenker at dette er mest retorikk fremfor reelle trusler. Jeg kan ikke begripe om Russland tar i bruk atomvåpen nå. Putin har det rabla for og kan kanskje ønske det, men jeg tror ikke Kreml ønsker armageddon over Ukraina, det er en rimelig høy pris å betale

Var vel som et motsvar at dersom WW3 skjer, såå… Jeg tolker det slik i alle fall, og ikke en reel trussel nå, ettersom det foreløpig ikke er noe WW3. Jeg sitter fremdeles å ber til høyere makter om at nyheten om at Putin er borte skal komme… 

Lenke til kommentar
Pop skrev (3 minutter siden):

Også Lavrov har nå gått fra en streetsmart sleiping til renspikka psykopat, med så lite diskre trusler at man lurer på om det finnes noe som helst intelligens igjen i toppledelsen der borte. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ja7Lye/russlands-utenriksminister-svarer-biden-tredje-verdenskrig-blir-en-oedeleggende-atomkrig

Det er vel egentlig bare opplagt det Lavrov sier? Blir det tredje verdenskrig så blir det en atomkrig? Det er vel noe de fleste anser som sannsynlig. 

Biden sier at det er 2 muligheter nå, starte verdenskrig, altså krig mellom NATO/USA og Russland, eller la Russland betale prisen for det de har iverksatt som er den muligheten USA/NATO/Europa har valgt. Om Lavrov leser dette som at Biden truer med å gå til krig er jeg usikker på. 

Lenke til kommentar

Kan se for meg Russland bruker atombomber mot noen viktige ukrainske byer for å avgjøre krigen hvis det virkelig går helt i stampe og Putin er i ferd med å miste kontrollen over egen posisjon. De vil unnskylde seg med at USA gjorde det samme mot Japan for noen år siden.

 

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Vet ikke om denne er postet før. Et sterkt innslag fra TV2 om et fotballag med 15-16 åringer som var på fotballturnering langt hjemmefra da krigen brøt ut. Nå er de fanget langt unna hjemme.

https://www.tv2.no/v/1728815/

Prøver å undersøke om det finnes en eller annen måte å hjelpe disse på. Fotballmiljøet er stort.

Anbefaler forøvrig å følge Bent Skjærstad og Pål Schaatun som har laget dette og andre gode innslag fra bakken der nede.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Pop said:

Også Lavrov har nå gått fra en streetsmart sleiping til renspikka psykopat, med så lite diskre trusler at man lurer på om det finnes noe som helst intelligens igjen i toppledelsen der borte. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ja7Lye/russlands-utenriksminister-svarer-biden-tredje-verdenskrig-blir-en-oedeleggende-atomkrig

Jeg tar heller dette som er tegn på at han ikke ønsker at det skal skje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Windoge said:

Jeg tar heller dette som er tegn på at han ikke ønsker at det skal skje.

Men det er jo helt irrelevant hva han vil eller ikke vil. Han har jo sagt at russland vil ikke ha krig. Likevel valser de inn med det de har av tunge våpen nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...