Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Muligens noe positiv utvikling i dag. Ukrainerne melder om at de har klart å pushe delvis ut av Kharkiv ifølge lokale journalister, og frigjort flere steder øst for byen der, Bazaliyivka, Lebiazhe og deler av Kutuzivka. Og har de kontroll der, så har de sannsynligvis kontroll på veinettet hvor russerne frakter utstyr helt fra Belgorod, ned forbi Kharkiv og videre sørover, så hvis dette stemmer kan det være veldig kritisk for russernes forsyningslinjer frem mot Izyum hvor de forsøker en offensiv for å skjære av og omringe ukrainerne i Donbass.

Ifølge ISWs oppdatering i kveld sliter russerne med å få til offensiven fra Izyum også:

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-april-17

Sitat

Russian forces continued to amass on the Izyum axis and in eastern Ukraine, increasingly including low-quality proxy conscripts, in parallel with continuous – and unsuccessful – small-scale attacks. Russian forces did not take any territory on the Izyum axis or in Donetsk and Luhansk Oblasts in the past 24 hours. Russian forces deploying to eastern Ukraine reportedly continue to face significant morale and supply issues and appear unlikely to intend, or be able to, conduct a major offensive surge in the coming days. Deputy Ukrainian Minister of Defense Anna Malyar stated on April 17 that the Russian military is in no hurry to launch an offensive in eastern Ukraine, having learned from their experience from Kyiv – but Russian forces continue localized attacks and are likely unable to amass the cohesive combat power necessary for a major breakthrough.

966038621_Skjermbilde2022-04-17kl_23_40_42.thumb.png.faf2c22f875012bb481007e093e67153.png

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Snikpellik said:

Muligens noe positiv utvikling i dag. Ukrainerne melder om at de har klart å pushe delvis ut av Kharkiv

Registrerte det samme. Vi får håpe det fortsetter slik at de får kuttet russernes fremspring akkurat her. Litt på siden så synes jeg det virker som Ukrainerne skyter ned de russiske dronene i stadig større antall nå. Mulig de britiske manpadene er bedre på dette enn konvensjonelle som stingers og igla de hadde fra før. Har med et kart som viser fremgangene bedre.

https://mobile.twitter.com/mhmck/status/1515793879278264320

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (5 minutter siden):

Har med et kart som viser fremgangene bedre.

https://mobile.twitter.com/mhmck/status/1515793879278264320

Takker, det var et par hundre ganger bedre kart enn mitt raske, upresise over. Tar meg friheten til å legge det med her:

FQktt2LXEAg4Z9x?format=jpg&name=4096x409

Det ville jo være bemerkelsesverdig om Ukraina lykkes godt her så tidlig, og at russerne ikke har lært mer om å beskytte de lange forsyningslinjene sine bedre nå. Jeg tror, uten å ha veldig inngående kunnskap at ukrainerne kan gjøre lurt i å være offensive nå før det blir varmere i været. Russerne blir ikke like avhengige av veinettet når det etterhvert tørker opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Russland har nå mistet minst 11 av sine Ka-52 helikoptre ifølge Oryx, det er hele 10% av hele flåten. Disse 11 er kun de som er visuelt bekreftet, så det kan godt være flere. Hvert helikopter har et mannskap på to, men er utstyrt med katapultseter så antallet piloter tapt er usikkert.

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

FLOTT: Da er det "bare" resten igjen, håper de også blir tapt for russerne i løpet av kort tid 😃🔱

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Russere er ikke «undermennesker». Men de har en fæl fyr som leder dem på livstid, og sider ved Russisk kultur er problematisk.

-k

En del av oppførselen til soldatene der nede er på neandertalernivå. Og undermennesker er ett uttrykk jeg bevisst brukte fordi det er det Hitler kalte jødene, og Russerne som visstnok fjerner nazistene i Ukraina oppfører seg nøyaktig som nazister.

Endret av ChopperReid
  • Liker 4
Lenke til kommentar
ChopperReid skrev (Akkurat nå):

En del av oppførselen til soldatene der nede er neandertalernivå. Og undermennesker er ett uttrykk jeg bevisst brukte fordi det er det Hitler kalte jødene, og Russerne som visstnok fjerner nazistene i Ukraina oppfører seg nøyaktig som nazister.

Jeg finner Putin og Russlands oppførsel i Ukraina avskyelig, og jeg ønsker dem alt uhell i sin krigføring.

Faren ved å erklære dem som «undermennesker» er at vi begynner å tenke at det er noe genetisk galt med Russere, og at vi må «rense opp» Norge for slike. Det er en tanke jeg ønsker å holde på lang avstand.

-k

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Jeg finner Putin og Russlands oppførsel i Ukraina avskyelig, og jeg ønsker dem alt uhell i sin krigføring.

Faren ved å erklære dem som «undermennesker» er at vi begynner å tenke at det er noe genetisk galt med Russere, og at vi må «rense opp» Norge for slike. Det er en tanke jeg ønsker å holde på lang avstand.

-k

Nei...overhode ikke det jeg mente. Leser du det jeg nettopp skrev så var det ett form for ironisk ordspill. Menmen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det første bildet av "Moskva" etter det ble angrepet, og før det sank. Tror ikke bildet er 100% bekreftet, men det er definitivt et skip i Slava-klassen og det er ikke kjent at noen av de andre skipene noensinne har hatt en sånn brann eller skader av denne typen.

Kilde

FQlGQR7WUAwEvNK?format=jpg&name=medium

EDIT: Et bilde til. Tror vi kan slå fast med stor sikkerhet at disse viser "Moskva" ja.

Spoiler

FQlHZwKWQAoVBUh?format=jpg&name=large

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Mitt førsteinntrykk av bildene:

- Mindre bølger enn jeg hadde ventet. Bølgehøydekart:

Spoiler

1401558187_BlgeriSvartehavet.thumb.jpg.b185af3a0b835ea7a65c8f480d791fae.jpg

- få eller ingen på dekk - tyder på at de enten er evakuert, gjemmer seg eller er sperret inne

- Sotmerker langs hele skutesida - tyder på at røyken har spredd seg kraftig på det planet og sannsynligvis sperret inne mange.

- Det er noe på helikopterdekket. Det kan være et redningshelikopter, eller det kan være et helikopter eller andre ting som sto der da det ble angrepet, og kan sperre for evakuering.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Mitt førsteinntrykk av bildene:

- Mindre bølger enn jeg hadde ventet

- få eller ingen på dekk - tyder på at de enten er evakuert, gjemmer seg eller er sperret inne

- Sotmerker langs hele skutesida - tyder på at røyken har spredd seg kraftig på det planet og sannsynligvis sperret inne mange.

- Det er noe på helikopterdekket. Det kan være et redningshelikopter, eller det kan være et helikopter eller andre ting som sto der da det ble angrepet, og kan sperre for evakuering.

Gode observasjoner det. Stormen var vel og merke en russisk påstand som ikke er bekreftet. Tror ikke noen andre har meldt om noe storm i området på tidspunktet. Ser ut som helikopteret ikke er der lenger, men det er definitivt noe annet på helikopterdekket ja. Enten har helikopteret ikke vært der, klart å evakuere, er i hangaren eller falt over bord. 

Folk som har peiling er allerede godt i gang med å analysere bildene. Her er noen interessante kommentarer fra forskjellige OSINT-folk jeg har lest til nå:

  • Possible that the onboard Ka-27 helicopter managed to make a run for it
  • The cargo crane is not in a diametrically position and was apparently used to launch ship's boats.The doors of the helicopter hangar are open,but the flight deck is cluttered and not prepared for flights. It is likely that the helicopter remained on board the ship
  • The inflatable liferaft containers abeam the radar unit (white canisters) are missing, presumably used in evacuation of the ship. Fire nozzles running unattended
  • Apparently, the missile strike hit the base of the ship's bow superstructure. The explosion of the warheads and the burning of the remnants of missile fuelled to the detonation of the anti-submarine ammunition (RBU-6000) cellars, which were located below the waterline
  • Neither Targeting Radar, or SA-8 seems to have been active when hit. Possibly crew was just incompetent and didn't activate any defenses. If they were scanning for a TB2, you would expect to see active AA systems

Her er et bilde med AI-oppskalering, noe lettere å se ting. Ser ut som det kan være et stort hull i skroget:

Spoiler

FQlJFKLXoAE2xuY?format=jpg&name=large

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, ChopperReid said:

En del av oppførselen til soldatene der nede er på neandertalernivå. Og undermennesker er ett uttrykk jeg bevisst brukte fordi det er det Hitler kalte jødene, og Russerne som visstnok fjerner nazistene i Ukraina oppfører seg nøyaktig som nazister.

Oppførselen er vanlig. Soldater som er predisponert for vold eller dårlig takler stress i en krigssituasjon kan utagere med mer vold en sistuasjonen tilsier. Studier viser at kamphandlinger påvirker soldater både i strid og når hverdagen kommer. Det du beskriver er menneskelig adferd og ikke spesifikt for fanden du maler på veggen.
 

Quote

The study's results found that men who had seen combat in Iraq and Afghanistan were 53 percent more likely to commit violent offences than their fellow soldiers in non-combat roles. Men who had multiple traumatic combat experiences had a 70 to 80 percent higher risk of becoming violent criminals.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14702430601135610
https://www.reuters.com/article/us-military-violence-idUSBRE92E00220130315
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/14702430601135610

Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

Gode observasjoner det. Stormen var vel og merke en russisk påstand som ikke er bekreftet. Tror ikke noen andre har meldt om noe storm i området på tidspunktet. Ser ut som helikopteret ikke er der lenger, men det er definitivt noe annet på helikopterdekket ja. Enten har helikopteret ikke vært der, klart å evakuere, eller falt over bord.

Folk som har peiling er allerede godt i gang med å analysere bildene. Her er noen interessante kommentarer fra forskjellige OSINT-folk jeg har lest til nå:

  • Possible that the onboard Ka-27 helicopter managed to make a run for it
  • The cargo crane is not in a diametrically position and was apparently used to launch ship's boats.The doors of the helicopter hangar are open,but the flight deck is cluttered and not prepared for flights. It is likely that the helicopter remained on board the ship
  • The inflatable liferaft containers abeam the radar unit (white canisters) are missing, presumably used in evacuation of the ship. Fire nozzles running unattended
  • Apparently, the missile strike hit the base of the ship's bow superstructure. The explosion of the warheads and the burning of the remnants of missile fuelled to the detonation of the anti-submarine ammunition (RBU-6000) cellars, which were located below the waterline
  • Neither Targeting Radar, or SA-8 seems to have been active when hit. Possibly crew was just incompetent and didn't activate any defenses. If they were scanning for a TB2, you would expect to see active AA systems

Her er et bilde med AI-oppskalering, noe lettere å se ting. Ser ut som det kan være et stort hull i skroget:

  Hide contents

FQlJFKLXoAE2xuY?format=jpg&name=large

 

Wow. Halve skipet er jo borte. (Den høye svarte masten ville ha vært ca midt på skipet.)

Man kan lett se for seg at 400 av mannskapet har gått ned med skipet.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Stormen var vel og merke en russisk påstand som ikke er bekreftet. Tror ikke noen andre har meldt om noe storm i området på tidspunktet.

Leste jeg ikke et sted at Ukraina hadde benytter seg av bølgene for å kunne sende et lavtflyvende missil inn til skipet uten å bli oppdaget av radar eller visuelt?

-k

Lenke til kommentar

Fulltreff med begge Neptun sjømålsmissiler midtskips på "Moskva" på babord side. Dette tyder på total overraskelse og de meste optimale forhold for et angrep - og enhver kunne se på bildene at evakueringen ikke hadde gått godt, for selv om besetningen var evakuert, er det åpenbart at store deler av de nedre dekk ikke var forlatt tidsnok. Bildet var tatt i dagslys mange timer etter angrepet, så det var mer eller mindre forlatt. Mesteparten av besetningen kan ha overlevd, men ettersom bare omtrent 150 vises fram, ment det at mange hadde blitt skadet, blant annet med pustebesvær. Trolig opptil ett hundre er død, de fleste midtskips. Den første "offisielle" død var en midtskipsgast. Ukrainerne var heldig fordi det ser ut at det er inkompetanse som var avgjørende. Men russerne var heldig, ifølge amerikanerne var det "en stor eksplosjon" som kan ha hendt etter bildene var tatt, ettersom ammunisjonslageret for missilene forut og akterut var ikke rammet. Men; bildene viser at brannen bare fortsatt med å spre seg.

Fra Donbass er det ikke mulig å vite utviklingen ettersom begge parter har interesse av å kamuflere egne bevegelser med faktiske resultater og falske meldinger. Uansett er det klart at russerne har reist et flerlags luftforsvar over sine avanserende styrker som gjør det mye vanskeligere for de ukrainske forsvarerne. Men i retur har ukrainerne reist ett effektiv forsvar mot dronefly, og lot til å holde tilbake det verste selv om det flyter fram og tilbake. Russerne bruker "dampveivalsmetoden" med både fly og bakkestyrker mens ukrainerne prøver å holde og utflankere.

Ved å lese mellom setningene er det klart at russerne avansert sørøst og sørvest for Izium og klart å ta seg gjennom den første forsvarslinjen etter mange dager, og at de angripe i øst for å stoppe ukrainsk beskytning inn i fremspringet. Det må huskes at ukrainerne lyver også for å holde opp moralen som "russerne vil ikke angrip". Dette kan tyder på at russerne har fått et overtak med sine flyene omkring Izium. Men på den andre siden er det sagt at ukrainerne angrep i full kraft fra millionbyen Kharkiv mot sørøst for å presse ut russerne fra fremspringet. Denne byen kan skjule enorme hærstyrker, og det er hvorfor det var mye artilleriangrep der, uten å sette inn fly ettersom det er også et flerlags luftforsvar der medregnet ukrainske fly.

Ukrainerne klart ikke å slite ut russerne raskt nok, et opptak av en utslått stridsvogn avslørt dårlig våpendisiplin slik at altfor mye sløses bort - minst tre ATGM missiler før man realisert at stridsvognen var ødelagt på undersiden. I det minst er ikke russisk artilleri bedre enn ukrainske artilleri når det gjelder langavstands beskytning så langt man vet om.

Å, og en ting til; det meldes om partisanaktivitet i Kherson-landtungen der Melitopol blant annet ligger på, og at russiske soldater var i kamp med tilsynelatende donbass-soldater ved byen Kherson. Dette hendt etter meldinger om at mange lokale var tvangsrekruttert og gitt våpen. Om partisanene skulle angripe okkupasjonsregimet betyr det at russerne risikert å miste kontroll. Og i selve Donbass begynner folk å bli skremt da man innså at disses "ledelse" også tvangsrekrutterte endog sine egne. Da er det garantert at mytteri og opprør vil komme.

Endret av JK22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer AI-oppskalering av bildet viser bedre skadene i siden under broa. Her fosser nok vannet inn, og slagsiden da bildet ble tatt er kanskje rundt 20%? (man ser ikke navnet Moskva på siden bak).

FQlS4p2XMAsTHt0?format=jpg&name=900x900

AI-oppskalert nærbilde av dekket viser sannsynligvis at det har sprukket opp:

Spoiler

FQlXhxiXoAQ7AsV?format=jpg&name=900x900

Det har også kommet en video, men den er bare 2 sekunder lang:

Spoiler

 

Og en interessant Twitter-tråd fra en skipskaptein:

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Snikpellik said:

AI-oppskalert nærbilde av dekket viser sannsynligvis at det har sprukket opp:

  Hide contents

FQlXhxiXoAQ7AsV?format=jpg&name=900x900

Jeg stiller meg tvilende til verdien av AI-oppskalering for å hente ut informasjon på denne måten. AI kan brukes som fine verktøy til sitt bruk, for eksempel å fylle inn manglende informasjon for å få et bilde til å se visuelt bra ut. Men AI kan ikke trylle og fylle inn pålitelig informasjon som ikke er der. Alt den kan gjøre er å fylle inn detaljer som visuelt sett ser ut som det kan passe inn, basert på hvordan lignende bilder i treningssettet av bilder ser ut. Her har algoritmen åpenbart vært litt for kreativ og fylt inn detaljer som ikke er der. Det kan du se i øvre del av bildet. Hvor reelle "sprekkene" er er derfor umulig å si. Den nederste, på skipssiden, er nok derimot ganske reell, da den også er synlig på originalbildet. Men resten stiller jeg meg altså ekstremt tvilende til.

 

Edit: Henter vi bildet ut fra twitter-tråden og førstørrer det, så vet jeg ikke lenger om jeg skal tro at det er en reell sprekk. Det kan like gjerne være sotete vann som har rent ned langs skipssida eller noe som henger ned. Jeg vet ikke. Men jeg vil ikke være overbevist om at sprekken er reell før jeg får se bilder med høyere oppløsning og bedre kvalitet enn dette. Eller en analyse gjort av faktiske eksperter på våpenvirkninger og/eller skipsskader.

 

image.png.e6ae0f1e23624cd4520ad6af3063a9b6.png

Endret av Arve Synden
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her er et arkivbilde fra omtrent samme vinkel:

2036921895_Moskvaiorden.jpg.7f15486e9ced71f9b59f8c996cb69d90.jpg

Både røyk og perspektivet lurer oss nok litt.

Edit: De har dradd så mye i spakene på AI-oppskaleringene at det er mer fri fantasi enn virkelighet. Det bør tas store forbehold om at det er en skjønn forening av science og fiction der.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...