Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

 

Russiske angrep: Over 200.000 tonn korn ødelagt
Kreml fortsetter krigen mot det kritiske kornet.

Natt til onsdag ble 40.000 tonn korn ødelagt under et angrep som ødela havneinfrastruktur i Odesa, sør i Ukraina.

Kornet var ment for eksport til flere afrikanske land, Kina og Israel.

Etter at Russland trakk seg fra den FN-fremhandlede avtalen om trygg eksport av ukrainsk korn via Svartehavet, har russerne trappet opp angrepene på Ukrainas havner og infrastruktur.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WRBm2Q/russiske-angrep-200-000-tonn-korn-oedelagt

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
iMarius skrev (16 minutter siden):

Vesten burde gi Putin et ultimatum som sier at hvis de fortsetter å ødelegge kornlagre, så vil svartehavsflåten deres bli eliminert. Å holde hele verden som gissel er totalt uakseptabelt.

Tenker det samme. Et ultimatum mot Russland skulle kommet forlengst, men bedre sent enn aldri.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Serpentbane said:

Det er ikke sikkert det hadde hjulpet å sende 100 Leopard til Ukraina i oktober 22.

Vel om det kun var Leos så er det vel ikke helt sikkert, men det vi idag vet helt sikkert er at donasjonene var for små, det ble sendt for lite skikkelige våpen, - våpen Ukraina gjentatte ganger hadde bedt om, og det tok for lang tid. 

Jeg tror nok likevel at om UA hadde hatt 100 Leo å dytte inn i oktober 22 så hadde for det første de kunne dratt på ennå kraftigere i høst-offensiven ifjor. Og kanskje om de da også hadde hatt større mengde HIMARS, og britene hadde gitt storm shadow ifjor alt så hadde ikke russerne fått tid og anledning til å grave seg ned, minelegge og gjøre klart artilleriet. Med litt flaks, opp i all panikken som tross alt var hos russerne i fjor høst så kunne kanskje tapene blitt store nok til at russerne hadde resignert og trukket seg ut av Ukraina?

Det blir naturligvis kun mine spekulasjoner, verden ser annerledes ut idag nå som russerne faktisk har gravd seg ned og minesatt enorme områder. Men det som gjør meg så frustrert er at dette har de allierte erfaring med fra tidligere kriger. De vet tapstallene blir enorme om fienden får gravd seg seg ned skikkelig, og likevel endte vi altså der. Og fortsatt klarer ikke vestlige politikere skape nok samhold og være sterke nok til at de får flertall for donasjoner som UA trenger og har bedt om lenge. Og for hver dag donasjonene drar ut - for hver dag går det tapt Ukrainske liv. Både sivilt og militært. 

Men ennå har russland grepet om endel vestlige politikere ved at russerne har klart å forvirre de fullstendig med sin propaganda. En ser det jo veldig godt feks i USA. Siden før påske har usa sagt de skal nok donere ATACMS. Hvor blir de av? De forsvinner i interne politiske maktkamper og de nyttige idiotene til putin trenerer flertallet som trengs for å få det sendt. Og hva skal man si om den franske herremannen som i nesten ett år mente at samtaler var veien til fred i Ukraina? De kunne jaggu bidratt både mer og langt tidligere med tyngre våpen de også. 

Indirekte så gjør det jo oss alle sammen medskyldige i Ukrainas tap, for vi kunne via våpendonasjoner dempet tapene. Men vi lar interne maktkamper, symbolpolitikk og egne politiske posisjoner og politiske ambisjoner stå i veien. Skammelig er det. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, iMarius said:

Kjenner jeg blir helt matt. Vesten burde gi Putin et ultimatum som sier at hvis de fortsetter å ødelegge kornlagre, så vil svartehavsflåten deres bli eliminert. Å holde hele verden som gissel er totalt uakseptabelt.

Ja samme her.

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor vi ikke opptrer hardere ovenfor russerne ☹️

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (49 minutter siden):

Jeg vet ikke med deg, men det var ingen skjult hemmelighet hva slags styrker Putin hadde oppsatt, hadde til rådighet og hva slags enorme institusjonelle problemer militæret slet med. Enhver som ikke så at dette kom til å ende katastrofalt for Russland før fullskala invasjonen hadde begynt, hadde rett og slett ikke fulgt med.

Jeg argumenterte flere ganger her på forumet fra flere år tilbake at Russland, hvis de valgte å gå til krig mot lille Norge ikke ville hatt nubbesjangs ut ifra de rådende forhold. Og jeg var også helt sikker på at invasjonen i 2022 kom til å ende i en fadese. Faktisk trodde jeg det kom til å gå dårligere for Russland enn det i realiteten har gått. Mye av grunnen til at Russland etter forholdene har gjort det relativt bra i forhold til mine forventninger, er Ukrainas egne interne institusjonelle problemer.

Av de mer interesserte av oss har det vært klart at den Russiske krigsmaskinen har vært i forfall gjennom flere tiår.

Om det var din mening om saken før februar 2022 så er du nok i en mindre gruppe mer opplyste. For, selv en bjørn uten tenner slår hardt, og Ukraina var en oter i forhold.

Ukraina var militært sett et minirussland med et hint av vestlig stridsmakt. Hadde Russland fortsatt i 2014, eller angrepet før 2018, ville det nok kunne gått veldig mye værre for Ukraina.

Selv så jeg tegnene på at Ukraina ville kunne ha en reell sjanse først noen uker ut i krigen, når det ble klart at Hostomel og flyplassen ville holde. Men troen på at de faktisk kunne slå Russland tilbake kom enda litt senere, med økte vestlige bidrag.

I mine øyne ble Kyiv i hovedsak ikke reddet av overlegen Ukrainsk militær kapasitet eller det russiske militæret forfall i seg selv, men av at Russland undervurderte motstandsviljen. Samtidig hemmet hemmeligholdet styrkene deres i den kritiske innledende fasen da mange gikk i kamp uten klare mål, dårlig forberedt, med utstyr som manglet tilstrekkelig vedlikehold, og til og med med manglende kjennskap til hvor de var og at de var i krig.

Russland trodde dette skulle gå så lett at mange soldater ble sendt i kamp ikledd paradeuniformer, fordi Russland trodde det var det de ville gjøre når de nådde byen.

Denne feilberegningen førte så til mange andre følgefeil, som et logistisk helvete de aldri klarte å eliminere. 

Men, denne massive feilberegningen var ikke åpenbar de første par tre ukene. Hadde Russland tatt den potensielle motstanden på alvor og planlagt deretter kunne resultatet fort blitt noe annet, og ting kunne blitt avgjort før vesten kom skikkelig på banen. 

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Nedward said:

 

 

Omtrent samtlige her inne kalte meg konspirasjonsteoretiker fordi jeg sa jeg synes dette var rart og spekulerte i om kanskje disse pilotene hadde blitt kjøpt av Moskva for å skape spenning mellom Polen og Belarus ;) Det er tross alt derfor Putin sendte Wagner til Belarus også.

Tror vi kan forvente oss flere provokasjoner fra "Belarus", dvs. på belarusisk og NATO-jord på oppdrag fra Moskva.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, JK22 said:

Det er hva som sies i NY Times. Disse setningene i realiteten avslørt at amerikanerne og NATO gjort en meget stor feil; de hadde ignorerte det som var lært under stridighetene i Ukraina og deretter ikke evnet å forstå de meget forskjellige forholdene som gjør at NATO-trente styrker kom meget dårlig forberedt i møte med et sterkt forsvar



Jeg er bare lenestolsgeneral, men det skal vel ikke så veldig mye kreativitet til for å forespeile seg at angrep direkte mot minefelt og skyttergraver og forberedte forsvarsverk blir kostbart. Uansett hvor mye bedre kjøretøyene dine er enn fienden, så er de ikke immune mot miner og artilleri. Særlig uten luftherredømme.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor ukrainerne forsøker engang. Veien til Moskva er så godt som åpen. Det eneste som står i veien er Biden, Scholz og Macron.

Den som fremdeles tror at vi må ungå "eskalering" eller "å provosere Putin" har fremdeles ikke forstått. Tredje verdenskrig vil ikke komme av å vise styrke. Det vil komme i neste omgang, av å vise svakhet, eller la Russland stikke av med ukrainsk territorie.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:

Jeg er bare lenestolsgeneral, men det skal vel ikke så veldig mye kreativitet til for å forespeile seg at angrep direkte mot minefelt og skyttergraver og forberedte forsvarsverk blir kostbart. Uansett hvor mye bedre kjøretøyene dine er enn fienden, så er de ikke immune mot miner og artilleri. Særlig uten luftherredømme.

Det var overraskende lite oppmykning av de russiske stillingene før ukrainerne prøvde å forsere minefeltene. Det var enkelte spredte angrep på ammunisjonslagre og leire, men jeg hadde egentlig sett for meg et par måneder med uttak av russisk artilleri på forhånd. Det kan hende at det ikke kom noe klarsignal om å bruke HIMARS i tide, eller det skyldtes at ukrainerne hadde en prekær mangel på artilleriammunisjon.

Endret av TAC-2
Lenke til kommentar

Ble helt slått ut av å diskutere med en Ukrainsk flyktning tidligere. Veldig lang samtale om alt som er galt med Ukraina, korrupt, svart arbeid, forbyr russisk språk, USA started krigen, Ukraina har solgt seg til USA og hele pakka med Odessa brannen. Og dessuten motstander av pride parader (fordi homofili er en blindvei for etterkommere og han ønsket seg barnebarn...). Dessuten, tvilte på at Syrisk regime var særlig skummelt og helt uvitende om hva som skjer i Nord Korea. Alt sammen i en sosial setting hvor det var svært lite passende å snakke om sånn. Jattet med en stund men endte til slutt på limpinnen. Synes perspektivet var høyst kontroversielt utifra norsk/vestlig ståsted, men så tenkte jeg, dette perspektivet er vel gjengs for millioner av mennesker?

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Det er en hel del her også som mener det er USA og Nato som har startet krigen. Går til og med rykter om både russland og Ukraina egentlig ville ha fred og hadde en fredsavtale men at England nektet begge partene en fredsavtale mellom dem..

Stort sett kun de som er alt for langt nede i kaninhullet..

For enkelte er russland den nye helten, i likhet med Trump. russisk propaganda har faktisk effekt også i vesten og tilsynelatende effekt selv i Ukraina. 

Endret av aklla
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
iMarius skrev (2 timer siden):

Kjenner jeg blir helt matt. Vesten burde gi Putin et ultimatum som sier at hvis de fortsetter å ødelegge kornlagre, så vil svartehavsflåten deres bli eliminert. Å holde hele verden som gissel er totalt uakseptabelt.

Hvorfor er det vesten som skal reagere? Mye av dette kornet var jo egentlig tiltenkt Afrika, Israel og Folkerepublikken Kina. Og alle de er land som IKKE har havnet på Putins liste over «uvennlige land». Kanskje det er DE som burde begynne å reagere litt mer?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er det vesten som skal reagere? Mye av dette kornet var jo egentlig tiltenkt Afrika, Israel og Folkerepublikken Kina. Og alle de er land som IKKE har havnet på Putins liste over «uvennlige land». Kanskje det er DE som burde begynne å reagere litt mer?

Afrika har da særdeles få pressmidler ovenfor Russland. Kina vil jo helst at Russland seirer. Hvilket geopolitisk spill Israel spiller vet jeg ikke.

så det er bare Vesten som kan reagere. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (25 minutter siden):

Afrika har da særdeles få pressmidler ovenfor Russland. Kina vil jo helst at Russland seirer. Hvilket geopolitisk spill Israel spiller vet jeg ikke. Så det er bare Vesten som kan reagere. 

Hvis vesten skal begynne å true med å utslette svartehavsflåten pga. ødelagt korn så bør idetminste mottakerne av kornet (som av Russland fortsatt regnes som «vennlige land») trygle oss om det. Hvis vesten skal true med å utslette svartehavsflåten slik at Folkerepublikken Kina skal få korn, så burde det være et minstekrav at de slutter å støtte Russland.

Så de får værsågod reagere først.

Endret av O3K
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Disse russerne slutter ikke med å vise hvor jævlige de faktisk er, og de setter to streker under svaret.

Når Russland hadde kontroll over Kherson så valgte de å ta med seg levningene av Grigory Potemkin som har hatt en viktig historisk rolle for både Ukraina og Russland fra St. Katarina-katedralen i Kherson.
Så ble Russland kastet ut av Kherson igjen, og nå den senere tid så har de økt angrepene mot byen. Katedralen er truffet flere ganger, og nå sist tidlig i dag.

Ikke nok med at de angriper en viktig katedral, men de er faktisk så infame at de gjør et "double-tap" - altså et påfølgingsangrep for å drepe/skade redningspersonellet.

Og idiotene i Kreml er så frekke at de kaller se små droneangrepene på departementsbygg i Moskva for terror. Hva skal vi i så fall kalle dette her?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

 

 

Omtrent samtlige her inne kalte meg konspirasjonsteoretiker fordi jeg sa jeg synes dette var rart og spekulerte i om kanskje disse pilotene hadde blitt kjøpt av Moskva for å skape spenning mellom Polen og Belarus ;) Det er tross alt derfor Putin sendte Wagner til Belarus også.

Tror vi kan forvente oss flere provokasjoner fra "Belarus", dvs. på belarusisk og NATO-jord på oppdrag fra Moskva.

At de blir mottatt av sikkerhetsstyrker behøver ikke innebære at de har handlet på ordre fra noen andre.

Det er like mye en bekreftelse på at det kan være feilnavigering med stort potensiale for å skape en internasjonal hendelse, hvilket ikke ble godt mottatt av den Belarusiske ledelsen, derav dette oppbudet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
O3K skrev (41 minutter siden):

Hvis vesten skal begynne å true med å utslette svartehavsflåten pga. ødelagt korn så bør idetminste mottakerne av kornet (som av Russland fortsatt regnes som «vennlige land») trygle oss om det. Hvis vesten skal true med å utslette svartehavsflåten slik at Folkerepublikken Kina skal få korn, så burde det være et minstekrav at de slutter å støtte Russland.

Så de får værsågod reagere først.

Vesten har da en egeninteresse av å slå Russland. De trenger da ikke vente på en anmodning fra Kina eller Afrika til å reagere.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Enceladus said:

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor vi ikke opptrer hardere ovenfor russerne ☹️

For lite og for sent ... For hver dag som går blir nye sivile drept og lemlestet. I mellomtiden sitter Vestlige land på hendene og Putin i boblebadet med elskerinnene sine.

"Sullivan noted that the approach to providing Ukraine with weapons, materials, and training at each stage met the needs of the Ukrainian Armed Forces." (Bullshit) https://global.espreso.tv/sullivan-explains-why-ukraine-is-not-given-f-16s-before-counteroffensive 

"Sullivan stated that Washington was hesitant to provide ATACMS, fearing that such a move could escalate into World War III." https://kyivindependent.com/us-reportedly-reluctant-to-provide-atacms-long-range-missiles-to-ukraine/  US Lawmakers Put Biden under Pressure to Send ATACMS to Ukraine | European Pravda (eurointegration.com.ua)

Sullivan er på bærtur og bør byttes ut ...

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...