Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Om løsningen var så enkel - så tviler jeg på at det er Trump som hadde kommet opp med den.

Og om han faktisk hadde løsningen - så er det jo et moralsk imperativ han putter på seg selv - å dele den hemmeligheten.

Jeg vedder på at planen hans enten er å true Russland med amerikanske nukes eller å kapitulere for Putin. One or the other. Det er aldri noen mellomting med den fyren.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.dailymail.co.uk/news/article-12155029/Lukashenko-passed-bleeding-Moscow-visit-politician-claims.html

Belarus despot Alexander Lukashenko 'passed out' and was 'bleeding from everywhere' after he collapsed for the second time in a month while visiting Vladimir Putin in Moscow, opposition politician claims

 

Det høres ikke ut som noe "virus" jeg noen gang har hørt om, med mindre det er et blødervirus ala Ebola eller Magdeburg.

Eventuelt kunne det være en form for forgiftning av tungmetaller eller andre giftige stoffer. Men da tviler jeg i likhet med mange andre her på at Putin står bak.

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Sorry, jeg brukte ordet likvidering, men det var egentlig dødsstraff jeg mente. Norge henrettet vel 20-30 stykker etter krigen? Frigjøringa var 8 mai og før august var over var den første nordmannen henrettet. Også var det Rinnanbanden, hvor mange var det? Var det 12 av rinnanbanden som ble skutt? Også var det vel omtrent like mange utlendinger som ble henrettet. Dødsstraff var det ikke tyskerne som innførte, det var vår egen London-regjering som muliggjorde dødsstraff. Altså, tyskerne henrettet jo nordmenn de også under krigen , men de var jo ikke en demokratisk valgt regjering. Det var jo en okkupasjonsmakt som gjorde som de ville. 

Ja det var en rettssak, eller kanskje en skinn-rettssak? Var det noen reelle sjanser for at Rinnan skulle bli frikjent eller unngå dødsstraff? Rinnan og hans gjeng fikk som fortjent.

Og når det gjelder putin, om han dømmes til døden, eller bare ender opp død så er det faktisk helt det samme for meg. Den mannen har så mange liv og grove kriminelle handlinger på samvittigheten at hva enn som skjer med han så plager det meg ikke. Om noen bare hadde dradd putin ut på gaten og hengt han i en lyktestolpe hadde jeg ikke gått i fakkeltog for hans skjebne. 

En kan gjerne ønske at avgjørelse vedrørende liv og død taes rasjonelt, og at det alltid ligger en reell rettssak i forkant av dødsdommer. Men for å se realistisk på det så tror jeg nok det er for mange og for sterke følelser i sving etter en krig til at særlig mange evner å være 100% rasjonell. 

Då er vi einige. Og sjølv om eg skreiv at han og andre krigsforbrytarar bør få ei rettsak kjem eg ikkje til å felle ei tåre om han ramlar ut av eit vindauge, blir brått sjuk eller sprengt i filler på gata for den del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (5 minutter siden):

Da er det altså bekreftet. Russiske styrker sendt for å beskytte Belgorod bruker brannvåpen mot sine egne byer og bedriver utstrakt plyndring av byene de er sendt for å beskytte.

Russland er pill råttent fra topp til tå. Et land som er klart for kollaps og borgerkrig.

Dei gjer vel berre det dei allereie er vant til frå andre byar dei skulle "beskytte".

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, torbjornen said:

Dei gjer vel berre det dei allereie er vant til frå andre byar dei skulle "beskytte".


Det er bare så sykt. Dette er ikke noe man skal gjøre hos fienden sin, langt mindre hos sine egne, men det viser vel bare den russiske mentaliteten. Forhåpentligvis vil dette føre til at fler russere våkner. Men jeg har lave forhåpninger.

Heldigvis ser det ut til at trollingen til Budanov i Bilhorod får den ønskede virkningen å suge til seg fler russiske tropper og å skape mer splid innad i Russland.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (9 minutter siden):

Da er det altså bekreftet. Russiske styrker sendt for å beskytte Belgorod bruker brannvåpen mot sine egne byer og bedriver utstrakt plyndring av byene de er sendt for å beskytte.

Russland er pill råttent fra topp til tå. Et land som er klart for kollaps og borgerkrig.

Why am I not surprised 💩

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (10 timer siden):

Det håper jeg ikke, ikke for en ytring, uansett hvor forferdelig. Tenk deg hvis du en dag våkner opp til nyheten om at en nordmann var blitt likvidert for å ha sagt at Russland burde atombombes til steinalderen. Ikke bra.

Skabeeva og Simoyona og Soloviev har alle oppfordret til det pågående folkemordet på Ukrainerne. 

Det fortjener man å dø for.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Brother Ursus said:

Russland hevder de har drept 250 ukrainske soldater og tatt ut 16 stridsvogner.

Nå lyver Russland om alt, så jeg tviler, men det er selvfølgelig teknisk sett mulig. Men de sier også at dette betyr at kontraoffensiven er slått tilbake. Som gir nøyaktig null mening.

Dette ville kun være snakk om en halv bataljon med tanks, 16 av 31, og kanskje 20% av en mekanisert bataljon. Det er ikke nok til å stanse en offensiv.

Ukraina har over 2000 operative tanks av bedre kvalitet enn Russland og én million soldater med bedre moral, trening og utstyr.

Russia speaks -> Russia lies.

Jeg så en video av at et par Ukrainske lett-pansrede (MRAP) kjøretøy blir ødelagt. Med flere Ukrainske kjøretøy i bevegelse. Men jeg kunne ikke se noen stridsvogner.

For meg virker dette mest som sonderingsangrep, der formålet er å avdekke svakheter i de russiske linjene. Hvis de finner svakheter så kan plutselig hovedstyrken rulle inn. Så jeg tror offensiven er i ferd med å starte. Bør være skikkelig i gang innen en uke eller to.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har fått med meg har det vært betydelige ukrainske sonderingsangrep de siste 24 timene mot minst tre steder, og sansyneligvis også flere andre jeg ikke har hørt om. Og så må man nesten også nevne Bilhorod i nord ;)

Det er snakk om små gjennombrudd (på noen hundre meter) i Svatove, Bakhmut og denne fremskutte posisjonen i sør, Velyka Novosilka, som ligger vest for Vuhledar.

Untitled.jpg

Endret av Brother Ursus
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Ryktene svirrer igjen på russisk telegram. Det er antagelig flere ukrainske sonderingsangrep langs nesten hele linjen fra Zapo til Donetsk og muligens ett eller to i Luhansk. Blir som sagt ikke overrasket om det plutselig kommer flere store angrep på én gang i flere retninger. Dette gjøres nok også for å holde russerne på tærne. Jeg tviler dessverre på at ukrainerne vil klare å skjule motoffensiven når den kommer. Men jeg håper.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 5
Lenke til kommentar
bojangles skrev (5 timer siden):

Sorry, jeg brukte ordet likvidering, men det var egentlig dødsstraff jeg mente. Norge henrettet vel 20-30 stykker etter krigen? Frigjøringa var 8 mai og før august var over var den første nordmannen henrettet. Også var det Rinnanbanden, hvor mange var det? Var det 12 av rinnanbanden som ble skutt? Også var det vel omtrent like mange utlendinger som ble henrettet. Dødsstraff var det ikke tyskerne som innførte, det var vår egen London-regjering som muliggjorde dødsstraff. Altså, tyskerne henrettet jo nordmenn de også under krigen , men de var jo ikke en demokratisk valgt regjering. Det var jo en okkupasjonsmakt som gjorde som de ville. 

Ja det var en rettssak, eller kanskje en skinn-rettssak? Var det noen reelle sjanser for at Rinnan skulle bli frikjent eller unngå dødsstraff? Rinnan og hans gjeng fikk som fortjent.

Og når det gjelder putin, om han dømmes til døden, eller bare ender opp død så er det faktisk helt det samme for meg. Den mannen har så mange liv og grove kriminelle handlinger på samvittigheten at hva enn som skjer med han så plager det meg ikke. Om noen bare hadde dradd putin ut på gaten og hengt han i en lyktestolpe hadde jeg ikke gått i fakkeltog for hans skjebne. 

En kan gjerne ønske at avgjørelse vedrørende liv og død taes rasjonelt, og at det alltid ligger en reell rettssak i forkant av dødsdommer. Men for å se realistisk på det så tror jeg nok det er for mange og for sterke følelser i sving etter en krig til at særlig mange evner å være 100% rasjonell. 

Der er en del feil bruk av begrepet "likvidering."

Dødsstraff er basert på en dom avsagt etter en rettferdig rettergang og der forbrytelsen vedkommende ble dømt til døden for var gjeldende lov da forbrytelsen ble begått. Her var det med noen unntak stor sett god orden på det norske rettsoppgjøret etter krigen.

Men "likvideringer " anses også folkerettslig akseptabelt. En likvidering består kort og godt av at en særlig farlig person drepes uten lov og dom. Det ble gjennomført nær 100 slike likvideringer under den tyske okkupasjonen av Norge. Dette var drap som ble drøftet og besluttet av Hjemmefrontens ledelse, og der det ble sendt ut ordre om at person X skulle avlives. Den mest kjente av de er likvideringen av Statspolitisjef Karl Marthinsen som ble tatt av dage av Oslogjengen under ledelse av Gunnar Sønsteby i februar 1945.

Og som vi leser gjennomføres det nå mange likvideringer i de russisk okkuperte områdene av Ukraina der de som samarbeider med russerne tas av dage. 

Så jeg er en sterk tilhenger av likvideringer, men er ikke særlig begeistret for dødsstraff siden det ikke er nødvendig å ta livet av forbryteren når situasjonen har kommet under kontroll og der vedkommende ikke utgjør noen fare.

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (11 timer siden):

Det håper jeg ikke, ikke for en ytring, uansett hvor forferdelig. Tenk deg hvis du en dag våkner opp til nyheten om at en nordmann var blitt likvidert for å ha sagt at Russland burde atombombes til steinalderen. Ikke bra.

Som en del av et russisk propaganda apparat er hun nok skyldig i langt mer enn bare å ha ytret seg, det dette monsteret driver med er målrettet og ondsinnet løgn, og kan ikke sammenlignes med et enkelt menneskes forferdelige mening på twitter. Hun er nok medskyldig i folkemord. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (32 minutter siden):

Nå har Ukraina vært veldig aktive med langdistanseangrep de siste par månedene, og stadig trappet opp dette. Forsyningslinjer og depoter treffes igjen og igjen. Kommandolinjen angripes. Jeg håper dette er nok til å forhindre det gode Russiske forsvaret.

Jeg så en video på YouTube der nettopp dette med å angripe inn mot Belgorod tvinger russerne til å flytte styrker, og dette fører igjen til at transportveier og depoter fylles opp av soldater og materiell som kan angripes med langtrekkende artilleri. Jeg tolket det slik at dette er bevisst fra UAs side for nettopp å gjøre russiske styrker til enklere mål da de ikke er i nærheten av å ha samme beskyttelse under transport som de har i forberedte forsvarsstillinger.
Om dette stemmer er det på sin plass å sammenligne dette med en av historiens største strateger Edmund Blackadder:
D983206F-8AC9-4137-9057-1C56AE474997_1_102_o.jpeg.5a3e513a0cf82e4019856eb02ea57242.jpeg

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

 

Denne synes jeg er verdt å se i sin helhet. Jeg vet ikke om det er et resultat av at man intervjuer folk i et gitt område. Her er mange svært unge. Men det gir i det minste noe håp for fremtiden. Særlig den unge dama i caps ❤️

Det virker også som om folk blir stadig mer frittalende igjen etter en lang periode med mer og mer sensur og frykt. Det kan igjen være at noe er annerledes med området her. Eller aldersgruppen. Eller demografien. Men det virker som om folk i økende grad også ser hvilken vei det farer og at det fører til refleksjon.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Brother Ursus said:

 

 

Denne synes jeg er verdt å se i sin helhet. Jeg vet ikke om det er et resultat av at man intervjuer folk i et gitt område. Her er mange svært unge. Men det gir i det minste noe håp for fremtiden. Særlig den unge dama i caps ❤️

Det virker også som om folk blir stadig mer frittalende igjen etter en lang periode med mer og mer sensur og frykt. Det kan igjen være at noe er annerledes med området her. Eller aldersgruppen. Eller demografien. Men det virker som om folk i økende grad også ser hvilken vei det farer og at det fører til refleksjon.

Her var det mange gode svar. Unge folk i Russland skjønner tegninga.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Windfarmer said:

Så jeg er en sterk tilhenger av likvideringer, men er ikke særlig begeistret for dødsstraff siden det ikke er nødvendig å ta livet av forbryteren når situasjonen har kommet under kontroll og der vedkommende ikke utgjør noen fare.

Bra du forklare forskjellen.

I fredstid er jeg ikke for dødsstraff. Men jeg aksepterer helt fint dødsstraff etter en krig. Selv om du jo har et poeng, etter en krig er situasjonen under kontroll, og forbryterne utgjør ingen trussel for nasjonen. Men de kollektive traumene etter en krig tror jeg er så store at jeg nesten anser dødsstraff som en form nødvendighet slik at alle de som ikke var en aktiv del av krigen skal kunne klare å leve et så normalt liv som mulig. At de får igang sorgprosesser og får kontakt med følelser, og de negative følelsene slik at de kan gå videre i livet. 

Det er ikke noe nobelt over dødsstraff, og når krigen er over er det vel kanskje også, helt isolert sett, tvilsomt å idømme dødsstraff. Men jeg tror det er en nødvendighet, som for å markere et slags punktum. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...