Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Brother Ursus said:

 

 

Denne synes jeg er verdt å se i sin helhet. Jeg vet ikke om det er et resultat av at man intervjuer folk i et gitt område. Her er mange svært unge. Men det gir i det minste noe håp for fremtiden. Særlig den unge dama i caps ❤️

Det virker også som om folk blir stadig mer frittalende igjen etter en lang periode med mer og mer sensur og frykt. Det kan igjen være at noe er annerledes med området her. Eller aldersgruppen. Eller demografien. Men det virker som om folk i økende grad også ser hvilken vei det farer og at det fører til refleksjon.

Bra, det er håp for russland takket være de unge. De ser nok lettere hva putin gjør og hvem han egentlig er. Dessverre så er gamlingene fortsatt såre fornøyde med tingenes tilstand, og de har ikke noe imot å hate på andre lands folk. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Å likvidere farlige fiender kan være forståelig i krigstid, men om man får tak i dem i fredstid er jeg imot dødsstraff av prinsipp. Jeg ønsker faktisk Putin et langt liv med god helse. Han vil trenge det for å sone alle de årene han fortjener i fengsel. Om han drepes blir han bare martyr og helgen for sine meningsfeller, og rekker ikke å reflektere over sine handlinger. Det gjelder de andre krigsforbryterne også.

Sitat

Wagner-gruppas leder Jevgenij Prigozjin sier mandag at deler av landsbyen Berkhivka nord for Bakhmut er under ukrainsk kontroll, skriver Reuters.

Nyhetsstudio - Prigozjin: Landsby under ukrainsk kontroll (dagbladet.no)

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (5 minutter siden):

 

Ser på dette utsagnet fra Prigozhin som veldig sannsynlig at stemmer. Berkhivka er en av landsbyene Wagner sa de skulle trekke seg ut av og overlate til russiske ordinære styrker. Landsbyen ligger ganske så fordelaktig til i terrenget med høyder i vest, og kontroll her vil gi oversikt over motorveien M03.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Det har dukket opp en video av ukrainske soldater som angivelig er fra Chystopillia. Kan ikke lenke til videoen da den viser drepte russiske soldater.

Chystopillia er ganske dypt inn bak russernes linjer i Zaporizhia, og bare rundt 10km nord for Tokmak.

Dette kan være falsk informasjon for å villede russerne. Det kan også være falsk informasjon fra Russland. Venter på eventuell geolokalisering.

image.thumb.png.abd20f8ba0c76a6bc998beac502070bb.png

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Det har dukket opp en video av ukrainske soldater som er blitt geolokalisert til Chystopillia. Kan ikke lenke til videoen da den viser drepte russiske soldater.

Chystopillia er ganske dypt inn bak russernes linjer i Zaporizhia, og bare rundt 10km nord for Tokmak.

image.thumb.png.abd20f8ba0c76a6bc998beac502070bb.png

 

 


Det er 15 kilometer dypt og over halveis til Tokmak ja!

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mannen med ljåen said:

Å likvidere farlige fiender kan være forståelig i krigstid, men om man får tak i dem i fredstid er jeg imot dødsstraff av prinsipp. Jeg ønsker faktisk Putin et langt liv med god helse. Han vil trenge det for å sone alle de årene han fortjener i fengsel. Om han drepes blir han bare martyr og helgen for sine meningsfeller, og rekker ikke å reflektere over sine handlinger. Det gjelder de andre krigsforbryterne også.

Nyhetsstudio - Prigozjin: Landsby under ukrainsk kontroll (dagbladet.no)

Lett å være prinsippfast i trygge Norge - i fredstid. Om du satt igjen som eneste overlevende i familien etter en krig tviler jeg på at prinsipper ville blitt vektet i samme grad. Reflektere over sine handlinger? Det forutsetter vel empati og evnen til å reflektere over egne handlinger, holdninger og ikke se på selv som ufeilbarlig?

Tror du reinspikka psykopater helt ribbet for enhver form for empati er istand til å kjenne anger? Da  lever du i en drømmeverden, i en forestilling om at alle er god på bunn tror jeg. Ikke alle mennesker er gode mennesker. Noen er råtne og onde fra topp til tå og vil aldri endre seg. Og slike folk de sitter ikke å reflekterer over egne brister og handlinger. De sitter å pønsker ut hevn, evt. reflekterer over hvem sin feil det er at de sitter fenglslet. For de gjør jo ingen feil i egne øyne.

Noen folk er så indoktrinert i å være PK at de ikke klarer ta til seg realitetene. PK er nesten blitt en ryggmargsrefleks. Forsøk å kjenne etter, kan du være en av dem? Jeg mener ikke dette som kritikk, men det er lett å ta en standpunkt og kanskje ikke helt ta inn over seg omfanget av det standpunktet. Og ikke minst om standpunktet ville vært annerledes om alt rundt var annerledes. 

Med putins mange fans og tykke lommebok samt kontakter så ville et opphold i fengsel være helt ulikt et opphold andre landsmann har i fengsel. Så nei, noen luksusliv i fengsel det unner jeg ikke putin. Heller et nakkeskudd. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (17 minutter siden):

Da tror jeg at jeg så videoen snikpellik snakker om. Åpenbart russiske soldater som lå strødd i gaten. Lurte på hvor det var for det så ikke ut som en krigssone typ Bakhmut eller Mariupol. Mulig partisanere har børstet støv av uniformene

Det er ingen tvil om at videoen viser russiske soldater og at de nylig er drept. Det er heller ingen tvil om at videoen er filmet på våren/sommeren. Spørsmålet er om den er ny, og om den faktisk er fra Chystopillia slik det hevdes. Om den er det, da er det en ekstremt gledelig utvikling. Vi får se.

Jeg tror mye av det som legges ut nå må taes med ekstra klyper salt på grunn av 🤫

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...