Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, Snikpellik said:

Det er ingen tvil om at videoen viser russiske soldater og at de nylig er drept. Det er heller ingen tvil om at videoen er filmet på våren/sommeren. Spørsmålet er om den er ny, og om den faktisk er fra Chystopillia slik det hevdes. Om den er det, da er det en ekstremt gledelig utvikling. Vi får se.

Jeg tror mye av det som legges ut nå må taes med ekstra klyper salt på grunn av 🤫



Var den ikke geolokalisert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det virker usannsynlig at Ukraina skulle ha klart å penetrere så dypt. Det ville tyde på at de Russiske forsvarslinjene var mye svakere enn antatt.

En skal ikke undervurdere effekten av full panikk. Vi har jo sett det tidligere i denne krigen også. At russerne holder linja, helt til de innser veien det går og da rakner det fullstendig. 

Det er nok for tidlig å feire dette ennå, for nå er det så mye kaos i informasjonen at en ikke kan ane hva som er korrekt og hva som er ren svada så skepsis er nok helt på sin plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (24 minutter siden):

En skal ikke undervurdere effekten av full panikk. Vi har jo sett det tidligere i denne krigen også. At russerne holder linja, helt til de innser veien det går og da rakner det fullstendig. 

Det er nok for tidlig å feire dette ennå, for nå er det så mye kaos i informasjonen at en ikke kan ane hva som er korrekt og hva som er ren svada så skepsis er nok helt på sin plass. 

Ukrainerne brukte vel følgende taktikk både i Kherson og Kharkiv: De sender noen kommandosoldater i kjøretøy langt inn i fiendens territorie. De tar fotografi ved diverse veiskilt og byer, og så poster man det. Slik at det ser ut for russerne som om Ukrainerne har rykket lenger frem enn de har. Følgelig får de russerne som er "bak" fremrykningen til ukrainerne panikk av disse troppene i ryggen sin. 

Kan virke som om offensiven er i gang i alle fall. 

Som noen nok har fått med seg, er jeg opptatt av vestlige intellektuelle, og da særlig statsvitere, som har vært russlandsapologeter angående 2008, 2014 og i forkant av 2022. Jeg så i dag en video fra den ærverdige John Mearsheimer hvor han spår russisk seier i denne krigen og en masse annet tull. Trodde videoen var fra mars i 2022, men neida. Den er fra i år. Kjenner blodtrykket går gjennom taket her. Dette fra professoren som nesten grunnla en egen disiplin innen politisk vitenskap; men som påstod at det ikke ville blir noen krig i 2022 i lange foredrag han holder. Han mener en frossen konflikt er beste resultatet man kan håpe på. 

Bryr meg ikke om noen lengre utlegging om akkurat den tullingen. For et fallent ikon. Herregud for noen tapere vestlige intellektuelle/akademikere blir i møte med realiteter: Store stater klarer ikke alltid dominere mindre stater. Russland og Kina er pariah stater i sine regionale systemer. Om noe ødelegger de for seg selv på grunn av størrelsen sin (korrupsjon). Vi må i alle fall ikke heve den obligatoriske pensjonsalderen for bønder og professorer, om noe bør den ned til 67 eller noe.
 

 

Endret av Regenburg
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 minutt siden):

Som noen nok har fått med seg, er jeg opptatt av vestlige intellektuelle, og da særlig statsvitere, som har vært russlandsapologeter angående 2008, 2014 og i forkant av 2022. Jeg så i dag en video fra den ærverdige John Mearsheimer hvor han spår russisk seier i denne krigen og en masse annet tull. Trodde videoen var fra mars i 2022, men neida. Den er fra i år. Kjenner blodtrykket går gjennom taket her. Dette fra professoren som nesten grunnla en egen disiplin innen politisk vitenskap; men som påstod at det ikke ville blir noen krig i 2022 i lange foredrag han holder.

Bryr meg ikke om noen lengre utlegging om akkurat den tullingen. For et fallent ikon. Herregud for noen tapere vestlige intellektuelle/akademikere blir i møte med realiteter: Store stater klarer ikke alltid dominere mindre stater. Russland og Kina er pariah stater i sine regionale systemer. Om noe ødelegger de for seg selv på grunn av størrelsen sin (korrupsjon). Vi må i alle fall ikke heve den obligatoriske pensjonsalderen for bønder og professorer, om noe bør den ned til 67 eller noe.

At så mange velger å følge resonnementene til Russland-apologetiske westsplainere som John Mearsheimer fremdeles er knapt til å tro ja. Mannen har tatt konsekvent totalt feil i alt, i lang tid nå.

Ser den nye videoen sprer seg ganske massivt på Twitter. Elon Musk og andre svære kontoer som liker den, selvfølgelig - slik at den spres som ild i tørt gress. Om det er på grunn av trangen til å bare mene noe kontrært, om det er på grunn av ønsketenking eller fordi de på ekte mener Mearsheimer farer med logikk og fornuft klarer jeg ikke helt sette fingeren på. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bojangles: Jeg har ingen tro på at Putin kan angre på krigsforbrytelser, eller er god på bunnen. Du misforstår, kanskje med vilje. Hadde jeg vært for tortur, ville jeg ønsket at han fikk det også.

Jeg ønsker at han skal sitte i høysikkerhetsfengsel i flere tiår presis fordi han vil mislike det. Å få lov til å dø vil frita ham fra mange tiår med straff. 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dødsstraff er jeg imot, også i krigstid. Det mener jeg hører historien til. Jeg forstår godt årsakene til at og hensikten med at Norge gjeninnførte dødsstraff for landssvikoppgjøret etter krigen, men dette var en annen tid enn den vi lever i nå.

Ukraina ville selvsagt heller ikke fått internasjonal støtte til å gjeninnføre dødsstraff, og dette er uansett umulig siden 1) de er medlem av Det europeiske råd og 2) ønsker å bli EU-medlemmer. Det er kun noen delstater i USA i vesten som fremdeles praktiserer dødsstraff, og nesten alle disse er republikanske. Og bare noen få land i verden har dødsstraff hjemlet i krigslover (Brasil, Chile, Burkina Faso, Peru, El Salvador og Guatemala).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sitat

Tyrkiske Nato-styrker i Kosovo

Rundt 500 tyrkiske Nato-soldater ankom mandag Kosovo for å hjelpe til med å roe opptøyene i landet.

Opptøyene har sitt utspring fra at serbere i Kosovo i forrige måned boikottet valget, noe som ledet til at etniske albanere tok kontrollen over bystyrer i flere av de nordlige serbiskdominerte kommunene – til tross for valgdeltakelse på under 3,5 prosent.

Nato kunngjorde forrige tirsdag at de sender ytterligere 700 fredsbevarende soldater til Kosovo for å håndtere krisen. Generalsekretær Jens Stoltenberg sa torsdag at alliansen er åpen for å sende flere. KFOR-styrkene i landet består for tiden av nesten 3800 soldater.

Trass i trenering av Sverige sin NATO-søknad er tyrkarane gode å ha. Tyrkiske soldatar i Kosovo skaper nok mindre splid enn f.eks. amerikanske soldatar i Kosovo.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

Det er ikke noe nobelt over dødsstraff, og når krigen er over er det vel kanskje også, helt isolert sett, tvilsomt å idømme dødsstraff. Men jeg tror det er en nødvendighet, som for å markere et slags punktum. 

I alle fall for Norge sin del så var det heilt tydeleg at blodtørsten etter krigen gav seg ganske fort. I landssvikoppgjeret så vart 30 personar dømt til døden der 25 vart henretta, alle innafor eit tidsrom på 3 år. 4 av dei dødsdømte vart benåda og ein døde i fengsel. Av alle dei 80 som vart dømt til livsvarig fengsel så vart alle seinare benåda eller fekk redusert fengselsstraff. Dei siste livstidsdømte etter landsvikoppgjeret var sluppe fri i 1957, berre 17 år seinare. På denne tida var livstidsstraffa faktisk fengsel livet ut (om ein ikkje vart benåda), avgrensinga på maks 21 års fengsel kom ikkje før i 1981.

På meg så viser dette veldig tydeleg at mange av dei som vart straffa hardast vart straffa i ei blodtåke omtrent umiddelbart etter krigen. For dei som slapp unna med fengsselsstraff og som seinare kunne benådast var det nok greitt nok, men for dei som alt var skutt var det litt seint med straffereduksjon. Det er nok mykje som talar for at vi hadde hatt ingen eller veldig få gjennomførte henrettingar hadde det ikkje vært for at ein gjennomførte rettssaka så tett opptil krigens slutt og fordi ein ikkje kasta vekk tid før dødsstraffa vart fullbyrda.
Kom mange babyar som vart kasta ut med badevatnet i jakta på eit hurtig oppgjer rett etter krigen er framdeles uklart.

Eg har ingen problem med å forstå behovet med å få tatt eit oppgjer slik at ein kan få ein ny start etter krigen, men sett i etterpåklokskapens lys så var nok ønsket om hevn sterkare enn det objektive behovet for å straffe.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Jeg ønsker at han skal sitte i høysikkerhetsfengsel i flere tiår presis fordi han vil mislike det. Å få lov til å dø vil frita ham fra mange tiår med straff. 

Jada, tenkehjernen har ingen problemer med å forstå argumentene og se dissonansen mellom argumentene og følelsene. Så om en kunne vært sikker på at soning ikke ville vært vill luksus og få regler kan en kanskje klare å akseptere at fengsel svir mest.  

5 minutes ago, The Avatar said:

Eg har ingen problem med å forstå behovet med å få tatt eit oppgjer slik at ein kan få ein ny start etter krigen, men sett i etterpåklokskapens lys så var nok ønsket om hevn sterkare enn det objektive behovet for å straffe.

Ja selvsagt er hevnelementet en stor del av årsaken til at dødsdom ble felt. Jeg tenker det er forståelig. Hvor mange havnet ikke på Grini eller ennå verre i kz leir i Tyskland pga overløpere og nazister. Og på toppen av det ble jo mange gode nordmenn også henrettet under krigen av naziene. 

Alle som argumenterte mot dødsstraff for putin og hans forbryterreir har veldig gode argumenter. Og jeg må si heldigvis er det ikke opp til meg hva som blir regimets skjebne. For om det var det, så hadde hele gjengen blitt hengt på torget. 

Jeg møter forøvrig meg selv i døren rett ofte, iom at jeg er motstander av dødsstraff i fredstid. For hver gang en ser på nyhetene at ABB fortsetter å spre sitt hat via post til andre ekstremister så kjenner jeg så inderlig at at den mannen burde vært unntatt for lovverk og regler. Ok, han kan kanskje fortsette soning, men kanskje helt uten kommunikasjon mot omverden? For det finnes jo de som nesten tilber den mannen og som utveksler hat-tanker og gud vet hva med han. 

Tror vi runder av dette med dødsstraff. Reglene og lovene regulerer dette og vi får vel alle være glade for det. For blodtåke og hevnlyst gjør noe med evnen til å tenke rasjonelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Russia's federal budget revenues from oil and gas, the lifeblood of its economy, fell almost 36% in May from the same month last year and declined by 12% from April, the finance ministry said on Monday, as a result of a lower profit-based oil tax.

The decline in income from oil - a huge source of budget revenue - is likely to exacerbate an already high budget shortfall as Russia pursues what it calls its special military operation in Ukraine. It recorded a 3.4 trillion-rouble ($42 billion) deficit in the first four months of the year as spending rose and energy revenue fell.

https://www.reuters.com/markets/commodities/russias-oil-gas-budget-revenues-fell-by-almost-36-yy-may-2023-06-05/

Russlands inntekter fra olje og gass falt med nesten 36 prosent i mai målt mot samme måned i fjor. Inntektene falt 12 prosent fra april. At de har blitt tvunget til å senke oljeskatten er trolig hovedårsaken.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Flere russiske kilder, deriblant Rybar og Khodakovsky hevder i dag at Leopard-stridsvogner er brukt av Ukraina for første gang i kamper i sør, ved Velika Novosilka og Novodonetske.

Fx21qjtWYAEGbkR?format=jpg&name=medium

"The situation on Novodonets’ke and to the left towards Velika Novosilka is difficult - the enemy, having felt our weak points, is stepping up his efforts. For the first time we saw leopards in our tactical area. As I expected yesterday - having a sense of success, the enemy will throw additional forces into the battle. Only in the area of Novodonets’ke recorded up to thirty units of armored vehicles."

Rybar hevder Ukraina har tatt kontrollen på Novodonetske ved bruk av Leopard-stridsvogner:

https://t.me/rybar/48043

To the east of the Vremyevsky salient, an armored group of the Armed Forces of Ukraine managed to push the Russian troops out of the village of Novodonetskoye. During the attack, for the first time, Ukrainian formations used German Leopard tanks - now there are two Leopards and five AFVs in Novodonetsk.

Dette kommer altså fra russiske kilder, og det medfører naturligvis usikkerhet.

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...