Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Windfarmer said:

Her er en artikkel som inneholder svært oppsiktsvekkende påstander om Putin og tilstanden i den russiske administrasjonen:

Kreml-påstand: Vladimir Putin tar ikke lenger avgjørelser | Web Nyheter (verkkouutiset.fi)



Ville kanskje forklare hvorfor Kreml virker så ekstremt passive og ikke klarer å ta noen ekte beslutninger.

Sist gang det russiske forsvaret tok en beslutning var det vel Prigozhin som tok initiativet i Bakhmut, og Gerasimov som tok initiativet til å forkorte fronten ved å trekke seg delvis ut av Kherson til bak elven. En helt korrekt avgjørelse.

I det hele tatt er det merkelig stille fra Putin. Han viser ingen handlekraft. Og det har jeg også hørt mange russere legge merke til. Og jo lengre det fortsetter, jo svakere virker han, og jo mer rabalder blir det innad i rekkene mellom andre maktmennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (17 minutter siden):




Jeg synes ukrainerne holder en 'master class' i psyops og det å fucke med huene til fienden. Russerne har allerede vært redde for kontraoffensiven i månedsvis og de snakker om det både blant troppene og hos vanlige folk hjemme i Russland.

De som sitter i toppen av det ukrainske forsvaret og regjeringen vet åpenbart når kontraoffensiven starter. Og hvordan. Det er snakk om kanskje 5 personer som vet hva, hvor og når. Zelensky, Zaluzhnyi, Badunov og én eller to andre karer. Jeg tror ikke engang Kuleba eller Stefanchuk er 'in the loop'.

Spenningen bygger og bygger samtidig med at luftangrep og rakettangrep stadig tiltar.

Personlig tror jeg at det kommer til å komme en konkret storoffensiv. Kanskje til og med flere stykk på én gang i flere retninger. Det er alltid sjans for at det kan komme overraskelser, men til syvende og sist så må man nesten angripe sør.

F-16 på slutten... Hysj... 😅😳😜

Når det gjelder retning så har jeg selv også tidligere beskrevet noen muligheter sørover, for det er om man ser på kartet flere åpenbare strategiske argumenter.

I min spådom som jeg skrev for noen uker siden valgte jeg like vel å argumentere mot en sørlig retning, og i alle fall mot Krim. 

Bakgrunnen for dette var rent taktisk, og forutsatte at Ukraina ikke har an mye større styrke enn vi kan forutse.

Jeg argumenterte for en nord-østlig retning med sørlig dreining etter gjennombrudd, eller i det minste en offensiv i Donbas. Kort oppsummert fordi sør ikke utgjør en trussel for Ukraina, og fordi de hardeste kampene vil komme i Donbas.

Om de starter nord-østlig kan man slå seg gjennom og samtidig som man dreier sør etter gjennombrudd bruke styrkene på fronten aktivt i offensiven.

Angriper de i sør, og dreier mot Kherson oblast, og så Krim, så vil styrkene på fronten bli stående igjen som i dag. Og, til tross for Russlands feil, så er livet på fronten hardt. 

Ukraina avslører mye, får tap og slitasje, på å ta tilbake noe som vil kollapse og falle av seg selv. Jeg ser ikke poenget med å starte der, foruten å kjapt bytte farger på et kart.

Jeg kunne vurdert å starte offensiven med å presse fram 30 mil mot Melitopol for å få forsyningslinjene innenfor rekkevidde av vanlig artilleri, eller evt ned til Azovkysten. Det siste kun om jeg hadde planer om å ta Donbas andre veien, øst mot Mariupol og så nord, med samme effektive bruk av dagens styrker på fronten. 

Kun om ryktene om at Russiske styrker mye godt hadde trukket seg ut av Kherson oblast og ned til Krim ville jeg sendt en styrke den veien for å sikre landbroen til Krim. 

Men det er meg, jeg vet for lite om styrkeforholdene. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Serpentbane said:

Bakgrunnen for dette var rent taktisk, og forutsatte at Ukraina ikke har an mye større styrke enn vi kan forutse.

<snip>

Men det er meg, jeg vet for lite om styrkeforholdene. 



Jeg tror det eksisterer en betydelig mulighet for at de ukrainske styrkene som er forberedt er vesentlig større og kraftigere enn det både vi, mesteparten av verden, og russerne, ser for seg. Og jeg tror det har blitt underkommunisert med vilje.

Det er også fullt mulig jeg har innhalert mye hopium :) Men i alle fall er det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha sett hvor mange soldater som har blitt trent, hvor mange som har blitt samlet sammen, og hvor mye utstyr som har forflyttet seg. For ikke å nevne hvor dårlig stilt det er med russerne og hvor store tap de har tatt.

Jeg tror også slagkraften til disse enhetene vil være svært stor. Og jeg tror russerne kommer til å legge på røm noe som vil åpne for store muligheter. Det er dog ikke nødvendig å sende stormbrigadene mot kollapsende russiske linjer. Til det bør man bruke flankeringsstyrker.

Så jeg tror det kan komme finteangrep. Kanskje angriper én eller to eller tre brigader plutselig ett sted, og så kommer hovedstøyten litt etterpå, et helt annet sted. Og tanken om at Luhansk og kanskje tom. Russland selv kan være et mål er ikke helt fremmed for virkeligheten.

Alterantivt kan det komme svært mange angrep i svært mange retninger, rett og slett for å se hva som funker best, og så påfyll av mer regulære styrker eller omrokkeringer. 2-4 knyttnever mot russerne med 1-3 stormbrigader hver, og så påfyll bak.

Russerne som står i Zapo er faktisk de svakeste og dårligst trente, med lavest moral, så det er der alle forventer et ukrainsk angrep. Jeg aner ikke om russerne har noen tanker om hva de vil svare med. For meg kan det virke som om de er resignerte og har satt mobiliserte der bare for å forsøke å sakke ned et ukrainsk motangrep. Ofre dem rett og slett, mens de flytter ting bakover.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg føler at jeg har gått gjennom alle gradene av sjokk, raseri, fornektelse og så videre om denne krigen. Nå følger jeg bare krigshandlingene med distansert interesse og ønsker at offensiven skal begynne så man får noe å prate om og følge med på. 

Trasig hvor blasert man blir, bare som tilskuer. Kan bare tenke meg hvordan krig endrer mentaliteten til dem som opplever den over tid. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Brother Ursus said:



Jeg tror det eksisterer en betydelig mulighet for at de ukrainske styrkene som er forberedt er vesentlig større og kraftigere enn det både vi, mesteparten av verden, og russerne, ser for seg. Og jeg tror det har blitt underkommunisert med vilje.

Det er også fullt mulig jeg har innhalert mye hopium :) Men i alle fall er det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha sett hvor mange soldater som har blitt trent, hvor mange som har blitt samlet sammen, og hvor mye utstyr som har forflyttet seg. For ikke å nevne hvor dårlig stilt det er med russerne og hvor store tap de har tatt.

Jeg tror også slagkraften til disse enhetene vil være svært stor. Og jeg tror russerne kommer til å legge på røm noe som vil åpne for store muligheter. Det er dog ikke nødvendig å sende stormbrigadene mot kollapsende russiske linjer. Til det bør man bruke flankeringsstyrker.

Så jeg tror det kan komme finteangrep. Kanskje angriper én eller to eller tre brigader plutselig ett sted, og så kommer hovedstøyten litt etterpå, et helt annet sted. Og tanken om at Luhansk og kanskje tom. Russland selv kan være et mål er ikke helt fremmed for virkeligheten.

Alterantivt kan det komme svært mange angrep i svært mange retninger, rett og slett for å se hva som funker best, og så påfyll av mer regulære styrker eller omrokkeringer. 2-4 knyttnever mot russerne med 1-3 stormbrigader hver, og så påfyll bak.

Russerne som står i Zapo er faktisk de svakeste og dårligst trente, med lavest moral, så det er der alle forventer et ukrainsk angrep. Jeg aner ikke om russerne har noen tanker om hva de vil svare med. For meg kan det virke som om de er resignerte og har satt mobiliserte der bare for å forsøke å sakke ned et ukrainsk motangrep. Ofre dem rett og slett, mens de flytter ting bakover.

Det virker som å angripe i sør, omtrent ved Mariupol er en lur ide. Kombinert med å ta ut Kertsjbroen blir store områder avskåret fra nesten alle forsyninger og Ukrainerne kan bare vente på at disse områdene blir svekket og lett kan tas.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Regenburg said:

Jeg føler at jeg har gått gjennom alle gradene av sjokk, raseri, fornektelse og så videre om denne krigen. Nå følger jeg bare krigshandlingene med distansert interesse og ønsker at offensiven skal begynne så man får noe å prate om og følge med på. 

Trasig hvor blasert man blir, bare som tilskuer. Kan bare tenke meg hvordan krig endrer mentaliteten til dem som opplever den over tid. 

 

Det er helt normalt. Hjernene våre ønsker en viss avstand til det som skjer fordi det er så farlig og traumatisk. Alikevel tror jeg denne krigen allerede har endret flere generasjoner med europeere som ikke har vokst opp med krig.

Personlig er jeg fremdeles rasende på Russland, og noen ganger ønsker jeg at så mange som mulig skal dø, men når jeg faktisk ser videoer av individuelle soldater som ligger sårede og døende eller tar livet av seg, så blir jeg bare trist.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Imaginacíon said:

Det virker som å angripe i sør, omtrent ved Mariupol er en lur ide. Kombinert med å ta ut Kertsjbroen blir store områder avskåret fra nesten alle forsyninger og Ukrainerne kan bare vente på at disse områdene blir svekket og lett kan tas.



Om planen er å ta Krim etter hvert så er man nødt til å gjøre det på ett eller annet punkt. Da kutter man forbindelsen begge veier slik at russerne blir nødt til å sende båter. De båtene vil være sårbare for ukrainske droner, torpedoer, raketter og F-16 ;)

Et angrep mot sør *må* liksom komme. Det er også der russerne er svakest. Problemet akkurat nå er at "de vet at vi vet at de vet at vi vet" osv. så hva gjør man og hvor går man. Begge sider forsøker å se mange trekk fremover og spå hva den andre skal gjøre, men til syvende og sist må man ta en beslutning. Så langt er russerne helt passive. Jeg tror ukrainerne hadde håpet at de ville trekke seg i sør uten kamp. Men de bare sitter der i skyttergravene sine, med få våpen og dårlig moral.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Regenburg said:

Jeg føler at jeg har gått gjennom alle gradene av sjokk, raseri, fornektelse og så videre om denne krigen. Nå følger jeg bare krigshandlingene med distansert interesse og ønsker at offensiven skal begynne så man får noe å prate om og følge med på. 

Trasig hvor blasert man blir, bare som tilskuer. Kan bare tenke meg hvordan krig endrer mentaliteten til dem som opplever den over tid. 

Huff ja du sier noe. Først er det jo tapet av alle falne, og det går jo for begge sider i en konflikt. Det er vanskelig å ikke bli påvirket av at tusener på tusener av dine medsoldater slaktes. Og dernest de som blir stygt kvestet, som mangler armer eller bein, eller et øye eller to. Også naturligvis presset av å stadig bli utsatt for kuleregn, bombing og måtte stirre døden i hvitøyet på daglig basis. Om tempoet midt opp i all elendigheten senkes så blir det vel mer kapasitet til å kjenne etter hvor ille krigen faktisk er. Slik som nå, når russerne venter eller forventer en stor våroffensiv med dertil store tap. At de blir gående i den frykten i dager, uker og faktisk måneder må skape enorme mengder angst og uro blant soldatene. Og selv russerne med sitt propaganda-apparat har jo ikke klart å skjule for soldatene at Ukraina har fått mer og bedre våpen. 

Den virkelige regninga for soldater på begge sider kommer kanskje etter krigen? Når de oppdager at de ikke fungerer i fredstid? Med stadige flashbacks og evige mareritt? Der selv de overlevende fra krigen ikke fungerer skikkelig i samfunnet. Takler kanskje ikke arbeidslivet, henfaller til fyll og rusmidler. Dropper normale ting som familie og sosialt samvær fordi krigsnerver og ptsd gjør de isolerte og tilbaketrukne. 

En får håpe det er mulig å få en avslutning relativt kjapt, at det kan settes et punktum som ender med full russisk tilbaketrekning. 

Det er vel spørs om du ikke skal få temmelig hyppige krigsnyheter i ukene fremover. Våroffensiven kan vel starte hvem dag som helst nå - for fullt. Eller de venter kanskje litt til?

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Brother Ursus said:

Personlig er jeg fremdeles rasende på Russland, og noen ganger ønsker jeg at så mange som mulig skal dø, men når jeg faktisk ser videoer av individuelle soldater som ligger sårede og døende eller tar livet av seg, så blir jeg bare trist.

Naturligvis og det viser jo bare at du har empati og kan sette deg inn i elendigheten soldatene står i, uavhengig av flagget på uniformen. Det er en bra ting. 

Den harde realiteten er nå engang slik at dersom Ukraina er bestemt på at kun full seier er en seier, der russerne gjennomfører full tilbaketrekning fra alt av okkupert område i Ukraina så må faktisk flest mulig russere dø i de kommende uker og måneder. Prisen for invasjonen må bli så høy for russerne både i liv, tapt krigsmateriell og ikke minst politisk at selv de mest apatiske russerne våkner opp. At de russiske rebellene gjør stadige utfall mot sitt fedreland kan bidra til vi kommer dit. At regninga blir høyere enn det folket, oligarker og elite er villige til å dekke. Da kan putin falle. 

Hva russland blir da, gjenstår å se. Jeg unner det undertrykte folket demokrati, frie valg og personlig frihet samt det å leve i en rettsstat. Om det i det hele tatt er mulig får vi vel se, sjansene er jo store for et skifte bare ender i en putin 2.0, like stormannsgal bare ennå ondere. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Budanov (sjef for ukrainsk etterretning) troller russerne så utrolig hardt. Jeg tror det klart er han som står bak disse raidene inn i Russland. Det virker som om han forsøker å så sinne og frustrasjon i Russland, og det lykkes han også med. Inkluderingen av disse 12 polakkene ser ut til å gjøre russerne helt vanvittig sinna.

Ukraina gjør nå på mange måter nøyaktig det samme mot Russland som Russland gjorde mot Ukraina i Donbas, på Krim og senere også i begynnelsen av krigen.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Russiske medier melder at det er større forflyttinger av ukrainske tropper og materiell i Volchansk, i retning Belgorod. Totalt ubekreftet foreløpig.

Dette kan dog åpenbart være en finte. Jeg tviler på at Vesten ville godkjent et slikt angrep. Men det er lov å håpe. Personlig håper jeg de kjører rett til Moskva.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Brother Ursus said:

Russiske medier melder at det er større forflyttinger av ukrainske tropper og materiell i Volchansk, i retning Belgorod. Totalt ubekreftet foreløpig.

Dette kan dog åpenbart være en finte. Jeg tviler på at Vesten ville godkjent et slikt angrep. Men det er lov å håpe. Personlig håper jeg de kjører rett til Moskva.

Det er nok mye rykter som svirrer rundt nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, torbjornen said:

Kan det vere enklare å ta Luhansk ved å gå via Belgorod og Russland, for på den måten komme rundt frontlinja? Eller kan ein i det minste ramme forsyningslinjene til Luhansk ved å gå inn i Russland?

Mulig at det er lettere å ta Luhansk fra Russlandsiden, men å ramme forsyningslinjene tror jeg en kan glemme. Det ville gi en lang ekstra frontlinje som ville være vanskelig å holde 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...