Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

<generisk_navn> skrev (6 timer siden):

Tja...det er litt skummelt å tenke slik. Det tar jo en del år å bygge opp denne typen kapasiteter, og når man ser det opp mot et Russland som mest sannsynlig vil oppfattes som utforutsigbart, aggressivt og ikke minst ustabilt er det vel bedre å være litt tidlig ute enn å skulle ruste opp i ettertid. Sånn sett kan man si at Ukraina-konflikten var et svært så nyttig (og fra Valdemars side ikke så veldig nøye gjennomtenkt) varselskudd mot Europa og NATO.

Jeg tror at vi i beste fall kan håpe på et Russland som slikker sine sår i 5-10 år før de finner på neste oppkonstruerte konflikt, og da tror jeg de vil se sørover heller enn vestover. Kaukasus og alle "-stan"-landene bør ikke føle seg for trygge.

Men, om vi somler med å ruste opp i Europa er det ikke like sikkert at det går den veien. Da kan det fort være at de ser på Baltikum som sitt for å sikre en bedre buffer rundt St. Petersburg, og de vil trolig også se mot Tyrkia for å forsøke å destabilisere og uroe der sånn at de kan påvirke. De har jo i realiteten kun Nordflåten igjen med en relativt fri tilgang til verdenshavene i vest.

 

Dragavon skrev (4 timer siden):

Det å bygge opp en kompetent hærstyrke tar tiår. Etter murens fall tok det noen måneder å rive ned det vi hadde, vi trenger minst ti år før vi kommer opp på ett godt nivå igjen.

Og slik russland er i dag må vi det.

Jeg sier ikke at man ikke skal forberede seg, ikke skal gjøre noe, men Russlands militære styrker slik vi kjenner dem er mye godt ødelagt, og vi kan stå ovenfor et potensiale for større politiske endringer på sikt, samt endringer i den russiske militære komposisjon. Vi vet ikke hva som skjer. Det vi gjør nå er å forberede oss på en konfrontasjon med Russland slik det var før invasjonen av Ukraina.

På kort sikt må vi som nevnt over fokusere på å forsyne Ukraina. Hvordan vi strukturerer vårt forsvar på større skala vil deretter avhenge av den politiske situasjonen i Russland, og ikke minst den militære reformen som åpenbart vil måtte komme som et resultat av denne krigen. Hvordan dette vil utarte seg gjenstår å se.

For alt vi vet kan det være at et annet land seiler opp som en trussel som er større en hva Russland ender opp med. Dette kan gi helt andre behov.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiegel: Tyskland tillater Polen å gi jagerfly til Ukraina

Den tyske regjeringen har godkjent at Polen sender jagerfly til Ukraina.

Det melder det tyske mediet Spiegel, som viser til informasjon de skal ha tilgang til.

 

 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/spiegel-tyskland-tillater-polen-aa-gi-jagerfly-til-ukraina.XmcZsNI9X?utm_source=vgfront&utm_content=vg-widget-latest

Endret av iblazeqt
  • Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (14 minutter siden):

Spiegel: Tyskland tillater Polen å gi jagerfly til Ukraina

Den tyske regjeringen har godkjent at Polen sender jagerfly til Ukraina.

Det melder det tyske mediet Spiegel, som viser til informasjon de skal ha tilgang til.

 

 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/spiegel-tyskland-tillater-polen-aa-gi-jagerfly-til-ukraina.XmcZsNI9X?utm_source=vgfront&utm_content=vg-widget-latest

Så vidt jeg har forstått er dette fly som kommer i tillegg til Polens egne Mig-29 som allerede er eller er i ferd med og sendes over. 

Edit: Alle er Polens egne, men disse ble donert av Tyskland og eksport er derfor regulert etter avtaler med Tyskland.

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Quote

New York Times skriver at den nyoppdagede lekkasjen viser hvor dypt amerikansk etterretning har infiltrert nesten alle deler av det russiske etterretningsapparatet og militær kommandostruktur.


Jeg blir ikke overrasket om FSB, Putins egen alma mater, er utro mot ham. Det har vært mistanke om det under hele krigen. Det har vært flere runder med utrenskninger i både forsvaret og FSB underveis også.
 

Quote

FSB skal ha gjort egne beregninger på skadede og omkomne og kommet frem til at tallet må være minst 110.000. Etterretningstjenesten mener forsvarsdepartementet ikke teller skadede og døde fra Russland nasjonalgarde, Wagner-gruppen eller tsjetsjenere.


I tillegg teller man ikke LPR og DPR, som står for en enorm proporsjon av tapene.

 

Quote

I dokumentet står det at Ukraina har fanget opp «rykter» om at Russlands nasjonale sikkerhetsrådgiver Nikolaj Patrusjev og generalstabssjefen for de russiske militære styrkene, Valerij Gerasimov, planla sabotasje av krigen i Ukraina ved å omplassere tropper i Ukraina – for å sette Putin i dårlig lys.


Patrusjev er vel én av de som er tittet som etterfølger til Putin. Og Gerasimov ble nettopp fjernet fra sin post. Mon tro hvorfor Patrusjev ikke har falt ut av et vindu? Klarte han å overbevise Putin? Har han andre støttespillere? Eller har han noe på Putin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Jeg blir ikke overrasket om FSB, Putins egen alma mater, er utro mot ham.

Er det en ting denne konflikten har bragt til dage som et uomtvistelig faktum er at Russere som har et snev av makt og innflytelse, FSB inkludert, kun er interessert i personlig berikelse. Det er tross alt den kulturen Putin har pleiet og fremkultivert over flere år. Så at FSB ikke er en lagspiller til Putin kan jeg nesten garantere.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Hvorfor har en person av laveste rang i nasjonalgarden tilgang på hemmelighetstemplet materiale? Is this fucking amateur hour?

Jeg spekulerer litt vilt her, men at denne overkompenserende soygutten har innyndet seg hos noen høyere opp på et mer personlig plan, er det mest nærliggende jeg lener meg på.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (27 minutter siden):

Jeg spekulerer litt vilt her, men at denne overkompenserende soygutten har innyndet seg hos noen høyere opp på et mer personlig plan, er det mest nærliggende jeg lener meg på.

Som vernepliktig hadde jeg klarering "Strengt Hemmelig" og "Krypto 1" pga tjenestlig behov. Hva jeg så kommer jeg ikke til å avsløre, men hva er det som gjør det merkelige at like unge mennesker i andre land har tilgang på tilsvarende materiale?

Jeg forutsetter da at han har hatt naturlig tilgang til dette gjennom jobb/tjeneste i relevant funksjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (14 minutter siden):

Som vernepliktig hadde jeg klarering "Strengt Hemmelig"

Jeg også, så det kan umulig være så vanskelig å få det.

Jeg var sjåfør og kjørte inn på ammo-lager, og radarstasjoner. 
Kjørte ofte offiserer langt oppe på rangen, og de snakket om alt mulig i bilen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dubious said:

Jeg også, så det kan umulig være så vanskelig å få det.

Jeg var sjåfør og kjørte inn på ammo-lager, og radarstasjoner. 
Kjørte ofte offiserer langt oppe på rangen, og de snakket om alt mulig i bilen. 

For å få tilgang på materiale er det ikke nok å bare få sikkerhetsklarering. Klarering er bare det første steget. Man må i tillegg få autorisasjon for de enkelte dokumentene og typer materiale. Det er altså ikke noe automatikk i at man får tilgang til gradert informasjon bare fordi man har en sikkerhetsklarering. Personell som ikke har som daglig virke å behandle gradert informasjon, men som kan tenkes å overhøre samtaler med gradert innhold eller kan slumpe til å se slik informasjon uten at det er en del av jobben (f.eks. sikkerhets-, renholds- og vedlikeholdspersonale) må også sikkerhetsklareres, men vil vel som regel ikke bli gitt autorisasjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (11 timer siden):

Ja, det har jo vært historier om RaZZiske piloter som har styrtet på grunn av inkompetanse selv i helt nye fly, og piloter som er over pensjonsalder men er hentet inn for å fly i Ukraina. Så det hadde ikke overrasket meg om slike faktorer i kombinasjon med korrupsjon gjør at RaZZland har LANGT under de i overkant av 4.000 fly operative som oversikten jeg har henvist til tidligere påstår. Dermed blir det et ENNÅ større mysterium for meg hvordan flere i denne tråden mener at RaZZland kan slå NATO, selv i en uttrukken krig, og selv uten USA hvor bare den europeiske delen av NATO fortsatt har 7.333 fly alene...

Den samme oversikten som jeg har henvist til tidligere påstår jo også at RaZZland har 12.297 tanks. At disse er operative nekter jeg å tro på som jeg har påpekt tidligere når jeg ser på skrapmetallet i form av tanks som de setter inn i Ukraina!

https://armedforces.eu/compare/country_NATO_vs_Russia

https://www.statista.com/statistics/1293688/nato-aircraft-strength-country/

Men la oss si at Russland driter i antall døde, kan det ikkje da bare være en enkel opprydding av skrap, og utmatting av ukrainske personell? Og om det da går til helvete der ting eskalerer så settes det inn nytt moderne utstyr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Villfaren said:

Men la oss si at Russland driter i antall døde, kan det ikkje da bare være en enkel opprydding av skrap, og utmatting av ukrainske personell? Og om det da går til helvete der ting eskalerer så settes det inn nytt moderne utstyr?

Man vet at Russland har satt inn det beste utstyret og de best trente soldatene. Utstyret er ødelagt og soldatene er døde.

Helt siden våren i fjor har Russland funnet frem dårligere og dårligere utstyr og soldater. Ett sted der dette er veldig tydelig er stridsvognene. De startet krigen med T-72, T-80 og T-90. Så tok de i bruk eldre og eldre T-72, deretter gikk de over til T-64,  nå bruker de T-62, og det forventes at T-55 vil dukke opp i Ukraina relativt snart (ettersom de har blitt observert i bevegelse i Russland).

Ukraina har en motsatt trend. De får bedre og bedre utstyr fra vesten, ettersom vesten går tom for gammelt utstyr å gi, og gir nyere og nyere utstyr. Disse to trendene peker mot at Russland ikke vil kunne fortsette krigen over veldig lang tid. Russland må håpe på at vesten slutter å støtte Ukraina, men foreløpig virker det urealistisk.

Antall døde kan ikke bæres av Russland. Ettersom utstyrsforskjellen blir større og større øker tapsdifferansen. Om Russland taper fem soldater for hver soldat Ukraina taper, så finnes det ikke nok folk i Russland til å vinne over Ukraina.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (42 minutter siden):

Som vernepliktig hadde jeg klarering "Strengt Hemmelig" og "Krypto 1" pga tjenestlig behov. Hva jeg så kommer jeg ikke til å avsløre, men hva er det som gjør det merkelige at like unge mennesker i andre land har tilgang på tilsvarende materiale?

Jeg forutsetter da at han har hatt naturlig tilgang til dette gjennom jobb/tjeneste i relevant funksjon.

Jeg har fortsatt en sterk mistanke om at dette er plantet, og at de har funnet en idiot å plante det hos, slik at det skal lekkes.

Her er noe riktig informasjon, som russerne og andre mer eller mindre visste fra før. Eksempelvis at amerikansk etterretning også driver etterretningsvirksomhet rettet mot allierte, vi husker alle at amerikanerne avlyttet Angela Merkels angivelige krypterte mobiltelefon. Eller at der er vestallierte spesialsoldater inne i Ukraina.

Så har vi de mer tvilsomme påstandene, eksempelvis at denne typen til høyre på bildet:

e57c6af4-8af2-43db-8226-13b731c44e51?fit=crop&format=auto&h=1366&w=2048&s=8c154b480db87e8d8490fc1c0183d985349b8510

 

Både hadde planer om å styrte Putin og med vilje har ført krigen på en slik måte at Russland fremstår som en taper. Så fucked up hele det russiske militæret har fremstått i denne krigen tviler jeg på at han er i stand til å planlegge eller å gjennomføre noe som helst. Men det kan forhåpentligvis skape enda mer kaos, misstemning og paranoia internt i Kreml.

Alternativet, at denne nå arresterte 21 åringen hadde tilgang på dette materialet gjennom sitt ordinære arbeid, finner jeg svært vanskelig å kjøpe. Slik informasjon skal uansett distribueres etter need to know prinsippet, jeg kan ikke se hvordan denne tullingen hadde behov for å vite all den den mangeartede type informasjon som nå er lekket.  Dette er ingen Edvard Snowden type som etter grundige screening prosesser og mer enn ti års arbeid i ulike posisjoner med tilgang til svært sensitiv informasjon, av samvittighetsgrunner bestemmer seg for å avsløre noe han mener er brudd på bl.a. den amerikanske grunnloven. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...