Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Manglende suksesser og interne maktkamper er åpenbare sykdomstegn for Russland:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/eJe6Aa/dette-bildet-faar-ryktene-til-aa-gaa-wagner-sjefen-vil-overta-parti

Putin hadde nok ikke regnet med at han egen private hær; Wagner-gruppen skulle utfordre både den regulære armeen og han selv som president.

Den lille klossmajorens eller «kokkens» dager er snart talte. Alternativene er kollaps eller statskupp utført av regulære styrker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

I'm calling it. This is going to happen. Kanskje er det derfor forsvarsminister Reznikov er så sikker på seier.

Det er vel gjerne et spørsmål om tid, ja, men samtidig er det også avhengig av at ukrainsk luftvern styrkes ytterligere. Jeg tror ikke det er noen land blant UAs hjelpere som ser for seg å sende av gårde kostbare fly til Ukraina om disse ødelegges på bakken pga manglende beskyttelse av ukrainske flybaser.
Nå er det mye bra på gang mht. luftvern. USA skal sende RIM-7 Sea Sparrow-missiler til Ukraina for bruk på Buk-launchere. Det bygges NASAMS for harde livet på Kongsberg for levering til Ukraina, noe som vil styrke mellomdistanse luftvernet betraktelig. I tillegg er det så vidt jeg forstår leveranser av Patriot på gang slik at også langdistanse luftvern styrkes.

For de som er interesserte kan jeg anbefale denne artikkelen fra Teknisk Ukeblad. Her er det litt mer utfyllende informasjon om NASAMS til Ukraina.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (32 minutter siden):

For de som er interesserte kan jeg anbefale denne artikkelen fra Teknisk Ukeblad. Her er det litt mer utfyllende informasjon om NASAMS til Ukraina.

NRK Urix har også laget en ganske god podcast-episode om luftvern, hvor det snakkes en del om NASAMS og nedskytingsraten.

https://radio.nrk.no/podkast/verden_paa_loerdag/l_16487caa-5c6e-4514-887c-aa5c6ee51432

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Exclusive: Leaked US intel document claims Serbia agreed to arm Ukraine
https://www.reuters.com/world/leaked-us-intel-document-claims-serbia-agreed-arm-ukraine-2023-04-12/

Sitat

Serbia, the only country in Europe that has refused to sanction Russia for its invasion of Ukraine, agreed to supply arms to Kyiv or has sent them already, according to a classified Pentagon document.

The document, a summary of European governments' responses to Ukraine's requests for military training and "lethal aid" or weapons, was among dozens of classified documents posted online in recent weeks in what could be the most serious leak of U.S. secrets in years.

Entitled "Europe|Response to Ongoing Russia-Ukraine Conflict," the document in chart form lists the "assessed positions" of 38 European governments in response to Ukraine's requests for military assistance.

The chart showed that Serbia declined to provide training to Ukrainian forces, but had committed to sending lethal aid or had supplied it already. It also said Serbia had the political will and military ability to provide weapons to Ukraine in the future.

The document is marked Secret and NOFORN, prohibiting its distribution to foreign intelligence services and militaries. It is dated March 2, and embossed with the seal of the office of the Joint Chiefs of Staff.

Reuters could not independently verify the document's authenticity.

Serbian President Aleksandar Vucic's office and the Ukrainian embassy did not immediately respond to a request for comment.

The Pentagon also did not immediately respond to Reuters questions about the document's reference to Serbia and has previously declined to comment on any of the leaked documents.

Vucic's government has professed neutrality in the Ukraine war, despite the country's deep historic, economic and cultural ties with Russia.

"If this document is accurate, it either shows Vucic's duplicity vis a vis Russia or he's under enormous pressure from Washington to deliver weapons to Ukraine," said Janusz Bugajski, an Eastern European expert with the Jamestown Foundation, a foreign policy institute.

The Justice Department is investigating the leak, while the Pentagon is assessing the damage done to U.S. national security.

 

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

 

 

Historiene som kommer til å komme ut av denne krigen de neste 10-20 årene kommer til å være utrolige.

"[in Kherson] We were told Ukraine had abandoned us. Kyiv had fallen, or was on the verge of collapse. Many had believed the propaganda, until the sound of distant artillery began to reach us."

Endret av Brother Ursus
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
3 hours ago, Brother Ursus said:

Dagens europeere kommer rett og slett aldri til å se på russere på samme måte igjen. De fikk en ny sjans i 1991, og den har de spolert. De har ikke lært noe som helst. Den politiske hesteskoen er reell. Autokrater er autokrater. De forsøker å lure oss til å tro at nazister og kommunister er forskjellige, men det er samme dritten. Det er bare i Vesten som ikke er autokratisk at naive unge idealister på ytre venstre har antirasistiske tanker. I ekte kommunisme er landene gjennomsyret av lignende menneskesyn som Nazi-Tyskland på nesten alle måter.

Jeg forstod aldri hvorfor besteforeldrene mine var så skeptisk til tyskere, selv i moderne tid. Sorry grandma, grandpa. I get it now. Det er noen ting man ikke glemmer i løpet av sin egen levetid.

Helt enig. Da jeg var en kid fortalte min onkel hele tiden at man aldri skal stole på en serber eller russer. Så veldig rart på han da, men i etterkant har han hatt 100% rett. Den generasjonen fikk gjennomgå - derfor sier de det de sier som også helt klart er riktig. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Inspector said:

Putin hadde nok ikke regnet med at han egen private hær; Wagner-gruppen skulle utfordre både den regulære armeen og han selv som president.

Jo det er eg sikker på at han hadde, om ikke før så i det minste i fjor på sensommeren da kokken begynte å bli i overkant høy og mørk og fremhevet seg selv alle kanaler og snakket ned generaler og ikke minst putin. Selv var han sånn en strateg og hadde enorm gjennomslagskraft. Er egentlig rart at kokken fortsatt lever og ikke har ramlet ut av vinduet i 9 etasje på fiskebåten sin mens han røkte utendørs i full storm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Brother Ursus said:

Det høres jo ikke bra ut overhodet. Man skader sine egne soldater ved avfyring, samtidig som de ikke kan bygge seg opp nødvendig erfaring?

Jeg forstår at Frankrike ønsker å produsere egne våpen. Denne krigen har demonstrert viktigheten av det. Men ikke til enhver (blod)pris! Da bør de heller lisensere noe fra USA, UK eller Sverige.

Ja, det ble litt over the top, det har man innsett i flere land, så de er på vei ut. I Frankrike er det den svenske AT4 som overtar, selv om denne er svakere mot panser. AT4 blir også erstatningen for ERYX, et annet litt snodig fransk produkt. Man skulle ha både slagkraft nok til å senke Yamato og muligheten for å styre missilet mot et mål i bevegelse, men når det samtidig skal være lett nok til å enkelt bæres av én person blir nødvendigvis konsekvensen at rekkevidden blir så knapp at man kanskje ikke hadde trengt styringen likevel.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (12 minutter siden):

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/04/12/195915580/lekkasje-vestlige-spesialstyrker-er-i-ukraina

Lekkasje: Vestlige spesialstyrker er i Ukraina

 

Dette er vel forøvrig noe man har visst i lang tid, minst 6-9 måneder så vidt jeg kan huske. Det er sansyneligvis "bare" snakk om etterretningsoffiserer.

Tja, du skal ikke se bort fra at britiske SAS* og amerikanske Green Berets* er på bakken som taktiske rådgivere til vestlig trente, ukrainske styrker. Det er én ting å trene på et treningsanlegg, men det kan definitivt komme godt med å ha personell på stedet som kan rådgi på lags-, tropps- og kompani-nivå.

 

*= Jeg antar SAS og Green Berets, men det kan like gjerne være andre enheter. Jeg kjenner ikke godt nok til hva disse styrkenes formål og mandater er til å kunne være skråsikker.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 minutter siden):

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/04/12/195915580/lekkasje-vestlige-spesialstyrker-er-i-ukraina

Lekkasje: Vestlige spesialstyrker er i Ukraina

 

Dette er vel forøvrig noe man har visst i lang tid, minst 6-9 måneder så vidt jeg kan huske. Det er sansyneligvis "bare" snakk om etterretningsoffiserer.

Ja, det har vel ikke vært noen hemmelighet. Jeg følger en gruppe amerikanske spesialsoldater som legger ut på instagram av og til, som har vært der en god stund. 

 

https://www.difesaesicurezza.com/en/defence-and-security/russia-has-a-new-enemy-in-ukraine-the-forward-observation-group/

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (5 timer siden):

Ord kan ikke formidle eller dekke min dype forakt og viskeralt hat for Russland.

Jeg var dum nok til å lese en tweet som beskrev litt for godt hvordan det gikk for seg, før jeg la meg. Ble liggende våken en god stund i går. Håper de ansvarlige får en like forferdelig skjebne, men Russland vil vel ikke engang straffeforfølge dem.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...