Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
<generisk_navn> skrev (1 time siden):

Som vernepliktig hadde jeg klarering "Strengt Hemmelig" og "Krypto 1" pga tjenestlig behov. Hva jeg så kommer jeg ikke til å avsløre, men hva er det som gjør det merkelige at like unge mennesker i andre land har tilgang på tilsvarende materiale?

Foreutenom nivåer av sikkerhetsklareringer er det er ikke noen automatikk at man får carte blanche til å fritt få tilgang til alskens høyst sensitiv informasjon. Selv om du har den høyeste sikkerhetsklareringen må du utenom dette få spesifik autorisasjon for å behandle spesielt sensitiv informasjon og saksfiler. Dette blir loggført så man nettopp kan gjennomgå hendelser som dette i ettertid. Hadde vedkommende gått igjennom denne prosessen ville det for det første (eller det burde i alle fall) hamret gjennom skallen hans hvor alvorlige konsekvenser lemfeldig omgang med informasjonen kan medføre ham personlig og for det andre ville det ikke gått så lang tid for å finne ut hvem vedkommende var.

Men som sagt spekulerer jeg bare. Det er heller ikke verneplikt i USA, så staten er langt mindre avhengig av å hente "Kurt" fra gata til å omgå skriftelig dypt sensitive materiale for å få byråkratiet til å gå rundt i det militære apparatet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
aklla skrev (3 minutter siden):

Det spørs på hva jobben man har går ut på

Det er veldig få og spesielt utvalgte spesialister og analytikere som har den tilgangen du sikter til og det har blitt stadfestet gjennom flere nyhetsoppslag at dette ikke var tilfelle for denne personen.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (Akkurat nå):

Det er veldig få og spesielt utvalgte spesialister og analytikere som har den tilgangen du sikter til og det har blitt stadfestet gjennom flere nyhetsoppslag at dette ikke var tilfelle for denne personen.

Vi var vel en ca 100stk i avdelingen min som hadde denne tilgangen, folk glemmer at IT-personell bader i tilganger..
Ca halvparten der igjen hadde tilgang til slikt på høyere graderte systemer.

Har ikke lest hva personen konkret jobbet med..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Forøvrig

https://www.theguardian.com/us-news/2023/apr/13/pentagon-leaked-documents-suspect-arrested

Sitat

According to the teenage member of the Thug Shaker group interviewed by the Washington Post, their leader, who he referred to as OG but is now thought to be Teixeira, “had a dark view of the government”, portraying the government, and particularly law enforcement and the intelligence agencies, as a repressive force. He ranted about “government overreach”.

Han er i ferd med å finne ut hvor "undertrykkende" myndighetene kan bli, når man sviker tilliten man har blitt gitt og bevisst saboterer din egen nasjons sikkerhetsinteresser.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
aklla skrev (2 minutter siden):

Vi var vel en ca 100stk i avdelingen min som hadde denne tilgangen, folk glemmer at IT-personell bader i tilganger..
Ca halvparten der igjen hadde tilgang til slikt på høyere graderte systemer.

Har ikke lest hva personen konkret jobbet med..

Han var nettopp en IT person av hva som fremgår av guardian artikkelen jeg nettopp lenket. Men det er altså ikke slik at du har tilgang til det veldig brede og ulike spekteret av informasjon bare fordi man er en IT tekniker i nasjonalgarden. Som sagt, analytikere som John Snowden o.l er et unntak, men man har ikke den samme tilgangen som han, bare man får foten innenfor døra til å jobbe med IT innenfor forsvaret.

Ja du har tilgang til mye strengt hemmelig og fortrolig informasjon, men som det også fremgår av artikkelen jeg lenket etterforskes nå grunnen til hvordan vedkommende fikk tilgangen til informasjonen han lekket. Hadde dette vært så innlysende og selforklarende med at "han jobbet jo med IT" ville ikke det vært et tema.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (1 time siden):

Han var nettopp en IT person av hva som fremgår av guardian artikkelen jeg nettopp lenket. Men det er altså ikke slik at du har tilgang til det veldig brede og ulike spekteret av informasjon bare fordi man er en IT tekniker i nasjonalgarden.

Da jeg var lærling som IKT-driftsoperatør i fylkeskommunnen i sin tid hadde jeg tilgang til det meste, rett og slett fordi jeg måtte ha superbruker/admin/server- tilgang i fagprogrammer innenfor alle fag: Helse, opplæring, infrastruktur og i flere tilfeller sikkerhet.

I de områdene jeg ikke hadde tilgang, kunne jeg gi meg selv tilgang.

Jeg jobbet 10 år innen IT etter endt lærlingetid, og hadde samme mulighet.

Etter mitt inntrykk er det fortsatt slik i dag.

IT-bransjen/avdelingen har i dag såpass kontroll over ansatte på både PC og mobil at de kan overvåke ALT hva brukere foretar seg på fagprogrammer og privat.

Er det feil i et sensitiv system, må IT inn med ALLE rettigheter for å feilsøke eller la andre feilsøke.

Flaskehalsen for sikkerhet ligger nå på IT, ikke brukere.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Bugle skrev (29 minutter siden):

Da jeg var lærling som IKT-driftsoperatør i fylkeskommunnen i sin tid hadde jeg tilgang til det meste, rett og slett fordi jeg måtte ha superbruker/admin/server- tilgang i fagprogrammer innenfor alle fag: Helse, opplæring, infrastruktur og i flere tilfeller sikkerhet.

I de områdene jeg ikke hadde tilgang, kunne jeg gi meg selv tilgang.

Jeg jobbet 10 år innen IT etter endt lærlingetid, og hadde samme mulighet.

Etter mitt inntrykk er det fortsatt slik i dag.

IT-bransjen/avdelingen har i dag såpass kontroll over ansatte på både PC og mobil at de kan overvåke ALT hva brukere foretar seg på fagprogrammer og privat.

Er det feil i et sensitiv system, må IT inn med ALLE rettigheter for å feilsøke eller la andre feilsøke.

Flaskehalsen for sikkerhet ligger nå på IT, ikke brukere.

Jeg tror det blir litt feil å sammenligne hyllevare operativsystemer og adgangskontrollmekanismer du administrerte som lærling i fylkeskommunen og IKT systemer det største etteretningsmiljøet i verden bruker internt. Beklager, men det blir litt anekdotisk.

Når jeg tok min CNE sertifisering på 90 tallet var det fullt mulig å granulere administrasjonstilgang så en IT administrator bare hadde tilgang til å administrere brukere, datamaskiner o.a ressurser som administratoren var ment å administrere, uten å gi vedkommende full tilgang til all informasjon på hele nettverket. Jeg er klar over at IT miljøet som en helhet gjenomgikk en teknologisk regresjon når Microsoft fikk nærmest enevelde på nettverks operativsystemer i markedet rundt slutten av 90 tallet, men det er litt irrelevant å diskutere, da CIA neppe bruker hyllevare du lærte som lærling.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 timer siden):

Hvorfor har en person av laveste rang i nasjonalgarden tilgang på hemmelighetstemplet materiale? Is this fucking amateur hour?

Kan han ha greidd å snike seg inn på kontoret til nokon høgare oppe i systemet medan vedkommande var ute ein tur, gått inn på datamaskina og skrive ut det han kom over?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

NRK offentliggjør nå identiteten til fire bekreftede russiske etterretningsoffiserer i Norge. De fire kan være blant de 15 diplomatene som i dag ble erklært uønsket.

Sitat

I et eksklusivt intervju med NRK bekrefter PST for første gang at det, før dagens nyhet, var om lag 20 russiske etterretningsoffiserer her i landet.

Sitat

Etter det NRK vet er det nå 19 norske diplomater i Russland. Hvis Russland også denne gangen utviser like mange som Norge har utvist, vil det altså bli få diplomater igjen i Russland.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/diplomater-sendes-tilbake-til-russland_-dette-er-fire-aktive-russiske-agenter-i-norge-1.16372338

Med andre ord: Dersom Norge utviste alle 20 ville det truleg ikkje ha blitt ein einaste norsk diplomat igjen i Russland.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Windfarmer said:

Alternativet, at denne nå arresterte 21 åringen hadde tilgang på dette materialet gjennom sitt ordinære arbeid, finner jeg svært vanskelig å kjøpe. Slik informasjon skal uansett distribueres etter need to know prinsippet, jeg kan ikke se hvordan denne tullingen hadde behov for å vite all den den mangeartede type informasjon som nå er lekket.  Dette er ingen Edvard Snowden type som etter grundige screening prosesser og mer enn ti års arbeid i ulike posisjoner med tilgang til svært sensitiv informasjon, av samvittighetsgrunner bestemmer seg for å avsløre noe han mener er brudd på bl.a. den amerikanske grunnloven. 

Dersom jeg hadde ansvar for hemmelig informasjon, så ville jeg tenke på å blande inn falske data/materiale inn i arkivene slike at lekkasjer lettere kunne identifiseres uten å skade for mye. Jeg ville altså orde det slik at bare en utvalgt gruppe kunne skille klinten fra hveten.

Jeg har hørt historier der amerikansk etterretning fikk sovjetiske spioner til å stjele falske tegninger av romfartøy - og systemet i sovjet gikk frem på og konstruerte noe med design-feil og ble forsinket i rom-kappløpet. Så ideen med å lekke falsk info er ikke ny 🙂

Endret av lada1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/04/14/195915965/amerikansk-eks-pilot-tilbyr-seg-a-hjelpe-ukraina

En av USAs mest meriterte jagerflypiloter har tilbudt seg å fly F-16 for Ukraina i kampen mot Russland. 

Den pensjonerte oberstløytnanten Dan Hampton omtales som en av USAs dødeligste F-16-piloter, og er en av USAs mest dekorerte jagerflypiloter med sine 151 luftoppdrag under beltet.

– Å gi jagerfly til Ukraina vil utfordre russisk luftforsvar og gi nær luftstøtte til troppene på bakken, noe de mangler nå. Dette kan gi dem muligheten til flere samkjørte operasjoner, hvor luftvåpen brukes i samspill med stridsvogner og stridsvogner i samspill med infanteri. Det er ikke mulig nå, og russerne gjør det heller ikke, noe som ikke overrasker meg. De er kålhoder, og tenker ikke sånn, sier Hampton under et videointervju med Forces News.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
  • T-55 skal være sett på frontlinjen. Russland hevdet hardnakket at disse kun ble tatt ut for at de skulle brukes for deler til T-62, men da hadde de åpenbart ikke sendt hele kjøretøyet som veier over 40 tonn hver i en tid hvor de også har sterkt begrenset logistikk.
  • Økonomien i Kina ser ut til å være i langt større trøbbel enn tidligere antatt. Jeg vil tro fler detaljer vil komme ut i nær fremtid fordi det er vanskelig å legge lokk på når fler og fler blir rammet.
  • I dag er det ett år siden det russiske Titanic, når Moskva sank til Svartehavets bunn.
  • Personen som skal ha lekket etterretningen, Jack Teixeira, satt på et tak og leste i en bok mens nyhetshelikoptre surret over hodet hans. Surrealistisk. Han visste vel at han ikke ville være fri til å nyte solen på en stund.
  • Polens statsminister sier at deres forhold til Ungarn er permanent skadet.
  • En domstol i Haag har dømt Russland til å betale mer enn 5 milliarder euro i kompensasjon til et ukrainsk olje og gass- selskap for infrastruktur de tok over etter annekteringen av Krim i 2014.
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):
  • Økonomien i Kina ser ut til å være i langt større trøbbel enn tidligere antatt. Jeg vil tro fler detaljer vil komme ut i nær fremtid fordi det er vanskelig å legge lokk på når fler og fler blir rammet.

Dette kan være skummelt. Kan det være at kinesiske myndigheter vil gå til krig mot Taiwan for å unngå folkeopprør når økonomien kollapser?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Markiii said:

Dette kan være skummelt. Kan det være at kinesiske myndigheter vil gå til krig mot Taiwan for å unngå folkeopprør når økonomien kollapser?


Det er min bekymring også. Dersom de plutselig ikke har noe å tape på enten å støtte Russland eller forsøke å ta Taiwan, eller begge deler.

Jeg har hele tiden sagt at jeg håper kinesisk økonomi holder akkurat lenge nok til at denne krigen, og helst også de andre systemiske økonomiske problemene i verden er over. Eller så kan vi få en perfekt storm. Nå ser det ut til at det er et El Nino år også, så da blir det antagelig veldig varmt og tørt utover 2023. Bra for Ukrainas fremrykning på slagmarken, men dårlig nytt for verdensøkonomiene og matinflasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Markiii said:

Kan man diskutere saklig med klimafornektere? Kan man diskutere saklig med kreasjonister?

Nei, man kan faktisk ikke det. En saklig diskusjon forutsetter at begge parter er ærlige og redelige. Problemet er at både klimafornektere, kreasjonister og pro-russiske agitatører lyver konsekvent og bevisst, og bryr seg null om fakta.

Du glemte bruktbil-selgere i din liste av eksempler 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3695386-russian-mine-explodes-near-4th-power-unit-of-zaporizhzhia-npp.html

A Russian mine exploded near the turbine room of unit 4 at Zaporizhzhia Nuclear Power Plant (ZNPP).

"Russian occupants continue to turn ZNPP into a military base, mining the perimeter around the plant. These actions are bound to have consequences. Sources say that an explosion occurred near the turbine room of unit 4. According to Russian nuclear terrorists themselves, their mine detonated," the statement reads.

Ukrainian nuclear workers who continue to work at the plant heard the explosion sounds. However, Russians tried to "calm down" the workers and quickly hide the traces so that the IAEA experts would not see it, the report said.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...